شبکه مستند سیما اخیراً در یک برنامه تلویزیونی، تصاویری از مصاحبه با یک روحانی را پخش کرد که به منظور شناخته نشدن او؛ بر روی صورتش یک دستمال قرار داده شده است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

روحانی نقابدار در صداوسیما!

شبکه مستند سیما اخیراً در یک برنامه تلویزیونی، تصاویری از مصاحبه با یک روحانی را پخش کرد که به منظور شناخته نشدن او؛ بر روی صورتش یک دستمال قرار داده شده است!

این اقدام عجیب با واکنش انتقادی برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

*ما این اقدام عجیب و عامدانه که به نظر موجب وهن روحانیت نیز شده است را به قضاوت مخاطبان محترم می‌گذاریم...

تصویر این اپیزود مربوط به مصاحبه با همان روحانی است که نقاب عجیبی را روی صورت خود قرار داده!

***

با سارقان وحشی چه کنیم؟!

برخی گزارش‌های مربوط به زورگیری و سرقت‌های مسلحانه به حد تواتر رسیده است.

سرقت مسلحانه از یک طلافروشی در قلعه‌گنج، زورگیری از 3 بانو در اهواز، راهزنی چند سارق مسلح از یک اتوبوس در خوزستان، زورگیری از یک فعال رسانه در تهران، ضرب و جرح یک مدیر رسانه‌ای در تهران توسط زورگیرها، سرقت از صندوق امانات بانک ملی و قس علی هذا...

اگرچه عوامل متعددی مثل "افزایش نقدینگی، رهاسازی مجرمان خطرناک، توطئه دشمن خارجی، برخوردهای ضعیف پلیسی و قضایی و قبح‌شکنی از سرقت و تجاوز" همواره در آمار سینوسی سرقت و زورگیری تأثیرگذار بوده است اما گویا به هر حال افکار عمومی در مقطع فعلی تلقی افزایش این رخدادها را پیدا کرده است.

برای جلوگیری از این قضیه چه باید کرد و چطور باید از زورگیری و سرقت به میزان اقناع‌کننده‌ای جلوگیری کرد؟!

*شاه‌کلید جلوگیری از ناامن شدن جامعه و قطع کردن انگیزه سارقان خشن توجه به همان مقولاتی است که در بالا اشاره کردیم:

"افزایش نقدینگی، رهاسازی مجرمان خطرناک، توطئه دشمن خارجی، برخوردهای ضعیف پلیسی و قضایی و قبح‌شکنی از سرقت و تجاوز".

مقولاتی که جملگی از نگاه کارشناسان امنیت شهری بعنوان انگیزه مطرح شده‌اند و هریک به فراخور حوزه خود نیازمند توجه بخش خاصی از مسئولان هستند.

در این میان البته بایستی به نقش مهم "قوه قضائیه" اشاره کرد. چه اینکه پر بیراه نیست اگر بگوییم اصلی‌ترین نقش برای جلوگیری از جرایم متجاوز به عنف را محکمه و قاضی بر عهده دارد.

زیرا این قاضی است که می‌تواند با اطلاع‌رسانی و نیز صدور مجازات‌های بازدارنده و عبرت‌آموز کاری کند که دیگر سارقان و کسانی که در فکر اخلال در امنیت عمومی جامعه هستند؛‌ این تصور را از مخیّله خود بیرون کنند.

البته پر واضح است که دستگاه قضایی همواره و بصورت علی‌الرویه اقداماتی را علیه مجرمان انجام می‌داده است اما اقتضائات جدید، رویکردهای جدیدی را طلب می‌کند.

برخی محافل تحلیلی معتقدند در هنگام احساس جامعه مبنی بر افزایش ناامنی؛ اقدامات و مجازات‌های ذیل از سوی دستگاه قضایی می‌تواند سبب‌ساز التیام افکار عمومی و عبرت‌آموزی به کسانی شود که احیانا قصد ایجاد ناامنی دارند:

1_ مجازات علنی سارقان  و زورگیرها از قبیل "قطع ید" و غیره.

2_ پخش مستند از زندگی و اموال شخصی سارقان

3_ بررسی قوه قضائیه برای اطلاق "افساد فی‌الارض" به جرم زورگیری و شرارت مسلحانه

4_ تشویق گزارش‌های عمومی و نظارت مردمی برای شناسایی شبکه‌های خشونت و سرقت

5_ نظارت قضایی، اطلاعاتی و انتظامی بر افراد شرور و مسئله‌دار

6_ تعزیر انتظامی قضاتی که جرایم سنگین را با مجازات‌های سبک روبه‌رو کرده‌اند

7_ تغییر در قوانین حمل و بکارگیری سلاح برای پلیس در برخورد با سارقان و اشرار خیابانی به منظور افزایش اختیارات و حمایت از پلیس

در این باره بیان یک مطلب نیز ضروریست و آن اینکه بسیاری از دزدان و افراد شروری که دست به اقدامات مسلحانه و یا زورگیری می‌زنند؛ لزوما انسان‌های گرسنه‌ای نیستند و بایستی انگیزه آنها از این اقدامات دقیقا برای مردم شرح شود.

مثلا در جریان سرقت مسلحانه اخیر از یک طلافروشی در قلعه‌گنج؛ آنچه که بر اساس رؤیت ویدئوی حادثه به چشم می‌آید اینست که دزدان اقلا 100 میلیون تومان برای هزینه 2 اسلحه در اختیار داشته‌اند. که البته به این ماجرا باید هزینه خودرو یا وسایل موتوری آنها را نیز اضافه کرد.

مردم باید بدانند که امروز با مبالغی بسیار کمتر از این می‌توان برای برخی موارد اشتغال آغاز به کار کرد و نان حلال بدست آورد.

دقت شود که مسئله توطئه دشمن خارجی برای تقویت شبکه‌های شرارت و اوباش برای اجرای برنامه‌های خرابکارانه نیز متصور و جدی است که در هفته‌های گذشته چندین شبکه از اوباش وابسته به رژیم صهیونیستی شناسایی و متلاشی شده‌اند.

***

سپاه، ناموس ایران و ایرانی است

پیشنهاد مطهری برای تنازل از "سپاه پاسداران"

علی مطهری، چهره نزدیک به اصلاح‌طلبان و از نمایندگان ادوار مجلس اخیراً طی نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور رئیسی خواستار بازگشت به هر قیمتی به برجام شده است!

به گزارش جماران، مطهری در قسمتی از نامه یاد شده می‌نویسد:

"خروج نام سپاه از فهرست تروریسم آمریکا خواسته بحقی است ولی وقتی صهیونیست‌ها بایدن را متقاعد و شاید مجبور کرده‌اند که آن را نپذیرد تا به این وسیله برجام منهدم شود، اصرار بر آن، در جهت خواست اسراییل حرکت کردن است. آنها سپاه ما را تروریست نامیده‌اند و احکامی را بر آن بار کرده‌اند، ما هم نیروهای امریکا در منطقه خاورمیانه موسوم به سنتکام را تروریست نامیده‌ایم و دست‌مان برای اقداماتی باز است."[1]

*درباره اظهارات آقای مطهری بیان چند نکته ضروریست:

1_ برجام اتوپیایی دکتر مطهری و دوستان ایشان در ایام دولت اعتدال بالتمامه محقق شد اما هیچ دستاوردی نداشت.

آقایان اما به جای عذرخواهی و توضیح به مردم عنوان کردند که اصلا ما فلان وعده‌ها را ندادیم و یا از این گفتند که یک عده باعث شده‌اند دستاوردهای برجام لمس نشود!

2_ "سپاه پاسداران" ناموس ایران و ایرانی است. و از هر فرصتی باید برای پیشرفت این حافظ انقلاب و مردم و برداشتن تهدیدات از سر او استفاده کرد.

طرح ایران برای برداشته شدن نام سپاه از فهرست تروریستی آمریکا در مذاکرات برجام نیز یک اقدام بایسته و عقلانی است. البته این همه خواسته ایران نیست و موضوع اصلی ایران، انتفاع از برجام است که آن نیز هرگز محقق نشده است.

اگرچه حتی اگر سخن آقای مطهری را بپذیریم که می‌شد این پیشنهاد در مذاکرات برجام مطرح نشود اما آقای مطهری هم باید بپذیرد که پا پس کشیدن از تأکیدات حیثیتی خلاف عقلانیت استراتژیک است فلذا اکنون که ایران پا در این راه گذاشته است بایستی تا آخر بر آن پافشاری کند. (ولو حتی اگر آقایان دیگری در دولت هم با پیشنهاد مطهری موافق باشند!)

ضمن اینکه برجام در زمان قبل از اقدام ننگین آمریکا برای تروریستی نامیدن سپاه ما نیز برقرار بوده است. پس خواست بازگشت به همان شرایط سابق برجامی نیز خواست زیادی نیست.

3_ اقدام متقابل دولت ایران در تروریستی نامیدن سنتکام یک اقدام ناقص و اخته بود که در ایام دولت روحانی انجام شد.

منتقدان به درستی می‌گفتند که در مقابل تروریست نامیده شدن سپاه بایستی کل ارتش آمریکا تروریست نامیده شود و برخوردهای قانونی هم در همین راستا انجام شود.

اما به نظر می‌رسد وزارت خارجه وقت دولت آقای روحانی با فضاسازی در این رابطه مانع اقدام قاطع شد.

این اقدام ناقص نیز ایجاب می‌کند که مسئله خارج شدن سپاه از لیست تروریستی آمریکا فی‌الفور و با تمام ابزارها انجام شود.

4_ آقای مطهری و دوستان ایشان باید در مقابل تجربه "برجام روحانی" سر تعظیم فرود بیاورند و روزی بفهمند که اولا برجام حاوی هیچ دستاوردی نخواهد بود، ثانیا به لحاظ فلسفی چنین قراردادی که متضمن منافع مردم ایران باشد اساسا ممکن نخواهد بود و ثالثا مشکلات کشور نیز عمدتا ریشه داخلی دارد نه خارجی. فلذا "برجام رئیسی" هم هرگز چیزی بیشتر از آنچه برجام روحانی داشت، با خود ندارد. کما اینکه آقای رئیسی هم نمی‌تواند چیزی بیشتر از روحانی به آمریکا بدهد.

***

1_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1555969

برچسب‌ها