به نوشته گاردین ایران برابر فوتبال صاحب سبک و تاکتیک انگلیس حرفی برای گفتن نخواهد داشت اما ایران با بازی احتمالی احساسی خودش ممکن است برای انگلیس یک دردسر جدی و تاریخی ایجاد کند.

سرویس ورزش مشرق - فوتبال ایران در آستانه جام جهانی ۲۰۲۲  قطر دستخوش تغییرات عجیب و غریبی شد. اسکوچیچ رفت و کی‌روش آمد. همین کافی بود بماند که سریال تغییرات کوچک و بزرگ در تیم ملی فوتبال ایران تمامی ندارد. در این فرصت نگارشی به ماجراهای تاج و قصه‌های تخت فوتبال ایران نمی‌پردازیم اما حالا که کارلوس کی‌روش آمده به سراغ بازخورد رسانه‌های کشوری برویم که کی‌روشِ ما را خوب می‌شناسند. دستِ کم کمتر از ما با او دمخور نبوده‌اند!

انگلیس این روزها درگیر مراسم خاکسپاری ملکه خود است، نه انگلیس که ده‌ها مستعمره این استعمارگر پیر نیز اجباری و اختیاری، درگیر این مراسم هستند، از استرالیا و کانادا گرفته تا چند کشور غیر مستقل عربی و آفریقایی اما آنچه کم کم دوباره به صدر تیترهای رسانه‌های بریتانیا باز خواهد گشت، بدون تردید، جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است و تحلیل رقبای تیم ملی فوتبال انگلیس در مرحله گروهی و چه بسا مراحل بعدی آن.

نزدیک به ۶۷ روز به آغاز جام جهانی فوتبال باقی مانده است. گروه B این رقابت‌ها در دل خود چهار تیم ایران، انگلیس، آمریکا و ولز را جای داده و شاید بتوان گفت ایران است و جبهه بریتانیا، که ولز نیز تنها روی کاغذ بیرون انگلیس است و آمریکا نیز دست کمی از کانادای انگلیسی ندارد. ایران در جام جهانی مقابل سه تیم انگلیس، ولز و آمریکا نه به معنای منفی آن، در هر حال چیزی برای از دست دادن ندارد.

اگر نگوییم، محکوم به پیروزی مقابل سه اتیم انگلیس، ولز و آمریکا هستیم لااقل بهتر است بپذیریم که محکوم به ارائه یک بازی خوب و منسجم و تا حد امکان خالی از اشتباه هستیم. بضاعت فوتبال ایران مشخص است اما میدان جام جهانی، میدان توقع و انتظار است و صد البته انتظاری بیش از حد توان یک تیم!

راجر دسا De Sa مربی اهل موزامبیک و تبعه آفریقای جنوبی، البته دوست صمیمی کارلوس کی‌روش برای کمک به دوست خود و تیم ملی فوتبال ایران راهی تهران شده است.

تنها ساعتی پس از قطعی شدن این خبر، سان لندن نوشت: کی‌روش خیال یک معجزه دیگر دارد. یادش بیندازید که انگلیس، پرتغال نیست که برای شکست دادن یا تساوی برابرش معجزه لازم داشته باشید، معجزه هم این بار کارساز نخواهد بود.

روزنامه سان لندن چاپ ۱۲ سپتامبر در بخش ورزشی خود با اشاره به انتخاب کی‌روش در فوتبال ملی ایران نوشت: این یک تصمیم احساسی بوده و به نظر می‌رسد بر روی کاغذ، آنها کار اشتباهی کرده باشند اما این دقیقا همان چیزی بود که ایران لازم داشت. تیم ملی فوتبال ایران برابر انگلیس فقط یک شانس برای بقا داشت و آن هم یک بازی تمام احساسی بود. حالا کی‌روش، استاد بازی‌های احساسی آمده و این کار را بسیار خوب بلد است.

روزنامه گاردین یک روز قبل از این گزارش سان، یادداشتی بلند بالا به قلم جیسون استاکوود نوشت: تیم ملی فوتبال ایران مثل دو دهه قبل، ناشناخته نیست، آنها در جام جهانی قبلی درخشیدند و در اندازه خودشان خوب بودند. حالا سرمربی آنها کارلوس کی‌روش است، انگلیس او را خوب می‌شناسد و اگر خواننده گرامی چیزی را فراموش کرده به او بگوییم که کی‌روش معلم تمام عیار بازی احساسی و انگیزشی بود و هست.

گاردین در ادامه نوشت: این همان چیزی است که فوتبال انگلیس باید در بازی مقابل ایران، بسیار مراقب باشد. فوتبال ملی ایران برابر فوتبال صاحب سبک و تاکتیک انگلیس حرفی برای گفتن نخواهد داشت اما ایران با بازی احتمالی احساسی خودش ممکن است برای انگلیس یک دردسر جدی و تاریخی ایجاد کند.

روزنامه دیلی میرر چاپ لندن با اشاره به ترکیب اعلام شده از بازیکنان دعوت شده توسط کی‌روش به یک متن فنی بسنده کرد. این روزنامه درابتدای گزارش و بازخورد خود از فوتبال ایران تاکید کرد که برای متن فنی خود از چند خبرنگار زبده ایرانی کمک گرفته تا بازیکنان فوتبال ایران را بهتر تحلیل کند. البته جای سوال دارد که کدام خبرنگاران حاضر شده‌اند اطلاعت فنی تیم ملی فوتبال ایران و مشخصات فنی هر بازیکن را در اختیار این روزنامه انگلیسی قرار بدهند!؟

نویسنده دیلی میرر آورده است: دروازه بانان تیم ملی فوتبال ایرانی عبارتند از پیام نیازمند از سپاهان، حسین حسینی از استقلال و علیرضا بیرانوند از پرسپولیس. البته نام عابدزاده هم مطرح بوده است.

نویسنده با اشاره به سلیقه کی‌روش آورده است: باید تا نهایی شدن این فهرست صبور باشیم، چرا که کی‌روش گاهی در دقیقه ۹۰ تصمیمات عجیب و غریبی اتخاذ می‌کند.

در ادامه این گزارش به خط دفاعی تیم ملی فوتبال ایران اشاره شده است؛ رامین رضائیان و امید نورافکن از سپاهان، مهدی شیری و عارف آغاسی از فولاد، صالح حردانی و ابوالفضل جلالی از استقلال، سامان فلاح از پیکان، آرمین سهرابیان از گل گهر، مرتضی پور علی گنجی از پرسپولیس.

نویسنده میرر در این خصوص آورده است: خط دفاعی فوتبال ایران آن طور که همکار ایرانی ما تاکید کرده، برگ برنده تیم ملی است. ایرانیان معتقدند که یکی از بهترین خطوط دفاعی برای این تیم گردآوری شده است.

در خط میانی تیم مهدی مهدی پور از استقلال، محمد کریمی و یاسین سلمانی از سپاهان، رضا اسدی از تراکتور، مهدی حسینی از مس رفسنجان، محمد خدابنده لو از گل گهر و میلاد سرلک از پرسپولیس حضور دارند.

دیلی میرر در این خصوص به نام میلاد سرلک اشاره کرده و او را مهره دوست داشتنی تیم از دید کی‌روش توصیف کرده است.

در بخش مهاجم‌ها شاهد حضور محمد محبی و مهدی قائدی از استقلال، سعید صادقی، مهدی ترابی از پرسپولیس، شهریار مقانلو از سپاهان هستیم.

نویسنده میرر البته تاکید کرده که با ورود لژیونرها به این لیست احتمال تغییر این اسامی به ویژه حذف برخی از آنها وجود دارد اما چنین انتخاب‌هایی نشان می‌دهد که کی‌روش در این مدت از فوتبال ایران بی خبر نبوده است.

برچسب‌ها