یک فعال اصلاح طلب با کتمان نقش ناکارآمدی دولت و عدم نظارت بر قیمت ها در مشکلات اقتصادی کشور مدعی شد که علت مشکلات امروز عدم تصویب لوایح پالرمو است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

تصمیم گماشتگان موسوی خوئینی‌ها برای انتخابات ۱۴۰۰

جواد امام، از فعالان اصلاح طلب در بخشی از یک مصاحبه که اعتمادآنلاین آنرا بازنشر داد، پیرامون انتخابات سال ۱۴۰۰ گفته است:  اصل بر مشارکت در انتخابات است و به هیچ وجه تردیدی در آن نداریم و همه اتفاق نظر داریم، اما نکته اساسی تهیه برنامه و انتخاب کاندیدای اصلاح‌طلب متناسب با این برنامه‌ای است که تدوین می‌شود.

او در عین حال اظهار می کند: این طور نیست که ما با هر نوع محدودیتی مواجه شویم و باز هم تصمیم بر مشارکت ۱۰۰ درصدی بگیریم، حتی بدون کاندیدا، اصلاً این طور نیست اما اصل مشارکت بر ما فرض است و شرکت در انتخابات را برای خود فرصت می‌دانیم! [۱]

*این از مظلومیت نظام مقدس جمهوری اسلامی است که حتی یک عنصر دسته چندم اصلاحات نیز به خود اجازه می دهد اینطور علنی از "تحریم خاموش انتخابات" سخن بگوید و عملا کسی معترض او نشود!

و این نیست مگر به دلیل عدم روشنگری لازم از سوی خواص که اگر وجود می داشت؛ امثال آقای امام به دلیل این اظهارات در جایگاه ملامت و سرزنش قرار می گرفتند و به خود جرأت این تهدیدات علنی را نمی دانند.

دقت شود که حاقّ اظهارات امام را بایستی در آنجا جست که در کنار تأکید بر اصل مشارکت اما از این می گوید که "این طور نیست که ما با هر نوع محدودیتی مواجه شویم و باز هم تصمیم بر مشارکت ۱۰۰ درصدی بگیریم"!

این رفتار که در راستای منویات موسوی خوئینی ها مبنی بر تحریم انتخابات ۱۴۰۰ صورت گرفته [۲]به معنی تکرار اقدام شریرانه چپ ها در انتخابات مجلس یازدهم مبنی بر تحریم خاموش انتخابات است.

به این قرار که چپها همانطور که امام گفته است ژست تأکید بر حضور می گیرند اما کاندیداهایی که بی صلاحیتی آنها محرز است را به شورای نگهبان معرفی می کنند و پس از رد صلاحیت بدیهی این افراد؛ از سوی ستاد اصلاحات اعلام خواهد شد که چپ ها دیگر در انتخابات شرکت نمی کنند و لیست هم نخواهند داد!

این اقدام که ما از آن با عنوان تحریم خاموش انتخابات یاد می کنیم با هدف کاهش مشارکت صورت می گیرد تا بدین وسیله القا شود که نظام جمهوری اسلامی فاقد مشروعیت است.

این در حالی است که اگرچه میزان مشارکت بالا در انتخابات یک امتیاز مثبت است اما مشروعیت نظام به رعایت مُرّ قانون در انتخابات است نه به میزان مشارکت.

برخی معتقدند تصمیم چپ ها برای تحریم انتخابات از آنجا نشأت می گیرد که ستاد اصلاحات بوی فتنه اقتصادی را استشمام کرده و قصد دارد بوسیله تحریم خاموش، بر آتش این فتنه بدمد.

***

با حمله به قالیباف و دفاع از برجام صورت گرفت

جشن اصلاح‌طلب شدن یک فعال اصولگرا

سیدحسین نقوی حسینی، نماینده سابق ورامین در مجلس دهم، به تازگی در اظهاراتی که سایت اعتماد آنلاین منتشر کرد در اشاره به نظارت میدانی رئیس مجلس یازدهم و اقدامات جهادی او گفته است:

نظارت موضوع خوبی است ولی نظارت به لشکرکشی، دسته کشی و سفر استانی نیاز ندارد. کمیسیون ها و فراکسیون ها باید در این زمینه، مقداری فعالیت داشته باشند.  با سفر استانی توقعات مردم  بالا می رود در این سفرهایی که قالیباف به چند استان داشته، مردم بیان می کنند که پس از سفر او، کدام مشکل حل شد؟ چه تصمیمی برای مشکلات گرفته شد؟ کدام یک از مشکلات به نتیجه رسید؟ وعده داد و رفت!

او درباره قالیباف تصریح می کند: اگر قالیباف رییس جمهور بود، می توانست یک بشکه نفت بفروشد!؟ می توانست یک دلار جا به جا کند؟  در تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی آیا سراغ داشتیم که رئیس بانک مرکزی کشور به عراق برود که یک کشور جنگ زده است، کشوری که ایران برایش مصالح مواد غذایی می فرستاد و بگوید از طلب هایمان مقداری برای ما دارو و غذا، بفرستید. آقایان اگر راهکار دارند ارائه کنند. در انتخابات ۱۴۰۰ مردم به رئیس جمهوری رای می دهند که برنامه دارد؛ با شعار نمی توان مملکت را اداره کرد. با حرف نمی شود مملکت را اداره کرد.  

نقوی حسینی همچنین با بیان اینکه "در تماس و ارتباط هایی که با گروه ها و آحاد جامعه دارم،  از مجلس یازدهم ناامید هستند و معتقد هستند که مجلس کارایی ندارد و نمی تواند، کاری انجام بدهد"؛ پیرامون رد صلاحیت خود در انتخابات مجلس یازدهم نیز گفته است: شورای نگهبان من را ردصلاحیت کرد اما در بیانیه ای که صادر کردم، گفتم شورای نگهبان نظارت استصوابی دارد؛  ما مطیع قانون هستیم. شاید با مکانیزم تصمیم گیری شورای نگهبان موافق نباشم ولی تصمیم نهایی شورای نگهبان را نظارت استصوابی می دانم، چهل سال است که به آن اعتقاد داریم.

او که از چهره های منتقد برجام بوده است؛ در بخش دیگری از این اظهارات درباره برجام نیز می گوید: منتقد شدید برجام بودم اما حال شرایط برجام بسیار متفاوت‌تر از گذشته است. در آن زمان با انعقاد برجام مشکل داشتیم اما حال می‌گوییم، برجام نه تنها باید حفظ بشود بلکه باید آن را محکم نگه داشت. سنگری جز برجام وجود ندارد. ایران حتی باید پای جنازه برجام بایستد و نباید از خروج برجام صحبت کند چه برسد به خروج از ان پی تی.  [۳]

مصاحبه نقوی حسینی در رسانه های اصلاح طلب با استقبال مواجه شده است.

*سرنوشت و تغییر مسیر آقای نقوی حسینی می تواند برای مردم، برای همه فعالان سیاسی و خاصه برای جوانان کشور یک درس باشد.

درسی که بر مبنای آن بدانند علت برخی از ناکارآمدی های بزرگ مثلا در مجلس دهم چه بود و "رجال ابن الوقت" چگونه وقت مردم و کشور را در مجلس دهم تلف می کردند و در نهایت از مخالفت یا موافقتشان هیچ سودی عاید مردم و نظام نمی شد.

اظهارات نقوی حسینی پیرامون نظارت میدانی قالیباف نیز اظهارات کسی است که به نظر می رسد نه از مدیریت جهادی و نه از نیاز مردم به رویت از نزدیک یک مدیر ارشد پس از ۷ سال رفتارهای بعضا اشرافی یک دولت ناکارآمد چیزی نمی داند...

چه اینکه نقوی حسینی گویا به این نکته هم آگاه نیست که یکی از ثمرات این سفرهای استانی توسط قالیبافی که کارنامه درخشانی در اجرائیات کشور دارد؛ گوشزد کردن این نکته به مردم و خواص کشور است که مشکلات کشور راه حل دارد؛ اگر دولت بخواهد یا اگر گفتمان کارآمدی در کشور حاکم شود.

ساواکی شدن آقای حسینی در صبح روز ۲۲ بهمن پیرامون برجام نیز در حالی است که اکنون حتی خودِ جماعت برجامیان و کسانی که برجام را فتح الفتوح می دانستند نیز حاضر به دفاع از آن نیستند، در تاریکخانه ها پنهان شده اند و از این می گویند که مذاکره با آمریکا دیوانگی است!

***

مشکلات کشور به دلیل عدم تصویب CFT است نه به دلیل ناکارآمدی دولت!

مجید انصاری، فعال اصلاح طلب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از یک مصاحبه که خبرآنلاین آنرا منتشر کرد گفته است:

"در حقیقت ایران با عدم تصویب CFT و پالرمو متحمل ضرر و زیان سنگینی شده و خواهد شد. اتفاقا علت موافقت‌های پیشین ما –اصلاح طلبان- با این لوایح نیز همین بود چراکه ما پیش‌بینی ایراد چنین ضرر و زیان‌های سنگینی به کشور را می‌کردیم. "[۴]

*قبل از آنکه آقای انصاری و دوستانشان چیزی را درباره لوایح پالرمو پیش بینی کنند؛ این تحلیلگران اصولگرا بودند که قبل از انتخابات سال ۹۲ به مردم هشدار می دادند که به دولت ناکارآمد و چهره های فاقد کارنامه رأی ندهند.

و همین تحلیلگران پیش بینی می کردند که کشور در دولت ائتلافی اعتدالیون و اصلاح طلبان با مشکل ناکارآمدی آقایان که اول از همه در اقتصاد سرریز خواهد بود،  مواجه باشد.

جالب است که حتی علاقه دولت به چیزی تحت عنوان "توافق نهایی" که بعدها برجام لقب گرفت، شکست برجام، کشف جاسوس در فرایند برجام و شریک کردن رهبری در برجام شکست خورده نیز از سالها قبول مورد پیش بینی تحلیلگران اصولگرا قرار گرفته بود و ما آقای انصاری را به خوانش این تحلیلها دعوت می کنیم.

در واقع شریک کردن زمین و زمان در طرح های شکست خورده آقایان که مصداق رفتار شورشیان سپاه امام علی در جنگ صفین و "تکرار تاریخ" است؛ از مدتها قبل در تحلیلهای اصولگرایان مورد اشاره بوده و اکنون نیز هرگز عجیب نیست که یکی از حامیان برجام برخیزد و بگوید شرایط امروز کشور و گرانی ها به عدم تصویر لوایح پالرمو ربط دارد!  و حاضر نباشد از نقش ناکارآمدی دولت و عدم نظارت بر قیمتها بعنوان علت العلل مشکلات اقتصادی فعلی سخن بگوید.

گفتنیست، در نظرسنجی های انجام شده در کشور نیز عمده مردم معتقدند که مشکلات روز کشور به دلیل ناکارآمدی دولت است نه به دلیل تحریمها.

ما قضاوت درباره اظهارات انصاری را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم...

***

۱_https://etemadonline.com/content/۴۴۰۹۲۰

۲_ mshrgh.ir/۱۱۲۱۸۸۲

۳_ https://etemadonline.com/content/۴۴۰۶۱۳

۴_ khabaronline.ir/news/۱۴۴۷۵۴۰

برچسب‌ها