کد خبر 361166
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: هیچ یک از اعضای شورا حتی رئیس شورا امضای تکی ندارد تا بتواند مبلغی را به حساب واریز و یا برداشت کند.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در خصوص اظهارات عبدالحسین مختاباد در جلسه علنی شورای شهر در روز ۶ آبان ۹۳ که از واریز میلیاردی به حساب شخصی یکی از اعضای شورای شهر خبر داده بود، گفت: تا قبل از این دوره، برداشت های مالی با سه امضا بود و این در حالی بود که شورای شهر خزانه دار هم داشت. البته با بروز این اتفاقات موضوع انتخاب دوباره خزانه دار را حتما پیگیری کرده و به نتیجه می رسانم چرا که قانونی است و باید در یک سال گذشته هم خزانه دار می داشتیم.

وی در توضیح بیشتر درخصوص نحوه واریز پول به حساب ستاد ساماندهی سمن ها اظهارکرد: معاون امور مالی، خزانه دار و رئیس شورا با حکم شورا مبالغ را در اختیار ستاد قرار می دهند و در ستاد هم برای اختصاص بودجه تصمیم می گیرند. به طوری که در ستاد هم رئیس ستاد به همراه یک نفر دیگر با مشخص شدن رقم بودجه و اینکه قرار است در کجا هزینه شود، بودجه را هزینه می کنند.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص اینکه برخی از اعضا معتقدند برخی مصارف بودجه در شورا شفافیت مالی ندارد، پاسخ داد: این یک ادعاست چرا که تنها حسابرس رسمی است که به شفافیت مالی رسیدگی می کند و کمیسیون برنامه و بودجه هم علاوه بر تهیه گزارش عملکرد بودجه در شهرداری ،گزارش عملکرد بودجه شورا را هم ارائه خواهد داد.

چمران با بیان اینکه بودجه شورایاری ها رقم مصوبی است که در اختیار هیچ شورایاری نیست، گفت: هر موقعی که نیاز دارند به میزانی که بودجه تخصیص پیدا کرده و تحقق یافته است به حساب آنها واریز می شود .

چمران افزود: شورا هم دارای بودجه ای است اما در همان روز اول این بودجه را به دست ما نمی دهند بلکه سیستم مالی به صورت قطره چکانی بودجه ها را اختصاص می دهد و حساب و کتاب و حسابرس دارد که با امضای مشترک این بودجه قابل برداشت است و رقم برداشت از بودجه در ستاد تصویب می شود.

اظهارات یکی از اعضای شورای شهر علیه عضو هیات رئیسه در حالی مطرح شده است که ستاد ساماندهی فعالیت های سازمان های مردم نهاد، روز گذشته طی اطلاعیه ای این موضوع را شفاف سازی کرده است.

در این اطلاعیه آمده است؛
به دنبال طرح ادعاهایی از سوی جناب آقای عبدالحسین مختاباد عضو محترم شورای اسلامی شهر تهران در جلسه مورخ ششم آبانماه 93 شورای شهر تهران که البته بصورت مبهم و بدون اشاره مستقیم به نماینده مورد نظر مطرح شد و سپس طرح این موضوع در جلسه غیر علنی شورای اسلامی شهر تهران مورخ یازدهم آبان ماه نود و سه و اشاره مستقیم به ستاد ساماندهی فعالیتهای سازمان های مردم نهاد و ریاست آن خانم دکتر راستگو و بازتاب این سخنان جلسه "غیر علنی" در رسانه های همسو با ایشان، ستاد ساماندهی فعالیت های سازمان های مردم نهاد به منظور تنویر افکار عمومی و اطلاع عموم شهروندان گرامی بخصوص رسانه های گروهی و سازمانهای مردم نهاد موارد ذیل را به اطلاع می رساند:

هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران در اطلاعیه ای سخنان جناب آقای مختاباد را تکذیب و اساساً وجود حسابی شخصی که بودجه شورای اسلامی شهر یا ستادهای وابسته به آن به چنین حسابی واریز شده باشد را رد کرد. در این اطلاعیه که توسط خبرگزاری های کشور منتشر شد آمده است: هیات رئیسه شورای شهر روز چهارشنبه ضمن تکذیب سخنان مختاباد درجلسه علنی روز سه شنبه شورای شهر که در قالب تذکر از گشایش حساب شخصی و واریز میلیاردها تومان به حساب مذکور سخن گفت، اعلام کردند: در شورای شهر تمامی حسابها به نام شورا و یا ستادهای وابسته به شورا و دستکم با دو امضا گشایش میشود.

منابع مالی در شورای اسلامی شهر تهران با نظارت کامل هیات رییسه و با دو یا 3 امضا هزینه و سخنان یکی از اعضا درباره واریز میلیاردها تومان به حساب شخصی یکی دیگر از اعضا به هیچ عنوان با واقعیت منطبق نیست.
هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران به همه اعضا توصیه کرد که پیش از اعلام هرگونه نظر و خبر ادعایی نسبت به صحت آن اطمینان حاصل کنند و عواقب آن را به عهده گیرند.

ستاد ساماندهی سمن ها ضمن تکذیب ادعاهای جناب آقای مختاباد اعلام می دارد هیچگونه پولی به حساب شخصی یا غیرشخصی، جز حساب رسمی و حقوقی ستاد ساماندهی فعالیتهای سازمانهای مردم نهاد واریز نشدهاست. ستادهای زیر مجموعه شورای اسلامی شهر تهران عبارتند از ستاد شورایاریها و ستاد سمن ها که نحوه اختصاص بودجه و نوع هزینهکرد آنان مشابه و مبتنی بر روندی است که از سالیان قبل روال جاری شورای اسلامی شهر تهران بوده است. حساب های این دو ستاد حقوقی و مسئولان قانونی آن مطابق ضوابطی که در اساسنامه هر ستاد (مصوبه شورای اسلامی شهر تهران) آمده مجوز جذب و هزینه کرد آن را دارند.

حساب های ستاد ساماندهی فعالیت های سازمان های مردم نهاد تهران نیز مطابق پاسخ به استعلام انجام شده از سوی بانک شهر مورخ 10 آبانماه 93 که خطاب به ریاست شورای اسلامی شهر تهران انجامشده و تصویر آن در جلسه یکشنبه گذشته مورخ 11/8/93به اعضای شورای اسلامی شهر تهران ارائه شد، از تاریخ 4/3/90 به نام ستاد ساماندهی فعالیت های سازمانهای مردم نهاد افتتاح و با دو امضای رییس (آقای طلایی) و دبیر (آقای روزبهانی) فعال بوده است. این حساب در تاریخ 22/2/93 مسدود و حساب جدید به نام ستاد ساماندهی فعالیت های سازمان های مردم نهاد و با امضای رییس (سرکار خانم راستگو) و دبیر (آقای محمدرضا زمردیان) فعال شده است.

با توجه به اینکه جناب آقای مختاباد پس از واکنش هیات رییسه شورا بار دیگر ادعاهای خود را طرح و اینبار بصورت مشخص ستاد ساماندهی سازمان های مردم نهاد و ریاست آن را مخاطب قرار داده اند این ستاد نیز مطابق گفته ایشان که در خبرگزاری ها نیز منتشر شده و مهلت زمانی دو هفته ای را برای اعلام مستندات خود اعلام کرده اند، از تاریخ 6 آبانماه به مدت دو هفته (20 ابان ماه) در انتظار افشای اسناد ادعایی ایشان خواهد بود و چنانچه اسناد مورد ادعا به هیات رئیسه شورا ارائه نشده و یا بصورت رسمی و از تریبون شورا موارد تهمت و افترا اصلاح نگردد موضوع را از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری و تا رسیدن به نتیجه قطعی دنبال خواهد کرد.

به منظور اطلاع اصحاب رسانه، سازمان های مردم نهاد و شهروندان عزیز تهرانی لازم به ذکر است ستاد ساماندهی فعالیتهای سازمانهای مردم نهاد با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در سال 87 تشکیل و دارای ردیف بودجه مشخص می باشد. اعضای شورای مرکزی این ستاد عبارتند از: دو عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، سه عضو از سایر کمیسیون های شورای شهر تهران، نماینده شهر دار، نماینده استانداری، دو کارشناس خبره با انتخاب شورا و سه نماینده سازمانهای مردم نهاد شهر تهران.

مطابق اساسنامه این ستاد که به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده و روالی که در گذشته نیز وجود داشته مسئولیت امور مالی ستاد بر عهده رییس آن است. با این حال در دوره جدید مدیریت ستاد به منظور تشریک مساعی بیشتر و جلوگیری از تصمیمات سلیقهای و فردی شورایی تحت عنوان شورای طرح و برنامه متشکل از سه عضو شورای اسلامی شهر تهران، دو کارشناس خبره عضو شورای مرکزی، یک کارشناس خبره با رای اعضای شورای مرکزی، سه نماینده از سوی سازمان های مردم نهاد شهر تهران، نماینده استانداری، دبیر و معاون مطالعات و آموزش و پژوهش ستاد وظیفه بررسی و تصویب تمامی طرح ها، درخواست کمکها و پروژههای ارائه شده به ستاد را برعهده دارند و اساسا هرگونه هزینه یا کمکی به سازمان های مردم نهاد اعم از آموزشی، پژوهشی و یا مادی با رای این شورا انجام می شود.

ستاد ساماندهی فعالیت های سازمانهای مردم نهاد ضمن پیگیری حقوقی و قانونی اتهام های وارد شده، همان گونه که جناب آقای مختاباد اعلام کرده اند از حضور سازمان بازرسی کل کشور و تمامی نهادها و دستگاه های نظارتی جهت بررسی وضعیت حساب ها و عملکرد این ستاد استقبال و رسما دعوت به نظارت می نماید.

اسناد متقنی در رابطه با دلایل، انگیزه ها وپشت پرده این سناریو اجرا شده در دست است که ان شاالله پس از مهلت اعلام شده از طریق رسانه های گروهی اعلام و از طریق مراجع ذی صلاح قانونی و شورای اسلامی شهر تهران و پیگیری خواهد شد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس