کد خبر 516963
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۱

سفارت عربستان در تهران در پی شهادت آیت الله شیخ نمر مورد خشم عده‌ای خودسر قرار گرفت و در آتش سوخت.

به گزارش مشرق، سفارت عربستان واقع در نیاوران تهران در پی شهادت آیت الله نمر، مورد خشم عده‌ای قرار گرفت.

عده‌ای به صورت خودجوش و با به نمایش گذاشتن خشم خود و با سردادن شعارهایی علیه آل سعود، این سفارت را مورد هجوم قرار دادند .

این تجمع ها که به صورت پراکنده از ابتدای شب آغاز شد، همچنان ادامه داشت و تجمع کنندگان در حالی فریاد حیدر حیدر سر می دادند که سفارت در آتش می سوخت و شعله های آن به خارج زبانه می کشید.


هر چند پلیس و نیروهای انتظامی سعی در متفرق کردن جمعیت داشتند ولی معترضان به شهادت شیخ نمر همچنان حیدر حیدر گویان در مقابل سفارت این کشور در تهران حضور داشتند. عده ای از آنها اقدام به ورود به سفارت کردند. افرادی که وارد سفارت شده بودند به بیرون منتقل شدند ولی همچنان جمعیت زیادی برابر سفارت حضور داشت. حضور نیروهای امنیتی هم در این میان چشم گیر بود.

برای دیدن تصاویر بیشتر روی عکس کلیک کنید

عده‌ای از تجمع‌کنندگان که به داخل سفارت رفته بودند از بالای بام سفارت اقدام به پخش کاغذ در خیابان کردند.

لازم به ذکر است سفارت عربستان در ساعات پایانی شب گذشته تخلیه شده بود و در زمان تجمع هیچ یک از دیپلمات های این کشور در محل سفارت حضور نداشتند.

در حالی که نیروی انتظامی در تلاش برای متفرق کردن تجمع کنندگان برابر سفارت عربستان در تهران بود ماموران شهرداری برای تمیز کردن رو به رو و داخل سفارت حضور پیدا کردند.

با توجه به این تجمع اعتراضی که تبدیل به یک آشوب ضد سعودی شده بود سردار ساجدی نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ برابر سفارت حضور پیدا کرد. همچنین سردار مومنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز در محل سفارت حاضر شد.


برای دیدن تصاویر بیشتر روی عکس کلیک کنید

***

در همین حین اخبار ضد و نقیضی در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن بود که بر التهاب موضوع در بین مردمی که در آنجا حضور نداشتند و از طریق تلگرام حادثه را دنبال می‌کردند می‌افزود.

 لذا یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به شایعات منتشر شده مبنی بر اخراج حسین صادقی سفیر ایران از ریاض در پی تجمع مقابل سفارتخانه عربستان در تهران و ورود تعدادی از معترضان به این سفارتخانه این اخبار را تایید نکرد و این خبر را ساختگی و موج آفرینی دروغ برشمرد.

وی همچنین این خبر که قرار است یک فروند هواپیمای 747 ماهان به منظور بازگشت فوری دیپلمات‌های ایرانی و خانواده‌های آنها به عربستان اعزام شود را نیز تایید نکرد.

این مقام آگاه همچنین خبر منتشر شده مبنی بر دستور دولت سعودی برای تعطیلی سفارتخانه این کشور در تهران را تایید نکرد و اظهار داشت: این اخبار هنوز قابل تایید نیست و در فضای مجازی منتشر شده است.

در این میان اما شایعه به حالت آماده باش در آمدن ارتش و نیروی هوایی سعودی خبری بود که هنوز اصالت آن تایید نشده است.

***

سردار حسین ساجدی نیا که در حاشیه تجمع غیرقانونی گروهی خودسر در برابر سفارت عربستان برگزار شده بود، اظهار داشت: متاسفانه تعدادی افراد خودسر حوالی ساعت 22:20 در مقابل سفارت عربستان تجمع کرده و اقدام به شعار دادن علیه کشور سعودی کردند.

فرمانده انتظامی پایتخت گفت: به دنبال این تجمع، عده ای از این افراد اقدام به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به ساختمان سفارت کردند که باعث آتش سوزی قسمتی از ساختمان سفارت عربستان شد.


برای دیدن تصاویر بیشتر روی عکس کلیک کنید

وی با بیان اینکه متاسفانه در این اقدام غیرقانونی و خودسر تعدادی از نیروهای پلیس نیز زخمی شدند، افزود: در جریان این اتفاق تعدادی از این افراد وارد ساختمان سفارت شدند که با توجه به اقدامات پلیس عده‌ای از آنها دستگیر شدند.

حدود ساعت 1:30 بامداد نیروهای پلیس اقدام به متفرق کردن تجمع کنندگان کردند و نهایتا شرایط در اطراف این سفارتخانه به حالت عادی بازگشت و آتش توسط نیروهای آتش نشانی شهرداری تهران خاموش شد.

***

حسین جابرانصاری سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه ضمن اعلام محکومیت مجدد اعدام ناعادلانه عالم دینی شیخ نمر النمر، بر ضرورت تامین امنیت اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد مقدس تاکید و اعلام کرد: وزارت امور خارجه با درک احساسات پاک مردم مسلمان کشورمان، خواستار جلوگیری از هرگونه تجمع در مقابل این اماکن می‌باشد.

وی افزود: پلیس دیپلماتیک مسئولیت برخورد با هرگونه تعرض به اماکن دیپلماتیک متعلق به عربستان سعودی را بر عهده دارد و بر اساس وظایف ذاتی خود برای حفظ نظم عمومی و اعاده امنیت این اماکن اقدام می‌کند.


برای دیدن تصاویر بیشتر روی عکس کلیک کنید

***

گفتنیست که از همان ساعات اولیه شروع این آشوب، رسانه‌ها و خبرگزاری‌های غربی و عربی دست به کار شدند و شروع به موضع‌گیری علیه کشورمان کرده و تلاش کردند تا ماهی خود را از این آب گل آلود بگیرند.

***

 تجمع عصر امروز در برابر سفارت عربستان با توجه به اخذ مجوزهای قانونی، برگزار می‌شود.

 

{$sepehr_media_1321097_400_300}

گزیده ویدئوها از حوادث دیشب سفارت عربستان در تهران