پس از توقفی 14 روزه، بخش دوم عملیات نظامی در مثلث مناطق سه استان "درعا، قنیطره و دمشق" آغاز شده است.

گروه بین‌الملل مشرق - برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از آخرین تحولات میدانی جبهه «جنوب سوریه» گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آن را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه جنوب (استانهای درعا ، قنیطره ، دمشق)

آغاز مرحله دوم عملیات نظامی "انتقام شهدای قنیطره"

پس از توقفی 14  روزه ، بخش دوم عملیات نظامی یگانهای ارتش ، دفاع وطنی و حزب الله سوریه با پشتیبانی رزمندگان حزب الله تیپ های فاطمیون و زینبیون و مستشاران سپاه پاسداران از ساعات ابتدایی روز گذشته در مثلث مناطق سه استان "درعا ، قنیطره ودمشق آغاز شده است. نوک پیکان حملات مجاهدین شیعه بر هجوم به روستاهای "الهباریه" ، "سلطانه" و "حمریت" قرار داشته است.




یگان عامل هجوم به منطقه الهباریه و تل قرین ، رزمندگان "تیپ همیشه سرافراز فاطمیون" بوده اند که بطور همزمان از دو محور روستاهای "الدناجی و تل مرعی" پیشروی خود را به سمت مواضع تروریستها آغاز و تنها پس از چند ساعت زد و خورد شدید با عناصر گروههای تروریستی – تکفیری "ارتش آزاد" و "جبهه النصره"  موفق به سیطره کامل بر آن شده اند.





همزمان ، رزمندگان حزب الله و ارتش سوریه نیز حمله هماهنگ و شدیدی  را به روستاهای حمریت و سلطانه انجام داده اند که به سیطره آنها بر این دو روستا نیز انجامید.تسلط رزمندگان حزب الله و ارتش سوریه بر این دو روستا امری قطعی بوده ولیکن با توجه به تجربه عملیاتهای پیشین اینکه تا چه حد امکان تثبیت موقعیت خود بر آنها را خواهد داشت نیازمند گذشت زمان خواهد بود.





هدف اولیه یگانهای خودی از هجوم روز گذشته ، بازپس گیری مناطق الهباریه و تل قرین ، تثبیت موقعیت و امنیت مناطق "تل مرعی و الدناجی (تصرف شده در مرحله نخست عملیات) و همچنین بستر سازی برای تصرف منطقه استراتژیک "کفرناسج" یکی از مهمترین مراکز استقرار گروههای تروریستی در شمال غربی استان درعا می باشد.




از منظر موضوع تامین امنیت و تثبیت موقعیت مراکز استقرار یگانهای ارتش سوریه در تل مرعی و الدناجی باید گفت که پس از تصرف این دو منطقه مهم در مرحله نخست اجرای عملیات نظامی "انتقام شهدای قنیطره"تروریستهای تکفیری با افزایش بیشتر نیرو و تسلیحات سنگین توپخانه ای و خمپاره ای و علی الخصوص یگانهای ضد زره مسلح به موشک اندازهای تاو نسل 2 اهدایی دولت آمریکا (در قالب طرح حمایت و تسلیح گروههای تروریستی میانه رو!! مشابه طرح اجرا شده در دهه 80 و 90 افغانستان) در اطراف "الهباریه" ، بطور مرتب به شکار و انهدام یگانهای زرهی و سنگرهای تسلیحات سنگین و گلوله باران شدید مراکز تجمع نیروهای ارتش سوریه می کردند و طی دو هفته اخیر حداقل هشت دستگاه تانک و نفر بر و چند سنگر توپخانه و تسلیحات سنگین یگانهای ارتش سوریه و گروههای هم پیمان آن بر روی تل مرعی هدف قرار گرفته و منهدم شده بودند.







با تصرف مناطق یاد شده در عملیات نظامی شب و روز گذشته ، مواضع ارتش سوریه در "تل مرعی و الدناجی" بطور کامل از تیررس سلاحهای ضد زره و خمپاره اندازهای تروریستها خارج شده و همزمان مواضع تروریستهای مستقر در منطقه کفر ناسج از دو جهت شمالی (تل قرین) و غربی (سلطانه و حمریت) هدف پیشروی زمینی و گلوله باران شدید توپخانه ای و خمپاره ای رزمندگان قرار گرفته است.



همزمان با پیشرویهای سریع زمینی رزمندگان ، هواپیماهای بمب افکن و بالگردهای نیروی هوایی ارتش سوریه با بهره گیری از آسمان نسبتا صاف منطقه بطور منظم در حال بمباران و بشکه باران شدید مواضع تروریستها در "کفر ناسج ، سبسبه ، سلطانه ، حمریت ، کفرشمس ، عقربا ، المال ، تل العلاقیات ، تل عنتر و مسحره" هستند که به انهدام بخش قابل توجهی از سازمان رزم و تسلیحات سنگین آنها منجر شده است. برخی از رسانه های وابسته به گروه تروریستی ارتش آزاد با انتشار آماری از اصابت 1000 گلوله خمپاره و توپ به مواضع تروریستها در منطقه هباریه خبر داده اند.



در میان تروریستهای هلاک شده گروهی از فرماندهان ارشد گروههای تروریستی ارتش آزاد و جبهه النصره به چشم می خورند که از مهمترین آنها باید به هلاکت "ابوعمر مختار" فرمانده نظامی گروه تروریستی "جبهه النصره" در سوریه اشاره کرد.



وی از تروریستهای اردنی دارای سابقه طولانی ارتکات جنایات در افغانستان و عراق بوده است. تلاشهای نگارنده برای کشف منشا اصلی مخالفت این تبعه کشور اردن با نظام حاکم بر کشور همسایه یعنی سوریه و همچنین چرایی ایفای نقش فعال وی در دو کشور اسلامی "افغانستان و عراق" که کوچکترین ارتباطی به دولت سوریه و جناب آقای دکتر بشار اسد رییس جمهور این کشور عضو "محور مقاومت" ندارند، به سرانجامی نرسیده است!



نکته دیگر در حالی که در هفته های اخیر و خصوصا پس از شروع عملیات های وسیع پاکسازی درحاشیه شمالی حلب و شمال غربی درعا رسانه های وابسته به گروههای تروریستی تکفیری وابسته به ارتجاع عرب و غرب موجی از تبلیغات مبنی بر "اشغال سوریه از سوی ایران"!!! را به راه انداخته اند ، نگاه کوتاهی به آمار تلفات همین گروهها نشان دهنده حجم قابل توجه تروریستهای تکفیری بین المللی از کشورهای مختلف عربی و غیر عربی در نتیجه عملیاتهای ارتش سوریه می باشد.



در پی تشدید حملات توپخانه ای و هوایی ارتش سوریه به توریستها در مناطق یاد شده ، ستاد فرماندهی گروه تروریستی "ارتش آزاد" برای سومین بار از آغاز عملیات انتقام شهدای قنیطره ، اقدام به انتشار بیانیه کمک خواهی (نفیر عام) خطاب به سایر گروههای تکفیری مستقر در استانهای درعا و قنیطره کرده است. شبکه های بیسیم تروریستها مملو از فریاد های کمک خواهی آنها خطاب به یکدیگر شده است.



در کلیه این بیانیه ها با هدف عقده گاشیی و پوشاندن ضعف عملیاتی و نظامی تروریستهای تکفیری مورد حمایت غرب و ارتجاع عرب ، بر نقش ایران و سپاه پاسداران و رزمندگان حزب الله در طراحی و سازماندهی عملیات پاکسازی منطقه از حضور تروریستهای تکفیری تاکید شده است!


لازم به ذکر است ، عملیات نظامی ارتش سوریه و گروههای هم پیمان آن از چند هفته پیش در منطقه جنوبی غربی استان دمشق ، شمال غرب استان درعا و شرق و شمال استان قنیطره با اهداف زیر در حال اجرا می باشد:

1 – تامین امنیت استان دمشق از طریق قطع مسیر تدارکاتی – تسلیحاتی گروههای مختلف تروریستی مستقر در جنوب و جنوب غربی آن (غوطه غربی) از مرزهای اردن و فلسطین اشغالی
2 – تصرف سر پلها و خطوط امداد رسانی تروریستهای تکفیری در استانهای درعا و قنیطره و دمشق با یکدیگر
3 – زمینه سازی برای باز پسگیری شهرها و مناطق استانهای درعا و قنیطره که طی یکسال گذشته در عملیاتهای پی در پی گروههای تروریستی جبهه النصره ، جبهه اسلامی و ارتش آزاد یکی پس از دیگری به کنترل آنها در آمده است(شیخ مسکین ، انخل ، حاره ، نوی ، قنیطره و ...)