نیروی هوایی آمریکا آماده ارسال جنگنده پشتیبانی نزدیک A-۱۰ Thunderbolt به اوکراین برای مقابله با روسیه است.

سرویس جهان مشرق _ پنجمین ماه از جنگ میان روسیه و اوکراین امروز به پایان می رسد؛ به بهانه این موضوع بد نیست نگاهی داشته باشیم به وضعیت کلی جبهه های مختلف نبرد میان دو کشور:

تحولات روز صد و چهل و هفتم جنگ اوکراین:

اوکراین می‌خواهد جنگ را پیش از زمستان به پایان برساند/ نخستین رهگیری موفق راکت‌های هیمارس توسط پدافند هوایی روسیه/ سرنگونی جنگنده سوپر فلانکر روسی در استان خرسون +فیلم و تصاویر

هنگامی که جنگ میان دو کشور آغاز شد، ارتش روسیه تمرکز خود را بر حمله مستقیم از شمال اوکراین و خاک بلاروس به سمت شهر کی‌یف پایتخت اوکراین گذاشته بود؛ این عملیات اگرچه با پیشروی چشمگیر و بسیار سریع ظرف روزهای نخست همراه بود و قوای ارتش روسیه تقریبا تا ۱۰ کیلومتری پایتخت اوکراین نیز پیشروی کرده بودند اما در نهایت پس از حدود ۴۰ روز عملیات با شکست مواجه شده و کلیه قوای روسی از این منطقه عقب نشینی کردند. از ماه دوم نبرد دیگر رویداد نظامی خاصی در جبهه شمالی رقم نخورده بود اما به تازگی یک بار دیگر منابع مختلف روسی و غربی از احتمال باز شدن مجدد جبهه شمالی از خاک بلاروس سخن به میان آورده اند.

در جبهه جنوبی، ارتش روسیه در آغاز نبرد، بدون آنکه مقاومت خاصی را در برابر خود ببینید در همان هفته نخست موفق به تصرف شهرهای مهم جنوب اوکراین نظیر خرسون، ملیتوپل، بردیانسک و انرهودار شد؛ قوای روسی با عبور از پل آنتونوفسکی بر روی رودخانه دنیپرو تقریبا تمامی استان خرسون را تصرف کرده و وارد استان میکولایف شده بودند اما تلاش آنها برای تصرف شهر میکولایف و ادامه پیشروی به سوی بندر راهبردی اودسا ناکام مانده و از آن زمان تا کنون ارتش روسیه در استان خرسون در موقعیت دفاعی قرار دارد. همچنین بخش دیگر قوای روسی نیز در ابتدای نبرد به سمت شرق و بندر ماریوپل پیشروی کرده و سرانجام در روز ۸۲ م با تسلیم مدافعین اوکراینی در کارخانه جات آزوف، این شهر را تصرف کردند. مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی اوکراین به تازگی، عملیات برای آزادسازی این مناطق را قریب الوقوع خوانده اند.

اما در جبهه شرقی اوکراین، پس از عقب نشینی نیروهای ارتش روسیه از شمال کی یف، عمده این نیروها به جبهه شرقی منتقل شدند تا عملیات تصرف منطقه دونباس را آغاز کنند. در طول سه ماه گذشته ارتش روسیه با پیشروی آرام اما مستمر در جبهه شرقی، موفق به تصرف شهرهایی نظیر ایزیوم، پوپاسنا، سورودونتسک و لیسیچانسک شده است و کنترل کامل استان لوهانسک را در اختیار دارد اما هنوز راه درازی تا تصرف شهرهای مهم استان دونتسک نظیر اسلاویانسک و کراماتورسک و تسلط کامل بر استان دونتسک در پیش خواهند داشت.

احتمال ارسال جنگنده‌های A-۱۰ برای نیروی هوایی اوکراین

نیروی هوایی آمریکا آماده ارسال جنگنده پشتیبانی نزدیک A-۱۰ Thunderbolt به اوکراین برای مقابله با روسیه است.

فرانک کندال، وزیر نیروی هوایی آمریکا روز چهارشنبه گفت که برخی از جت‌های جنگی قدیمی A-۱۰ Thunderbolt می‌تواند به عنوان بخشی از کمک ها به اوکراین برای عقب راندن نیروهای روسیه، تحویل شوند. کندال این موضوع را عصر چهارشنبه در انجمن امنیتی آسپن در کلرادو بیان کرد، او گفت: «این موضوع تا حد زیادی به اوکراین بستگی دارد. ما آماده گفتگو با آنها در مورد نیازهای آنها خواهیم بود و چگونه می‌توانیم نیازها را برآورده کنیم.»

اظهارنظر جدید کندال در مورد A-۱۰، تغییر قابل توجهی نسبت به آنچه او در ماه مارس در انجمن نیروی هوایی گفت، دارد. او پیشتر با ارسال این هواگرد ها به اوکراین مخالفت کرده بود.

آیا غرب، اوکراین را برای آغاز ضد حملات تجهیز می‌کند؟

مقامات اوکراین بارها در سخنان خود خطاب به کشورهای غربی اعلام کرده اند که برای شکست ارتش روسیه و بازپس گیری خاک از دست رفته خود به حجم بیشتری از تجهیزات نظامی سنگین نظیر جنگنده، بالگرد، تانک و تجهیزات توپخانه ای احتیاج دارند. به نظر می رسد روند تحویل این تجهیزات نیز که مدتی با توقف نسبی همراه شده بود مجددا سرعت گرفته است.

دو کشور بریتانیا و امریکا به تازگی از بسته های جدید تسلیحاتی برای ارتش اوکراین رونمایی کرده اند.

بن والاس وزیر دفاع بریتانیا گفت که موارد زیر در آینده نزدیک به کیف منتقل خواهد شد:

- ۲۰ دستگاه هویترز M۱۰۹.
- ۳۶ یدک کش هویتزر L۱۱۹.
- تعدادی رادار آتش یاب توپخانه.
- ۱۶۰۰ قبضه سلاح ضد زره؛
- تعداد زیادی پهپاد، از جمله مهمات پرسه زن انتحاری؛
- بیش از ۵۰۰۰۰ گلوله توپ

تسلیحات عمدتاً توسط لندن برای اوکراین از کشورهای ثالث نظیر بلژیک خریداری شده است.

همچنین کاخ سفید جزییاتی از بسته جدید تسلیحاتی آمریکا برای اوکراین به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار را اعلام کرد:

_ ۴ دستگاه سامانه راکت انداز هیمارس که تعداد کل سامانه های تحویلی را به ۲۰ عراده میرساند.

_ ۳۶ هزار تیر گلوله توپخانه کالیبر ۱۵۵ میلیمتری.

_ تعداد نامشخصی از تسلیحات ضد زره بدون ذکر مدل.

_ ۵۸۰ فروند پهپاد انتحاری Phoenix Ghost

برچسب‌ها