رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفته است: دغدغه تامین هزینه یک عمل جراحی برای برخی از مردم کمرشکن است.

سرویس سیاست مشرق -   «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

هزینه جراحی کمر بیماران را می‌شکند، فکری بکنید

دکتر محمد رئیس زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی اخیراً طی سخنانی در آیین رونمایی از طرح بیمه تکمیلی خادمان سلامت که در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد، گفت: جامعه پزشکی بویژه پس از انقلاب اسلامی به درجه‌ای رسیده که قادر است بهترین خدمات را به مردم ارائه دهد و دیگر نیازی به اعزام هیچ بیماری به خارج از کشور نداریم اما پایاپای این رشد، موضوع تامین هزینه‌های درمان برای مردم رشد نکرده است و دغدغه تامین هزینه برای مثلا یک عمل جراحی برای برخی کمرشکن است.

به گزارش ایسنا، او با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بیمار جز رنج بیماری نباید رنج دیگری داشته باشد، تأکید کرد: ما باید برای این هدف تلاش کنیم و این راه حل بر عهده بیمه‌ها است.[1]

*اعتراف این مقام مسئول در بحث کمرشکن بودن ابعادی از مسئله درمان برای مردم یک اعتراف تلخ است که باید تلنگری باشد به کسانی که در این زمینه مسئول هستند.

حکما تصور می شود که مسئولیت اصلی در این زمینه بر عهده بیمه هاست. اما نگاه راهبردی و مدیریتی به مسئله بیان می کند که راه حل در "هم افزایی" است و نگاه بخشی به مسئله همچنان آنرا لاینحل باقی خواهد گذاشت.

در این باره می توان به نقش بارز دولت، نقش هولدینگ های تأمین مالی در نهادهای کلان، فرهنگسازی در امر توسعه بیمه، منطقی سازی قیمت های مربوط به دارو و درمان توسط دولت، مدیریت بهینه در نهادهای مرتبط با مسئله بیمه و نیز تعهد مدیران به عملی کردن راهبرد مقام معظم رهبری  اشاره کرد.

*** 

راه سیاست‌ورزی را مسدود و راه خشونت را باز کردیم!

ابراهیم اصغرزاده، فعال اصلاح طلب و دبیر کل تشکل چپ موسوم به انجمن اسلامی مهندسان، طی سخنانی در کنگره این انجمن که شماره دوشنبه گذشته روزنامه اعتماد آنها را منتشر کرد، گفته است:

"مرزبندی ما با طالبان و دیگر بنیادگرایان، دقیقا از همین نقطه حساس و نکته کلیدی آغاز می‌شود یعنی جمهوریت. اگر جمهوریت را از نظام ایران بگیرید فرقی با طالبان و طالبانیسم نخواهد داشت. اگر نهادهای انتخابی استحاله شده و به نهادهای انتصابی تبدیل شوند، این مساله نقض غرض بوده و ما هم طالبان شده‌ایم."
او می افزاید: متاسفانه انتخابات 1400 تجربه تلخی برای جمهوری اسلامی بود. نه به این خاطر که با رد صلاحیت همه کاندیداها، ابرمهندسی شد، بلکه رقابت از میدان میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به میدان رقابت میان حاکمیت و مردم کشیده شد. نزدیک 60 درصد مردم ایران یا در انتخابات شرکت نکردند یا آن را تحریم کردند و این شکاف عمیق دولت - ملت، بدترین اتفاق در نوع خود پس از چهار دهه عمر نظام بود. در جریان انتخاب ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم، بالاترین تصفیه‌های درون سیستمی صورت گرفت تا وظیفه تشکیل دولت اسلامی به فرجام رسانده شود. اگر بنا بر این باشد که ما همچنان با یک انتخابات مهندسی شده خالی از معنا روبه‌رو باشیم به نظرم، حق داریم رسما اعلام کنیم راه سیاست‌ورزی به ‌کلی مسدود شده و در انتخابات ما سمت مردم خواهیم ایستاد.[2]

*حرفهای اصغرزاده در بحث تأکید بر اهمیت جمهوریت صحیح است. اما او نیز به مانند سایر اعضای هسته سخت اصلاحات از بیان حقیقت تلخ "تحریم انتخابات توسط اصلاح طلبان" طفره می رود.

در واقع اصغرزاده به مردم نمی گوید که چپ ها با تحریم انتخابات های 98 و 1400 عملا پا بر دموکراسی و صندوق رأی گذاشته اند. فلذا اصل قضیه از اینجا شروع می شود که مویه های اصغرزاده برای دموکراسی در واقع اشک مصنوعی‌ست.

اشک مصنوعی کسی که خود بهتر از همه می داند وقتی سران یک جریان سیاسی بزرگ مردم را به تحریم انتخابات فرا بخوانند و بگویند "راه سیاست ورزی مسدود شده"! آنگاه طبعا کسانی از مردم در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

مشرق پیش از این سوالی مهم را از برخی رجال اصلاحات پرسیده بود که البته آن سوال بی پاسخ ماند!

کسی که صندوق رأی را تحریم می کند و رأی را بر زمین می گذارد؛ آیا برای اصلاح و سیاست ورزی راهی جز برداشتن اسلحه علیه نظام پیش رو دارد؟!

در اینجا لازم به اشاره است که اگرچه با توطئه اصلاح طلبان کسانی از مردم در انتخابات شرکت نکردند اما مشروعیت نظام و حقانیت انتخابات به میزان مشارکت نیست بلکه به رعایت مُرّ قانون است و مادام که یک نظام سیاسی می تواند انتخابات قانونی و صحیح برگزار کند یعنی مشروع است و مورد حمایت اکثریت مردم قرار دارد.

***

1_https://www.isna.ir/news/1401052417418/

2_https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/189103

برچسب‌ها