کارشناس مسائل بین‌الملل هدف واشنگتن از ایجاد رابطه با کوبا را براندازی این رژیم و یارگیری جدید با استفاده از قدرت نرم عنوان کرد و گفت: واشنگتن به خوبی می‌داند که با زور و تحریم نمی‌تواند ایران، کوبا و کره شمالی را از پای درآورد.

به گزارش مشرق، ابومحمد عسگرخانی کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه تهران در نشست بررسی توافق آمریکا و کوبا و نیم‌نگاهی به معادلات آمریکا و جمهوری اسلامی ایران که امروز -چهارشنبه- در اندیشکده راهبردی تبیین برگزار شد، گفت: ادبیات و مکتب کوبا و فیدل کاسترو در انقلاب‌های جهان خیلی مهم و تاثیرگذار است.

وی افزود: در مکتب کوبا پویایی همواره وجود دارد و هیچ وقت ایستایی در آن نبوده و انقلاب 1959 میلادی در کوبا این موضوع را ثابت کرده است.

عسگرخانی تصریح کرد: مردم کوبا به هیچ وجه از ایستادگی در انقلاب خود کوتاه نیامده‌اند.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به تصمیم ایالات متحده مبنی بر ایجاد رابطه مجدد با کوبا اظهار داشت: باید در چارچوب تغییرات ایجاد شده در نظام بین‌الملل این موضع آمریکا را بررسی کرد.

وی خاطرنشان کرد: موازنه قدرت در عرصه نظام بین‌الملل در حال بر هم خوردن است و قطب‌های جدیدی در حال شکل‌گیری می‌باشد و ایالات متحده این نیاز را بیشتر از دیگران برای خود احساس کرده است.

عسگرخانی گفت: احساس نیاز به رابطه با کوبا در بین دولت ایالات متحده بیشتر از هاواناست.

وی افزود:‌اتحاد سیاسی ونزوئلا و کوبا و اقدامات توامان اقتصادی آنان در قاره آمریکا منجر به انزوای آهسته به آهسته آمریکا شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: با شکل‌گیری اتحادیه آلبا و تشکیل رژیم پولی واحد در آمریکای جنوبی و کنار ماندن آمریکا و کانادا و انزوای این دو کشور در قاره آمریکا، وضعیت به نفع کوبا تغییر پیدا  کرده است.

عسگرخانی اظهار داشت: تاسیس شرکت‌های تجاری، اینترنتی و انرژی و نفتی در بین رژیم‌های منطقه آمریکای جنوبی و خارج ماندن آمریکا و کانادا از آن، منجر به تضعیف قدرت این دو کشور در قاره آمریکا شده است.

وی خاطرنشان کرد: ایالات متحده پس از جورج بوش و تشکیل اتحادیه‌های قوی در آمریکای لاتین به جایی رسید که منافع خود را بیش از پیش از دست رفته دید و به همین دلیل ویترین کشور خود را از حالت یکجانبه‌گرایی به سمت چند جانبه‌گرایی تغییر داد.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به ساز مخالف روسیه و چین با برخی اقدامات آمریکا خاطرنشان کرد: ایالات متحده می‌کوشد با ایجاد رابطه با برخی کشورها منافع خود را کسب و تغییرات مدنظر را در کشورهای مخالف ایجاد کند.

وی افزود: هدف آمریکا از ایجاد رابطه با کوبا براندازی این رژیم با ابزار نرم و یارگیری جدید و عدم استفاده از قدرت سخت است.

عسگرخانی تصریح کرد:‌ایالات متحده با استراتژی ایجاد و برقراری رابطه به دنبال ساقط کردن رژیم‌های مخالف با آمریکاست که در مورد جمهوری اسلامی ایران نیز این رفتار را دنبال می‌کند.

وی اظهار داشت: ایالات متحده می‌کوشد با اقدامات امنیتی و رصدهای اطلاعاتی برخی گروه‌ها مانند سپاه و همچنین تحریم نفت ایران و پایین آوردن قیمت آن رابطه با ایران را در راستای براندازی رژیم جمهوری اسلامی ایران عملی کند.

وی گفت: بعد از بحث ایجاد رابطه آمریکا با کوبا، روس‌ها نگران این وضعیت و عدم نفوذ خود در کوبا شده‌اند و به همین دلیل در دکترین امنیتی و نظامی خود ناتو را به عنوان تهدید تلقی کرده و آمریکایی‌ها مطمئن هستند که روس‌ها واکنش شدیدتری را برای ایجاد رابطه با کوبا خواهند داشت.

این استاد دانشگاه تهران افزود: بعد از فروپاشی شوروی سیاستمداران آمریکایی با شناسایی نقاط حضور و نفوذ شوروی به دنبال جاگیری در آن مناطق بودند و به همین دلیل آمریکایی‌ها می‌کوشند که در ایران، کره شمالی، کوبا و حوزه بالکان با استراتژی نرم وارد حوزه نفوذ روسیه شوند و این کشور را تضعیف کنند.

عسگرخانی تصریح کرد:‌ آمریکایی‌ها می‌کوشند که با قدرت تولیدی از طریق قدرت نرم با مسائلی نظیر حقوق بشر، NGO‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) و مسائل فرهنگی و اجتماعی با کشورهایی نظیر ایران و کوبا رابطه برقرار کنند و آنها را به زانو درآورند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که دیگر با جبر، زور و تحریم نمی‌توانند ایران،‌ کوبا و کره شمالی را از پای درآورند و به همین خاطر قصد استفاده از قدرت تولیدی نرم علیه این کشورها را دارند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: ایالات متحده آمریکا از ایجاد رابطه با کوبا به عنوان میوه رسیده نام می‌برد ضمن اینکه ایران قبل از توافقنامه ژنو را راننده اتوبوس می‌داند که پس از توافقنامه ژنو به مسافر این اتوبوس تبدیل شده‌ که راننده آن آمریکاست.

منبع: فارس