شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در اظهاراتی قابل تامل با روزنامه آرمان، از آماده‌باش انتخاباتی برای بهارستان سخن به میان آورده است.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

****

روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیمه ماه مهر را با تمرکز بر سخنان سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر تحقیق از سه وزیر دولت دهم آغاز نمودند؛ روزنامه دولتی ایران در گزارشی به برخی از انتقادات نسبت به رفتار سیاسی تیم دیپلماسی کشورمان در نیویورک واکنش شدیدی اتخاذ کرده است و موج انتقادات از محمد جواد ظریف را حاصل تلاش «اتاق های فرمان» مخالف دولت یازدهم دانسته است که با «جعل» و «مصاحبه سازی» در جهت موج آفرینی علیه وزارت خارجه هستند؛ از سوی دیگر شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در اظهاراتی قابل تامل از آماده باش انتخاباتی برای بهارستان سخن به میان آورده است.

روزنامه مردم سالاری

ارگان رسمی حزب مردم سالاری سه شنبه را با تیتر « رسیدگی به 700 پرونده سوء استفاده در دولت گذشته» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· رسیدگی به تخلفات دولت دهم

روزنامه مردم سالاری به روند رسیدگی به تخلفات دولت دهم در نهاد های قضایی پرداخته است؛ این روزنامه در ادامه نوشت « رئيس هيات بدوي يک رسيدگي به تخلفات اداري دولت گذشته با بيان اينکه حجم تخلفات و مفاسد صورت گرفته در دولت سابق بسيار گسترده است، تاکيد کرد: ما شاهد رانت‌خواري‌ها، سوءاستفاده‌ها و تضييع اموال بيت‌المال بسياري در دولت قبل بوده‌ايم و اين در حالي است که دولت سابق مدعي پاک‌ترين دولت تاريخ بود. حجت‌الاسلام محمد اشرفي اصفهاني در گفت‌وگو با ايلنا، در خصوص آخرين رسيدگي‌ها به تخلفات دولت گذشته در هيات‌هاي بدوي رسيدگي به تخلفات اداري نهاد رياست‌جمهوري گفت: بيش‌از هفتصد پرونده سوءاستفاده و تخلف اداري در هيات‌هاي بدوي رسيدگي به تخلفات اداري در حال بررسي و رسيدگي است. وي درباره سازوکار رسيدگي به پرونده تخلفات در هيات‌هاي بدوي رسيدگي به تخلفات اداري نهاد رياست‌جمهوري اظهار داشت: ما پرونده‌هايي که مربوط به تخلفات اداري است و از سوي سازمان بازرسي کل کشور برايمان ارسال مي‌شود را مورد بررسي قرار مي‌دهيم و بر اساس قانون براي متخلفان احکامي چون توبيخ، انفصال و محروميت از مشاغل دولتي صادر مي‌شود.»

روزنامه ابتکار

« تحقیق از سه وزیر احمدی نژاد» تیتری است که روزنامه ابتکار در انعکاس به سخنان سخنگوی قوه قضائیه از ابعاد جدید پرونده بابک زنجانی انتخاب کرده است؛ در همین راستا این روزنامه در ادامه نوشت« غلامحسين محسني اژه‌اي که در مقام معاون اولي قوه قضاييه همچنان به عنوان سخنگوي اين قوه شناخته مي‌شود، در نشست خبري ديروز خود خبر داد که از سه وزير و رئيس بانک مرکزي دولت محمود احمدي‌نژاد درباره پرونده بابک زنجاني تحقيق و بررسي انجام شده است.محسني اژه‌اي که ديروز در هفتادمين نشست خبري خود در مقام سخنگوي قوه قضاييه پاسخگوي سوالات خبرنگاران شد، در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران مبني بر اينکه در پرونده بابک زنجاني نام 4 وزير دولت قبل مطرح است. آيا تحقيق از اين افراد صورت گرفته يا خير؟ گفت: البته در اين پرونده تا جايي که به خاطر دارم نام سه وزير مطرح است که بله از اين سه وزير و رئيس بانک مرکزي تحقيق شده است.وي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا خبر خارج شدن بابک زنجاني از ليست افراد تحريمي توسط انگليس صحت دارد يا خير؟ اظهار کرد: ادعايي که بابک زنجاني مبني بر داشتن ارز در بانک‌هاي تاجيکستان و مالزي داشت اثبات نشده، هر چند مقدار ناچيزي در يکي از بانک‌ها وجود داشته است.»

· پرونده بورسیه در ایستگاه آخر

روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود به آخرین وضعیت رسیدگی پرونده بورسیه های وزارت علوم پرداخته است؛ گروه سیاسی روزنامه ابتکار معتقد است که در لیست این بورسیه ها برخی از نزدیکان وزارت علوم و نام برخی از نمایندگان وجود دارد و سپس نوشت « اانتصاب دکتر محمدعلي نجفي بقه سرپرستي اين وزارت خانه پرحاشيه و درخواست رئيس جمهور از وي براي «ادامه راه دکتر فرجي دانا»موافقان برخورد با موضوع بورسيه ها را دلگرم کرد. حال جانشين فرجي دانا مي‌گويد که اين پرونده جنجالي آخرين روزهاي پيگيري خود را سپري مي‌کند.روز گذشته محمدعلي نجفي سرپرست وزارت علوم در حاشيه ديدار با بيژن زنگنه وزير نفت که در محل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري برگزار شد، در مواجهه با سئوالات خبرنگاران درباره بورسيه ها سخن گفت. محمدعلي نجفي گفت: کميته تخصصي رسيدگي به اين پرونده‌ها تشکيل شده و پرونده بورسيه‌ها براساس آيين‌نامه‌هاي زمان خود مورد بررسي قرار مي‌گيرد. وي افزود: تاکنون پرونده 450 دانشجو مورد بررسي قرار گرفته است اما نيمي از کار هنوز باقي مانده است و اينکه چه زماني به اتمام برسد، بستگي به ميزان وقتي دارد که اعضاي جلسه براي کميسيون اختصاص دهند. وي با بيان اينکه برخي پرونده‌ها نياز به اختصاص وقت بيشتري دارند»

روزنامه اعتماد

روزنامه اعتماد سه شنبه را به تیترهای « سه وزیر احمدی نژاد در پرونده زنجانی » و « دولت روحانی بشکند، اصلاح طلبان می شکنند» اختصاص داد.

· پشتیبانی اصلاح طلبان از حسن روحانی مشروط است

روزنامه اعتماد در صفحه احزاب خود با اصغرزاده از فعالان اصلاح طلب و نماینده مجلس سوم به گفت و گو نشسته است؛ فعال سیاسی اصلاح طلب به روزنامه اعتماد گفته است:« راهبرد دولت اعتدالي طبعا متفاوت از راهبرد اصلاح‌طلبان است. دولت روحاني از منظر نداشتن راهبرد شايد بيشتر در معرض آسيب قرار داشته باشد. اگر فقدان راهبرد روشن، دولت دوم اصلاحات را به زمين سخت و سنگلاخي زد. در دولت روحاني هنوز چند ماه نگذشته آنچنان به اعتبار دولت ضربه زد كه اثر مهرش تا پايان بر پيشاني دولت باقي خواهد ماند. چرا؟ اينكه دولت بدون هيچ استراتژي منسجمي در ماه‌هاي منتهي به ارديبهشت امسال به صورت متوالي تقاضا كرد كه مردم به او اعتماد كنند و صرفا كساني جهت دريافت يارانه بروند ثبت نام كنند كه نيازمند واقعي باشند ولي در كمال ناباوري مشاهده شد ۷۳ ميليون نفر رسما بي‌اعتنا به تقاضاي رييس‌جمهور منتخب‌شان، به هر دليلي خود را مستحق دريافت يارانه دانستند و رفتند و پاي ورقه‌يي را امضا زدند كه عملا شكاف فزاينده دولت - ملت را تاييد مي‌كرد. خب اگر اين فقدان راهبرد نيست پس چيست؟» دبیرکل سابق حزب همبستگی در رابطه با حمایت اصلاح طلبان از دولت یازدهم گفت « به نظرم اصلاح‌طلبان پشت دولت او را خالي نخواهند كرد. البته پشتيباني اصلاح‌طلبان از حسن روحاني مشروط است. معلوم است آنها در نقش يك بازنده، بازي برد - باخت يا باخت - باخت را ادامه نمي‌دهند. ولي تا زماني كه قصد و نيت روحاني تحقق شعارهاي انتخاباتي باشد ولو آنكه عملا راه به جايي نبرد دليلي بر عدم حمايت نخواهند داشت. »

روزنامه شرق

روزنامه شرق، پانزدهم مهر 1393 را به تیترهای « بازجویی از 3 وزیر احمدی نژاد » و « اهل شوک درمانی نیستم » اختصاص داده است.

· ائتلاف نامیمون

روزنامه شرق در سرمقاله سه شنبه خود به ائتلاف ضد داعش پرداخته است؛ صالح نیکبخت در این سرمقاله این ائتلاف را نامیمون خوانده است و در مورد اهداف ترکیه برای حضور ضد داعش نوشت « هدف اردوغان، تنها، مبارزه با دولت بشار اسد و سرنگونی آن و حل اختلافات مرزی با سوریه نبوده بلکه نیروهای ارتش ترکیه که در طول 30سال گذشته نتوانسته بودند در جنگ با «پ‌ک‌ک» به پیروزی دست یابند و «ترکان کوهستانی» را مقهور خویش بنمایند و نمی‌توانستند برای مبارزه با این گروه‌های مسلح کرد وارد خاک سوریه شوند، علاوه بر کمک‌هایی که پیش‌تر گفته شد از نیروهای «داعش» برای جنگ با «گریلاهای کرد» استفاده کرده و در هفته‌های اخیر از آخرین کارت برنده خویش و از یک بازی سیاسی آشکار استفاده کرده و آزادی 49نفر از دیپلمات‌ها و کارمندان ترک که در کنسولگری ترکیه در موصل کار می‌کردند و گفته می‌شد به صورت برنامه‌ریزی شده از طرف «داعش» به اسارت گرفته شده‌اند، استفاده کردند و همزمان با آزادی این افراد، حمله «داعش» به روستاهای کردنشین اطراف «کوبانی» که بیش از دوسال است در تصرف کردهای سوریه بوده و حملات «داعش» نتوانسته بود آن را از دست کردها خارج کند، استفاده کنند. تروریست‌های «داعش» با حمایت آشکار و نهان ارتش ترکیه که ناظر محاصره این منطقه هستند و نیز اتکای به سلاح‌های پرشمار دریافتی و غنیمتی، در حال پیشروی گام‌به‌گام هستند به طوری که با وجود مقاومت جانانه نیروهای کرد مدافع این شهر، در حال حاظر، جان بیش از 140هزارنفر در خطر کشتار توسط «داعش» و تکرار فاجعه «شنگال» در اقلیم کردستان و اسارت هزاران زن کرد است. آشکار است وعده‌های نخست‌وزیر ترکیه برای نجات «کوبانی»، تاکنون، اقدام عملی و نمود عینی نداشته است و بالعکس، تروریست‌ها در پناه حمایت آشکار و نهان «آنکارا» به این شهر یورش می‌برند. »

روزنامه آرمان

این روزنامه اصلاح طلب با تیترهای اصلی «آماده باش انتخاباتی معاون رئیس جمهور به زنان» و « تحقیق از 3 وزیر وقت درباره پرونده بابک زنجانی » رهسپار کیوسک مطبوعات کشور شد.

· آماده باش دولتی ها برای انتخابات

روزنامه آرمان در صفحه سیاسی خود با شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور به چگونگی درخشش زنان در مسابقات آسیایی ، وضعیت زنان در دولت یازدهم  و مسائل سیاسی پرداخته است؛ معاون رئیس جمهور درباره فعالیت سیاسی زنان در مقطع کنونی بیان داشت « اکنون حضور زنان در عرصه‌های سیاسی خود را نشان می‌دهد. فعالیت زنان در عرصه سیاسی زمانی بهتر نمایان است که انتخاباتی در پیش باشد و آنجاست که می‌بینیم فعالیت سیاسی زنان پررنگ است. در آستانه برگزاری انتخابات مجلس که قرار بگیریم، حضور زنان پررنگ‌تر خود را نشان می‌دهد البته تا آنجایی که من خبر دارم، خانم‌هایی که قبلا فعالیت سیاسی داشتند مشغول هستند و برنامه‌های خودشان را دارند و ان‌شاا... زمینه فراهم شود که زنان بیشتر بتوانند در قالب تشکل‌های سیاسی سازماندهی شوند و بتوانند برای انتخابات مجلس خودشان را آماده کنند و ان‌شاا... که در مجلس آینده هم این حضور پررنگ‌تر از همیشه باشد.»

روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران با تیترهای  اصلی «پول های بابک زنجانی به کشور برمی گردد؟» و «وزیر ارتباطات: شبکه های اجتماعی را محدود نمی کنیم» میهمان نگاه خوانندگانش بود.

· سفرنامه نویسان خیال پرداز وطن

روزنامه دولتی ایران در سرمقاله خود به واکنش نسبت به یادداشت های روزنامه وطن امروز که از روزنامه های منتقد دولت محسوب می شود، پرداخته است. جمال کاظمی در سرمقاله «سفرنامه نویسان خیال پرداز وطن» آن را به مصاحبه سازی، جعل و موج آفرینی متهم ساخته است و نوشت « از منابع آگاه خبر رسیده که مصاحبه را به چندین چشم دیده‌اند و با چندین گوش شنیده‌اند، اما اثری از تحلیل مدعایی در آن نبوده است. وانگهی از هیچ نهاد نظارتی دولتی و غیر‌دولتی هم نهیب یا نصیحتی نیامده که چرا وزیر چنان گفته یا چنین کرده است. روز دیگر، روایتی تازه به دهان‌ها انداختند که مثلاً دستگاه دیپلماسی کشور، هنرمندان را مخفیانه تحریک کرده تا کمپین هسته‌ای تدارک ببینند. توضیحات وزارتخانه اینجا هم اثر نکرد و همچنان راویان آن روایت کاذب از سنگر دروغ پراکنی عقب ننشستند. اما نیت سفرنامه نویسان چه می‌تواند باشد؟ مثل روز، آشکار است که غرض آنها مقابله با مذاکره به هر قیمتی است. هر چیزی که خط مذاکره را محو و مات‌ کند پسند مخالفان لجوج دولت است. به چهره کارگزاران دیپلماسی کشور اسیدپاشی می‌کنند تا مذاکره کننده و مذاکره را - با هم- از چشم‌ها بیندازند. ظریف را «غربزده» و روحانی را «سازشکار» می‌خوانند تا از همین حالا که قریب به دو ماه به مذاکرات مانده، آب چاه را مسموم کنند تا امیدی در فضای عطشناک سیاسی کشور شکل نگیرد. آنچه این روزها برخروجی خبرگزاری‌های تلخ می‌نشیند، یا در صفحات روزنامه‌های‌شان درج می‌شود یا بر تصاویر رسانه‌های دیداری‌شان نقش می‌بندد نوعی مین‌گذاری در صحنه عمل دولت است.»

· اتاق فرمان تخریب دیپلماسی هسته ای کجاست؟

روزنامه ایران در گزارشی  در صفحه سیاسی خود به موج تحرکات آنچه آن را تندرو ها می خواند پرداخته است؛ روزنامه ایران در این گزارش به انتقادهای صورت گرفته از اظهارات محمد جواد ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا و درخواست های ایشان برای تشکیل کمپین سینماگران واکنش نشان داده است و آن را حاصل تلاش «اتاق فکر» های مخالف دولت می داند و سپس نوشت « به گفته این منبع آگاه، از دشمنان و مخالفان خارجی کشور انتظاری جز تحرک علیه منافع ملی ایران نمی رود اما در عین حال این انتظار را هم نداریم گروه های داخل کشور به جای کمک به دولت و طرح انتقادات به صورتی‌که به منافع ملی آسیب نرساند، تمام تلاش خود را معطوف به زمینگیری مذاکرات نمایند.
این منبع آگاه در پایان به روزنامه ایران گفت متن سخنان آقای ظریف را بر اساس فیلم و صوت گفته هایشان در شورای روابط خارجی امریکا به دست آورده و در اختیار مراکز مسئول قرار داده شده است لذا قاطبه شخصیت‌های سیاسی و مذهبی و نیز نمایندگان مجلس از تلاش‌های دیپلماتیک دولت تقدیر کرده و حمایت خود را از به ثمر نشستن مذاکرات بیان کرده‌اند. بر اساس خبری که در اختیار روزنامه ایران گذاشته شده است علت اصلی تشدید تخریب‌ها به  دو ماه پایانی مذاکرات هسته‌ای بر می‌گردد و چون گام‌های مهمی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برداشته شده است لذا تخریب گران وارد مرحله عملیاتی گسترده ای شده‌اند که البته چنین تحرکاتی کوچکترین تأثیری بر عزم دولت و نظام برای به ثمر رساندن مذاکرات نخواهد گذاشت.»