الهه کولایی

خانم الهه کولایی، از فعالان اصلاح‌طلب اخیراً اظهاراتی عجیبی را پیرامون گسترش ناتو در منطقه غرب آسیا و حتی در خلیج فارس مطرح کرده که با امنیت ملی ایران در تضاد است.

سرویس سیاست مشرق _ الهه کولایی، از استادان اصلاح‌طلب و از چهره‌های ستادی این جریان خاص سیاسی اخیراً در اظهاراتی که سایت امتداد آنها را منتشر کرد با اشاره به موضع مقامات تهران در قبال جنگ اوکراین گفته است: موضع ایران در برابر روسیه برخلاف انتظار، بیطرفانه نبوده و با کرملین ابراز همدلی شده است. بر خلاف انتظاری که از آرمان‌های انقلاب اسلامی و رویکرد ایران به قواعد بین‌الملل و به ویژه، تاکید بر حقوق بین‌الملل می رود و توقع این که در برابر تجاوز روسیه به اوکراین، دولت تهران، موضع مشخص و شفافی داشته باشد، رئیس دولت در تماس تلفنی با پوتین با او همدلی می‌کند!

او می‌افزاید:

"سیاست ضد غربی ایران و نگرانی از گسترش ناتو به سوی شرق اروپا، مدیترانه، خاورمیانه و خلیج فارس، نمی‌تواند توجیه حمایت از سیاست روسیه در برابر دولت‌های مستقلی باشد که پس از فروپاشی اتحاد شوروی در پیرامون این کشور شکل گرفتند. این نوع رفتار برای وجهه بین‌المللی ایران در پیگیری حقوق ملت‌ها و حق حاکمیت مردم همه کشورها در تعیین سرنوشت خود، مناسب نبوده و نسبتی با آرمان‌های انقلاب اسلامی ندارد. این رویکرد نمی‌تواند آثار و پیامدهای مثبتی برای حضور ایران در عرصه بین‌المللی داشته باشد. "[1]

 

*بسی جای شگفتی و تأمل است که از نظر خانم کولایی گسترش ناتو به شرق و حتی حضور این نیروی استکباری در خلیج فارس اهمیت چندانی ندارد و نمی‌تواند توجیه‌گر رفتارهای دیپلماتیک نظام جمهوری اسلامی باشد!

البته این رفتار در میان اصلاح‌طلبان مسبوق به سابقه است و آنها اساسا در سمتی که منافع حیاتی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی باشد حضور ندارند.

چه اینکه در جریان جنگ سوریه و فتنه داعش نیز دیدیم که چپ‌های ستادی با فعالیت‌های محور مقاومت و حضور ایران در سوریه مخالفت کردند.

در بحث اوکراین و اظهارات خانم کولایی همچنین باید دانست که اصلاح‌طلبان در ایام "انقلاب یورو میدان اوکراین" در سال 2014 که توسط مردم ناآگاه اوکراین بوقوع پیوست و منجر به براندازی دولت قانونی این کشور شد نیز از این حرکت براندازانه حمایت کرده و آنرا "آزادیخواهی" نامیدند.

آزادیخواهی نارسی که چیزی جز اقتصاد ضعیف، ناامنی و دست آخر جنگ را در دامن مردم ناآگاه اوکراین گذاشت.

جالب آنکه در آن ایام نیز حرکت و حمایت اصلاح‌طلبان دقیقا منطبق با منافع آمریکا بعنوان صحنه‌گردان اصلی اغتشاشات آن روزهای اوکراین بود.

اصلاح‌طلبان در آن مقطع؛ همچنانکه امروز نیز منتقد مواضع اصولی نظام جمهوری اسلامی هستند؛ از عدم حمایت ایران از حرکت براندازانه مردم اوکراین انتقاد داشتند و معتقد بودند که مقامات تهران هم باید مثل آنها حرکت براندازانه اوکراینی‌ها و معارضه آنان با قانون را ستایش کنند! [2]

مثلا خانم کولایی در آن مقطع طی اظهاراتی حمایت‌گرانه از حرکت براندازی در اوکراین گفته بود:

"مردم اوکراین باید تصمیم بگیرند که چه کسی در کشورشان قدرت را به دست بگیرد. "

دقت شود که مقامات کشورمان پیرامون تحولات اوکراین 2 موضع کلی و عقلانی را بیان کرده‌اند. اول محالفت با جنگ و خونریزی و دوم اشاره به آتش‌افرزوی غرب و آمریکا در قضیه اختلافات روسیه و اوکراین.

اینکه این موضع عقلانی چرا با منافع سیاسی اصلاح‌طلبان در تضاد است را بایستی در همسویی ژنتیکی ستاد جریان چپ با مواضع آمریکا و تحیّر گفتمانی این روزهای کسانی جستجو کرد که در سال 2014 همنوا با آمریکا از انقلاب رنگی و براندازی در اوکراین دفاع کردند و امروز نیز کسانی از آنها همسو با آمریکا از بی‌خطر بودن ناتو حتی برای خلیج فارس حرف می‌زنند!

 

***

 

1_http://emtedad.news/?p=6371

2_https://www.isna.ir/news/92121409879/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • قاسم IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    74 8
    ملت آنقدر که از حضور امثال شما تو کشور نگرانند از حضور ناتو تو خلیج فارس نگران نیستند خانم کولایی!
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      0 7
      فرض ناتو اومد در قطر یا دوبی پایگاه ایجاد کرد می خواهید چکار کنید.
    • یوسف ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      3 0
      ناتو هم غلط میکنه تو خلیج فارس جولان بده!! اونا باید نگران باشن نه ما؟؟؟؟
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      10 0
      خانم کولایی اوکراین بیش گذشته قهرمانی چون شما نیازدارد بروید خودتان برای جنگ با روسیه آماده کنید همه حرف نباشد عمل کنید به حرفاتون
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      0 2
      تو چرا دردت گرفت
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    44 6
    تفاله های نفوذی صهیونیست باقیمانده قبل از انقلاب, از این تفاله ها زیادن و آمار واقعیشونم هم دست اسرائیل
    • فرید IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      6 0
      تف به تفسیری از آزادی بیان که میگه هر مزدور نفوذی حق داره هر مزخرفی علیه امنیت مردم بزنه
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    40 5
    رفورمیستها در همه دنیا نوکر آمریکا هستند. مگر نخواندید خود جان مرشایمر چه گفت:"راهبرد اساسی ما سرنگونی رژیم‌های سراسر جهان است؛ نه صرفاً چون دموکراسی را دوست داریم، بلکه چون معتقدیم هر کس [در انتخابات بعدی] انتخاب بشود، طرفدار غرب خواهد بود؛ یعنی یک تیر و دو نشان: هم دموکراسی را ترویج می‌کنیم، و هم رهبرانی روی کار می‌آیند که طرفدار آمریکا هستند. ".... یعنی اینکه مدعیان دموکراسی در سراسر دنیا جاسوس آمریکا هستند.
  • جهودشناس IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    23 8
    صد در صد شناختمش. بابا اعدام کنید اینها رو
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    38 4
    اگر خیلی نگران هستند مدافعین اوکراین یا تیپ اصلاحاتیون تشکیل بدهند بعد بروند برای دفاع! دست خودشون نیست ذاتی مشکل دارند.
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    29 3
    بله ایشون تیمسار الهه کولایی هستن استاد روابط استراتژیک و نظامی و فرمانده 10 جنگ نظامی !!!!! عامو برو جمع کن خودتو
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    22 6
    چیزی که باعث شدروسیه به اکراین حمله کندنفوذناتودراطراف روسیه وبه خطرافتادن امنیت کشورروسیه وبه هم خوردن معادلات دربین شرق وغرب بود.اگرکشورهای غربی درکشوراکراین دخالت نمی کردنداین درگیری وجنگ ایجادنمی شد.
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    23 4
    با سلام در مقام یک شهروند عرض می کنم ،سرکار خانم ابتدا نسبت به قواعد تهدید و قدرت بازدارندگی مطالعه فرمایند تا بعد.
  • سید IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    22 4
    این خانم از دوستان صمیمی فاطمه حقیقت جو، آذر منصوری، سهیلا جلودارزاده، الاهه کولایی، و معصومه علی نژاد است! به نظر همین اندازه برای درک خرَد و فهم سیاسی وی کافی باشد! آیا تا کنون سخنی از وی در تقبیح معصومه علی نژاد شنیده اید!؟
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    21 5
    از امتداد گروه ملی مذهبی ها و مجاهدین خلق چه انتظاری جز این موضع گیری ها اصلاح طلبان سالها از نظام و حاکمیت عبور کردند و در سال ۸۸ علنا در مقابل نظام صف آرایی کردند و دست به اسلحه بردند حالا گرچه نظام در برخورد با اینها مماشات کرد ولی عجیب اینکه خودشون رو به اون راه زدند و هنوز به طور مضحکی تظاهر به درون نظام بودن میکنند .
  • نیما IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    15 4
    گسترش ناتو خطری برایی کشورهایی مستقل از جمله ایران چین روسیه است و روسیه اقدام درستی در حمله به اوکراین انجام داد
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    13 5
    اتفاقا باید آماده ونگران باشیم ما از روسیه که قویتر نیستیم...
    • عبدالله مومن IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      8 7
      آماده که هستیم .چون دشمن از بیرون وافساداتی از داخل ، منتظر فرصت اند. ههههههههههههههه
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    10 1
    آحه تو استراتژیست نظامی هستی از کودتای ناتو و اشغال کشور در دوجنگ جهانی اول و تصرف قلمرو عثمانی با سوء استفاده از ایران و.. مردم را هم مثل خودتان شکمباره و عاشق نام اجنبی تصور می کنید بی دست و پاهای محتاج به ناتو ؛ تصور می کنید مردم مثل شما احمق هستند- ناتو یک سازمان تروریستی مافیائی است اصلا پیمان نظامی نیست
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    15 2
    کسی با این قیافه و سر و وضع یه همچین حرفهایی بزنه من بجز نفوذی کلمهٔ دیگه ای به ذهنم نمیرسه بگم!!!!
  • محسن IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 18
    از روسیه اشغالگر دریای مازندران و اصلاح طلب و اصولگر باید ترسید. آمریکا و اروپا ترسی ندارند.
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      7 0
      راست میگه ، ایشون آمریکا و اروپا را میزاره تو جیبشون ، اما از روسیه ترس داره
    • SE ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      0 6
      دقیقا توضیح دهید ایران چطوری بخشهایی از دریای خزر را به روسیه داده در خالی که آذربایجان و ترکمنستان بین ایران و روسیه هستند و ایران و روسیه با هم مرز دریایی ندارند
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    7 1
    بدهای سیاسی اصلاحات بخط شدن
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      4 0
      هرکس دوستی کند با ایران ملت ایران را دوستی کرده است. اما رفتار ظالمانه غرب بخصوص آمریکا را نمی شود نادیده گرفت هم اکنون نیز دست از دشمنی برنمی دارند. آمریکا شیطان بزرگ است. مثل قضیه آمریکا شده کلاغ شومی که بیمار شد و طبیب کلاغها به بیماریش دستور دارو داد که از گیاهی دارو تهیه شود که در جهان که نوع کلاغ در آنحا فضله نینداخته باشید که کلاغ بیمار گریست و گفت می میرم چون چنین محل برا داروی گیاهی کلاغ متصور نیست. این کلاغ مورد علاقه شما مردنی است چون جایی را پیدا نمی کنید به گند نکشیده باشند.
  • محمد IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    11 0
    فسنجون بلده درست کنه؟
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 0
    جهان يك قطبى فوت كرده وتاوقتى ماترك بين دنياى چند قطبى تقسيم نشود جه طورى ايشان ميتوانند مثلا منطقه مارا سهم امريكا قرار مى دهند صبركنيد به زودى ماترك تقسيم وسهم ارث هرقطب قدرت مشخص خواهد شد وشما خانم كولايى خودرا از هول حليم دراين ديك جوشان نيندازيد
  • حامد IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    6 0
    یکی این متوهم رو بیاره پایین
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    5 0
    اوباش اسلاحتلب
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 5
    ناتو که الان بیخ گوش تونه ترکیه دوستتون
  • DE ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    6 0
    الهه کولایی مفسر رادیو صدای آزادی سابق یا رادیو فردای پنتاگون امروزی با مرکزیت در کشور چک که اگر کسی در مورد روسیه در این کشور خوب صحبت کند به سه سال زندان محکوم می‌شود. مرگ خوب است ولی برای همسایه. اینها جاده صاف کن های انقلاب های ویرانگر مخملی هستن و گرگها در لباس میش.
  • دوستار IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    6 0
    جانشون بسته است به غرب
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    7 0
    البته این رفتار در میان اصلاح‌طلبان مسبوق به سابقه است و آنها اساسا در سمتی که منافع حیاتی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی باشد حضور ندارند. چون نونشون توی همین رفتاره، اگر اینطور نباشن آجر میشه
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    8 0
    الهه کولایی و آذر منصوری این دو عجوزه منافق فتنه گر جز خیانت و خباثت و فتنه و نفاق برای این مملکت دستاوردی نداشته اند . چرا این دو عجوزه باید با امنیت و سیاستهای بنیادی کشور بازی بکنند.
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    3 0
    به جاده‌صاف‌کن‌های ناتوی خون‌آشام اجازه ندید اوکراین غربگدا رو که پایگاه نظامی ناتو شده، مظلوم و بیگناه جلوه بدن. اوکراین میتونه غده سرطانی بشه بمراتب قدرتمندتر از اسرائیل
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    7 0
    خانم کولایی در خائن بودن شما و امثال شما سر سوزنی شک ندارم.اف بر شما
  • بلوچی IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    5 0
    این تیپ افراد فقط حرف میزنند و کاری غیر این بلد نیستند وقتی منافع ملی در خطر باشه باید کاری کرد که روسیه انجام داد چرا این خانم از منافع ملی چیزی نمیدونه
  • ايراني IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 1
    تركيه عضو ناتو هست تركيه درقطر در افغانستان واذربايجان حضور داره و همسايه ماس
  • روح اله IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    4 0
    ... بهایی تخم نفاق در همه جا می پراکنند. . خداوندا ایشان را به سرنوشت اشرف غنی و دیگر غرب پرستان دچار کن.
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    46 0
    این غربگداهاتفاله های شاه وامریکارابیرون بریزید عده شون کمه ولی ادعاشون زیاد..اینهاسم مهلکی هستندبرکشور.انقلاب ومردم.
  • SE ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 0
    گور ناتو و طرفداران و دوستدارانش
  • DE ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 0
    از این خانم کولاکولایی انتظاری بیش از این نیست که سینه چاک امریکا و اروپا باشه.
  • DE ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 0
    خانم کوکا کولایی ! بسه با این استراتژی های احمقانه تون ! نه به اون با خانم ابتکار از دیوار سفارت امریکا بالا برید و امروز اونو انکار و ماله کشی کنید! نه به اینکه اینقدر ذلیل و خوار در مقابل امریکا زانو و سجده کنید! فقط برای اینکه فرزندانتون تو امریکا راحت برای خودشون بچرخن! شما اصلاحاتچی ها دیوار لرزانی هستید که بخاطر ضعف و ترس و دنیاطلبی تون فاسد شده و گیج میزنید. اونوقت وای بحال یک عده که بخوان بیان به شما دیوارهای لرزان و پوسیده تکیه کنن.
  • ساسان IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    اینها اشتباه سیاسی هستن
  • DE ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 0
    این اصلاحاتچی های ...اگه خیلی دلشون برای ناتو و امریکا تنگ شده و تاپ تاپ میزنه بهتره همه شون روبسته بندی کرده به اکراین صادر کنیم برن برای امریکا اونجا فدایی بشن.... همه این جون کندن های این اصلاحاتچی برای اینه مبادا امریکا برای بچه هاشون مشکلی درست کنه. برای همین مجلس محترم قانونی محکم بازدارنده برای این گروگان های غرب گدا، وکیل مدافعان امریکا تصویب بفرمایند که هیچکدوم از این مدیران بد سابقه که فرزندانشان توی امریکا و اروپا و کشورهای بیگانه برای خود میچرخن، حق تریبون و میز و ریاست و پستی نداشته باشند و نتونن ابروی نظام ای که مردم با سختی برپا کردند رو خدشه دار کنند. زیرا هنوز هیچی نشده دست هاو دل هاشون برای امریکا داره پرپر میزنه و حاضرند منافع ملی ایران رو فدای یک تار موی کثیف امریکا که 1500 تحریم علیه ایران بنا کرده ،کنند. در سیاست داخلی چشم ندارند وضع معیشتی مردم خوب بشه و اقای رئیسی امور و اوضاع کشور رو سامان دهی کنند. دائم با سخنان شیطانی میخوان فتنه گری کنند و چوب لای چرخ بذارن. در سیاست های خارجی.هرروز یک بهانه بنی اسرائیلی از خودشون میتراشن. یک روز هوس میکنن ایران بره با طالبان بجنگه. حالا هم هوس کردن ایران بره با روسیه سر اکراین شاخ به شاخ بشه! راست میگن این افسادطلب ها بچه های نازشون رو از امریکا و اروپا فراخوان کرده بفرستند اکراین برای امریکا جون بجنگه. نه !
  • DE ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 0
    خانم کوکا کولایی استراتژی هات برای خودت خوبه ! شهامت نداشتی یک خط ضد فسادهای فیبله تون بنویسی و جلو این فسادها رو به سهم خودت بگیری!
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 0
    خانم الهه کولایی احسنت به غیرت تو یه پیشنهاد به خانم کولایی دارم میگم به خانم حقیقت جو هم زنگ بزن دوتایی برین اوکراین به انواع نیرو
  • سیاسی IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 0
    قبله آمال امثال کولایی غرب است حتی اگر غرب فاشیست باشد ،ظالم باشد ،نازیسم باشد ویا هرچیز دیگر فرق نمی کند و حتی نگاه غیر متمدننانه به ایرانی داشته باشد
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    1 0
    یعنی توی غربگدا به آرمانهای انقلاب پایبندی بیشتردارید؟بی شرمها
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    2 0
    الهی هلاک بشی که از نگرانی حضرت امام خمینی افتادن انقلاب دست نامحرمان بود .و دقیقا همان شد که امام نمی خواست. شما اگه از این مردم نمیترسیدید پایگاهی در مرکز ایران به ناتو میدادید . شما عامل نگرانی واقعی ما هستید
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 0
    البته درست می گوید نگران ناتو نباشید چون درآن صورت یعنی نگرانی ملی نان این جیره خوارها آجر می شود. و باعث نگرانی اینها است چون اینها از غارت اقتصاد ناتویی لفت ولیس دارند
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    ایکاش میشد این اصلاح طلب ها را همگی را بار کامیون کرد فرستاد یکجا به جبهه اوکراین تا " ولادیمیر شجاع" همه شان را یکجا به درک واصل کند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس