کد خبر 496445
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰

نوش‌آبادی در خصوص سفر وزیر ارشاد به قم و لغو دیدار وی با آیت الله مکارم شیرازی گفت: دلیل عدم دیدار ایشان با وزیر ارشاد کسالت آیت الله مکارم شیرازی بوده است و دیدار ظریف با ایشان در مقطع زمانی دیگری اتفاق افتاده است یعنی یک روز بوده ولی همزمان نبوده است.

به گزارش مشرق، حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هفتگی خود در خصوص نشریه‌های غایب در نمایشگاه مطبوعات امسال گفت: جای نشریات و خبرگزاری هایی که در نمایشگاه مطبوعات حضور نداشتند خالی بود و این کم لطفی به مخاطبان است.

وی با ابراز خرسندی از استقبال مردم از نمایشگاه مطبوعات امسال گفت: حضور مسئولان ارشد کشور مثل رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، مسئولان کشوری و لشکری، هنرمندان باعث رونق نمایشگاه شد.

سخنگویی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان هفته کتاب و کتابخوانی بیان کرد: کتاب سند فرهنگ  و تمدن یک ملت است. تمدن‌ها و فرهنگ‌های بشری را از آثار مکتوب‌شان مثل کتاب می‌توان ارزیابی کرد. انقلاب اسلامی کشور ما نیز فرهنگی است و اصول نظام بر فرهنگ اسلامی بنا شده است.

وی افزود: اسلامی دینی است که به فرهنگ و کتاب و مطالعه اهمیت می‌دهد. اسلام به قلم و کتاب قسم خورده و پیروان سایر دین‌ها را اهل کتاب معرفی می‌کند و ارزش زیادی برای کتاب قائل است. کتاب ابزار فکری و فرهنگی جوامع است و سلاح مبارزه با جهل و نادانی و گنجینه علمی و فرهنگی بشر است.

وی با بیان این مطلب اظهار داشت: اهل قلم برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محترم و ارزشمند هستند و یک جامعه فرهنگی باید برای اهل قلم احترام و کرامت قائل باشند.

نوش‌آبادی آمار انتشار کتاب را این گونه گزارش داد: از شهریور سال 92 تا 24 آبان سال 94 بیش از 60 هزار عنوان کتاب منتشر شده  و در کل تیراژ کتاب در طول دولت یازدهم تا سال 94، 342 میلیون و 372 هزار و 322 نسخه است که در موضوعات متنوع و مختلف علمی، تجربی، ادبی، مذهبی، علوم اجتماعی، کودک و نوجوان و ... است و این موضوع نشان‌دهنده توجه کشور به کتاب و کتابخوانی است. اما آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد توزیع مناسب کتاب، سهولت دسترسی مردم به کتاب و در نتیجه بالا رفتن نرخ مطالعه در کشور است که این آمار در حال حاضر نگران‌کننده است.

وی با اشاره به آمار نگران کننده مطالعه کتاب گفت: حداقل میزان مطالعه کتاب در کشور 5 دقیقه  و حداکثر 20 دقیقه است. باید سرانه مطالعه به یک ساعت در روز برسد تا از نظر فرهنگی در حوزه کتاب به رشد برسیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به هفته کتاب از 23 آبان تا اول آذر بیان کرد: برنامه‌های مختلفی را برای برگزاری هفته کتاب در نظر گرفته‌ایم و مسابقه بزرگ جایزه جلال آل احمد که هر ساله برگزار می‌شود، سعی داریم برگزار کنیم. نامزدهای سه بخش معرفی شدند و 2 هزار کتاب در بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌اند. برای جایزه جلال در نظر داریم اقدامات مطلوب باشد تا اتفاقات سال گذشته تکرار نشود.

وی در خصوص نمایشگاه بین المللی مطبوعات اظهار داشت: بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات هفته گذشته برگزار شد. استقبال مردم، حضور پر رنگ رسانه‌ها، تعامل خوب، فضای نمایشگاه مطبوعات با نشاط و جذاب و پررونق بود. مردم در یک محیط نزدیک در تعامل با صاحبان رسانه‌ها خواسته‌ها و مشکلات خود را در میان گذاشتند و مدیران رسانه‌ها نیز به بیان مسائل و موانع با مخاطبان خود پرداختند. حضور و استقبال مردم نشان‌دهنده اهمیت رسانه در جامعه است.

وی ضمن گلایه از نشریات و خبرگزاری‌هایی که در نمایشگاه حضور نداشتند، گفت: جای این رسانه‌ها خالی بود و البته تاثیر و خللی در استقبال مردم نداشت. این رسانه‌ها در حق مخاطبان خود کم لطفی کردند.

نوش‌آبادی پس از ارائه گزارش به سوالات اهالی رسانه پاسخ گفت.

وی در خصوص افزایش تعرفه کاغذ گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیچگاه از افزایش تعرفه کاغذ استقبال نمی‌کند و مخالف این موضوع است؛ چون افزایش تعرفه کاغذ باعث افزایش قیمت کتاب و فرآورده‌های چاپی می‌شود و گران شدن کتاب و فرآورده‌های چاپی باعث می‌شود مردم کتاب نخرند. باید کنترل قیمت کاغذ و ملزومات چاپ بویژه در عرضه کتاب، خللی در عرضه این محصولات فرهنگی به وجود نیاورد. جلساتی مشترک بین وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای ذیربط برگزار شده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر حمایت‌های مالی و معنوی از فعالان حوزه کتاب و کاغذ بوده است.

نوش‌آبادی در خصوص سوال یک خبرنگار مبنی بر شفافیت‌سازی در هزینه‌ها و بودجه‌های وزارتخانه گفت: گردش مالی و هزینه‌های اختصاص یافته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با محدودیت مواجه است و البته گزارش و شفاف‌سازی حوزه بودجه‌ به مسئول ذیربط آن برمی‌گردد. این وزارتخانه با وجود محدودیت بودجه هیچگاه برنامه‌ای را لغو نکرده است و با برنامه‌ریزی و صرفه‌جویی برنامه‌های فرهنگی بدون تعطیلی جلو رفته و اجرا شده است. البته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات صحبت‌هایش با شخص رئیس‌جمهور و معاونین ایشان پیگیری‌های بودجه‌ای را داشته است و در نظر دارد، جای بیشتری را برای برنامه‌های این وزارتخانه باز کند. بسیاری از برنامه‌ها اگر بودجه به آن اختصاص یابد، سریع‌تر پیش می‌رود و اجرا می‌شود. کمبود بودجه به هر حال در اجرا و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری کشور اثر می‌گذارد اما وزیر سعی دارد با مدیریت بودجه این تاثیر را کمتر کند.

نوش‌آبادی در خصوص سفر وزیر ارشاد به قم و لغو دیدار وی با آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: دلیل عدم دیدار ایشان با وزیر ارشاد کسالت آیت الله مکارم شیرازی بوده است و دیدار ظریف با ایشان در مقطع زمانی دیگری اتفاق افتاده است یعنی یک روز بوده ولی همزمان نبوده است.

وی در خصوص دیدار وزیر ارشاد با علمای قم عنوان کرد: دیدارهای مطلوب داشته‌اند و با توصیه ها و پیشنهادات مراجع محترم دینی حوزه همراه بوده و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با طیبب خاطر پذیرفته است.

سخنگوی ارشاد در خصوص سوال علی مطهری از وزیر ارشاد اظهار داشت: سوال علی مطهری در خصوص مطالبه گزارش برخورد با عناوین بیگانه شرکت‌ها، نهادها کارخانه‌ها و رسانه‌ها است.

نوش‌آبادی با اشاره به حساسیت و اهمیت آثار سینمایی مذهبی گفت: تولید هر گونه فیلم در حوزه دینی با حساسیت، اهمیت و مخاطره همراه است و حواشی زیادی همیشه همراه این گونه فیلم‌هاست. اما این حواشی نباید مانع ورود این فیلم‌سازان به این حوزه شود. تولیدات در حوزه دینی باید با درک درست از وقایع و ماجراها و استناد به سندها و مدارک معتبر دینی، احترام به نظر مراجع و علمای دینی و استفاده از مشاور مذهبی توانمند همراه شود تا تولیدات آن‌ها دچار حواشی و مشکلات نشود. در خصوص فیلم «رستاخیر» بحث اختلافی مراجع با کارگردان و عوامل فیلم بر سر نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل (ع) در فیلم فاخر «رستاخیز» بوده است. توصیه ما این است که فیلمنامه‌نویسان و فیلمسازان به نکاتی که باعث حساسیت و اختلاف می‌شود، دقت کنند و ضمن اینکه نظرات و فتواهای رهبر معظم انقلاب در اولویت است، باید نظر مراجع نیز مورد ملاحظه و احترام قرار بگیرد. همانطور که می‌دانید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فیلمنامه، ساخت و اکران این فیلم مجوز داده است اما به دلیل نشان‌دادن چهره حضرت عباس (ع) برای اکران این فیلم مانع ایجاد شد که در جلسه‌ای که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگردان این فیلم داشته‌اند، به این موضوع اشاره شده و امیدواریم با رفع این مشکل فیلم به زودی فیلم اکران شود.

وی ادامه داد: باید با نگاه مناسب به صنعت جهانی سینما و روند رو به رشد سینمای جهان، ما هم بتوانیم با توان و قدرت رقابت کنیم و تولید فیلم در حوزه دینی باعث معرفی چهره دین اسلام و باورها و اعتقادهای دینی ماست که هر چه بتوانیم فیلم دینی بسازیم، قدرت خود را بالاتر می‌بریم. حوزه علمیه و مراجع محترم دینی نیز به کمک سینما بیایند.

نوش‌آبادی با اشاره به موفقیت جهانی فیلم «محمد رسول‌الله» اظهار داشت: این فیلم ارزشمند در چند کشور دنیا در حال اکران است. در کشور ترکیه 400 سینما این فیلم را نمایش می‌دهد و لهستان و دانمارک نیز اکران عمومی این فیلم را دارند. من قبل از اکران این فیلم در مصاحبه‌ای گفته بودم، این فیلم قابلیت اکران جهانی دارد و در حال حاضر به جز عربستان سعودی و چند کشور عربی مانعی برای اکران این فیلم در کشورهای جهان نیست. این فیلم مقطعی از زندگی پیامبر را نشان می‌دهد که هیچ حرف و حاشیه‌ای برای آن نتوانستند درست کنند. امیدواریم با ساخت این گونه فیلم‌ها با آثار هالیوودی و بالیوودی رقابت کنیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تعطیلی دانشکده خبر و آغاز مجدد فعالیت این دانشکده تصریح کرد: پلمپ دانشکده خبر به دلیل اختلاف حقوقی بین مالک ساختمان و مسئولان دانشکده بود که متاسفانه تاخیر در پرداخت بدهی دانشکده و عجله صاحب ساختمان، باعث پلمپ دانشکده شد اما به سرعت با دستور لازم برای پرداخت بدهی و وصول آن به صاحب این ملک دانشکده از پلمپ درآمد.

نوش‌آبادی در خصوص حضور رئیس جمهور در شورای عالی سینما بیان کرد: برنامه‌های حضور رئیس جمهور در شوراها و جلسات باید با هماهنگی دفتر ایشان انجام شود اما ایشان اطلاع دادند که حتما حضور خواهند داشت ولی زمان آن مشخص نیست.

وی همچنین در خصوص هشدار مقام معظم رهبری به نفوذ سکولارها در رسانه‌ها گفت: باید از حضور و نفوذ افراد مشکوک مسئله‌دار و دگراندیش در مطبوعات و رسانه‌ها جلوگیری شود. افکار و قلم‌های مشکوک و ناسالم و وابسته به بیگانه، نباید به ساحت رسانه‌ها نفوذ کند. ما نیز پیرو دستورات رهبر، باید مراقب باشیم نفوذی‌ها و وابستگان به بیگانه فرصت نفوذ در اندیشه و افکار جامعه را نداشته باشند. از هر گونه حرکت به سوی تفرقه‌افکنی و اجازه ورود افراد غیرخودی باید جلوگیری کرد و این مراقبت به طور مستمر باید صورت گیرد. هیات نظارت بر مطبوعات زمانی مجوز به یک رسانه می‌دهد که آن رسانه تمام مجوزهای قانونی و رسمی را از مراجع ذی‌صلاح کسب کرده باشد و به محض تخلف از اصول موازین قانون مطبوعات، از ادامه فعالیت آن رسانه باید جلوگیری شود.

نوش‌آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاخیر در وعده اختصاص بودجه 5 میلیاردی به ارکستر سمفونیک تهران و موضوع مفقودین فاجعه منا این طور گفت: مقداری از بودجه 5 میلیاردی به ارکستر سمفونیک اختصاص یافته و بقیه این بودجه به زودی به این ارکستر اختصاص می‌یابد. همچنین 19 نفر از مفقودین ایرانی که هنوز شناسایی و احراز هویت نشدند، با اقدامات و آزمایشات DNA از طریق بستگان در حال شناسایی هستند و برای اعزام بستگان این نوزده نفر به عربستان سعودی برای آزمایشات و ارائه گزارش آن اقدام شده است ولی تا زمان نتیجه آزمایشات نمی‌توان در خصوص هویت آن‌ها نظر قطعی داد و آقای رکن‌آبادی نیز اگر در میان این نوزده نفر نباشد یا جای دیگری به قتل رسیده یا زندانی شده است ولی با این گمانه‌زنی پیگیری ها برای کشف ایشان ادامه ‌می‌یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران