بانیان و عاملان اصلی تحریم و فتنه و سوءمدیریت، از مهاجرت و مشکلات معیشتی گلایه کرده و برای کاهش فرزندآوری نسخه می پیچند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** فائزه هاشمی: در شرایط فعلی فرزندآوری معنا ندارد

«فائزه هاشمی» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ و از حامیان دولت روحانی و  همچنین از حامیان ترامپ در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «وقتی با این حجم بالای مهاجرت مواجه هستیم، یعنی آدم‌های این کشور از آینده خود و بچه هایشان در ایران ناامید هستند و برای اداره زندگی خود مشکلات عدیده‌ای دارند پس به کشور دیگری می‌روند تا آینده خوبی برای خودشان و فرزندانشان تامین کنند. در چنین شرایطی فرزندآوری معنایی ندارد. با سیاست‌های تحمیلی نمی‌توان فرزندان را زیاد کرد... چین در زمانی که مردمش فقیر بودند، بچه‌دار شدن را ممنوع کرد اما بعد گفتند تک‌فرزندی و جدیدا اجازه داده‌اند که خانواده‌های چینی فرزند دوم بیاورند. چون چین از لحاظ اقتصادی رشد کرده و به کشور مرفه تبدیل شده و می‌شود بچه آورد. باید شرایط فراهم باشد».

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «از موضوعاتی که امروز چوب آن را می‌خوریم، تحریم‌ها هستند. همه کشورها در جبهه آمریکا حضور دارند و به‌خاطر تحریم نشدن، رابطه خودشان را با ایران قطع کرده‌اند. خودمان هم رابطه با بسیاری از کشورها را خراب کردیم و برنامه‌هایی اجرا شد که کشورهای دیگر را در مقابل ایران قرار داد که بابا با این برنامه‌ها و کارها مخالف بود. تصور می‌کنم اگر بابا زنده بود و قدرت تصمیم گیری داشت و یا صدایش شنیده می‌شد، این اتفاقات رخ نمی‌داد. بابا این مشکلات را حل می‌کردند چون قائل به تقویت روابط خارجی کشور و ارتباط با سایر کشورها بود».

فائزه هاشمی در مصاحبه مذکور مدعی شده که «از موضوعاتی که امروز چوب آن را می‌خوریم، تحریم‌ها هستند» این در حالی است که خانم فائزه هاشمی و همقطاران وی مسبب اصلی تحریم ها علیه ملت ایران هستند. فائزه هاشمی چندی پیش گفته بود «من یک جایی قبلا هم گفته بودم برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود؛ به خاطر همین فشارهایی که می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم»!

در یک نمونه دیگر، نیک‌آهنگ کوثر- کاریکاتوریست هتاک و فراری و از دوستان مهدی هاشمی- پیش از این با اشاره به وقایع فتنه ۸۸ فاش کرد «من و مهدی با هم در تماس بوده‌ایم. او زنگ زد، از من خواست راجع به بحث تحریم، کسانی را در آمریکا ببینم. می‌خواست بداند در واشنگتن چه کسانی را می‌شود به تحریم‌های سنگین‌تر تشویق کرد. او با آدم‌های مختلفی درباره تحریم صحبت کرده بود... ۱۳ اکتبر ۲۰۱۰ از دوبی زنگ زد و خواست با مقام‌های وزارت خزانه‌داری ارتباط برقرار کنم. معتقد بود تحریم‌ها برای ضربه به حاکمیت و دولت [احمدی‌نژاد] بسیار موثر هستند». در همین خصوص یک فایل صوتی از مکالمه مهدی هاشمی و نیک آهنگ کوثر نیز منتشر شده است.

روزنامه لس آنجلس تایمز ۲۸مهر ۸۸ از زبان «جان‌ هانا» مقام آمریکایی فاش کرد: «مطمئناً پیامی که از گردهمایی فعالان اپوزیسیون ایران-که درمیان آنها افراد نزدیک به رهبری جنبش سبز حضور داشتند- شنیدم، این بود که تحریم باید اعمال شود و باید هرچه شدیدتر باشد؛ تحریم باید بصورت شوک‌ وارد شود که فلج کند و نه به صورت واکسن». بر همین اساس قطعنامه سنگین ۱۹۲۹ دقیقا در سالگرد فتنه ۸۸ و با هدف کمک به فتنه گران به ملت ایران تحمیل شد.

حالا بانیان و عاملان اصلی تحریم و فتنه و سوءمدیریت، از مهاجرت و مشکلات معیشتی گلایه کرده و برای کاهش فرزندآوری نسخه می پیچند.

** تیم ظریف از درجه بالایی از تجربه و تخصص برخوردار بود

روزنامه شرق در مطلبی نوشت: «به هر حال روشن است که تیم مذاکره‌کننده قبلی از درجه بالایی از تجربه و تخصص برخوردار بود. ده‌ها سال تجربه‌داشتن و به موازات آن از تخصص برخورداربودن عاملی نیست که بتوان آن را به‌راحتی نادیده گرفت... تیم مذاکره‌کننده کنونی در هفته‌های اخیر حاشیه‌هایی داشته است که به گمان من همگی قابل اجتناب بودند و شاید ما زودتر می‌توانستیم به مرحله مذاکرات محتوایی که چند روزی است شروع شده برسیم».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «در مجموع به نظر می‌رسد که چون تیم این‌دفعه یکدست‌تر است و با مجموعه حاکمیت همراه‌تر است و قوای سه‌گانه هم الان این یکدستی را دارند، به نظر من فشار سیاسی و اظهارنظرهای جهت‌دار علیه این تیم خیلی کمتر از تیم قبلی است».

هیچکس منکر زحمات تیم مذاکره کننده در مقاطع مختلف و از جمله دوران وزارت ظریف نیست. اما اینکه نقاط ضعف را پنهان و با اغراض قبیله ای و حزبی، به «قهرمان سازی» روی بیاوریم اصلا صحیح نیست.

متاسفانه تیم مذاکره کننده هسته ای در دوران وزارت ظریف، نقاط ضعف جدی داشت و به دلیل نقدناپذیری دولت و وزارت خارجه در آن مقطع، خسارت های زیادی به کشور تحمیل شد.

نمایندگان مجلس پیش از این گفته بودند «فردای روز توافق(تیرماه ۱۳۹۴)، ظریف به مجلس آمد تا گزارش بدهد و اذعان کرد یکی از بزرگترین دستاوردهای ما این است که هیچ جای متن برجام، کلمه «تعلیق» (suspend) برای تحریم ها استفاده نشده و همه جا «لغو» تحریم ها آمده است و همانجا بنده در ۴ جای متن توافقنامه، کلمه «تعلیق/ suspend» را به ایشان نشان دادم که واکنش ظریف اینگونه بود: "عه! من اینجاها را ندیده بودم" ».

«محمد جواد ظریف» در تابستان ۹۴ در نشست بررسی برجام در شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: «به شما اطمینان می‌دهم آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود»! اما آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ بدون هیچ هزینه‌ای از برجام خارج شد.

«علی اکبر صالحی» رئیس سابق انرژی اتمی- شهریور ۹۵- گفت: «در بعد تحریم و مسائل دیگر سیاسی، امریکایی‌ها از شیوه نادرستی استفاده می‌کنند، اگر ما وقتی برجام را تنظیم می‌کردیم دقت بیشتری می‌کردیم این فرصت برای امریکا پیش نمی‌آمد که از این قابلیت تفسیر بودن سوء استفاده کند».

نکته قابل تأمل اینجاست که برجام و ضمائم آن مجموعاً ۱۱۰ صفحه است. از این ۱۱۰ صفحه که مجموعه برجام را تشکیل می‌دهد،   ۱۸ صفحه برجام است و تمام نکات دقیق، ظریف، زمان‌بندی‌های اجرایی در ۹۲ صفحه باقی مانده و به عبارتی همان ضمایم برجام استاما ظریف چندی پیش در گفت‌وگویی ادعا کرده بود که تعلیق در برجام نیامده و او برجام را خوانده است. این بدین معنی است که وی فقط ۱۸ صفحه را خوانده و از ۹۲ صفحه دیگر که اساسی‌ترین مسائل برجام در آن بوده، بی‌خبر بوده است!

رویکرد غلط «رسیدن به هر توافق، بهتر از عدم توافق»، اجرای توافق به‌صورت یکطرفه، عجولانه، نامتوازن و غیرهمزمان در ۲ ماه، نگرفتن تضمین قوی و کافی برای لغو تحریم‌ها، ادامه اجرای تعهدات برجامی علی‌رغم نقض فاحش برجام توسط آمریکا و اروپا از مصادیق قصور و تقصیرهای فاحش تیم مذاکره‌کننده به ریاست ظریف در پرونده برجام است. همچنین اجرای تعهدات علی‌رغم گزارش نادرست آژانس در موضوع PMD، مرجع بودن تفسیر طرف مقابل و مبهم بودن متن برجام، قصور و تقصیر در انتخاب اعضای تیم مذاکره‌کننده و حمایت از جاسوس‌ها، اعتماد بلاوجه به طرف بدعهد و تضمین نامیدن امضای وزیر خارجه آمریکا، پیش‌بینی نکردن خروج طرف مقابل و انکار احتمال خروج آمریکا از توافق و... از جمله قصور و تقصیرهای تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت روحانی و در مقطع حضور ظریف در کسوت وزیر امور خارجه است.

** اذعان به قصور دولت روحانی در مسئله «خانه های خالی»

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «از تیرماه ۱۳۹۴ که ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم با محتوای دریافت مالیات از خانه‌های خالی در شهرهای بالای ۱۰۰هزار نفر جمعیت به تصویب مجلس رسید، وزارت راه و شهرسازی مکلف شد تا ۶‌ماه بعد از ابلاغ قانون، سامانه ملی املاک و اسکان را ایجاد کند و دسترسی سازمان امور مالیاتی به اطلاعات این سامانه برای وصول مالیات از خانه‌های خالی را فراهم آورد. البته این تکلیف وزارت راه حداقل تا ۴سال بعد اجرایی نشد و عاقبت در اواخر سال ۹۸ بود که سامانه شناسایی خانه‌های خالی راه‌اندازی شد».

دولت روحانی در حوزه های مختلف و از جمله حوزه مسکن، به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی ارائه نداد. وعده توخالی اجرای مسکن اجتماعی، عدم تکمیل مسکن مهر و توهین به خانوارهای ساکن در مسکن مهر، بی توجهی به نوسازی بافت های فرسوده،   عدم برخورد جدی با سوداگران زمین و مسکن، قصور و تقصیر در مواجهه با مسئله خانه های الی،  بی توجهی به مطالبات کامیون داران، عدم توجه به ساخت و نوسازی مسکن روستایی، قراردادهای مسئله دار خرید هواپیما،  کاهش روند جذب بار و مسافر توسط ناوگان ریلی، توسعه کند قطارهای سریع‌السیر و برقی، سپردن ۱۰ ساله  طبخ غذای راه‌آهن ایران و شرکت‌های وابسته به یک شرکت اتریشی، دفاع از رویکرد غلط و لیبرالی آزادسازی قیمت ها و...از جمله نقاط ضعف جدی وزارت راه و شهرسازی در دولت روحانی است.

جریان اصلاح طلب تازه یادش افتاده که به مشکلات در حوزه مسکن بپردازد. رسانه های اصلاح طلب تا همین چند ماه پیش به دفعات مقاله و مصاحبه با عباس آخوندی را منتشر کرده و وی را کاندیدایی مناسب برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ معرفی می کردند.

 وضع فعلی نتیجه عملکرد ۸ ساله دولت روحانی است. وقتی وزیر دولت بعد از ۵ سال و اندی می گوید به خانه نساختن برای مردم افتخار می کنم، کاملا طبیعی است که با چنین وضع ناراحت کننده ای مواجه شویم. دولت روحانی در حوزه مسکن دست روی دست گذاشت و همین اقدام تأسف برانگیز موجب شد تا قیمت خرید مسکن در تهران ظرف ۸ سال حدود ۱۰ برابر افزایش یابد. قیمت اجاره بهای مسکن نیز با افزایش سرسام آوری مواجه شد.

ژست مطالبه گری درباره وضع مسکن به قیافه جریانی که حامی اصلی وزیر اشرافی بود و مدافع اصلی لیدرهای فتنه و مدیران نجومی بگیر و مفسدان اقتصادی است، نمی آید. این طیف بجای توهین به افکارعمومی باید ضمن عذرخواهی از مردم، برای جبران خسارت هایی که به جامعه زده است تلاش کند.

برچسب‌ها