یکی از فعالان اصلاح‌طلب در اشاره به تحلیل‌های اطلاعاتی آمریکا در قبال جنگ اوکراین گفته است: شفافیت آمریکا در جنگ اوکراین به اثبات رسید. همانطور که این شفافیت در حمله به عراق هم رعایت شد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"شفافیت آمریکا" در جنگ اوکراین به اثبات رسید!

سیدعلی خرّم، دیپلمات سابق و از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان که در دفاع از "برجام روحانی" هم تقلای فراوانی داشت؛ اخیراً طی یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان امروز و در اشاره به تحولات اوکراین نوشته است:

"درس دیگری که می‌توان –از تحولات اوکراین- گرفت، آمریکا از یک ماه پیش می‌گفت روسیه قصد حمله به اوکراین دارد و در چند روز گذشته هم اعلام کرد ما در روز حمله قرار داریم و بدین ترتیب درکنار ریاکاری روسیه، شفافیت آمریکا به اثبات رسید. این شفافیت هنگام حمله آمریکا به عراق هم رعایت شد و وزیر خارجه آمریکا با دعوت از طارق عزیز در ژنو طی جلسه‌ای از چند روز قبل، تاریخ و ساعت حمله را به اطلاع وزیر خارجه عراق رساند."[1]

*ما قضاوت درباره درسی که آقای خرّم و امثال او از حوادث اوکراین گرفته‌اند را به مخاطبان محترم واگذار می‌کنیم!

چه اینکه به مصداق بیت مشهور "اگر در دیده مجنون نشینی/ به غیر از خوبی لیلی نبینی" پر واضح است که آمریکا در نظر اینان محبوبی است که حتی هنگامی که در قضیه جنگ اوکراین نیز مقصّر اصلی است و آتش‌افروزی او بود که اوکراین را درگیر جنگ کرد؛ اما مقصر نیست و اتفاقا شفافیتش ثابت می‌شود!

در عوامفریبانه بودن اظهارات خرم همچنین بیان این حقیقت تاریخی ضرورت دارد که آمریکا به بهانه استفاده عراق از سلاح‌های ممنوعه و کشتار جمعی به این کشور تجاوز کرد اما هرگز و حتی در یک برگ سند هم نتوانست ادعای خود را اثبات کند و دست آخر متجاوز شناخته شد.

***

حیرانی چپ ایرانی در کوچه‌پس‌کوچه‌های کی‌یِف

فیاض زاهد، از فعالان اصلاح‌طلب در یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه اعتماد پیرامون جنگ اوکراین و مواضع مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران نوشته است: مثلا به رفتار صداوسیما توجه کنید، گویا این نیروهای حوثی یا مقاومت هستند که اوکراین را اشغال کرده‌اند! اظهارات وزیر خارجه ایران تاسف‌بارتر است. چگونه امیرعبداللهیان نمی‌داند حتی بر فرض تحریکات ناتو، کشوری نمی‌تواند با توپ و تانک به کشور مستقلی حمله کند. از آن بالاتر، مگر ایشان نمی‌داند این‌گونه سخنان همدلانه با روسیه بر موقعیت ایران در مذاکرات هسته‌ای تاثیر منفی می‌گذارد!

او می‌افزاید:

"الان بهترین زمان برای بهره‌وری در راستای منافع ملی است. با قطر برای گسترش و توسعه انتقال گاز به اروپا متمرکز شوید. با اظهارنظر همدلانه و منطقی خود را کشوری مستقل و مسوول نشان دهید. از وضعیت بغرنج بایدن در آستانه انتخابات میدترم برای گرفتن امتیازات بیشتر استفاده کنید. حداقل از مقامات طالبان!! بی‌طرفی را بیاموزید!"[2]

*درباره کنایه‌های بی‌تعقّل و نامؤدبانه برخی اصلاح‌طلبان به مواضع مسئولان کشورمان پیرامون تحولات اوکراین، بیان چند نکته ضروریست:

1_ مقامات کشورمان پیرامون تحولات اوکراین 2 موضع کلی و عقلانی را بیان کرده‌اند. اول محکوم کردن جنگ و خونریزی و دوم نقش آتش‌افرزوی غرب و آمریکا در قضیه اختلافات روسیه و اوکراین.

اینکه این موضع عقلانی چرا با منافع سیاسی اصلاح‌طلبان در تضاد است را بایستی در همسویی ژنتیکی ستاد جریان چپ با مواضع آمریکا و تحیّر گفتمانی این روزهای آنها جستجو کرد.

کما اینکه این اصلاح‌طلبان بودند که در قضیه براندازی سال 2014 اوکراین نیز بر خلاف مقامات کشورمان؛ حرکت براندازانه مردم ناآگاه اوکراین را "آزادیخواهی" نامیده و با آن همراهی کردند.

برخی چپ‌های ستادی در همان روزها نیز مسئولان کشورمان را به باد انتقاد گرفته بودند که چرا با انقلاب اوکراینی‌ها همراه نیستید؟! سؤالی که پاسخ آن در جنگ اوکراین واضح شد اما اصلاح‌طلبان به این افتضاح تاریخی و تحلیلی اشاره نمی‌کنند و دوباره در موضعی همسو با آمریکا و بدون اشاره به نقش این کشور در آتش افروزی در اوکراین و تنها گذاشتن حاکمیت این کشور؛ همچنان به نقد مقامات کشورمان مشغول‌اند.

عبرت‌های جنگ اوکراین برای ما بسیار است...

2_ در بحث طالبان و موضع‌گیری بیطرفانه او باید دانست که حکومت تازه تأسیس طالبان عملا در هیچ کجای معادلات جهانی و منطقه‌ای حضور ندارد و آقای زاهد بایستی این درس ساده سیاست را بیاموزد که موضع‌گیری یک حکومت هژمونیک مثل ایران نسبت به تحولات جهانی بایستی با موضع‌گیری یک حکومت تازه تأسیس تفاوت داشته باشد.

***

چه کسی باید به گلایه سرپرست مرکز اورژانس تهران رسیدگی کند؟

مزاحمت سگ‌بازها برای اورژانس تهران!

دکتر یحیی صالح‌طبری، سرپرست مرکز اورژانس تهران گفته است: اورژانس تهران دارای کمبود نیروی انسانی است. البته این کمبود به این معنی نیست که اورژانس دارای نیروی متخصص نیست، اما کار کردن در تهران سخت است.

به گزارش ایسنا، او می‌افزاید: شرایط زندگی در تهران سخت است و برای نیرویی که برای کار به تهران بیاید نیز به همین ترتیب است.

صالح‌طبری در پاسخ به این سوال که کمبود نیروی انسانی در روند عملیات های اورژانس تهران اختلال ایجاد کرده است یا خیر؟ گفت: با تلاش همکاران، فشار کاری زیاد و مضاعف، در روند اختلال ایجاد نشده است. ممکن است در بعضی اوقات رسیدن بر بالین بیمار به همین دلیل افزایش پیدا کند، اما تلاش ما بر این است که مردم از خدمات اورژانس بیشترین استفاده را بکنند.

سرپرست اورژانس تهران همچنین تصریح کرد:

"از مردم تقاضا داریم که فقط و فقط زمانی که به اورژانس نیاز دارند تماس بگیرند شاید باورتان نشود اما گاهی برای حال بد سگ و گربه با ما تماس می گیرند. این ضروری است که مردم با فرهنگ سازی رسانه ها به این پی ببرند که در مواقع ضروری با اورژانس تماس بگیرند."[3]

*یکی از آسیب‌های بزرگ نگهداری از حیوانات در محیط‌های شهری، "تعدی به حقوق دیگران" است.

تعدی و ظلمی که سرپرست مرکز اورژانس تهران تنها به یک وجه آن در حیطه کاری خود اشاره کرده و آن اشغال وقت اورژانسی است که باید به انسان‌های نیازمند خدمات فوری پزشکی سرویس بدهد اما گاهی اوقات وقت این نهاد مهم از سوی عده‌ای که از سگ‌ها و گربه‌ها نگهداری می‌کنند، گرفته می‌شود.

فرهنگ‌سازی، ترویج سبک صحیح زندگی و قانون گذاری لازم در این زمینه می‌تواند راهگشای مردم در جهت جلوگیری از آسیب‌های این مقوله باشد.

***

1_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/332512

2_ https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/181867

3_ https://www.isna.ir/news/1400120705186/

برچسب‌ها