پس از جنگ سال ۲۰۲۰ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان که سلسله ناامنی‌هایی را در منطقه قفقاز به دنبال داشت، روز گذشته سومین رزمایش ایران در منطقه ارس از سوی نیروی زمینی سپاه پاسداران برگزار شد.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

********

روزنامه‌های امروز سه شنبه ۲۶ مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که پشت‌پرده اغتشاشات و نقش سرویس‌ها، برگزاری رزمایش «اقتدار» با نگاه به تقویت منافع و امنیت ملی در منطقه عمومی ارس و شناسایی ژنتیک دهه هشتادی‌ها در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

روزنامه اعتماد در تیتر یک امروز خود هشدارهای متخصصان سلامت روان را بررسی کرده و با عنوان «علیه خشونت» نوشته است:

متخصصان در این هشدارها تاکید کردند که این ناآرامی‌ها و تداوم آنها در تمام شهرهای کشور، محصول نادیده گرفتن حقوق شهروندی شهروندان است و اگر کابینه سیزدهم درایت درک ماهیت اعتراضات را داشت متوجه می‌شد که ذات مطالبات انباشته اقشار مختلف، نه برهم زدن امنیت و نظم جامعه بلکه باز پس گرفتن حقوق انسانی از دست رفته‌ای است که کابینه سیزدهم با سماجت می‌خواهد این حقوق انسانی را با منطق صفر و صد و مطابق میل خود تغییر داده و بازتعریف کرده و آنچه خود می‌خواهد و می‌پسندد به مردم تحمیل کند. به نظر می‌رسد هشدارهای مکرر کارشناسان حوزه سلامت روان و مددکاری اجتماعی هم مثل مطالبات شهروندان که امروز در پنجمین هفته متوالی با بی‌تفاوتی کابینه سیزدهم مواجه شده و صرفاً پاسخی از جنس زور و ارعاب و برخوردهای قهری و سلبی و خشن دریافت کرده، با بی‌اعتنایی دولت مواجه خواهد شد.

این روزنامه اصلاح‌طلب در حالی ادعای افزایش خشونت در جامعه را مطرح کرده است که در سبد رفتاری آن سهمی برای دلایل آن در نظر گرفته نشده است. در حالی در طی یک ماه گذشته سطح خشونت تا ۴ درصد افزایش یافته که بخشی از این مسئله مربوط به کودکان و نوجوانانی است که ۸ سال از عمر خود را در دولت مطلوب چپ‌ها سپری کرده و حالا در آستانه نوجوانی طبیعت خود را بروز می‌دهند!

 روزنامه آرمان ملی نیز طی گفت‌وگوهایی به چرایی بیگانگی دهه هشتادی‌ها با گفتمان‌های سیاسی پرداخته و در گزارشی که تیتر یک شده، نوشته است:

محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز در ارتباط با نوع نگاه نسل جدید به مسائل سیاسی و اجتماعی گفت: اساساً مساله دهه هشتادی‌ها از سیاست‌گذاری‌های معمول جدا شده است و ادبیات سیاسی و اصلاح‌طلب و اصولگرا و این حرف‌ها دیگر جزء ادبیاتشان نیست.

این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از امان الله قرائی‌مقدم، استاد جامعه‌شناسی نیز نوشته است:

این نسل حاصل آموزش و پرورش ماست. نسل فعلی نه اصلاح‌طلب و افکارش را دوست دارد و نه به اصولی معتقد است که اصولگرایان را بفهمد. نسل امروز فریاد می‌زند که به نظر گذشتگان گوش نمی‌دهد و معتقد است که آینده را با دستان خود خواهد ساخت و به‌شدت خود باور است. جوان امروز می‌داند که اصلاح‌طلب محافظه‌کار همان اصولگراست و با افکار اصولگرایی فرسنگ‌ها فاصله دارد. جوان امروز خودمختار، خودباور و خودیاب است!

پیام صلح، پاسخ به تهدید

روزنامه شرق آغاز رزمایش نیروی زمینی سپاه در منطقه ارس را با تیتر «پیام صلح، پاسخ به تهدید» پوشش داده و نوشته است:

تحلیلی که جمهوری آذربایجان، ترکیه، اسرائیل، آمریکا و ناتو به دنبال برنامه بزرگ‌تری در منطقه قفقاز برای درگیرکردن ایران مشابه آنچه برای روسیه در اوکراین شکل گرفت هستند؛ سیاست ثابت غرب استفاده از حربه‌های مختلف برای تحریک طرف مقابل در جهت آغاز جنگ و درگیری بوده است.

در ادامه گزارش شرق آمده است:

امکان دارد مشابه همین برنامه برای ایران در قفقاز شکل گرفته باشد و سعی کرده باشند از طریق باکو و تحریکات جمهوری آذربایجان، ایران را درگیر یک مناقشه مرزی و حتی جنگ تمام‌عیار با جمهوری آذربایجان کنند تا از آن طریق ناتو، آمریکا، ترکیه و دیگر کشورها و شاید حتی خود روسیه وارد این درگیری شده و آن را به یک نبرد گسترده بدل کنند تا هزینه‌هایی را به مسکو و تهران وارد کنند. دلیل دوم به نگاه و برنامه‌های ناتو در قالب همان سیاست نگاه به شرق ناتو بازمی‌گردد. بسیار ساده‌اندیشانه خواهد بود که تصور کنیم ناتو با جنگ اوکراین دیگر به دنبال تقویت نفوذ خود در شرق نخواهد بود.

روزنامه ایران نیز با اشاره به رزمایش سپاه نوشته است:

پس از جنگ سال ۲۰۲۰ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان که سلسله ناامنی‌هایی را در منطقه قفقاز به دنبال داشت، روز گذشته سومین رزمایش جمهوری اسلامی ایران در منطقه ارس از سوی نیروی زمینی سپاه پاسداران برگزار شد. برخلاف رزمایش‌های گذشته که معمولاً در گستره سرزمینی محدودی برگزار می‌شد، این رزمایش تقریباً همه مرز شمال غربی ما را دربر می‌گیرد. علت این رزمایش‌ها، بویژه رزمایش اخیر را می‌توان دنباله دارشدن درگیری‌ها و ناامنی‌ها در منطقه قفقاز دانست. بویژه اینکه در ۶ ماه گذشته، دست‌کم دو بار نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان با هم درگیر شدند. از این رو به نظر می‌رسد رزمایش اخیر ایران، پاسخی به بی‌ثباتی‌های سیاسی و نظامی شمال مرزهای خود، بویژه شمال رود ارس باشد.

در ادامه این گزارش آمده است:

رزمایشی که روز گذشته نیروی زمینی سپاه پاسداران در منطقه ارس آغاز کرد، «ایران مقتدر» نام دارد و سه روزه خواهد بود. مرحله اصلی این رزمایش با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه و جمعی از فرماندهان ارشد سپاه آغاز شد و در آن یگان‌ها و رسته‌های تخصصی نیروی زمینی سپاه سناریوهای امنیتی و دفاعی را به‌صورت ترکیبی تمرین خواهند کرد. به گزارش تسنیم، وسعت جغرافیایی این رزمایش تمام نوار مرزی استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی را در بر می‌گیرد، درحالی که رزمایش‌های قبلی در وسعت جغرافیایی کمتر بود. درعین حال، حجم نیرو و تجهیزات گسترده‌تر از رزمایش قبلی است. از جمله نکات بارز در این رزمایش، نصب پل شناور روی رودخانه ارس برای انتقال تجهیزات و نیرو است که برای نخستین بار صورت می‌گیرد و قرار است تمرین انتقال تجهیزات انجام شود.

حالا چگونه به خیابان جاستین ترودو برویم؟

روزنامه جوان در ستون اخبار ویژه خود نوشته است:

اصلاح‌طلبان تا دیروز برای نخست‌وزیر کانادا سوت و کف می‌زدند و تحسینش می‌کردند، آن‌قدر که حتی یکی از تندروترین آنها، بهمن ۹۸ به شورای شهر دوره قبلی که دست اصلاح‌طلبان بود، پیشنهاد داد که به خاطر فعالیت‌های جاستین ترودو در ماجرای هواپیمای اوکراینی، یک خیابان در تهران را به نام او کنند! آن‌ها ترودو را قهرمانی انسانی معرفی می‌کردند و محو کارهای تبلیغاتی و اقدامات پوپولیستی او شده بودند.

در ادامه جوان می‌نویسد:

اما اصلاح‌طلبان، کانادا را دوست داشتند. با این حال چند روزی است که از همین کانادای دوست داشتنی شاکی شده‌اند، چون کانادا محمدجواد ظریف، وزیر خارجه محبوب اصلاح‌طلبان را تحریم کرده است. این همه مقام و نهاد ایرانی تحریم شدند و دلخوری از کانادا برای اصلاح‌طلبان پیش نیامد، حالا، اما تحریم‌ها به خودشان رسیده است و دلخور شده‌اند.

ژست اروپا در حمایت از آشوب

روزنامه وطن امروز به مواضع اخیر اروپا پرداخته و با عنوان «ژست اروپا در حمایت از آشوب» نوشته است:

در ادامه حمایت غرب از اغتشاشات اخیر در ایران، اتحادیه اروپایی اقدام به تحریم‌های ضدایرانی کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپایی دوشنبه (۱۷ اکتبر) تحریم‌هایی را علیه عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات ایران، پلیس امنیت اخلاقی و بخش سایبری سپاه پاسداران اعمال کرد. دیپلمات‌های اروپایی گفتند فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپایی که توسط سفرای کشورهای عضو پیش از نشست وزیران خارجه مورد توافق قرار گرفت، ۱۱ مقام ایرانی و ۴ نهاد را شامل می‌شود که مشمول ممنوعیت روادید اتحادیه اروپایی و مسدود شدن دارایی‌ها خواهند شد.

برچسب‌ها