یک استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: فردی که قتل نمی‌کند اما امنیت و آرامش را مختل می‌کند و مردم را به قصد جان، مال و ناموس می‌ترساند نیز شامل حکم محارب است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نظر رهبری درباره وضعیت اخلاق اسلامی در ایران

فیلسوفی که بدیهیات را نمی‌دانست

آیت‌الله مصطفی محقق داماد، از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان که پیش از این در اظهاراتی حاشیه‌ساز تأکید کرده بود حوزه علمیه نباید سیاسی باشد؛ به تازگی در اظهاراتی که کانال تلگرامی امتداد آنها را منتشر کرد، با اشاره تلویحی به اغتشاشات 70 روزه گفته است: من به‌عنوان یک روحانی نسبتا سالخورده، از همه‌ی ملت ایران عذرخواهی می‌کنم. ما نتوانستیم اخلاق اسلامی را ارتقا ببخشیم و نسل امروز را مهربان و رحیم و بدون خشونت تربیت کنیم!

او در ادامه می‌افزاید: تمام جنگ‌های تاریخ ناشی از خشونت بوده است. هیچ خشونتی هم به تلخی خشونتِ مقدس نیست. ما نمونه‌های آن را در قرون وسطی دیده‌ایم که به نام خدا و دین چه کردند و متأسفانه هنوز هم ادامه دارد.[1]

*مردم و سپهر سیاست کشور کم‌کم به گاهنامه ستاد اصلاحات که تحت عنوان "از مردم ایران عذرخواهی می‌کنیم" منتشر می‌شود؛ عادت کرده‌اند!

تئاتری با یک منولوگ که تقلا می‌کند موقعیتی ابزورد را در ذهن مردم ایجاد کند و البته با هدایت برخی چهره‌های خاص؛ زمینه را برای ایجاد فتنه اقتصادی هموار می‌کند.

(فتنه‌ای به بهانه مشکلات اقتصادی که بازیگران و مسخ‌شدگانش باید صاحب ذهنی ناامید و منکسر باشند)

آقای محقق به جای احساس ابتهاج و افتخار از اینکه حکومتی اسلامی بر سر کار است که در مواجهه با خشن‌ترین اغتشاشگران نیز دست به اسلحه نبرد،‌ دادگاه‌های صالحه را برای اراذل و قاتلین تشکیل داد، اجازه شکستن امنیت عمومی را با شهادت و مجاهدت نداد و از اصول اسلامی خود در مقابل مشتی فریب خوره و اوباش عقب ننشست؛ اما تصمیم گرفته حقیقت را نبیند و روایتگر تاریکی باشد!

تاریکی تا آن اندازه که آقای محقق اینهمه جوان و نوجوان ایرانی که پای پیاده به زیارت سیدالشهدا(ع) می‌روند، در اردوهای جهادی شرکت می‌کنند و مظلومانه حافظ امنیت می‌شوند و بدون اسلحه زیر دست و پای اغتشاشگران شهید می‌شوند را نمی‌بیند و می‌خواهد که داغدار اخلاق شود!

به سخن دیگر اینکه آقای محقق با اینکه فلسفه می‌خواند اما در حالت خوشبینانه نمی‌داند که تمام این فرایندها معلول علتی بزرگ هستند و آن رعایت و ترویج اخلاق اسلامی در حاکمیت نظام اسلامی است.

گفتنیست، القای بی‌اخلاقی جامعه و حکومت ایران یکی از القائات جریان سیاسی خاص در کنار تأکید بر ناامیدی است.

چند سال قبل بود که مقام معظم رهبری در واکنش به این القائات سوء پیرامون اخلاق فرمودند:

"میشنویم گاهی اوقات راجع به اخلاق حرف زده میشود، انتقاد میکنند؛ بله؛ با آن اخلاق اسلامی مطلوب، امروز ما فاصله داریم، در این شکّی نیست؛ امّا ما خیلی پیش رفتیم، راه زیادی را ملّت ایران طی کردند، اینها را ندیده نگیرند."[2]

***

گریه برای مردم ایران در هیئت CNN

حسین موسویان، دیپلمات سابق و از چهره‌های نزدیک به روحانی و اصلاح‌طلبان اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با CNN که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، درباره اغتشاشات 70 روزه گفته است: این درست است که آمریکا و اسرائیل و دشمنان ایران، به هر اقدامی برای سقوط و تغییر نظام فعلی و ناامنی و تجزیه ایران دست می‌زنند. اما یک واقعیت مهم دیگر هم وجود دارد که نباید دست کم گرفت و آن این‌که مردم نسبت به اوضاع بد اقتصادی ناراضی و ناراحت هستند.

او می‌افزاید: تورم ، فساد و بیکاری در ایران از مشکلات جدی است. علاوه بر آن مردم توقع شرایط اجتماعی بهتری دارند. مردم مایلند که تنش‌های روابط خارجی خاتمه یابد. از این رو معتقدم حاکمیت ایران هم برای تامین رضایت‌مندی مردم، نیازمند تغییرات اساسی در سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و روابط خارجی است.[3]

*همه باید بدانند که بدتر از تحلیل غلط، "تحلیل مغرضانه" است.

البته ما نسبت به اظهارات موسویان طرح ظن غرض نمی‌کنیم لکن اینهمه ندانستن و ندیدن و به نفع ایجاد فتنه اقتصادی گام برداشتن؛ مایه تعجب است...

نکته بارز درباره اغتشاشات 70 روزه اینست که این اغتشاشات هرگز سویه اقتصادی نداشت و وجه بارز آن مخالفت با امنیت و نظام اسلامی بود. چیزی شبیه به تظاهرات مخالفان حجاب در سال 57.

آقای موسویان از آنجا که اغلب در ایران حضور ندارد؛ حکما نمی‌داند که در تمام طول این اغتشاشات ولو یک شعار محرز اقتصادی هم از جانب اراذل سر داده نشد و آنها یکسره طمع کشتن و بردن و سوختن داشتند.

آیا این بدیهی نیست که چسباندن اتیکت‌هایی مثل مطالبه و اعتراض و شعار اقتصادی به چنین تحرک پر اعوجاجی به معنی تقلا برای ساماندهی و هدایت آن است؟!

حتما اینگونه است که مردم ایران با مشکلات اقتصادی جدی بویژه در بحث گرانی مواجه‌اند و ما نیز مثل کثیری دیگر از کارشناسان نمی‌دانیم که چرا راه‌حل‌های حل مشکل گرانی از سوی دولت اجرا نمی‌شود. لکن چرا حسین موسویان حاضر نیست، بگوید که مردم ایران می‌دانند با به خیابان آمدن چیزی حل نمی‌شود و حل مشکل را باید از طریق صندوق رأی و "رأی خوب" پی گرفت نه از طریق اغتشاش!

موسویان چرا به CNN نگفته است که اغتشاشات اخیر به دلیل نبود همراهی اکثریت مردم به سردی گرایید؟

موسویان حاضر نشده است بگوید مطالبه اقتصادی مردم بر محمل عقلانیت قرار دارد نه بر محمل انتظار اغتشاش و فتنه اقتصادی...

ما همچنین اظهارات موسویان مبنی بر مطالبه خاتمه یافتن تنش‌های روابط خارجی یا همان کم‌رمق‌سازی محور مقاومت و پذیرش خرد بودن هژمونی ایران در عرصه قدرت‌های جهانی را به قضاوت عقول عمومی و البته به قضاوت تاریخی می‌گذاریم که تشییع میلیونی شهید سلیمانی، سردار جبهه مقاومت را بر دستان پر محبت مردم ایران نظاره کرد.

تکلیف این قضاوت که اظهارات موسویان در مصاحبه با CNN بیشتر مورد رضایت آمریکاست یا مورد رضایت مردم ایران نیز البته مشخص است...

***

درس خارج فقیه شجاع برای حکم محاربه

آیت الله عباس کعبی اخیراً در جلسه درس خارج خود به بررسی فقهی محاربه وحکم افساد فی الارض پرداخت.

به گزارش رسا، وی با اشاره به تعاریف حق الله و حق الناس گفت: حق‌الناس 2 بعد عمومی و خصوصی دارد و نسبت به جرائم حق الناس عمومی حتی اگر شاکی وجود نداشته باشد، استیفاء و رسیدگی به آن از وظایف نظام اسلامی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اسلام نسبت به امنیت و آرامش جامعه اهتمام ویژه ای دارد، ابراز کرد: اسلام برای دفاع عمومی جامعه در مقابل دشمنان بیرونی جهاد را تشریع کرده و در مقابل اخلالگران به امنیت و آرامش جامعه مجازات هایی از جمله مجازات محاربه را در نظر گرفته است.

وی افزود: محاربه و افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی سال 1392 مشخص است و تعریف دارد و آنچه که بایستی برای قاضی ملاک باشد، قانون مجازات اسلامی است نه بحث‌های فقهی؛ اگر چه قانون مجازات اسلامی براساس بحث های فقهی است.

آیت الله کعبی با اشاره به حکم محاربه در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 تصریح کرد: حکم محاربه شامل کسانی است که ارعاب و تخریب اموال عمومی را انجام می دهند و با اعمالشان امنیت جامعه را مختل می‌کنند؛ -این اقدامات- حتی اگر منجر به قتل هم نشوند اما به نفس اینکه امنیت و آرامش را مختل کنند و مردم را به قصد جان، مال و ناموس بترسانند نیز شامل این حکم می‌شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایاتی از امام پنجم(ع) و تصریح قانون مجازات ادامه داد: اغتشاشاتی که منجر به اخلال در امنیت عمومی و تخریب اموال عمومی و خصوصی شود حتی اگر منجر به کشتن فردی هم نگردد؛ تصمیم و حکم نهایی با قاضی، حاکم شرع و نظام اسلامی است که می توانند حکم اعدام را بر او جاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: براساس روایت امام پنجم(ع) حتی اگر خانواده مقتول محارب را بخشیده باشند اما باز بر امام جامعه است که فرد محارب را مجازات کند چرا که در امنیت عمومی اخلال ایجاد کرده و این دیگر حکم خصوصی نیست و متوقف بر شاکی خصوصی هم نیست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری حکم محارب را شرعاً و قانوناً اعدام برشمرد و اذعان کرد: حکم کسانی که در جامعه قمه کشی می کنند، در اتوبان شیشه ماشین‌ها را می شکنند، خیابان را به آتش می کشند، قطعاً حکم محارب است و روایت به صراحت بر اعدام چنین افرادی صحه می گذارد.[4]

*جدای از اینکه اقدام آیت‌الله کعبی در بیان همه‌فهم، قانونی و عقلانی "محاربه" از مصادیق جهاد تبیین است اما نباید از شجاعت مثال‌زدنی آیت‌الله کعبی نیز تغافل کنیم.

شجاعتی که از لوازم بروز بصیرت در خواص است و با همین خصیصه است که می‌توان در وقت لازم و علیرغم همه فشارها اما از مردم و اسلام و انقلاب دفاع کرد.

توضیح مفهوم محاربه در درس خارج از سوی آیت‌الله کعبی در حالی است که فضای ذهنی جامعه در فضای مجازی به این توضیح نیاز دارد و انتظار بود که این عضو بصیر مجلس خبرگان رهبری؛ در اقامه استدلال برای مردم تنها نباشد و شاهد برپایی دروس دیگری نیز با پیوست رسانه‌ای در موضوعات مرتبط با مسایل روز کشور باشیم.

***

1_ https://www.entekhab.ir/002xwR

2_ mshrgh.ir/738073

3_ https://www.etemadonline.com/fa/tiny/news-587084

4_ rasanews.ir/0032ng

برچسب‌ها