کشورهای اروپایی از ارسال هزاران تیر موشک استینگر و استرلا۲ برای ارتش اوکراین خبر داده بودند و همچنین سامانه‌های پدافندی برد بلند اس ۳۰۰ و برد متوسط بوک ام۱ ارتش اوکراین نیز به شدت فعال هستند.

سرویس جهان مشرق _ در آغاز دهمین روز از نبرد میان ارتش روسیه و اوکراین، وزارت دفاع روسیه امروز از ساعت ۱۰ صبح به وقت مسکو، آتش بس اعلام می کند و کریدورهای بشردوستانه را برای خروج غیرنظامیان از ماریوپل و ولنوواخا باز می کند.

کریدورهای بشردوستانه و مسیرهای خروجی با طرف اوکراینی توافق شده است.

افزایش فعالیت پدافند هوایی اوکراین

در حالی که در روزهای نخست جنگ اوکراین، نیروی هوایی روسیه حضور کمتری در میدان جنگ داشته و عمدتا یگان موشکی این کشور مشغول بمباران مراکز نظامی اوکراین بود، اما در روزهای اخیر حضور بیشتری از جنگنده‌های روس در آسمان این کشور دیده شد که البته با واکنش متقابل سامانه‌های پدافندی ارتش اوکراین مواجه شدند.

جنگنده سوخو۲۵ سرنگون شده روسی

روز گذشته حداقل ۳ فروند جنگنده سوخوی ۲۵ نیروی هوایی روسیه سرنگون شدند که ۲ فروند بر فراز آسمان استان کی‌یف و ۱ فروند در منطقه وولنواخا در استان دونتسک ساقط شدند. همچنین ۱ فروند بالگرد Mi-۸ روسی نیز که برای عملیات امداد و نجات خلبان روسی در منطقه دونتسک به پرواز درآمده بود نیز سرنگون شد.

بالگرد میل۸ سرنگون شده در دونتسک

در روزهای اخیر کشورهای مختلف اروپایی از ارسال هزاران تیر موشک پدافندی دوش پرتاب استینگر و استرلا۲ برای ارتش اوکراین خبر داده بودند و همچنین سامانه‌های پدافندی برد بلند اس ۳۰۰ و برد متوسط بوک ام۱ ارتش اوکراین نیز به شدت مشغول فعالیت در میدان نبرد هستند.

سامانه های پدافندی اس۳۰۰ ارتش اوکراین

نیروی هوایی روسیه اگر قصد پوشش هوایی مناسب از قوای زمینی و بمباران مراکز حساس نظامی ارتش اوکراین را دارد بایستی عملیاتی به منظور سرکوب توان پدافندی ارتش اوکراین اجرا کند و در غیر این صورت روز به روز حجم خسارات جنگنده‌های روسی افزایش خواهد یافت.

گفتگوی گوترش و وزیر دفاع روسیه درباره مکانیسم ارسال کمک‌های بشردوستانه به اوکراین

ژنرال سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اوایل بامداد شب گذشته طی گفتگوی تلفنی درباره مکانیسمی برای هماهنگی ارسال کمک‌های بشردوستانه به اوکراین تبادل نظر کردند. در جریان این مکالمه، شایگو، دبیرکل سازمان ملل را از دلایل تصمیم روسیه برای انجام عملیات ویژه نیروهای مسلح روسیه در اوکراین مطلع کرد. به گفته وی، رهبری اوکراین به مدت هشت سال از پیروی از توافقات مینسک خودداری کرد، ورود ناسیونالیست‌های افراطی و نئونازی‌ها به تمامی ساختارهای قدرت را تشویق و اخیراً هم به شدت گلوله باران جمعیت غیرنظامی دونباس را تشدید کرده است.

علاوه بر این، وزیر دفاع، گوترش را در جریان ایجاد یک ستاد هماهنگی بین وزارت خانه‌ای برای اقدامات بشردوستانه در مرکز کنترل دفاع ملی فدراسیون روسیه قرار داد.

دبیرکل سازمان ملل نیز از کمک‌های طرف روسی در تخلیه پرسنل این سازمان از خاک اوکراین تشکر کرد. وی همچنین خواستار افزایش کارایی تعامل بین ساختارهای مربوطه سازمان ملل و وزارت دفاع روسیه در حل و فصل مشکلات بشردوستانه در اوکراین شد.

ارسال راکت‌های ضد زره از کانادا به اوکراین

در ادامه کمک های تسلیحاتی به اوکراین، وزارت دفاع کانادا اعلام کرد این کشور ۴۵۰۰ سلاح ضد تانک M۷۲ LAW به اوکراین ارسال می کند.

سرنگونی ۱ جنگنده و ۱ بالگرد روسی در شمال اوکراین

همانطور که در بالا ذکر شد، پدافند هوایی اوکراین علی رغم گذشت ۱۰ روز از شروع جنگ همچنان در مناطق مختلف این کشور فعال بوده و ظهر امروز نیز موفق به سرنگونی ۲ هواگرد روسی شدند.

مورد نخست مربوط به سرنگونی یک فروند بالگرد تهاجمی Mi-۳۵ روسی بود که بر فراز شمال کی‌یف احتمالا با شلیک موشک استینگر سرنگون می‌شود.

مورد دوم نیز سرنگونی یک فروند جنگنده نیروی هوایی روسیه در آسمان شهر چرنیگف در شمال شرقی پایتخت اوکراین بود که ۲ خلبان جنگنده مربوطه اقدام به خروج اضطراری کردند اما یکی از آنها پس از فرود بر روی زمین جان خود را از دست داد.

خلبان دیگر روسی به اسارت ارتش اوکراین درآمد. با توجه به دو سرنشینه بودن جنگنده فوق احتمالا از مدل سوخو۳۰ یا سوخو۳۴ بوده است.

بورل: تلاش می‌کنیم پوتین در جنگ پیروز نشود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:‌ تلاش می‌کنیم اطمینان حاصل کنیم پوتین در این جنگ پیروز نمی‌شود زیرا آن هنگام اروپا به هیچ‌ عنوان امنیت نخواهد داشت. چین می‌تواند یک میانجیگر بالقوه برای پایان دادن به جنگ اوکراین باشد.

پوتین: اوکراین باید وضعیت بی‌طرفی داشته باشد و خلع‌سلاح شود

وتین در دیدار خدمه شرکت هواپیمایی روسیه گفت: ما سعی کردیم همه تعهدات و توافقات را اجرا کنیم و از تشدید تنش در شرق اوکراین جلوگیری کنیم؛اوکراین باید وضعیت بی‌طرفی داشته باشد. ما به‌دنبال خلع سلاح اوکراین و نازی‌زدایی آن هستیم.ما با یک تهدید واقعی مواجه شدیم و خواهان دفاع از ساکنان دونباس هستیم.

رئیس‌جمهور روسیه در جمع خدمه شرکت هواپیمایی «آئروفلوت» تأکید کرد که تخریب زیرساخت‌های نظامی اوکراین تقریباً تمام شده است.وی در این خصوص توضیح داد:«کار تخریب زیرساخت‌های اوکراین تقریباً تکمیل شده است و زیرساخت‌های نظامی اوکراین و پدافند هوایی این کشور در جریان عملیات نظامی ویژه روسیه کاملاً تخریب شده است». پوتین ادامه داد: تردید ندارم که روسیه به تمام اهداف خود در اوکراین خواهد رسید.

زلنسکی: منطقه پرواز ممنوع برقرار یا جنگنده ارسال کنید

رئیس‌جمهور اوکراین به قانون‌گذاران آمریکایی گفت که کی‌یف به کمک فوری آمریکا در برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین یا ارسال جنگنده از سوی کشورهای شرق اروپا نیاز دارد.

لنسکی در جلسه یک ساعته با اعضای کنگره آمریکا برای حمایتی که تاکنون ارائه شده است تشکر کرد، اما خواستار حمایت نظامی بیشتر و تحریم‌های بیشتر علیه روسیه از جمله در زمینه انرژی شد.

یکی از سناتورهای حاضر در این نشست گفت زلنسکی از ممنوعیت واردات نفت روسیه و تعلیق کلیه معاملات تجاری مانند ویزا و مسترکارت حمایت کرد.

کی‌یف: پهپاد و بالگردهای روسی را ساقط کردیم

ستاد کل ارتش اوکراین با صدور بیانیه‌ای مدعی شد پدافند هوایی این کشور، یک فروند پهپاد شناسایی متعلق به روسیه را سرنگون کرده است.

 ستاد کل ارتش اوکراین بدون ارائه مدرک یا سندی، همچنین ادعا کرد که ۴ فروند بالگرد روسی نیز در منطقه «میکولایف» در جنوب این کشور ساقط شده است.

دیدار وزرای خارجه اوکراین و آمریکا در مرز لهستان

«دمیترو کولِبا» وزیر خارجه اوکراین با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود در مرز اوکراین-لهستان دیدار کرد.

کولبا درباره این دیدار توضیح داد: «من با همتای آمریکایی خود درباره ارسال محموله‌های تسلیحات ضروری بیشتر [به اوکراین] و راه ‌های اطمینان حاصل کردن از کارآمدی تحریم‌ها برای توقف جنگ وحشیانه پوتین بحث کردم».

وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت: «ما همچنان در کنار اوکراین خواهیم ایستاد».

دستور پوتین درباره کشورهای تحریم‌کننده روسیه

رسانه‌های روسی بامداد یکشنبه گزارش دادند که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به کابینه دولت دستور داد تا ظرف دو روز فهرستی از کشورهایی که روسیه را تحریم کرده‌اند، تهیه کند.

برچسب‌ها