مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که مذاکرات وین "به دلیل برخی فاکتورهای خارجی" نیازمند توقف است.

به گزارش مشرق، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که مذاکرات وین "به دلیل برخی فاکتورهای خارجی" نیازمند توقف است.

او مدعی است که متن نهایی اساساً آماده و روی میز است.

بورل گفت که به عنوان هماهنگ‌کننده، برای غلبه بر وضعیت فعلی و بستن توافق، من و تیمم به تماس با همه اعضای برجام و همچنین آمریکا ادامه خواهیم داد.

ادعای بورل درباره آماده بودن متن نهایی در حالی است که منابع نزدیک به مذاکره‌کنندگان ایرانی تاکید می‌کنند هیچ متنی نهایی نشده و همچنان 2 الی 3 موضوع اصلی و فرعی بر روی میز باقی است.

ایران تاکید کرده است که تا درباره این مسائل باقی‌مانده آمریکا و اروپا تصمیم سیاسی لازم را نگیرند، درباره هیچ چیز توافق نشده است.

این موارد، برخی موضوعات تحریمی است که به انتفاع اقتصادی ایران از لغو بعضی دیگر از تحریم‌ها کاملاً مرتبط است.

منبع نزدیک به تیم مذاکرات ایران خبر داد: عدم تصمیم‌گیری و درخواست‌های جدید آمریکا روند جمع‌بندی مذاکرات را با چالش روبه‌رو کرد

منبع نزدیک به تیم مذاکرات ایران با بیان این که عدم تصمیم‌گیری و درخواست‌های جدید آمریکا روند جمع‌بندی مذاکرات را با چالش روبه‌رو کرد، گفت: پیش بینی می‌شود پس از توقف مذاکرات، رایزنی‌های برای حل مسائل باقیمانده ادامه یابد.

یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی پیرامون این وقفه گفت: وقفه اعلام‌شده در مذاکرات به پیشنهاد هماهنگ کننده برجام انجام می شود و طرف ها در نظر دارند بعد از این وقفه، روند را ادامه دهند.

این منبع آگاه افزود: پیش از شروع این دور از مذاکرات و بعد از بازگشت باقری به تهران، هیأت مذاکره‌کننده ایران مواضع و دیدگاه‌های خود در مورد آخرین جزئیات متن را به طرف مقابل اعلام کرده و در صورتی که از سوی طرف مقابل تصمیم‌ های مقتضی اتخاذ شود، توافق در دسترس است.

ایران جمع بندی نهایی خود را پیرامون مذاکرات انجام و آن را به طرف مقابل ارائه داده است و انجام توافق در گرو تصمیم طرف های مقابل و به ویژه آمریکاست.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: آمریکا با پاسخ‌ها خود با طرح مسائل جدید، چالش‌هایی را در مرحله نهایی مذاکرات ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در این بین برخی مسائل مانند موضوعات فی ما بین روسیه و آمریکا نیز وجود دارد که البته به مساله مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ در وین بی ارتباط خواهد بود و مساله‌ای که لازم است دو کشور آمریکا و روسیه آن را میان خود حل کنند.

پیش بینی می‌شود پس از بازگشت تیم‌ها به پایتخت، رایزنی‌ها برای حل مسائل باقی مانده به صورت فعال ادامه پیدا کند.

نماینده چین در مذاکرات وین: نگرانی همه طرف‌ها باید برطرف شود

وانگ کوان مذاکره کننده ارشد چین در مذاکرات وین روز جمعه با اشاره به پیشرفت این مذاکرات گفت که نگرانی های همه طرف ها باید برطرف شود.

وی افزود: ما از این تنفس و وقفه متأسفیم... مذاکرات را نمی توان در خلاء سیاسی انجام داد. ما همیشه بر این عقیده‌ایم که نگرانی‌های همه طرف‌ها باید بررسی شود. نماینده چین 

نماینده چین گفت: امیدواریم ادامه گفت وگو و مذاکره ادامه یابد، من فکر می‌کنم تا چند روز دیگر باز خواهیم گشت.

انریکه مورا :تقریبا به توافق رسیده ایم و در تلاش برای مذاکره با سایر طرف ها هستیم

انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین نیز در جمع خبرنگاران در مقابل هتل کوبورگ محل برگزاری مذاکرات هسته ای وین: تقریبا به توافق رسیده ایم و در تلاش برای مذاکره با سایر طرف ها هستیم.

مورا در ادامه افزود: متنی داریم که همه چیز در آن انجام شده است. ما در محدوده پانوشته های مذاکراتی هستیم. برای حفظ فضا و روح مثبت و سازنده مذاکرات، خوب است که وقفه ای داشته باشیم. من با همه هیات ها کار خواهم کرد تا این بر شرایط فایق آییم.  

مورا تاکید کرد بعنوان هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات باید بگویم که تمامی هئیت ها با روح روشن مصالحه با یکدیگر مذاکره کردند و آمریکا و  ایران نیز رویکردی بسیار سازنده داشتند. نتیجه آنکه ما تقریبا به توافق رسیده ایم.

وی روحیه و جو مذاکرات را خوب توصیف کرد.

واکنش ایران به توقف مذاکرات در وین

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه نیز در مورد اعلام تنفس در مذاکرات وین در توئیتی نوشت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد.

دور هشتم مذاکرات لغو تحریم ها از ششم دی‌ ماه سال جاری در وین آغاز شده است و شرکت‌کنندگان در حال تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری درباره برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند.