روزنامه اعتماد متعلق به الیاس حضرتی که سابقه حمایت از مدیران نجومی بگیر و جاسوس های دوتابعیتی را در کارنامه خود دارد، از نامه اخیر موسوی خوئینی ها حمایت کرده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**علی مطهری:کشورهای مسلمان از ما می ترسند

«علی مطهری» نماینده لیست امید در مجلس دهم و کاندیدای ردصلاحیت شده انتخابات مجلس یازدهم در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «جامعه باید احساس کند که نمایندگان جدید آمده‌اند که مشکلات را حل کنند...اکنون وقت انتقام‌گیری نیست. کشور در ۴۱ سال اخیر هیچ‌گاه در چنین شرایط سختی نبوده است و هیچ‌وقت چنین فشارهایی به کشور وارد نشده است. کسانی که می‌گویند تحریم‌ها در گذشته نیز بوده، در واقع مغالطه می‌کنند؛ چون تحریم‌های امروز با تحریم‌های گذشته خیلی متفاوت است».

مطهری در ادامه گفت: «کشور واقعا تحت فشار سیاسی شدیدی است و همین دوستان نماینده می‌دانند که بسیاری از مشکلات ناشی از سیاست خارجی ما و روابطی است که با دنیا داریم، ناشی از مشکلاتی است که با کشورهای همسایه ایجاد کرده‌ایم و بسیاری از کشورهای مسلمان به جای آنکه دوست ما باشند، دشمن ما شده‌اند و از ما می‌ترسند و از ترس ما به دامن اسرائیل افتاده‌اند. سیاست خارجی ما از دلایل مهمی است که باعث شده وضعیت معیشتی مردم این‌گونه‌ بشود که می‌بینیم».

نماینده سابق مجلس در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «درست است که رئیس‌جمهور بالاترین مقام اجرائی کشور است؛ اما در خیلی از جاها دست دولت بسته است. بخشی از اقتصاد کشور در دست دولت نیست و حتی در سیاست خارجی نیز رئیس‌جمهور به طور مستقل تصمیم نمی‌گیرد. به‌هرحال اینکه همه تقصیرها را به گردن رئیس‌جمهور بیندازیم؛ اما عملکرد خود را نبینیم، بی‌انصافی است».

طیف اصلاح طلب هیچگاه مسئله مهم «سوءمدیریت در دولت» را به عنوان عامل اصلی ایجاد مشکلات در کشور معرفی نمی کنند. این در حالی است که همین طیف پیش از سال ۹۲ تاکید داشت که ۷۰ الی ۸۰ درصد مشکلات ریشه در سوءمدیریت دولت دارد و تنها ۲۰ الی ۳۰ درصد مشکلات ناشی از تحریم هاست.

برای اجرای برجام ۲۸ شرط از سوی رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد اما دولت روحانی در اجرای این شروط دچار قصور و تقصیرهای فراوان شد. روحانی و ظریف در سالهای اخیر با مقامات ارشد آمریکایی به صورت تلفنی و حضوری گفت و گو کرده و تاکید کردند که به واسطه برجام تمام تحریم ها لغو شده و همه مشکلات کشور از جمله رکود، گرانی و بیکاری نیز رفع می شود.

حالا در شرایطی که ۵ سال از امضای برجام سپری شده، بانیان این توافق خسارت بار مدعی شده اند که مشکلات معیشتی ناشی از سیاست خارجی است و دولت در سیاست خارجی مستقل نیست!

روحانی- شهریور ۹۳- در چهارمین نشست خبری خود گفت: «دولت و رئیس‌جمهور مسئول مذاکرات است و امروز هم گفتم که من مسئولیت تمام کارها را برعهده می‌گیرم». محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز آذر ۹۲ گفته بود: «رهبری چارچوب کلی را تعیین می‌کنند و مسئولیت مذاکره با من است، ایشان صحبت کردند و بزرگواری‌شان نسبت به من را مطرح کردند، من نیز قدردان این بزرگواری هستم... ما باید خرج نظام و رهبری شویم نه اینکه رهبری خرج ما و نظام شود».

علی مطهری در مصاحبه مذکور مدعی شده است که کشورهای مسلمان از ایران می ترسند. این ادعا هیچ نسبتی با واقعیت ندارد. علاوه بر این یکی از نقاط ضعف جدی دولت روحانی این است در دیپلماسی منطقه ای بسیار ضعیف عمل کرده و همه انرژی خود را صرف نشست و برخاست با آمریکا و اروپا کرد.

رویکردی خسارت بار که هم تحریم ها را افزایش داد، هم ارزش پول ملی را کاهش داد و هم قطعنامه ضدایرانی را سوغات آورد!

**شهربانو امانی:آزادی را زیاد کنید، اعتماد مردم برمی گردد

«شهربانو امانی» عضو شورای شهر اصلاح طلب تهران و از بازداشت شدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که «برای بازگشت اعتماد مردم چه عاملی را بیش از همه موثر می‌دانید؟» گفت: «آشتی ملی، حفظ کرامت انسانی و آزادی‌های فردی که توسط رئیس دولت اصلاحات هم مطرح شد، اما به این سرعت نمی‌توان زخم‌های کهنه را درمان کرد و سرمایه اجتماعی را بازگرداند، نباید در درمان مشکلات عجول باشیم. اصلاح‌طلبان باید از اشتباهات خود عذرخواهی کنند و بابت برنامه‌هایی که نتوانستند اجرایی کنند با مردم با شفافیت سخن بگویند. در فرصت‌های به‌وجودآمده توسط هر جریانی شعارهایی داده می‌شود اما در میدان عمل اجرایی کردن آنها سخت خواهد شد و در همین اتفاق مطالبات مردم بر زمین می‌ماند».

امانی در ادامه گفت: «از موضوعاتی که در روند ‌بی اعتمادی مردم تاثیرگذار است، عملکرد صداوسیما و رسانه‌ها در کشور است، چراکه جامعه در شرایطی که صداوسیما مدام اعتراضات خارجی‌ها را نشان می‌دهد، اما گویی از وضع و حال مردم گزارش درست و جامعی براساس استانداردهای رسانه‌ای پخش نمی‌کند یا خیلی کم به آن مبادرت دارد، اعتماد خود را از دست می‌دهد... اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی که یخ بندان سیاسی است قطعا کاندیدا معرفی می‌کنند، همانطور که در انتخابات مجلس هم تلاش داشتند کاندیدا معرفی کنند اما موانعی برای آنها ایجاد شد که از رقابت‌های سیاسی بازماندند».

در روزهای گذشته، «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر اصلاح طلب تهران در مصاحبه با روزنامه شرق با اذعان به بی عملی اصلاح طلبان در شهرداری و شورای شهر تهران گفته بود: «شما مسئله توسعه مترو را در نظر بگیرید. دستگاه‌های حفار مدرنی که برای کندن تونل‌های مترو و ساخت سازه تونل در دوره گذشته از سوی خودم تأمین و به کشور وارد شده بود، الان سه سال است که بی‌کار افتاده و در این سه سال حتی یک کیلومتر مترو در تهران ساخته نشده است؛ درحالی‌که اصولا ساخت تونل مترو بسیار کم‌هزینه است و مشکل مالی یا اجرائی ندارد و می‌توان اعتبار آن را از طریق بودجه غیرنقد تأمین کرد. اگر این دستگاه‌ها در سه سال گذشته فعالیت می‌کردند، الان سه خط جدید مترو داشتیم».

هاشمی در ادامه گفته بود: «در حوزه اتوبوس‌رانی، از گذشته دولت ناوگان اتوبوس‌رانی شهرها را خود عمدتا تأمین می‌کرد که در دولت‌های سازندگی، اصلاحات و مهر این اتفاق افتاد؛ اما در هفت سال سپری‌شده از این دولت، حتی یک اتوبوس هم به تهران تحویل داده نشده است. عمر اتوبوس‌های شرکت واحد در این دولت از پنج سال به ۱۱ سال افزایش پیدا کرده و تعداد آنها از حدود هفت هزار به پنج هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است و به‌ همین‌ خاطر حجم مسافر جابه‌جاشده با اتوبوس در تهران به دو میلیون نفر رسیده و وسایل نقلیه شخصی عمدتا جایگزین آن شده‌اند».

با این حساب، از یکسو شهرداری اصلاح طلب تهران در ۳ سال اخیر حتی یک کیلومتر مترو هم نساخته و از سوی دیگر دولت روحانی در ۷ سال اخیر حتی یک اتوبوس هم به تهران تحویل نداده.

حالا شهربانو امانی به عنوان عضو شورای شهر تهران بجای نظارت بر شهرداری و مطالبه گری برای توسعه خطوط مترو و بجای اینکه از دولت بابت نوسازی ناوگان اتوبوس رانی پایتخت سوال کند، مدعی است که باید آزادی های فردی را زیاد کنیم تا اعتماد مردم برگردد!

یکی از علت های اصلی نارضایتی مردم این است که اصلاح طلبان در سالهای اخیر علیرغم دراختیارگرفتن دولت، شهرداری شورای شهر پایتخت و بخش قابل توجهی از مجلس دهم، هیچگاه به مطالبات مردم رسیدگی نکرده و به مسائل حاشیه ای و بی اهمیت پرداخته اند.

در شرایطی که مردم با مسائلی همچون افزایش سرسام آور اجاره بها، حقوق معوقه، اشتغال، رکود در تولید، گرانی اقلام ضروری، رفت و آمد با مترو و اتوبوس های شلوغ در دوره شیوع کرونا و...دست و پنجه نرم می کنند، نمایندگان اصلاح طلب شورای شهر، افزایش آزادی های فردی را عامل بازگشت اعتماد مردم جا می زنند!

** حمایت رفیق شهرام جزایری از نامه موسوی خوئینی ها

روزنامه اعتماد- به مدیرمسئولی «الیاس حضرتی» رفیق گرمابه و گلستان «شهرام جزایری» از مفسدان دانه درشت اقتصادی در دولت اصلاحات- در گزارشی با عنوان «جنجال نامه آیت الله» نوشت: «نماینده بنیانگذار جمهوری اسلامی در ماجرای اشغال سفارت ایالات متحده در تهران، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی و حالا دبیرکل مجمع روحانیون مبارز است. سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها یکی از شناخته شده‌ترین یا به بیان دقیق‌تر ازجمله مهم‌ترین بزرگان در قید حیات نظام جمهوری اسلامی است، در سکوت روزگار گذرانیده و حالا از قرار معلوم این روزها قصد شکستن این روزه سکوت را دارد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «موسوی‌خوئینی‌ها در جریان نامه خود به رهبری که درست ۱۶ روز پس از نامه‌اش به مهدی کروبی و درخواست رفع حصر از "خداوند" تدوین شده، انتقادهایی اساسی به وضع فعلی ایران مطرح و خواستار «درنگ» در این ملاحظات شده است...اما روز گذشته و ۲۴ ساعت پس از انتشار نامه‌اش به رهبری، کنشگران و البته مطبوعات و رسانه‌های متعلق به منتهی‌الیه راست سیاست ایران، یکی پس از دیگری دست به کار تخطئه او و کارنامه‌اش در انقلاب شدند».

اعتماد در ادامه نوشت: «موسوی خوئینی ها نوشته بود:"مردم گرفتار در تلاطم زندگی و مشکلات طاقت سوز معیشتی بسیارند، انشان های ناراضی از اوضاع فرهنگی و سیاسی که گرفتار بی عدالتی های غیرقابل انکار شده اند».

روزنامه اعتماد در گزارش مذکور از نامه اخیر موسوی خوئینی ها حمایت کرده است. جالب اینجاست که مدیر این روزنامه علاوه بر رفاقت چندین ساله با شهرام جزایری، از نزدیکان سران فتنه نیز می باشد.

الیاس حضرتی در مجلس دهم ریاست کمیسیون اقتصادی را بر عهده داشت. اما علیرغم این مسئولیت سنگین و وظیفه مهمی که وی بر عهده داشت، یکروز درگیر «کمیته رفع حصر» سران فتنه بود و روز دیگر مشغول اروپاگردی!

در سالهای گذشته و پس از مطرح شدن موضوع «حقوق های نجومی»، روزنامه اصلاح طلب اعتماد به دفاع تمام قد از مدیران حرام خوار پرداخت و همصدا با برخی دولتمردان، آنان را ذخایر نظام و نخبه و کارآفرین برتر نامید! این روزنامه اصلاح طلب بارها از جاسوس های دوتابعیتی نیز دفاع کرده است.

موسوی خوئینی ها و الیاس حضرتی از حامیان دولت روحانی در سالهای ۹۲ و ۹۶ هستند. دولتِ اصلاح طلبان اکنون هفت سال است که علیرغم در اختیارداشتن امکانات و اختیارات گسترده، مشکلات متعدد اقتصادی را به بار آورده است.

موسوی خوئینی ها در نامه اخیر، بجای آنکه خاتمی و روحانی و جهانگیری و آخوندی و زنگنه و ظریف و...را خطاب قرار دهد، با فرافکنی به پاک کردن ردپای مسببان و بانیان وضع موجود اقدام کرده است.

برچسب‌ها