چهل روز پس از شروع عملیات طوفانی رزمندگان در جنوب غرب و غرب شبوه،حالا جزئیاتی از درماندگی سعودی‌ها به دست آمده که با خواهش و تمنا از انصارالله خواسته‌اند پیشروی به سمت این استان نفت خیز را متوقف کنند.

سرویس جهان مشرق؛ نیروهای یمنی پس از عملیات همه جانبه و ناگهانی در محور شرق و شمال استان البیضاء که منجر به پاکسازی چند صد کیلومتر مربع از مساحت اشغالی (آزادسازی بخش مهم و راهبردی بخش الصومعه) شد، حملات گسترده ای را در استان های شبوه و مارب ترتیب دادند.

رزمندگان در محور نخست در غرب و جنوب غرب استان شبوه بخش های «عین، بیحان، عسیلان، مرخه العلیا» را به همراه مناطقی از بخش «مرخه السفلی» را از تصرف عناصر ائتلاف سعودی خارج و به کنترل درآوردند و ریاض را در شوک فرو بردند.

نیروهای یمنی همزمان در محور دوم در جنوب شرق استان مارب عملیات را آغاز کردند و با پاکسازی بخش های وسیعی از مناطق تصرف شده، سعودی ها به این نتیجه رسیدند که در آستانه از دست دادن مهم ترین پایگاه اشغالی در یمن هستند.

شکست های سنگین عناصر ائتلاف در دو استان، ریاض را به شدت نگران کرد چرا که خوب می دانست اگر رزمندگان پیشروی ها را به ویژه در استان شبوه ادامه دهند به مرزهای استان حضرموت می رسند و از سویی دیگر مزدوران در استان مارب از محور شرق هم محاصره می شوند.

سعودی های وحشت زده دریافته بودند عقب نشینی متوالی در شبوه به معنای رسیدن رزمندگان به عمده مناطق نفتی در مرکز یمن است و به همین دلیل مجبور شدند برای حفظ این استان، پرچم تسلیم را در استان مارب بالا ببرند.

تحولات میدانی استان مارب قبل از شورع عملیات

نزدیک نشدن نیروهای یمنی به مرکز شبوه برای رژیم سعودی یک امتیاز ویژه بود و البته نباید فراموش کرد ریاض برای رسیدن به این خواسته کشورهای مختلفی را واسطه کرد و از انصارالله خواهش کرد که حرکت به سمت این استان را موقتا متوقف کند.

باید توجه داشت انصارالله براساس اولویت های میدانی گام برداشت و براساس برنامه از پیش تدوین شده آزادسازی کامل استان مارب را در دستور کار قرار داد و پیشروی به سمت مرکز شبوه هم برایش کار سختی نبود چرا که پیشتر جنوب غرب و غرب این استان را در عملیات خیره کننده و بسیار سریع پاکسازی کرده بود.

به گزارش مشرق، رزمندگان سرانجام عملیات را در جنوب و جنوب شرق استان مارب از چند محور از جمله بخش های «العبدیه و حریب» آغاز کردند و دهها منطقه را با مساحت هزار و ۲۸۰ کیلومتر مربع از اشغال خارج و آزاد کردند.

نیروهای یمنی پس از تسلط کامل بر بخش های «العبدیه و حریب»، عملیات وسیعی را برای پاکسازی بخش راهبردی «الجوبه» در مرکز استان و دروازه جنوبی شهر مارب ترتیب دادند و تاکنون ۹۰ درصد از این بخش را به کنترل درآورده اند و عناصر ائتلاف سعودی را به سمت شهر مارب و بیابان های شرقی استان متواری کردند.

آخرین تحولات میدانی استان مارب

پیشروی سریع رزمندگان در بخش الجوبه باعث شد خطوط دفاعی مزدوران سعودی در مناطق حومه شکسته و بخش مهم «جبل مراد» به همراه مناطق جنوب شرقی بخش «صرواح» از اشغال خارج و این دو محور از وجود عناصر ائتلاف خالی شوند.

در حال حاضر، در بخش الجوبه فقط رشته کوه های «الجدیده» و مناطق حومه آلوده به عناصر ائتلاف سعودی هستند و با پاکسازی این نقاط، رزمندگان به مناطق جنوبی شهر مارب خواهند رسید که یک پیروزی بزرگ محسوب می شود.

به گزارش مشرق، تاکنون بخش های «ماهلیه، العبدیه، حریب، رحبه، جبل مراد، حریب القرامش، بدبده، مجزر، مدغل» به همراه ۹۰ درصد بخش های «الجوبه و صرواح» و حدود ۵۵ درصد از بخش رغوان در استان مارب از اشغال خارج شده اند و شهر و بخش مارب همچنان در تصرف هستند.

برچسب‌ها