.

آنچه که می‌توانست گره گشای قوای مهاجم روسی برای شکستن خطوط دفاعی اوکراین باشد حضور موثر نیروی هوایی بود؛ حضوری که هرگز دیده نشد.

سرویس جهان مشرق _ حدود ۶ ماه از جنگ اوکراین گذشته است؛ در طول این مدت حوادث و تحولات عجیبی را در عرصه میدانی جنگ شاهد بودیم اما شاید بزرگترین غافلگیری در همان روز نخست درگیری رخ داد.

در دوران جنگ های مدرن، هنگامی که کشوری چند برابر قوی تر قصد حمله به سرزمین اصلی و اشغال خاک دشمن خود را دارد، معمولا ابتدا دست به حملات گسترده با تسلیحات دورایستا نظیر موشک‌های کروز و بالستیک یا پهپادهای انتحاری و رزمی به زیرساخت های حیاتی دفاعی، فرماندهی و مراکز ارتباطی رقیب می‌زند تا قبل از اعزام قوای زمینی یا آغاز بمباران هوایی جنگنده‌های نیروی هوایی، دست کم بخش بزرگی از دفاع هوایی، سیستم های ارتباطی و مراکز فرماندهی دشمن از میان رفته باشد تا موج اول پیشروی قوای زمینی با آتش پشتیبانی هوایی و توپخانه خودی با کمترین میزان ممکن از مقاومت قوای دفاعی رقیب همراه باشد.

بررسی عملکرد پدافند و نیروی هوایی روسیه در جنگ اوکراین/ آیا سوخو۳۵، اس۴۰۰ و آواکس برای ایجاد برتری هوایی کافی نبودند؟ +تصاویر
یکی از معدود حملات موفق ارتش روسیه به ایستگاه‌های راداری اوکراین در روز نخست جنگ

عمده کارشناسان در زمان شروع جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی، انتظار داشتند تا ارتش روسیه با استفاده از ذخایر انبوه نیروی موشکی راهبردی خود دست کم به مدت ۲۴ تا ۷۲ ساعت اقدام به شلیک پرتعداد تسلیحات دورایستا به منظور سرکوب دفاع هوایی و مراکز حساس نظامی اوکراین کرده و سپس حمله قوای زمینی به سمت پایتخت و سایر شهرهای مهم اوکراین آغاز شود؛ در عمل اما فرماندهان ارتش روسیه تمامی پیش بینی های منطقی پیش از جنگ را نقض کرده و تقریبا پس از یک موج حملات موشکی ۳ یا ۴ ساعته و بدون اینکه برآوردی دقیق از خسارات وارد شده به رقیب در اختیار آنها باشد فرمان حمله زمینی تمام عیار به خاک اوکراین را صادر کردند.

بررسی عملکرد پدافند و نیروی هوایی روسیه در جنگ اوکراین/ آیا سوخو۳۵، اس۴۰۰ و آواکس برای ایجاد برتری هوایی کافی نبودند؟ +تصاویر

لشکرهای نخبه هوابرد روسی قربانی یک تصمیم اشتباه شدند!

هنوز روز نخست جنگ به نیمه نرسیده بود که تصاویری عجیب از یک عملیات هوابرد توسط لشکرهای مخصوص روسی موسوم به VDV با پشتیبانی دست کم ۸۰ فروند بالگرد رزمی برای تصرف پایگاه هوایی گوستومل در فاصله کمتر از ۳۰ کیلومتری شهر کی‌یف منتشر شد!


این در حالی بود که هنوز قوای اصلی ارتش روسیه حرکت خود را از مرز بلاروس و منطقه چرنوبیل به سمت پایتخت اوکراین آغاز نکرده بودند و لشکرهای هوابرد روسی وظیفه داشتند در عمق سرزمین اوکراین در شرایط محاصره کامل به هر نحوی که شده کنترل فرودگاه را حفظ کرده و تا زمان رسیدن قوای اصلی زمینی روسیه در برابر ده‌ها ضد حمله گسترده ارتش اوکراین مقاومت کنند؛ در حین عملیات هلی برن نیروها نیز به علت آنکه ارتش روسیه اقدامی برای سرکوب پدافند هوایی اوکراین نکرده بود چندین فروند بالگرد رزمی سرنگون شدند.

بررسی عملکرد پدافند و نیروی هوایی روسیه در جنگ اوکراین/ آیا سوخو۳۵، اس۴۰۰ و آواکس برای ایجاد برتری هوایی کافی نبودند؟ +تصاویر

لشکرهای هوابرد VDV روسی در زیر آتش توپخانه سنگین و حملات نیروی هوایی و قوای زمینی ویژه ارتش اوکراین، عملکردی خارق العاده از خود به نمایش گذاشتند تا حدودا ۴۸ ساعت بعد قوای زمینی ارتش روسیه که از خاک بلاروس مشغول پیشروی بودند به فرودگاه گوستومل رسیده و بدین ترتیب محاصره این پایگاه به اتمام رسیده و موقعیت مذکور تثبیت شد؛ موفقیتی که بهای سنگینی برای یکی از بهترین واحدهای رزمی ارتش روسیه به همراه داشت.

در طول چند دهه جنگ سرد و تقابل اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای بلوک شرق با سازمان ناتو، همواره نام لشکرهای هوابرد VDV لرزه بر اندام دشمنان مسکو می‌انداخت؛ مشهور است که هنگامی که رهبران رژیم صهیونیستی در روزهای پایانی جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ حاضر به قبول آتش بس پیشنهادی امریکا و شوروی نمی‌شدند، ژنرال های ارشد شوروی مستقیما تل آویو را به ارسال چندین هزار نیروی هوابرد عضو VDV به خاک سوریه و مصر برای نبرد مستقیم علیه ارتش اسرائیل تهدید می‌کنند؛ تنها چند روز پس از این هشدار مقامات شوروی، رژیم صهیونیستی با قبول آتش بس پیشنهادی غرب و شرق، از غرب کانال سوئز و حومه جنوبی دمشق عقب نشینی کرده و به مرزهای پیش از جنگ بازگشت.

بررسی عملکرد پدافند و نیروی هوایی روسیه در جنگ اوکراین/ آیا سوخو۳۵، اس۴۰۰ و آواکس برای ایجاد برتری هوایی کافی نبودند؟ +تصاویر

اگرچه طراحی عملیات هوابرد تصرف فرودگاه گوستومل در شرایطی که نیروی هوایی و پدافند موشکی اوکراین کاملا فعال بودند، یک "خودکشی میدانی" محسوب می‌شد، اما عملکرد بی نظیر نیروهای هوابرد روسی موجب شد تا تصرف و تثبیت این موقعیت راهبردی در شمال غرب کی‌یف عملی شود، اما در ادامه تکرار اشتباهات گذشته فرماندهان ارتش روسیه در راه تصرف شهر کی‌یف و سرنگونی دولت زلنسکی موجب شد تا بر اساس اعتراف منابع روسی، حدود ۹۰ درصد از استعداد قوای VDV روسی در جنگ اوکراین از بین برود.

بررسی عملکرد پدافند و نیروی هوایی روسیه در جنگ اوکراین/ آیا سوخو۳۵، اس۴۰۰ و آواکس برای ایجاد برتری هوایی کافی نبودند؟ +تصاویر

شاید کی‌یف تصرف می‌شد، اگر پشتیبانی هوایی در کار بود!

در آخرین هفته‌های پیش از آغاز نبرد، فرماندهان اوکراینی به خوبی می‌دانستند که قادر به حفظ تمام خاک خود و استراتژی دفاع مرزی و شهر به شهر و نقطه به نقطه در برابر ارتش روسیه که دومین قدرت نظامی دنیا محسوب می‌شود نخواهند بود؛ طرح ارتش اوکراین بر مبنای دفاع متخلخل در عمق سرزمین بود که ابداع کننده آن را ارتش بریتانیا در نبرد با آلمان نازی در سال ۱۹۴۰ می‌دانند؛ احتمالا طراحی دفاع سرزمینی ارتش اوکراین در نبرد شمال کی‌یف را نیز فرماندهان انگلیسی به ویژه از قوای ویژه SAS به عهده داشتند.

پس از موفقیت لشکرهای هوابرد روسی در تصرف فرودگاه گوستومل، قوای زرهی و پیاده ارتش روسیه نیز تحت پشتیبانی توپخانه اقدام به پیشروی از دو جناح شرقی و غربی به سمت کی‌یف کردند تا اینکه به سد دفاعی مستحکم ارتش اوکراین در جنوب گوستومل و شهرهایی نظیر بوچا، ایرپین و ایوانکیف رسیدند؛ از مناطق نامبرد تا نخستین محله‌های شهر کی‌یف تنها ۱۰ کیلومتر فاصله باقی مانده بود، اما در متر به متر این فاصله ده ها هزار نیروی اوکراینی تجمع کرده و مشغول دفاع سرسختانه‌ای در برابر ارتش روسیه بودند.

بررسی عملکرد پدافند و نیروی هوایی روسیه در جنگ اوکراین/ آیا سوخو۳۵، اس۴۰۰ و آواکس برای ایجاد برتری هوایی کافی نبودند؟ +تصاویر

همزمان پرنده های بدون سرنشین، هواپیماهای آواکس و ماهواره‌های جاسوسی امریکا و کشورهای عضو ناتو، مشغول رصد و ارسال اطلاعات ثانیه به ثانیه از تحرکات ارتش روسیه برای فرماندهی ارتش اوکراین بودند که موجب می‌شد تا قوای پرتعداد و متراکم ارتش روسیه که پشت خطوط دفاعی اوکراین متوقف شده بودند به اهدافی ساده برای توپخانه و دسته های ضد زره اوکراین تبدیل شوند.

حمله سنگین ارتش اوکراین به پایگاه بالگردی روسیه/ ادامه روند فرسایشی جنگ اوکراین، به ضرر مسکو خواهد بود +نقشه و تصاویر

در اینجا آنچه که می‌توانست گره گشای قوای مهاجم روسی برای شکستن خطوط دفاعی اوکراین باشد حضور موثر نیروی هوایی بود. قوای زمینی حداکثر توان خود را در پیشروی حدود ۹۰ کیلومتری از مرز بلاروس تا حومه کی‌یف به نمایش گذاشته بودند و لشکرهای هوابرد و تجهیزات زرهی فراوانی نیز در این راه فدا شده بودند تا هدف بزرگ مسکو برای تصرف پایتخت اوکراین محقق شود؛ حضور پرتعداد جنگنده های رزمی نیروی هوایی روسیه و بمباران سنگین خطوط دفاعی اوکراین در بافت فشرده ساختمانی شمال کی‌یف میتوانست راه را برای ادامه پیشروی قوای زمینی و ورود به پایتخت اوکراین باز کند؛ حضوری که به دلایلی که ذکر خواهد شد هرگز مشاهده نشد.

امید واهی به نوسازی نیروی هوایی در سالهای گذشته

برای یک دوره طولانی پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ عمده رسته های ارتش روسیه از جمله نیروی هوایی شاهد دوران افول و عدم توجه به تجهیزات مدرن بوده و تنها از پرنده های عملیاتی باقی مانده از شوروی سابق برای ادامه فعالیت خود استفاده می‌کردند، اما پس از مشاهده نتایج جنگ ۲۰۰۸ گرجستان و اثبات ضعف و عقب ماندگی تجهیزاتی ارتش روسیه، با توجه ویژه شخص ولادیمیر پوتین، برنامه گسترده و چند ده میلیارد دلاری نوسازی بدنه ارتش روسیه آغاز شد. در این دوران شاهد تزریق بودجه های ویژه برای زنده کردن بسیاری از طرح‌های نیمه تمام باقی مانده از دوران شوروی سابق یا سالهای ابتدایی تشکیل فدراسیون روسیه در عرصه ساخت تجهیزات نظامی بودیم.

بررسی عملکرد پدافند و نیروی هوایی روسیه در جنگ اوکراین/ آیا سوخو۳۵، اس۴۰۰ و آواکس برای ایجاد برتری هوایی کافی نبودند؟ +تصاویر

در نیروی هوایی، به تدریج بالگردهای رزمی مدرن کاموف۵۲، میل ۳۵ و میل۲۸ جایگزین تجهیزات قدیمی تر شدند؛ جنگنده‌های مدرن نسل۴+ نظیر سوخو۳۰ اس ام، سوخو۳۵، سوخو۳۴ و مدل های ارتقا یافته میگ۲۹ و میگ۳۱ با توان استفاده از تسلیحات مدرن امروزی جایگزین ناوگان قدیمی سوخو۲۷ و میگ۲۹ شدند که ستون فقرات نیروی هوایی شوروی در دهه ۸۰ و دو دهه ابتدایی نیروی هوایی روسیه را تشکیل می‌دادند.

همچنین برخلاف گذشته که معمولا از تسلیحات هواپرتاب غیر هدایت شونده نظیر بمب‌های سقوط آزاد سری FAB در نیروی هوایی استفاده می‌شد، در نمایشگاه های تسلیحاتی که در خاک روسیه برگزار می‌شد انواع مهمات جدید هدایت تلویزیونی یا ماهواره‌ای سری KAB و موشک‌های هدایت شونده جدید نظیر مدل ضد رادار KH-۳۱P و KH-۵۹ MK رونمایی شده و پیش بینی می‌شد که جنگنده های روسی نیز مشابه با هم ترازان غربی خود در جنگ های مدرن به دنبال بمباران های دقیق باشند؛ برخی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه نیز در زمینه صادرات یا انتقال تکنولوژی نمایشگرهای چندکاره الکترونیک مخصوص کاکپیت جنگنده یا غلاف های ویژه هدف گیری نظیر "داموکلس" با صنایع دفاعی روسیه همکاری می‌کردند.

بررسی عملکرد پدافند و نیروی هوایی روسیه در جنگ اوکراین/ آیا سوخو۳۵، اس۴۰۰ و آواکس برای ایجاد برتری هوایی کافی نبودند؟ +تصاویر

در سپتامبر سال ۲۰۱۵، نیروی هوایی روسیه به منظور مقابله با تروریسم و همکاری با ارتش سوریه، وارد این کشور شد؛ این می‌توانست نخستین آزمون واقعی برای مشاهده تغییرات واقعی ارتش روسیه در عصر مدرن باشد، اما علی رغم پشتیبانی هوایی گسترده روسها و موفقیت ارتش و نیروهای مردمی سوریه در بازپس گیری بخش بزرگی از خاک اشغال شده، باز هم جنگنده های نیروی هوایی روسیه عمدتا با تسلیحات غیر هدایتی با تکنولوژی دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی دیده شدند! به شکل محسوس نه خبری از بمب‌های هدایت شونده لیزری و تلویزیونی بود، نه غلاف های ویژه هدف گیری و نه استفاده از پلتفرم های ویژه نبرد شبکه محور برای رصد لحظه ای میدان نبرد و هدف گیری دقیق اهداف؛ در نهایت حجم آتش بسیار سنگین هوایی همزمان با پیشروی زمینی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، منجر به کسب پیروزی برای دمشق شد اما موقعیت ویژه نبرد سوریه نتوانست به تجربه رزمی مناسبی برای نیروی هوایی روسیه تبدیل شود تا چند سال بعد در یک میدان نبرد متفاوت با دشمنی متفاوت استفاده از تجارب گذشته گره گشای آنها شود.

جنگ در اوکراین آغاز شد و از همان روز نخست همگان صحنه‌های تکراری گذشته را مشاهده می‌کردند؛ جنگنده های با ارزش و مدرنی نظیر سوخو۳۰ و سوخو۳۴ با لود بمب های سقوط آزاد بر فراز آسمان شهرهای اوکراین ظاهر می‌شدند و به راحتی توسط سامانه های پدافندی ساخت دهه ۸۰ شوروی سابق نظیر S۳۰۰-P و Buk-M۱ سرنگون می‌شدند؛ در ادامه جنگنده های روسی ناچار به پرواز ارتفاع پایین برای کشف نشدن در رادارهای اوکراینی شدند و این بار هدف موشک‌های دوش پرتاب اوکراینی قرار می‌گرفتند اما چرا؟ زیرا جنگنده های ویژه سرکوب دفاع هوایی نظیر سوخو۳۵، در کشف و انهدام سیستم های پدافندی اوکراینی ناتوان بودند؛ پدافند هوایی اوکراین به مدد حضور رادارهای پیش اخطار زمینی یا هواپیماهای آواکس و الینت ناتو، نیازی به روشن کردن رادارهای خود نداشتند و تنها زمانی اقدام به این کار می‌کردند که اطلاعات دقیق از حضور پرنده روسی در محدوده آتش پدافند خودی وجود داشت و با استفاده از تکنیک Shoot & Scoot اقدام به روشن کردن رادار، شلیک موشک و بلافاصله خاموش کردن رادار و خروج از منطقه مورد نظر می‌کردند.

بررسی عملکرد پدافند و نیروی هوایی روسیه در جنگ اوکراین/ آیا سوخو۳۵، اس۴۰۰ و آواکس برای ایجاد برتری هوایی کافی نبودند؟ +تصاویر

در سوی مقابل علی رغم انتظارات پیش از جنگ، نه پرنده های مخصوص جمع آوری اطلاعات راداری در نیروی هوایی روسیه حضور داشتند و نه رادارهای هوابرد A۵۰ فعالیت خاص و موثری برای رصد مراکز حیاتی ارتش اوکراین بر روی زمین یا پرنده های در آسمان داشتند؛ پهپادهای رزمی ارتش اوکراین نظیر "بیرقدار" علی رغم سرنگونی تعداد قابل توجهی از ناوگان آنها، به راحتی اقدام به نابودی مدرنترین سیستم های پدافندی روسی نظیر Tor-M۲ و Buk-M۲ در ماه نخست نبرد کردند.

بررسی عملکرد پدافند و نیروی هوایی روسیه در جنگ اوکراین/ آیا سوخو۳۵، اس۴۰۰ و آواکس برای ایجاد برتری هوایی کافی نبودند؟ +تصاویر

موشک های بالستیک قدیمی نظیر توچکا که امروزه نباید چالش خاصی برای سامانه‌های پدافندی مدرن محسوب شوند به راحتی از سد سیستم های ضد بالستیک روسی نظیر اس۳۰۰ و اس۴۰۰ عبور کرده و به حساس ترین پایگاه های نظامی ارتش روسیه اصابت می‌کردند.

بررسی عملکرد پدافند و نیروی هوایی روسیه در جنگ اوکراین/ آیا سوخو۳۵، اس۴۰۰ و آواکس برای ایجاد برتری هوایی کافی نبودند؟ +تصاویر
نابودی سامانه پدافندی Tor روسی توسط پهپاد رزمی بیرقدار

پدافند هوایی که فاقد سیستم تشخیص دوست از دشمن است

در موردی عجیب تر، ارتش روسیه حتی اقدام به طراحی یک سیستم جامع "تشخیص دوست از دشمن" یا به اختصار IFF نکرده بود؛ این موضوع در سرنگونی ۲ فروند جنگنده فوق العاده ارزشمند سوخو۳۵ خودی بر فراز آسمان استان خرسون توسط پدافند هوایی دوربرد روسیه اثبات شد، در حالی که بسیار بعید است فناوری نظامی مسکو مشکل خاصی برای طراحی چنین سیستمی داشته باشد اما همان غفلت های همیشگی و تکیه صرف بر توان انبوه آتش و نیرو در ساختار ارتش های شرقی موجب شد تا هنگامی که در برابر یک رقیب قدر به پشتیبانی سازمان ناتو قرار گرفتند، ضعف ها و تکیه اشتباه بر استراتژی‌های گذشته مانع از دستیابی کامل به اهداف مد نظر کرملین در جنگ اوکراین شود.


نابودی جنگنده سوخو 35 روسی بر اثر شلیک اشتباه پدافند خودی

هنگامی که در روز بیست و یکم جنگ، پایگاه بالگردی چورنوبیوکا در استان خرسون و محل استقرار ده‌ها فروند بالگرد روسی هدف حمله توپخانه ای ارتش اوکراین قرار گرفت، بسیاری معتقد بودند که این حمله نتیجه اشتباه محاسباتی و استقرار عجیب ناوگان بالگردی در محدوده آتش توپخانه اوکراین بوده است و با توجه به اینکه در سازمان رزم ارتش روسیه پدافند ضد توپخانه وجود ندارد، نمی توان ایرادی را بر سیستم پدافندی ارتش روسیه وارد کرد.

حمله سنگین ارتش اوکراین به پایگاه بالگردی روسیه/ ادامه روند فرسایشی جنگ اوکراین، به ضرر مسکو خواهد بود +نقشه و تصاویر

اما تنها چند روز قبل بود که پایگاه هوایی "ساکی" در شبه جزیره کریمه و فاصله بیش از ۲۰۰ کیلومتری تا نخستین مناطق تحت کنترل اوکراین هدف حمله ای سنگین قرار گرفته و دست کم ۱۱ فروند جنگنده هوادریای ارتش روسیه شامل ۷ فروند سوخو۲۴ و ۴ فروند سوخو۳۰ در این پایگاه نابود شدند.

بررسی عملکرد پدافند و نیروی هوایی روسیه در جنگ اوکراین/ آیا سوخو۳۵، اس۴۰۰ و آواکس برای ایجاد برتری هوایی کافی نبودند؟ +تصاویر

هنوز به شکل دقیق مشخص نیست که ارتش اوکراین برای حمله به این پایگاه از چه تسلیحاتی استفاده کرده است؛ اما سوال بزرگ این است که در حضور انبوه سامانه های پدافندی مدرن روسی در منطقه کریمه نظیر بوک، تور، پنتسیر و اس۴۰۰، چگونه ممکن است پدافند روسی حتی قادر به دفاع از مهمترین پایگاه هوایی خود در جبهه جنوبی در برابر اصابت چند موشک یا پهپاد اوکراینی نباشد؟

بررسی عملکرد پدافند و نیروی هوایی روسیه در جنگ اوکراین/ آیا سوخو۳۵، اس۴۰۰ و آواکس برای ایجاد برتری هوایی کافی نبودند؟ +تصاویر

به طور کلی ضعف عملکردی پدافند و نیروی هوایی در دفاع از یکدیگر و همچنین فراهم کردن پشتیبانی هوایی لازم برای قوای زمینی ارتش روسیه احتمالا از اصلی ترین دلایل شکست کمپین شمالی مسکو برای تصرف کی‌یف و سرنگونی دولت زلنسکی و یا حجم بالای خسارات و تلفات تجهیزاتی و انسانی برای اهداف محقق شده در شرق و جنوب این کشور محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 20
  • سیدمهدی IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    53 25
    روسیه هیمنش تو دنیا ریخت وتسلیحات روسی هم دیگه خریدارش کمتر میشه ازقدیم گفتن اگه جنگی رومیخوای ادامه بدی با تسلیحات روسی برو واگه جنگی رومیخوای تموم کنی با تسلیحات امریکایی
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      72 11
      موافقم تو عربستان تسلیحات امریکایی استفاده کردن سریع فهمیدن باید جنگ تموم کنن و الی یمن کل خاکش میگیره هیچ کدوم از تسلیحات امریکایی کار نمیکرد از تانک مرکاوا بگیر تا پدافند پاک 3
    • ناشناس IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      35 12
      دقیقا ولی هیمنه روسیه در تجاوز آمریکا به عراق فرو ریخت . جاییکه یک اسکادران هواپیمای A10 کل زرهی تی 72 صدام را درو کردند و صدام از ترس نیروی هوایی آمریکا جنگنده های روسی را یا دفن کرد یا به ایران فراری داد ...
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      18 3
      این ضرب المثل رو از کجا در آوردی ؟ روسیه تو تعداد تجهیزات مشکلی نداره، یک بحث کیفیت که اون هم دقت بیشتر قابل رفع شدنه، بعدی نبود استراتژی درست و درک از میدان نبرد توسط طراحان نظامی ارتش ، مثل نمونه ای که در اول گزارش درباره VDV اومد، روس‌ها باید تاکتیک جنگ شهری رو اجرا میکردن، خیلی از جاها تانک هاشون نباید وارد میشدن یا پهباد بالای ستون زرهی با دوربین حرارتی حرکت میکرد، ضعف فرماندهی هم یکی دیگه از مشکلات ارتش سرخ بود، کلا با اون استعداد بد باختن
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      29 20
      6 ماهه می خواد 4 تا شهر رو بگیره هنوز نتونسته امریکا کل کشور عراق رو تو 2 هفته گرفت
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      13 0
      روسیه دلش رو خوش کرده به زمستون،اون منطقه از یک ماه دیگه زمستونش شروع میشه.
    • مهدی IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      15 15
      روسیه در جنگ خویشتنداری کرد اگر میخواست اوکراین رو به کلی نابودش میکرد تلفاتم نمیداد روس ها قدرت جنگی بالایی دارن. بد نیس یه نگاهی به بچه های 10 ساله نظامی روس بندازی. هدف اصلی روسیه نابودی تسلیحات ناتو بود که یکی از آزمایشگاه های بیولوژیکی در نزدیکی مرز روسیه توسط آمریکا ساخته شده بود که البته روسیه به کلی نابودش کرد در این جنگ روسیه خیلی کوتاه اومد.
    • DE ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      13 1
      بزرگترین مشکل روسیه سنگر گرفتن تروریستهای آزوف و داعش و هزاران تروریست خریداری شده دیگر است که پشت سر مردم اوکراین و بین خانه ها سنگر گرفته اند و روسیه نمیتواند بمباران های توپخانه ای خود که قویترین در جهان هست را اجرا کند. تمام سعی و تلاش دلقک و صهیون و عموسام جنایتکار این بود که روسیه را به نسل کشی متهم کنند که روسیه با پرداخت هزینه مالی جانی ... تا حالا ولی به راحتی و با درایت کامل آنرا خنثی نموده است. تا کنون هیچ موردی دیده نشده است که در جائی که مردم کوچ کرده باشند را روسیه سریعا تصرف نکند . حتی تسخیر آزوف استیل در تاریخ جنگها نوشته شد و روسیه اینقد صبر کرد تا همه تسلیم شدند او میتوانست مانند امریکای جنایتکار بمب شیمیائی بزند یا با بمبهای قوی دودزا کل تاسیسات زیر زمینی آنها را ساقط کند لیکن چندین هزار نفر کشته میشدند. اوکراین یکی از ایالت های شوروی بود و این در حقیقت جنگ داخلیست که امریکا توسط دلقک ایجاد نمود و خداوند هم دلقک دیگری بنام بایدن گذاشت سر کار تا دلقک سومی بنام ترامپ امریکا را به طرف جنگ داخلی ببره. زیرا در تاریخ سیاسی امریکا فقط ویسکی زنا کودتا قتل جنایت غارت و تجاوز به کشورها و پرورش تروریست چیز بیشتری نیست.
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      0 1
      چقدر خنده داره
    • رضا IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      0 0
      صدام خودش نوچه امریکا بود تجهیزاتشم غربی بود و کلی نفوذی داشت.مگه ایران با چی جنگید؟؟با دست خالی و مهارت خلبانانش.وگرنه هم با جت غربی جنگید هم با شرقی و هر دو رو زد.جنگ بازی نیست...شجاعته
  • irani IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    9 52
    مشرق هم به غربگدایان پیوست. تمام اینهایی که گفتی بعدا مشخص شد که از بازیهای ویدیویی استخراج و کپی شده.
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      10 7
      غربگدا چه ربطی داره اونا که گوسفندن ولی تحلیل درست مشرق دیگه روسیه تجبره جنگ نداشته فقط تسلیحات خوب داره اگه ایران جنگ روسیه رهبری میکرد کل دنیا رو میگرفت
    • حامد پلاس IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      11 5
      چرا حرف مفت میزنی عمو یادگار؟؟؟ من روسیه رفتم ، همه چیز اونجا بوی شوروی و کهنگی و انقضا میده
  • DE ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    18 2
    یه نفر هست اینجا، عاشق آواکس هست. الان میاد میگه ۱۰۰تا آواکس بخریم . خخخ
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      9 2
      نه میاد میگه اوج واجبات🤣
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      14 4
      یه اظهار نظری کرده طرف نمیدونه کاربرد و ماموریت آواکس چیه ، میگه با آواکسها شخم میزنه ، اولا آواکس برا حدود 40 سال پیش بوده اگه یادتون باشه تو دفاع مقدس آواکسهای آمریکا به کمک اطلاعاتی صدام اومدند . دوما ماموریت آواکس رصد و کشف و شناسایی و اطلاعات است نه بمباران و حمله به مواضع ، سوما با سیستمهای پیشرفته اطلاعات و شناسایی امروزی آواکس خیلی کاربرد ندارد ، آواکس یه هواپیما تو رده بویینگ است که ابزار رصد و شناسایی هوایی روی ان نصب شده و در بیشترین حد ارتفاع امن و خارج از منطقه عملیات پرواز و کیلومترها منطقه را رصد میکند در حالی که امروزه ماهواره های جاسوسی با سیستمهای اینفرا رد حتی زیر زمین را نیز کاوش و نقشه برداری میکند و به لحظه اطلاعات ان در منطقه نبرد مانیتورینگ میشود این ماهواره ها بدلیل استفاده از سیستمهای اینفرارد در شب و روز و حتی شرایط دید محدود یا استتار و اختفاء دشمن میتوانند جزئی ترین اطلاعات دشمن حتی نوع جنگ افزار و نفرات پنهان شده در استحکامات زیر زمینی را کشف و به پایگاههای اطلاعاتی زمینی در منطقه عملیاتی ارسال کنند .
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    25 9
    ایران هم در جنگ اشتباه محاسباتی زیاد داشت و موجب تلفات شدید شد
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      22 6
      بله ایران در جنگ تلفات داشت. اما مهم این بود که از هر اشتباهی درس گرفتیم و در عملیاتهای بعدی دیگه هیچوقت اون اشتباه رو تکرار نکردیم.
  • ناشناس IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    5 1
    وقتی شوروی سقوط کرد . حداقل 10 سال بود که ارتش آن دچار اضمحلال شده بود .
  • حسین IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    8 3
    سلام ما را بگو دلخوش کردیم
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    32 4
    يك مقاله تخصصي و بي طرفانه كه متاسفانه از اين دست مقالات در ماجراي جنگ اوكراين كمتر ديده شده.
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    18 6
    تاریخ نشان داده کشور متجاوز شکست میخورد حالا چه روسیه باشد چه امریکا باشد چه عراق زمان صدام
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    17 15
    روسیه قطعا در این جنگ مغلوب ناتو غرب و اوکراین میشود چون پدافند هوایی ضعیف دارد
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    15 9
    عجیب اینکه کل سیستم پدافند کشور بر پایه پدافند رده چندم همین سیستم بنا شده
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      3 4
      پدافند ایران بر مبنای هاوک آمریکایی و ارتقا ایرانی اش، استاندارد غربی و ارتقا های ایرانی اش و ... است . البته کلا شرق کشور بازه
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 1
      نگران نباش حرص هم نخور
  • فرهاد IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    13 3
    این ابر قدقدها فقط زورشون به کشورهای مثل یمن و افغانستان میرسه
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    8 1
    تجزیه وتحلیل روشهای نبردوسلاح هایی که درجنگ بین روسیه واکراین سنگ محک خوردحکم طلارابرای ایران داشت که چیزی ازدیدونظرش دورنمونه
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      3 1
      خدمت مبارک ارظ شود غربان صرط دانشگاه عالی دفاع ملی و همینطور خیلی از واحد های نظامی ما از روز اول جنگ لحظه به لحظه هر دو طرف دعوا رو رصد میکنن، اخبارش رو هم همین مشرق چاپ کرده
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    17 9
    حالا قدر سپاه عزیز و ارتش عزیز ایران را بیشتر بدانیم دشمنان ایران عزیز قوی و پر تعداد
  • رمضانی IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    11 8
    مقاومت ناتو ، آمریکا و عروسک خیمه شب بازیشون زلنسکی بالاخره درهم شکسته خواهدشد دیروزود داره اما سوخت و سوز نداره
  • معلم IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    3 4
    ساده‌لوحی است که کسی فکر کند قوای روسی از این مسائل در مورد تصرف کیف غافل باشند بلکه همانطور که در مقاله آمده تمام اقدامات روس‌ها بر خلاف پیش‌بینی غربی‌ها بوده .
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    5 8
    من اشکال نیروی هوایی روسیه را در نداشتن هواپیمایی در کلاس اف 16 که از نظر تعداد فراوان و از نظر هزینه عملیاتی به صرفه باشد می بینم .
    • فری IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      3 3
      شما عجب افق دیدی داری!
  • محمد IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    4 5
    خیال می کنه روس ها خیلی باهوش هستن
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 1
    افتضاح افتضاح افتضاح
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    2 1
    این ارتش ترکیه چرا به پایگاه های نظامی داخل خاک ترکیه حمله نمیکنند؟
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    3 16
    زنده با اکراین قهرمان.
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    7 5
    علت عقب نشینی روسها از نزدیکی کیف عدم تحمل تلفات بالا بود مابقی مطالب مزخرف هست روسیه کیف رو نگرفت جاش شریان حیاتی اوکراین به آبهای آزاد رو قطع میکنه تا کمتر از یک ناه دگه و لتونی استپنی لهستان و بخشی از رومانی به همراه کیف رو در کمتر یک ماه تصرف خواهد کرد .
    • محمد IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      7 2
      زیرش کم کن دودش مشرق برداشت
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 2
      البته شنیدم زحل و مشتری و مریخ رو هم تا همون زمان میگیره...
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    4 3
    اقتصاد ضعیف روس ها باعث شد باشد فعالیتهای تحقیقاتی محدود یا متوقف شده و در نتیجه به لحاظ تکنولوژی فاصله بسیاری با نمونه های غربی داشته باشند چه در آسمان چه زمین
    • امیر IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      2 0
      بچه جان موتورموشکهای فضایی امریکا رو روسیه میسازه حتی ایستگاه فضایی سایوز تو از تکنولوژی فضایی چی‌میدونی؟؟
  • یوسف از همدان IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    2 4
    از اون بابایی که زیر همه خبر های مشرق میاد میگه استاندار باکو و تصرف استانبول و این حرف ها خبری نیست نگرانش شدم نکنه خدای نکرده ت چیزیش شده باشه؟
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    4 5
    این مقاله مصداق بارز "یا واقعیت را قبول می کنید یا واقعیت خودش رو به شما می قبولانه" هست!!!
  • مهدی IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    2 7
    مشرق چه خبر شده روسیه رو می کوبی ؟
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 4
      برجام توافق شده
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      5 1
      هرچه گفت کاملا درست بود
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    17 3
    تحلیل جالبی بود...فقط بعضی مطالب رو در نظر نگرفتید که ممکنه بخاطر این باشه که تحلیلتون یک کپی از تحلیل های تبلیغاتی و یکجانبه غربیها باشه. روسها مناطق مسکونی را بمباران نکردند و اوکراین همیشه از سپر انسانی استفاده کرد. روسیه ترجیح داد بجای بمباران و کشتار مردم که براش تبلیغ منفی شدید داشت جنگ رو به آرامی پیش ببره و به نظر من موفق بوده...اینکه چنتا اشتباه در جنگ رخ بده یا به کمک همه جانبه اینهمه کشور غربی اهدافی رو بزنند هیچ چیز رو اثبات نمیکنه....البته میشه مثل آمریکا در حمله به عراق هرچی بمب داریم با حمایت همه جانبه رسانه ها سر نظامی و غیر نظامی بریزی و بعد حمله کنی...ولی در ضمن فراموش نکنیم فرار مفتضحانه ارتش آمریکا رو از افغانستان
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 1
      بله نصف حرفتون درسته
    • DE ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 0
      ۲۰:۵۳ - بله نصف حرفتون درسته . خب واضحتر مینوشتی نصف اولش یا نصف آخرش!
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    6 2
    بنظر من بیشتر مشکل روسها نداشتن روحیه و مشکوک بودن به دلایل دخالت در اوکراین و تضعیف اراده توسط اتهام و شایعه افکنی توسط سلطه رسانه ای ناتوی خبری بود!
  • مجید IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    3 3
    جنگهای چند روزه یا یک هفته ای متجاوزین هم جالبه. جنگ عراق علیه ایران، جنگ عربستان علیه یمن که شده هشت سال. حالا هم جنگ روسیه علیه اوکراین که احتمالا چندین سال طول بکشه. بن سلمان و پوتین هم عاقبت صدام رو دارن.
  • GB ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    8 1
    بازم مزخرف. اوکراین با داشتن 250 سامانه اس-300 و 70 سامانه بوک و ده ها سامانه کوتاهبرد یکی از بزرگترین قدرتهای پدافندی بود. ناتو در جنگ یوگوسلاوی فقط مئفق به انهادام 3 یامانه سام-6 شد. ارسال موشک های اس-300 چک و یونان به اوکراین حکایت از انهدام بخش بزرگی از توان پدافندی اوکراین داره که با در نظر گرفتن تعداد محدود تر جنگنده های روسی نسبت به ناتو یک موفقیت چشمگبره
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    4 2
    خود انگلیس گفته 3 فروند سوخو-30 در این پایگاه نابود شدند. مشرق نوشته 4 فروند.
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    3 5
    این مقاله نشون میده برجام توافق شده
  • irani IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    1 2
    خیلی نامردیه
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    4 0
    .ضعف بزرگ اطلاعاتی از نقاط مهم و استراتژیک اقتصادی و نظامی اوکراین بزرگترین اشتباه روسیه بود . اگر مکانهای مهم مدیریت را ابتدا نابود می کردند جمع و جور کردن ارتش اوکراین به این راحتی میسر نبود .
  • نصر IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    7 1
    به کجا چنین شتابان !قوا ی مهاجم روس لفظیست که غربی های اشغال گر و ناتویی ها بکار میبرند .ایا قبل ا ز حمله روسها غربی ها اکرابن را اشغال نکرده بودند.ایا اینکه کشوری برای حفظ موجودیت خود اقدامی انجام دهد علیه توطئه هایی که توسط ناتو انجام شده مهاجم بحساب می اید یا مدافع .؟ایا نویسنده این مقاله گرا به دشمنان روسیه نمیدهد ؟
  • دانشجو IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    2 2
    این عملیات ویژه نظامی است نه جنگ که اگر جنگ بود ویرانه ای بیش نبود حال اوکراین . خیال جنگ با آمریکا در سر نپرورانید که دیگر با عملیات ویژه آمریکا مواجه نخواهید شد .
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    2 6
    اگه روسیه از ایران جنگنده های کوثر و صاعقه خریده بود اینطوری نمیشد
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    3 1
    احتمالا اوکراین تاوان تولید کرونا را پس می‌دهد بمیرید همانطور که میراندید
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    3 3
    برای حفاظت حریم هوایی سامانه ضد موشک بالستیک و راداری مانند سامانه تاد یا مشابه آنرا نیاز داریم که برد راداری حدود ۱۰۰۰ کیلومتر دارد
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    3 0
    این تحلیل غلطه. شروع جنگ بدون پشتیبانی هوایی دلایل دیگری داست که متاسفانه نگارنده‌ی مقاله‌ی شما ذهنش بهش خطور نکرده.
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    3 0
    کلا متجاوز هر کس باشد کار بسیار سختی دارد ودر اکثر مواقع با شکست میدان را ترک کرده چه می خواهد روسیه باشد یا امریکا درعراق افغانستان ویتنام ژریم صهیونستی در لبنان وغزه ال سعود در یمن المان هیتلر در جنگ جهانی دوم صدام معلون در دفاع مقدس وغیره ..
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    4 2
    برا شما خیلی قبیحه که دنبال نظرات فنی و دقیق نباشید من یک کامنت در رابطه با کارآیی آواکس گذاشتم اما صدتا مطلب غیر کارشناسی رو فقط برا شلوغ کردن نظرات و انداختن خوانندگان بجان هم و توهین و تحقیر نوشتن را چاپ می کنید اما نظرات کارشناسی و دقیق را نه ؟ چرا چون همه بازیهاتون با کامنت ها را بهم میریزه . واقعا خیلی سخیفه . سطحتون مثه بیسوادهاست
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    تیتر خبرو اصلاح کنید و بنویسید بررسی عملکرد پدافند و نیرو هوایی روسیه در قبال جنگ با ناتوی غرب و آمریکا در اوکراین
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 3
    دوستان من نظرم اینه بجای این هواپیماهای ضعیف روسی با این قیمتهای نجومی، بهتره بعد از برجام بریم از آمریکا اف۲۲ بگیریم. بعد نگی نگفتی.
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    2 0
    خداروشکر تجربه شد ما که قرار نیست این اشتباهاتو تکرار کنیم :)
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 1
    ضمن اینکه روس ها اشتباهاتی هم داشتند باید این حقیقت را هم پذیرفت که روس ها با آمریکا + ناتو وارد جنگ شدن و نه اوکراین یعنی حمله به ناو روسی یا پایگاه کریمه می تونه مستقیما از سوی دولتی مثل انگلیس انجام شده باشه همچنین از بین رفتن 2 جنگنده روسی الزاما به IFF می تونه مربوط نباشه مثلا باعثش جنگال ناتو باشه
  • محمدهادی FR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 0
    مشکل اساسی روس ها در جنگ اکراین تنها و تنها شناسایی و کشف اهدافه روسا خیلی احمقانه وارد این جنگ شدن خیلی
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    3 1
    روسیه با کمی صبر اکراین و اروپا رو در تله زمستان میندازه همون کاری که با هیتلر کرد
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 4
    روسیه با کمی صبر اکراین و اروپا رو در تله زمستان میندازه همون کاری که با هیتلر کرد
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 3
    روسیه با کمی صبر اکراین و اروپا رو در تله زمستان میندازه همون کاری که با هیتلر کرد
  • سروش IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 3
    تجهیزات روسی از آمریکایی کار آمد ترند ولی کابری و فرماندهی درستی ندارند
    • کیف DE ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      0 1
      خواب دیدی خیر باشه .روسیه از لحاظ تکنولوژی نظامی دقیقا پنجاه سال با امریکا فاصله دارد
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 0
    بزرگترین و تنها عامل اصلی شکست ارتش روسیه در نبرد اوکراین مغرور بودن فرماندهان ارتش روسیه و تکیه بر تسلیحات قدیمی و نبودن سیستم عملیاتی و فرماندهی مدرن بود. بزرگترین ارتش های جهان اگر فرماندهی میدانی مدرنی نداشته باشند، حتی اگر پیشرفته ترین تسلیحات را هم داشته باشند، شکست خواهند خورد. درود خدا بر بزرگترین فرمانده میدانی جهان شهید سردار سلیمانی عزیز، افتخار جبهه مقاومت و نبرد علیه کفار.
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    0 0
    هیتلر اولش فهمید باید ضرب شصت به یهود نشون بده تا غلط اضافی نکنند پوتین دیرفهمید
  • سام IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    0 0
    بزرگترین نقطه ضعف سوخو ۳۵ این است که اگر توسط یک تیم کامل حمایت و پشتیبانی نشده وارد میدان نشود به راحتی سرنگون میشود! اف ۳۵ برای عملیات‌های پیچیده و برنامه ریزی شده بسیار مناسب هستند و باید به همراه هواپیماهای آواکس روسی و میگهای ۳۱ که در ارتفاع بسیار بالا پرواز میکنند وارد میدان نبرد شود. وگرنه به راحتی توسط پدافندهای پیشرفته سرنگون میشود . در جنگ اکراین هم پس از سرنگونی چند فروند در ابتدای جنگ‌دیگر از این هواپیما استفاده نشده. ظاهراً قرار است به ایران بفروشند! بهتر است قبل از هر گونه اقدام با خلبانان باتجربه نیروی هوایی مشورت شود
  • رزمنده IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    1 0
    جنگ روسیه و اوکراین ثابت کردکه تجهیزات وتسلیحات مدرن به تنهایی عامل موفقیت درجنگها نیست بلکه نیرو وانگیزه ایمانی به مکتب بایددرکنارتسلیحات وتجهیزات مدرن قراربگیردتاپیروزی محقق گردد. ارتش روسیه بخاطرنداشتن هدفی والا که رهبرانشان ترسیم نموده باشند و صرفا مغرور به اسم ورسم و ارتش بزرگ و مجهز پابه میدان نبردگذاشتند و باآن بدمستی های مشهورنظامیان روس مشخص است که اشتباهات فاحش درکیفیت فرماندهی واجرای تاکتیکهای رزمی داشته باشند. اینها برای ما که دشمنان زیادی داریم درس عبرت است،هرچندخداراشکر دارای مکتب الهی و فرماندهی دینی و ارتش ونیروهای مسلح مکتبی هستیم و تجهیزاتمان بومی بوده و دست دشمنان از کدهای راداری وموشکی کوتاه است. جنگ روسیه واوکراین ازچندجهت برای ما تجربیات گرانسنگی دارد بشرطی دقیقا به زوایای آن توجه کنیم.
  • مهر شاد IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    0 0
    عالی بود ارتش بی عرضه پوتین توقع بهتر داشتید؟؟؟!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس