مشاور عالی فرمانده کل سپاه در برنامه «بدون توقف» به برنامه ریزی آمریکا و اسرائیل از ماه ها قبل برای ایجاد اغتشاش و آشوب در ایران، پرداخت.

به گزارش مشرق، مشاور عالی فرمانده کل سپاه در برنامه «بدون توقف» تأکید کرد: ما از اردیبهشت‌ماه به این رسیده بودیم که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها برنامه ایجاد اغتشاش را برای مهرماه و از دانشگاه تهران ریختند، اما حادثه فوت خانم امینی برنامه آنها را جلو انداخت.

حجت‌الاسلام «حسین طائب» در برنامه «بدون توقف» که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به نقش فضای مجازی در ایجاد جنگ ترکیبی گفت: آمریکایی‌ها کارشان را از یک دروغ آن هم در فضای مجازی آغاز کردند، خوب اتفاقی که برای خانم مهسا امینی افتاد عواطف را تحریک می‌کند اینکه یک دختر کرد اهل سنت مهمان تهرانی‌ها می‌شود و سپس با فوت ایشان روبرو می‌شویم، این تذکر که به ایشان داده شد یک رویه بوده اگر تذکر را گوش می‌داده، رهایش می‌کردند اگر گوش نمی‌داده می‌رفتند به مراحل بعدی، اما این مورد که چون بیمار بوده فوت ‎‌کند یک استثناء بود.

وی ادامه داد: اما دشمن با استفاده از همین موضوع در فضای مجازی فرایند جنگ ترکیبی را آغاز و به سرعت فضای مجازی را بمباران می‌کند که کشتند یا فوت کرد؟ کجا کشتند؟ در بیمارستان کشتند یا در همان محل و اصلا به بیمارستان نرسید، قبول دارم اینجا ما کُند عمل کردیم، فراجا باید روایت اول را به سرعت می‌گفت اما پلیس هم درگیر موضوع پیاده‌روی اربعین بوده و از آن طرف عملیات بزرگ اجرایی و کنترل سه میلیون و 900 هزار نفر به اضافه امنیت زائران اربعین برعهده‌اش بوده، گذرنامه باید بدهد، مرز را کنترل و امنیت را تأمین کند، لذا اینجا یک غفلت می‌کند.

این مقام امنیتی کشورمان با اشاره به اینکه البته این آسیب و ضعف ماست، اظهار کرد: ولی باید همه چیز را ببینیم، ما در تاکتیک اشتباه کردیم و روایت اول را نگفتیم، از آن طرف دشمن دروغ گفت و فریب داد و عواطف تحریک شد. در عملیات ادراکی باید اولین خبر را بزنی، تکرارش کنی و احساس را به باور تبدیل کنی که دشمن چنین کرد و حالا ما باید به عنوان مدافع جواب دهیم، اینجا می‌گوئیم بیمار بوده، باید پرونده‌اش را درآوریم، اینکه کدام بیمارستان بوده، کدام دکتر و چه عملی انجام شده، از آن طرف دشمن شروع به بمباران می‌کند، که چوب به سرش خورده با نخورده؟ و در بیمارستان چه اتفاقی افتاده؟ حالا این طرف باید سازمان پزشکی قانونی بررسی را آغاز کند.

طائب افزود: تا شما می‌خواهی اولی را بررسی کنی، می‌گوید دختر لر و ترک چه شد؟، اینجا متأسفانه سلبریتی هم که باید حامی مردمش باشد می‌آید از آنها حمایت کرده و یک قوم دیگر را درگیر می‌کند، و شما تا مستندات را ارائه کنی رسوب آن تصویر بر باور بخشی از جامعه نشسته. این ابزار، ابزار جنگ ترکیبی و این وضعیت ما در جنگ ترکیبی و فضای مجازی است، حالا شما می‌خواهی با تک تیرانداز و توئیت دشمن را بزنی معلوم است شکست می‌خوری.

وی با اشاره به اینکه همین سلبریتی‌ها یک زمانی باید بفهمند به جامعه خودشان بدهکار شدند، تصریح کرد: تبیین حتی برای این آقایان هم هست، باید بفهمند چه خسارتی زده‌اند، یکی از همین آقایان در زمینه هنر در فتنه 88 چپ کرد، فتنه که تمام شد برگشت لوح تقدیر گرفت، آن موقع نگفت رژیم بد است دوباره آمد فیلمش را بازی کرد پولش را گرفت و رفت آن طرف به رضا پهلوی پیوست، اینجا او برای مردم کار می‌کند؟.

به گفته طائب دشمن در جنگ نرم مرتب سؤال را ایجاد و تکرار می‌کند، سؤالی که هم راهبردی باشد، هم عملیاتی باشد و هم تاکتیکی، برای همین ما در هر جلسه‌ای که شرکت می‌کنیم کسی تحلیل نمی‌خواهد همه به دنبال پاسخ سؤالات هستند، در جنگ نرم می‌گویند آنقدر سؤال بکن و جواب‌های ناقص را هم در اختیار بگذار که به جواب واقعی نرسند، اگر این سؤال تکرار شد مخاطب در صداقت تردید می‌کند و اگر تردید ایجاد شد دیگر به حرف‌هایت گوش نمی‌کنند. متأسفنه اینجا هم صحنه‌ای نیست که بگوئیم دشمن خارجی کشته می‌شود، هر دو طرف بچه‌های خودمان هستند، اینجا هرچه تلفات بالاتر برود خسارت کل نظام بالا می‌رود، یک وقتی با دشمن خارجی می‌جنگی می‌فهمی چه خبر است، اما اینجا دشمن با ابزارش می‌خواهد تقابل ایجاد کند.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه در پاسخ به این سؤال که «ما پس از موضوع فوت خانم امینی هیچ یک از مقامات امنیتی را ندیدیم که در خصوص این مسئله شفاف‌سازی کنند» گفت: من در کلیت بحث با شما موافقم اینکه باید سیستم امنیتی به موقع اطلاعات لازم را در اختیار رسانه و مخاطب قرار دهد درست است، اما در مصداق با شما اختلاف نظر دارم، معتقد هم نیستم که نیروی امنیتی مرتب باید روی آنتن باشد، خود من زمانی که در بسیج بودم مرتب صحبت می‌کردم اما زمانی که وارد سپاه شدم سالی یکی، دو بار مثلا در 22 بهمن، صحبت کردم، چراکه همه سرویس‌ها اعتقاد دارند که رئیس سرویس یک اقتضائاتی دارد.

طائب در خصوص شناخت به موقع جنگ ترکیبی و عوامل آن توسط سرویس‌های امنیتی تأکید کرد: جنگ ترکیبی با امنیتی فرق می‌کند، در سال 98 جنگ ما امنیتی بود، سال 88 جنگ امنیتی بود که به ترکیبی تبدیل شد، ما در حوزه تخصصی به موقع دشمن را می‌شناسیم اما در اینکه توانسته باشیم آن را توده‌ای و عمومی کنیم تأخیر داریم، اما از نظر خواص سیستم امنیتی ما مسلط است.

وی در خصوص اینکه چرا حزب‌ها و شخصیت‌ها به موقع موضع‌گیری نکردند، توضیح داد: زمانی که جنگ ترکیبی اتفاقی می‌افتد چه حزب، چه نماینده و چه هنرمند وارد تردید می‌شوند و نمی‌توانند موضع‌گیری کنند، آنها نمی‌توانند در این فضای غبارآلود، موضع سریعی بگیرند، مخصوصا که یک جایی تردید هم وارد شده باشد.

طائب در ادامه عنوان کرد: ما از اردیبهشت‌ماه به این رسیده بودیم که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها برنامه ایجاد اغتشاش را برای مهرماه و از دانشگاه تهران ریختند، اما این حادثه برنامه آنها را جلو انداخت. از اردیبهشت ماه وزرای مربوطه همه برای زمان باز شدن دانشگاه‌ها توجیه شدند که پیشگیری کنید چون قرار است با دو موضوع اقتصادی، فرهنگی ماجرا را آغاز کنند و روی حجاب در حوزه فرهنگ تأکید دارند.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه در پایان با بیان اینکه برآوردی که سیا داده بود این بود که کفه حجاب اجباری سنگین‌تر از حجاب اختیاری است، پس اگر از دانشگاه شروع کنیم به زودی موضوع اجتماعی می‌شود و همه درگیر آن می‌شوند، تصریح کرد: اما پس از آن سنتکام می‌گوید برآورد سیا اشتباه بود و کفه حجاب اجباری سنگین‌تر نبود، قرار بود گام دوم را تیم دیگری با موضوع سلف سرویس و خوابگاه آغاز کند، لذا همه دست‌اندرکاران تلاش کردند که با آمادگی جلوی این اتفاقات را بگیرند اما واقعه از جای دیگری آغاز شد.

برچسب‌ها