علیرضا زاکانی، نماینده مجلس: نیروهای انقلابی وظیفه دارند حرارت انتخابات را با ایجاد یک دو قطبی ممدوح که بر اساس مصالح عمومی و منفعت مردم شکل می گیرد، بالا ببرند.

سرویس سیاست مشرق - سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ هم‌زمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. در ستون  «صندوقچه انتخابات» به بررسی روزانه اخبار و حواشی انتخاباتی و رصد رسانه‌های داخلی و بررسی رسانه‌های معاند می‌پردازیم.

********

روزنامه حامی دولت:کاندیداتوری رئیسی به صلاح نیست

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «کاندیداتوری رئیسی به صلاح نیست» نوشت:«بر آقای رئیسی است که اینک و پس از عملکرد بسیار ضعیف رقیب خود در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ و انتصاب ایشان به ریاست قوه قضائیه از سوی مقام معظم رهبری و عملکرد نسبتا مناسب در جایگاه فعلی توانسته است بر محبوبیت خود بیفزاید، با ادامه ریاست بر مسند قضا، نه تنها به تکلیفی که رهبری با انتصاب، بر عهده ایشان نهاده‌اند ادامه دهند، که امید امیدواران مبارزه با فساد را ناامید نکنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«مگر نه اینکه خدمت به جامعه تنها در قبای ریاست جمهوری نیست و در هر مسندی که بتوان آرمان‌های انقلاب را به نحو مطلوب به منصه ظهور رساند خدمت به مردم، نظام، انقلاب و کشور است؟ و البته که آیت‌ا... رئیسی کاندید انتخابات ریاست جمهوری نخواهد شد، چرا که به صلاح او نیست».

مطهری: هرکس رئیس‌جمهور شود باید برجام را حفظ کند

«علی مطهری» نامزد سابق مجلس و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه با خبرگزاری مهر در پاسخ به این سوال که «در رزومه کاری شما سابقه اجرایی وجود ندارد. چطور می‌خواهید یک کابینه را اداره کنید؟» گفت:«من ۱۲ سال نماینده مجلس بودم. چند سال هم نایب رئیس مجلس بودم. به نظرم نایب رئیسی پست اجرایی محسوب می‌شود. در رتبه‌بندی‌های اداری نیز نواب رئیس مجلس رتبه بالاتری نسبت به وزرا دارند. علاوه بر این اساساً مسئله مدیریت بیشتر از یک امر ذاتی است».

مطهری در ادامه گفت:«برجام توافقی است که هر کسی رئیس‌جمهور شود باید آن را حفظ کند. نیازی نیست در خودم مزیتی ببینم. برجام به نفع ماست. تحریم تسلیحاتی را از بین برد و در سال ۲۰۲۳ تحریم دیگری را از بین می‌برد، در سال ۲۰۲۵ ظاهراً در موضوعات موشکی آزادتر می‌شویم و در سال ۲۰۳۰ سطح غنی‌سازی ما آزاد می‌شود. نگرانی اسرائیل از احیای برجام به خاطر این است که برجام به نفع ایران است».

زاکانی: نیروهای انقلابی به دنبال مشارکت حداقلی در انتخابات نیستند

«علیرضا زاکانی» نماینده مردم تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به این شائبه که برخی مدعی هستند نیروهای انقلاب به دنبال مشارکت حداقلی مردم در انتخابات هستند تا از این طریق پیروز شوند و به همین خاطر تلاش می کنند تنور انتخابات گرم نشود، ضمن رد اصل این ادعا خاطرنشان کرد:«واقعیت این است که امثال بنده که در مجلس حضور دارم، به عنوان بخشی از مسوولان کشور تمام تلاش خود را متمرکز کرده ایم که به بهتر برگزار شدن این انتخابات کمک کنیم و حتی‌المقدور منویات امام جامعه محقق شود. اما متاسفانه با بی تدبیری دولت و شخص رییس جمهور روبرو هستیم که در اوج سیاست زدگی هستند و در روزهای پایانی عمر دولت ممکن است با تصمیم خطا، بخشی از دستاوردهای کشور را از بین ببرند».

زاکانی در ادامه گفت:«نیروهای انقلابی وظیفه دارند حرارت انتخابات را با ایجاد یک دو قطبی ممدوح که بر اساس مصالح عمومی و منفعت مردم شکل می گیرد، بالا ببرند و گرم شدن تنور انتخابات و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود، از منویات بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب است. امامین انقلاب حضور اجتماعی مردم در عرصه های سیاسی به ویژه انتخابات را مثل نماز خواندن واجب می دانند و ما نیز به عنوان نیروهای انقلاب، وظیفه داریم فضای انتخاباتی گرمتری را ایجاد کنیم».

وی افزود:«در کنار صلاحیت های متعدد ریاست محترم قوه قضاییه و انسجام بخشی ایشان،  نظرسنجی ها نشان می دهد آیه الله رییسی صدرنشین است و اقبال حدود ۲۴ درصدی مردم به وی نشان می دهد بهترین گزینه برای حضور در انتخابات است. پس از وی با فاصله معناداری، محمدباقر قالیباف با ۱۲ درصد اقبال در نظرسنجی ها قرار دارد و سایر نامزدهای مطرح با اقبالی زیر ۵ درصد در نظرسنجی های معتبر روبرو هستند».

زاکانی در اداه تاکید کرد:«شورای ائتلاف و شورای وحدت به سمت یکی شدن پیش می‌روند».

ضرغامی: شعار من این است؛ «ضرغامی؛ روحانی نیست»

«عزت الله ضرغامی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت:« نمی دانم کسی نیست جواب آقای جهانگیری را بدهد و بگوید این کارنامه آقای روحانی است؛ شما از چی دارید دفاع می کنید؟ بعد درباره بحث مفاسد اقتصادی می گوید تمام فعالیت‌های اقتصادی برادرم در دوره احمدی نژاد انجام شده است! پس این نشان می دهد یکسری زمان احمدی نژاد با یک عده کانال دارند و کارشان را انجام می دهند، زمان روحانی هم با یک عده دیگر کارشان را جلو می برند!».

ضرغامی در ادامه گفت:«یکی از شعارهای من این است که "ضرغامی روحانی نیست"؛...بنده در حوزه اقتصاد ۹ گروه جوان بسیار فعال و دانشمند تشکیل داده ام و به طور مستمر با این گروه‌ها جلسه می‌گذارم، چون این افراد در بدنه نظام و دولت و بخش‌هایی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز پژوهش‌های مجلس حضور دارند به همین دلیل بنده از آن‌ها رونمایی نکرده ام».

مخالفان دولت کار را به اینجا رسانده اند تا در انتخابات بدون رقیب باشند

«مسعود پزشکیان» نماینده مجلس و کاندیدای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ در مصاحبه با روزنامه سازندگی گفت:«متاسفانه فضای عمومی جامعه ما به شکلی شده است که دولت مقصر است به خصوص شخص حسن روحانی. برخی در حال تلاش هستند تا به هر قیمتی از احیاء برجام جلوگیری کنند، چرا که تصور می کنند با احیاء برجام و بازشدن برخی گره ها ممکن است شرایط اقتصادی تغییری هر چند مختصر کند و این به نفع جریان دولت باشد و در انتخابات تاثیری مثبت به این سمت داشته باشد».

پزشکیان در ادامه گفت:«شرایط فعلی کشور ما نه بخاطر این بود که آقای روحانی خیلی ناتوان بود و دیگران خیلی توانمند...مردم در این بین در فشار هستند و مخالفان دولت مردم را در فشار نگه می دارند تا ثابت کنند روحانی ناکارآمد است...این آقایان تصور می کنند اگر با این ترفندها انتخابات را یکطرفه ببرند و روی کار بیایند، با نسخه هایشان می توانند مشکلات را حل کنند».

ممکن است یک نظامی بیاید و خیلی خوب باشد

«محمدرضا باهنر» دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در مصاحبه با پایگاه خبرآنلاین گفت:« اینکه اگر نظامی ها بیایند و بتوانند همه مشکلات کشور را حل کنند، حتما اینگونه نیست و حتما نمی توانند اینکار را بکنند اما باید به چند نکته دقت کنیم، من ابتدا موضع خودم را بگویم؛ ما نباید اصلا اینگونه آدم ها را تعریف کنیم که نظامی بیاید یا نیاید، روحانی بیاید یا نیاید، مثلا رئیس جمهوری که قرار است بیاید آیا حقوقدان است، اقتصاد دان باشد یا فرهنگی و اجتماعی؟ ما نباید کاندیداها را در این تعاریف محدود کنیم. ممکن است یک نظامی بیاید و خیلی خوب باشد و ممکن است یک نظامی بیاید و کار را خراب کند. پس اصلا نباید تقسیماتی از این دست داشته باشیم».

باهنر در ادامه گفت:«بعضی ها می خواهند قومیتی تقسیم کنند که مثلا ایندفعه یک آذری بیاید یا یک لر یا اصفهانی یا کرمانی بیاید، ما اصلا داستان ریاست جمهوری را نباید با این موارد مخدوش کنیم و قرار نیست به یک صنفی اَه اَه بگوییم و به یک صنفی بَه بَه. مهم این است کسی رئیس جمهور باشد که حکمرانی عقلایی را درست بفهمد».

گفتمان تاجزاده مورد قبول بسیاری از نیروهای اصلاح‌طلب نیست

روزنامه شرق در مطلبی نوشت:«مصطفی تاجزاده، به گفته محمدعلی ابطحی، نیروی احزاب اصلاح‌طلب نیست بلکه خود جوهره اصلاح‌طلبی است. او فردی است که در تمام این‌ سال‌ها بدون هرگونه مماشاتی حرف‌های خود را بیان کرده و کوشیده است که چندان در قالب رسمی اصلاح‌طلبی تعریف نشود. او در این انتخابات نامزد شده است تا به گفته خودش سطح مطالبات انتخاباتی را بالا ببرد؛ درصورتی‌که به نظر می‌رسد شرایط جامعه آن‌طورکه تاجزاده تصور می‌کند، نباشد .جامعه این روزهای ایران بیشترین مخاطره را اقتصاد نابسامان می‌داند، درصورتی‌که تاجزاده هنوز با تکیه بر همان شعارهای سیاسی گذشته وارد میدان شده است ».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«اگر تاجزاده واقعا می‌خواهد در انتخاباتی نامزد باشد و به رقابت بپردازد که خود می‌داند باتوجه به رویکرد شورای نگهبان بی‌تردید صلاحیتش تأیید نمی‌شود، یا برای تندترکردن فضای انتخابات به میدان آمده است یا می‌خواهد بالاترین سطح مطالبات عمومی را نه نمایندگی -که نمی‌تواند- بلکه کنترل کند که هردو اینها محل نقد است...گفتمان تاجزاده مورد قبول بسیاری از نیروهای اصلاح‌طلب نیست و درست یا غلط، بسیاری او را نیرویی تندرو می‌دانند».

کدام چهره‌ها نمی‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کنند؟

«هادی طحان نظیف» عضو حقوقدان شورای نگهبان با اتشار پستی در اینستاگرام از ابلاغ اصلاحیه اجرای قانون انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور خبر داد.

بر این اساس شرایط جدید ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات ریاست جمهوری عبارت است از: بازه سنی: ۴۰ تا ۷۵ سال؛ حداقل دارای مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد یا معادل‌ آن؛ سابقه تصدی حداقل ۴ ساله در سمت‌های مدیریتی کشور که به‌طور کامل مصادیق آن از جمله برای وزرا ذکر شده است. وزرا، استانداران، شهرداران شهرهای بالای دو میلیون جمعیت، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر می‌توانند کاندیدا می شوند؛ گواهی عدم سوء پیشینه و عدم سابقه محکومیت کیفری.

بر همین اساس «سیدمحمد غرضی» (متولد بهمن ۱۳۲۰) و محمدجواد آذری جهرمی (متولد شهریور ۱۳۶۰) به دلیل عدم احراز شرایط سنی و «مصطفی تاجزاده» به موجب محکومیت امنیتی مرتبط با فتنه ۸۸ نمی تواند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند.

برچسب‌ها