با توجه به اختلاف‌نظرهای بوجودآمده میان آمریکا و ترکیه بر سر چگونگی برخورد با داعش و اقلیت کرد، دیدار این دو یکی از حاشیه‌‌های پررنگ اجلاس خواهد بود. اردوغان به ویژه قصد دارد اوباما را از کمک به کردهای سوریه برای جنگیدن با داعش منصرف کند.

گروه‌ بین‌الملل مشرق- پیش‌تر گزارشی را در مورد برگزاری اجلاس گروه 20 در بریزبان منتشر کردیم و حالا قرار است 15 و 16 نوامبر، یعنی یکشنبه و دوشنبه، این بار سران 20 کشور صنعتی و اقتصادهای نوظهور جهان در آنتالیا، جنوب غرب ترکیه گرد هم آیند. این دهمین بار است که این کشورها قرار است در مورد مهمترین مسائل جهان به گفتگو بپردازند. مکان اجلاس در هتل Regnum Carya خواهد بود.




گروه 20 چه اهمیتی برای اقتصاد و سیاست جهانی دارد؟

 نگاهی به اعضای این گروه نشان می‌دهد از تنوع جغرافیایی برخوردار است:

* آسیا:‌ کره جنوبی، ژاپن، چین، هند، روسیه
* اقیانوسیه:‌استرالیا و اندونزی
* خاورمیانه:‌ عربستان و ترکیه
* آفریقا:‌ آفریقای جنوبی
* اروپا‌: فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا (رئیس کمیسیون و رئیس بانک مرکزی)
* آمریکای لاتین:‌ مکزیک، برزیل، آرژانتین
* آمریکای شمالی:‌ ایالات متحده و کانادا

تأسیس گروه 20 نتیجه پیشنهادی بود که در اجلاس گروه 8 مطرح شد. اولین اجلاس وزرای دارایی و رؤسای بانک مرکزی این گروه در سال 1999 میلادی ولی اولین اجلاس سران در سال 2008 در واشنگتن برگزار شد. تفاوت این گروه با گروه 8 در آن است که در اینجا علاوه بر کشورهای صنعتی و اقتصادهای بزرگ جهان،‌ قدرت‌های اقتصادی نوظهور نیز حضور دارند بنابر این در مجموع، 85% از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود. از میان اعضای گروه 20، کشورهای اندونزی، هند، چین، برزیل، آرژانتین و آفریقای جنوبی در گروه دیگری عضو هستند که سال 2003 میلادی از میان کشورهای در حال توسعه تشکیل شد. عمده اعضای آن گروه در آمریکای لاتین قرار دارند و سپس آفریقا و اقیانوسیه.


در طول سال، پنل‌ها و همایش‌های متعددی برای بررسی موضوعات مهم جهانی با شرکت نمایندگان گروه 20 تشکیل می‌شود. این تصویر مربوط به همایش مهاجرت و توسعه است که ژوئیه سال جاری میلادی در ازمیر برگزار شد

نشست گروه 20 همچنین مهمانانی دارد که برخی دائمی و برخی به دعوت میزبان در آن شرکت می‌کنند: اسپانیا؛ رئیس اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی (ASEAN)؛ رئیس گروه مشاوران حکمرانی جهانی (GGG)؛ رئیس اتحادیه اروپا و نماینده‌ای از گروه همکاری نو جهت توسعه آفریقا (NEPAD). ترکیه همچنین سنگاپور و آذربایجان را دعوت کرده است.

چندین سازمان بین‌المللی نیز که توسط همان دولت‌های گروه 8 در دهه‌های گذشته تشکیل شده است، مهمان دائمی نشست گروه 20 هستند:‌ سازمان ملل؛ بانک جهانی؛ سازمان توسعه و همکاری اقتصادی؛ صندوق بین‌المللی پول؛ سازمان بین‌المللی کار و سازمان تجارت جهانی. ظاهراً حضور کشورهای در حال توسعه در این سازمان‌ها موجب شده دولت‌های گروه 8 برای همفکری در یک محل خلوت‌تر و خصوصی‌تر احساس نیاز کنند.

{$sepehr_album_33230}

سران آمریکا و روسیه هم برای شرکت در نشست گروه 20 وارد آنتالیا شدند


اجلاس گروه 20 تنها به دو روز خلاصه نمی‌شود بلکه در طول سال، همایش‌ها و پنل‌های تخصصی در موضوعات مهم جهانی مانند مبارزه با فساد اقتصادی و اختلاس، پدیده مهاجرت، توسعه، اشتغال، تغییرات آب و هوایی و ... شکل می‌گیرد که امسال مدیریت آن با ترکیه بوده است. اندیشمندان و مسئولان سطح 3 و 4 در این جلسات شرکت می‌کنند. علاوه بر اینکه در یکی دو روز منتهی به اجلاس سران، 5 پنل تخصصی با حضور مسؤولان دولت‌ها، اندیشمندان و سازمان‌های بین‌المللی شکل می‌گیرد که علاوه بر ایجاد همگرایی در موضوعات جهانی،‌ نتایج آن برای اجلاس سران مورد استفاده قرار می‌گیرد. این 5 پنل عبارت‌اند از:‌ اشتغال؛ جوانان؛ جامعه مدنی؛ گروه‌های فکری و فعالان اقتصادی و تجاری.

{$sepehr_media_1239154_400_300}



دستور کار این اجلاس به قلم داووداغلو

شاید بهترین روزهای عمر داووداغلو همین روزها باشد. او که رؤیای مدیریت منطقه در سر دارد،‌ حالا نه تنها از بحران انتخابات، بیرون آمده و پیروز میدان است، بلکه سران 20 کشور قدرتمند جهان روبروی او خواهند نشست و دستور کاری که او تعیین کرده را بررسی می‌کنند.

سه دستور اصلی پیرامون اقتصاد جهانی عبارت‌است از:

* افزایش ظرفیت و تقویت امکان بازیابی جهانی در بحران‌های اقتصادی
* افزایش انعطاف‌پذیری
* تقویت رویکرد به توسعه پایدار


با توجه به اختلاف‌نظرهای بوجودآمده میان آمریکا و ترکیه بر سر چگونگی برخورد با داعش و اقلیت کرد، دیدار این دو یکی از حاشیه‌‌های پررنگ اجلاس خواهد بود. اردوغان به ویژه قصد دارد اوباما را از کمک به کردهای سوریه برای جنگیدن با داعش منصرف کند


همچنین تعامل دوجانبه میان کشورهای گروه 20 و کشورهای در حال توسعه،‌ یکی دیگر از اولویت‌های نشست آنتالیا خواهد بود. حضور نماینده کشورهای آ.سه.آن، اتحادیه آفریقا و گروه همکاری نو جهت توسعه آفریقا می‌تواند بسترساز دستیابی به این هدف مهم باشد. همکاری قدرتمند و هماهنگیِ اثرگذار میان کشورهای عضو، ضرورتی است که ترکیه برای دستیابی به اهداف بالا در اجلاس دهم بر آن تکیه خواهد کرد.


{$sepehr_album_33228}
ورود پادشاه عربستان به همراه هیئتی 1000 نفره که مجلل‌ترین هتل ترکیه را بطور کامل رزرو کرده‌اند


راهکاری که ترکیه برای دستیابی به اهداف راهبردی بالا اتخاذ کرده است، یک سه‌گانه است:

* نگاه جامع:‌ مزایای رشد و خوشبختی باید میان همه توزیع شود. این در سطح بین‌المللی به معنای توجه بیش‌ازپیش به کشورهای در حال توسعه است و در سطح ملی و داخلی، به عدم انحصار سیاست‌ها به شرکت‌ها و مؤسسات بزرگ و کلان از سویی و توجه بیشتر به برابری جنسیتی در استخدام و دغدغه‌های شغلی جوانان از سوی دیگر دارد.

 * تحقق‌بخشی در عمل:‌ کشورهای گروه 20 متعهد می‌شوند در یک برنامه مشترک، رشد اقتصادی خود را به میزان 2.1% تا سال 2018 میلادی افزایش دهند. این یعنی 2 تریلیون دلار یا تقریباً برابر با حجم اقتصاد هند. تحقق واقعی این برنامه برا حفظ اعتبار گروه 20 ضروری است، از این رو ترکیه قصد دارد سازوکاری را با همکاری اعضا و سازمان‌های شرکت‌کننده برای رصد مستمر اجرایی‌شدنِ برنامه‌های مشترک، تدوین کرده و بکار اندازد.

* سرمایه‌گذاری برای رشد: اهمیت سرمایه‌گذاری از این رو است که هم برای ارتقای ظرفیت‌های رشد اقتصاد جهانی و هم جهت اشتغال‌زایی ضروری است.

{$sepehr_media_1239153_400_300}

حاشیه‌های نشست امسال

جدا از دیدار رؤسای جمهور در حاشیه اجلاس، به ویژه دیدار اوباما و اردوغان که حرف و حدیث‌ها در مورد اختلاف سیاست‌های‌شان در ماه‌‌های اخیر خبرساز شده است، ناآرامی‌های ترکیه یکی دیگر از نکات برجسته در این روزها است. دولت تلاش می‌کند اوضاع را آرام نشان دهد تا شایستگی‌هایش برای برگزاری چنین نشستی که ملاحظات امنیتی برای حفظ جان سران همواره از اهمیت بالایی در آن برخوردار بوده است،‌ زیر سؤال نرود. از طرفی احتمال می‌رود گروه‌های کُرد که در ماه‌‌های اخیر منازعات خشونت‌آمیزی با دولت ترکیه داشته‌‌اند،‌ تلاش می‌کنند از این فرصت برای ضربه‌زدن به اردوغان بهره‌ گیرند.

اردوغان که حالا حالش بعد از پیروزی در انتخابات بهتر شده است، ابراز داشت در نشست گروه 20 از اعضا می‌خواهد موضوع تنش‌ها در سوریه و عراق را در دستور جلسه قرار دهند، چرا که این موضوع چندان نسبت به اهداف اولیه ترسیم‌شده در دستورکار نشست،‌ بی‌ربط نیست!

تصاویری از هتل محل برگزاری کنفرانس G20 در آنتالیا

{$sepehr_album_33227}


منابع: