سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه نتایج انتخابات آمریکا بر روابط دوجانبه با تهران تأثیری نمی‌گذارد، درباره آینده برجام تصریح کرد: رئیس‌جمهور آمریکا هر که باشد باید به توافق هسته‌ای پایبند باشد.

 به گزارش مشرق، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفت‌وگویی با «الجریده» کویت تاکید کرد روسای جمهور آمریکا باید به توافق هسته‌ای پایبند باشند.

وی بر روابط میان ایران و کویت نیز تاکید کرد و افزود هیچ دلیلی وجود ندارد که مانع از پیشرفت روابط کویت و ایران شود؛ قاسمی سپس این موضوع که تنش حال حاضر میان تهران و عربستان «مذهبی» باشد را تکذیب کرد.

قاسمی در ادامه اتهامات مختلف مبنی بر مداخلات ایران در عراق، یمن، بحرین و سوریه را رد کرد.

* به نظر شما رئیس‌جمهور جدید آمریکا به توافق هسته‌ای پایبند خواهد بود؟

-نتایج انتخابات آمریکا بر روابط دوجانبه میان ما تاثیری نمی‌گذارد زیرا اساسا ما هیچ رابطه دیپلماتیکی با آمریکا نداریم؛ توافق هسته‌ای به تایید سازمان ملل رسیده و رئیس‌جمهور هر که باشد باید به آن پایبند باشد.

*روابط تهران و کویت را در سایه تنش کنونی میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس چگونه ارزیابی می‌کنید؟

-سوال سختی است و پاسخ به آن سخت‌تر؛ ما کشورهایی همسایه هستیم و روابط دوجانبه میان ما معروف است؛ ما دلایلی که کویت را به اتخاذ موضع فعلی واداشته، درک می‌کنیم؛ مشکلی میان ما وجود ندارد و «گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز» سرلوحه روابط میان ما قبل از انقلاب و پس از آن بوده است، ما به گزینه‌های کویت و ملت آن احترام می‌گذاریم و امیدواریم که کویت در روابطش با ایران تجدیدنظر کند.

*آیا پس از بحران حمله به سفارت عربستان، هیچ کانال ارتباطی با دولت کویت وجود دارد و سفیر کویت کی به تهران باز می‌گردد؟

-دولت کویت طرفی است که باید به این سوال پاسخ دهد ، کویت طرفی است که باید زمان بازگشت سفرش را مشخص کند ؛ سفیر ایران اکنون در کویت است و با جدیت در راستای تقویت روابط کار می‌کند علیرغم آنچه اتفاق افتاده ایران سفیرش را فرانخواند.

*به نظر شما علت تنش سعودی-ایرانی به دلایل سیاسی بازمی‌گردد یا مذهبی؟

-تنش میان دو کشور بدون شک به ریشه‌های مذهبی بازنمی‌گردد زیرا ما معتقدیم که وحدت جهان اسلام «پایه و اساس» است و به همین دلیل به تمام مذاهب و فرقه‌ها احترام می‌گذاریم و برخی تفاوت‌ها و اختلاف‌های کوچک دلیل نمی‌شود که به سمت خشونت برویم. ما باید به ریشه اختلافات کنونی بنگریم تا آن را به صورت واضح ببینیم ، رژیم صهیونیستی بیشترین استفاده را از درگیری کنونی میان ایران و عربستان می‌برد.

*تاثیر سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به لبنان بر آینده روابط بین دو کشور چگونه است؟ و آیا دیدار وی با «سعد حریری» نخست‌وزیر آتی لبنان یک پیروزی برای حزب‌الله به شمار می‌رود؟

-ما انتخاب «میشل عون»  به ریاست‌جمهوری لبنان را یک پیروزی برای لبنان و همه احزاب لبنانی و تمامی طرف‌ها و نیز منطقه می‌دانیم ، این موضع رسمی ماست که از زمان انتخاب عون آن را اعلام کرده‌ایم، ما آن را یک پیروزی برای یک جریان خاص یا مجموعه نمی‌دانیم زیرا نتیجه کار دموکراتیک و کار تمام احزاب لبنانی بوده است.

*اما ما زیاد شنیدم که شما پیروزی عون را یک پیروزی برای خود و حزب‌الله قلمداد کردید؟

-این صحبت‌ها را زیاد از اینجا و آنجا شنیده‌اید اما موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران همان است که رهبر انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهور یا وزیر خارجه اعلام کردند؛ گروه هایی وجود دارند که نظراتشان با نظرات دولت متفاوت است و این در همه کشورهای جهان وجود دارد، اما بدون شک حزب الله یک گروه اصلی از مردم لبنان است و می‌تواند بسیار بر این موضوع تاثیر بگذارد.

*موضوع سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

-آنچه در سوریه اتفاق افتاد نتیجه یک اشتباه بزرگ بود ؛ عده‌ای از مردم سوریه تصمیم گرفتند رئیس‌جمهور منتخب و مشروع را برکنار کنند و این نتیجه یکی از خطاهایی بود که خالا سه دهه اخیر در منطقه رخ داد؛ مقابله با ما تفکر افراطی و گروه های مسلح ، راه خروج از بحران است.

وی افزود: دفاع از بشار اسد و دولت سوریه، انتخاب مردم سوریه است اما گروه‌های مسلح نباید برای سرنگون کردن دولت منتخب سلاح بردارند و به مجرد اینکه این اتفاق در سوریه رخ داد تعدادی از کشورهای اروپایی احساس کردند امکان تغییر حکومت این کشور در مدت زمان کم وجود دارد ولی با گذشت زمان فهمیدند به این آسانی نیست و سیاست‌هایشان را تغییر دادند زیرا آنها فهمیدند با رفتن بشار اسد ، یک رژیم مشابه داعش، قدرت را در سوریه به دست خواهد گرفت.

*موضع ایران در سوریه نسبت به موضع این کشور در بحرین چقدر اختلاف دارد؟

-بحرین، قصه دیگری است و ریشه‌های آن به مشکلات داخلی بازمی‌گردد که جز با گفت‌وگو و نشستن بر سر میز مذاکرات حل نخواهد شد؛ اما موضوع سوریه تفاوت دارد و به گروه‌های تروریستی بازمی‌گردد که تلاش دارند قدرت را در دست بگیرند ، با کمال تاسف تروریست‌هایی از سرتاسر جهان در این کشور برای برکناری دولت سوریه جمع شده‌اند، این یک اشتباه تاکتیکی و راهبردی غرب در سوریه بود و بارزترین دلیل بر این اشتباه همان اعتراف اروپا و آمریکا به این اشتباه وتغییر دادن مواضعشان بود.

*نظر شما درباره اتهاماتی که درباره مداخله ایران در کشورهای همسایه مانند عراق و سوریه به بهانه مقابله با داعش وجوددارد، چیست؟

-ما ابدا در امور عراق دخالت نکرده‌ایم و نیروهای نظامی ما مداخله‌ای در آنجا نداشته‌اند اما مرزهای ما خط قرمز ماست و با تمام وجود از آن دفاع می‌کنیم ؛ حضور ما در سوریه نیز مستشاری است و همیشه این را اعلام کرده‌ایم که مستشاران نظامی ما به درخواست دولت سوریه به این کشور رفته‌اند .

*نظر شما درباره مداخله در یمن چیست؟

-ما از ابتدای بحران یمن تا حال حاضر ، حضوری در این کشور نداشته‌ایم و اتهاماتی مبنی بر مداخله‌مان در امور یمن را تکذیب می‌کنیم؛ تمایلی نداریم که حضور نظامی خواه در عراق یا یمن داشته باشیم، اما چه بسا گروه‌هایی در داخل یمن هستند که روابط فکری یا معنوی خوب با ایران داشته باشند؛ تهران بر اینکه صلح تمام منطقه را فراگیرد، مُصِر است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    این را نگویید چه بگویید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس