جلسه امروز شورای شهر حواشی داشت تا جایی که مختاری خواست پرونده دوستی را زیر بغلش بگذارد.

به گزارش مشرق، یکصد و ششمین جلسه شورای شهر تهران صبح امروز و با حضور تمامی اعضاء برگزار شد.

این جلسه راس ساعت 9 و 15 دقیقه آغاز شد و پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید، یکی از مداحان اهل بیت با توجه به فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان مرثیه خوانی کرد.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران مهمان ویژه‌ امروز اعضاء شورای شهر تهران بود و وی به همراه تعدادی از معاونین و مدیران و شهردار منطقه 5 در این جلسه حضور پیدا کرد.

با توجه به حواشی که در ماه‌های اخیرپیرامون مدیریت شهری در خصوص زمینی واقع در محدوده اراضی حسن اباد "بوستان مادر" پیش آمده بود، تعدادی از اعضاء از رئیس شورا درخواست کرده بودند تا شهردار تهران در جلسه امروز حاضر شود و گزارشی را  از وضعیت این زمینه ارائه کند.

البته حضور شهردار در جلسه امروز به مذائق برخی از اعضاء اصلاح طلب شورا خوش نیامده بود و در چند نوبت به حضور قالیباف اعتراض کرده‌اند که بعد از پاسخ رئیس شورای شهر تهران مبنی بر اینکه حضور قالیباف به اسرار خودش و همچنین درخواست تعدادی از اعضاء بود.

قبل از بررسی از دستور جلسه امروز، تعدادی از اعضاء تذکراتی را داشتند که پس از اجازه قناعتی یکی از منشی‌های هئیت رئیسه تذکرات خود را مطرح کردند.

در این بین مختاباد-طلایی-شجاع پوریان-دوستی-دنیامالی-حافظی-اقبال شاکری-سالاری-صابری و حقانی تذکرات خود را مطرح کردند که در این بین مختاباد گفت: یک عضو شورا براساس یک تصمیم غلط چند میلیارد پول را به حسابش واریز کرده است!

پس از پایان تذکرات اعضاء، نوبت به نخستین دستور جلسه «ارائه گزارش در خصوص زمین واقع در محدوده اراضی حسن آباد منطقه پنج تهران رسید که پژمان پشمچی زاده برای ارائه این گزارش پشت تریبون قرار گرفت.

وی گفت:  به دفعات مختلف در کمیسیون های تخصصی شورای شهر حضور پیدا کرده ایم و درباره این موضوع توضیحات داده ایم. بحث اراضی موسوم به پردیس شهری و یا اراضی مجموعه زمین مجاور منطقه 5، واقع در شمال بلوار آیت الله کاشانی از جهات مختلف در ماه های گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شهردار منطقه 5 همچنین ادامه داد: امروز سرانه فضای سبز منطقه 5 به رغم تکلیف طرح جامع راهبردهای توسعه شهر که 10 متر مربع به ازای هر شهروند است، در منطقه ما 2807 مترمربع سرانه فضای سبز وجود دارد و در همین محله 16.2 مترمربع سرانه فضای سبز است.

وی تصریح کرد: البته خارج از این در زمین آموزش و پرروش و بانک مرکزی این اتفاق می افتد. در انتهای دهه 70 گودبرداری صورت می گیرد. در دهه 80 این زمین صرفا برای فراخوان های مختلف اقتصادی مد نظر قرار می گیرد. با همان انگیزه ای که در انتهای دهه 70 وجود داشته و در نهایت حالا ما با زمینی روبرو هستیم که در سال 92 برای صدور مجوز اقدام می شود.

پشمچی زاده گفت: ما از فراز و نشیب های اقتصادی و مسائلی که بر کشور می گذرد، با تدابیری که شورا و شهردار تهران و مجموعه مدیریت شهری داشته اند، به سلامت گذشته ایم. شهرداری بیش از سایر نهادها از نوسانات قیمت ها، مخصوصا قیمت حامل های انرژی ضرر می بیند، اما همه این موارد را با تدابیر به خوبی گذرانده ایم. آنچه بیش از همه ما را متاثر می کند، ضربه خوردن اعتماد اجتماعی است. وقتی موضوعی را مطرح می کنیم، اعتماد اجتماعی مردم بی دلیل واقعی و به ناحق نسبت به ما آسیب می بیند. در یک رسانه مکتوب و یا یک سایت می بینیم تصویر پارک ساخته شده بسیار آباد منتشر می شود و به عنوان بوستان مادر از آن یاد می شود. اگر در این میان از جایی آسیب ببینم، از ضربه خوردن به اعتماد مردم است.

پس از گزارش شهردار منطقه 5 نوبت به صحبت‌های اعضاء شورای شهر تهران رسید که هر کدام به مدت 3 دقیقه در خصوص گزارش ارائه شده صحبت کردند.

حافظی رئیس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در تذکری کوتاه اظهار داشت: به چه قیمتی این زمین به طرف قرار داد واگذار شده است؟

محسن پیرهادی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران از شهردار منطقه 5 به خاطر گزارش ارائه شده تشکر کرد و گفت: جریان اصولگرا شورای شهر تهران نظارت دقیق و شفافی را بر شهرداری دارد.

وی اضافه کرد: امیدوارم نقدها منصفانه و توام با اصلاح باشد ضمن اینکه نباید اعتماد عمومی خدشه دار شود.

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به گزارش مطرح شده در خصوص محدوده اراضی حسن آباد منطقه 5 گقت: گزارش کامل و فنی بود ضمن اینکه شهردار تهران در جهت منافع مردم زحمات زیادی را در حوزه مدیریت شهری انجام داده است.

وی همچنین از حساسیت حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در خصوص فضای سبز تقدیر کرد و افزود: از دوستان رسانه‌ای و همکاران خود در شورا خواهش می‌کنم به خاطر این حساسیت احترام بگذارند و تقدس گونه برخورد کنیم.

در ادامه جلسه محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران که از ماه‌های گذشته بر زمین منطقه 5 و اراضی محدوده حسن آباد اعتراض داشت، پشت تریبون قرار گرفت و اضافه کرد: بنده احترام خاصی را برای شهردار منطقه 5 قائل هستم ولی اگر ایشان می‌گویند که در سال‌های دور درختانی در این محدوده قطع شده است، لطفاً شماره پلاک بیاورید.

وی گفت: اگر درختی در این محدوده قطع شده با امضاء چه کسی بوده است؟

حقانی همچنین تأکید کرد: بنده اصلا سیاسی نیستم و بر اساسا قانون و مستندات حرف می‌زنم.

به گزارش فارس با توجه به اینکه "قناعتی" منشی‌ هئیت رئیسه به هر یک از اعضاء 3 دقیقه فرصت می‌داد تا مطالبشان را مطرح کنند با پایان وقت حقانی به وی تذکر داد که وقت تمام شد که با وی خطاب به قناعتی گفت: حرفهای من هنوز تموم نشده و هنوز از صحبت‌های شهردار منطقه 5 قانع نشدم و 20 سوال دارم.

چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با توجه به درخواست حقانی برای وقت بیشتر موافقت کرد و وی صحبت‌های خود را ادامه داد.

حقانی در پایان صحبت‌هایش گفت: در کلام خداوند کتمان حق و حقیقت بدتر از زنا است ضمن اینکه مردم مرا انتخاب کردند که در کنار شهردار باشم.

این عضو از شورای شهر تهران در پایان خطاب به شهردار افزود: بنده در کنار شما هستم نه در مقابل.

احمد حکیمی پور دیگر عضو شورای شهر تهران  با اشاره به قرار گرفتن موضوعات در دستور کار اعضاء در جلسات خاطر نشان کرد: با این نحوه کار مخالفم ضمن اینکه قرار بود موضوع بوستان مادر در کمیسیون تلفیق بررسی شود که این کار انجام نشده است.

در ادامه جلسه محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌هاپشت تریبون قرار گرفت و افزود: از سال 71 یک اصله درخت هم از این زمین قطع  نشده است، 42 سال است در فضای سبز تهران فعالیت می‌کنم و کارم را از زمانی آغاز کرده‌ام که تهران تنها 5 پارک داشت، اما آنچه که باید بدانیم آن است که باغات تهران در دهه دوم انقلاب قطع شده است. خطاب به مردم شریف ایران و مردم تهران می‌گویم اگر با یک مجوز قطع درخت موافقت کرده باشم با عذرخواهی از مردم از خدمت خارج می شوم. این در شرایطی است که من ایستادگی کردم و در مقابل قطع درختان گفته‌ام حتی اگر با قطع درخت دست من را هم قطع کنند با آن موافقت نمی‌کنم.

مختاری درباره باغ آقابزرگی هم، گفت: مردم باید مسائل را بدانند چرا که هیچ ترس و واهمه‌ای از بیان حقایق ندارم و از هیچ گروه و دسته این نیستم. آن زمان من در کمیسیون ماده 7 بودم و دبیر کمیسیون ماده 5 اعلام کرد که درخت‌ها جمع آوری شوند اما تلفنی به آنها گفتم خیلی بیجا می‌کنید که درختان را جمع آوری کنید.

وی افزود: آنها که برج 22 طبقه در سال 74 ساختند، تلاش کردند سال 72 مجوز بگیرند اما این مجوز را ندادیم.

اظهارات مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز سبب شد که رییس شورای شهر خطاب به مختاری بگوید؛ کسی این مسائل را به گردن شما نمی اندازد بلکه مهر فضای سبز پای اسناد بوده است و کسی با شما مشکل ندارد بلکه بحث بر سر جمع آوری 488 درخت است که در سال 71 اتفاق افتاده و این منطقه به فضای بایری تبدیل شده که بعد از آن در آن گودبرداری شده است.

در پایان جلسه امروز نیز درگیری لفظی بین مختاری و دوستی عضو شورای شهر صورت گرفت که مختاری خطاب به وی گفت: نذار حرفهای که دارم بگم و پرونده زیر بغل من است.

منبع: فارس