واکنش آمریکا به اظهارات کمال خرازی درباره احتمال تغییر دکترین هسته ای ایران

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اظهارات «کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره احتمال تغییر دکترین هسته ای ایران در صورت تهدید موجودیت ایران واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، خبرنگاری در نشست خبری روز دوشنبه به وقت محلی در نشست خبری «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه ، از او درباره اظهارات کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی از او پرسید و گفت که خرازی اخیرا اعلام کرده در مواجهه با دشمن، ایران چاره ای جز تغییر دکترین هسته ای خود ندارد. نظر شما در خصوص این اظهارات چیست و آیا شما نگران تغییر این دکترین ایران هستید؟

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: اجازه دهید آنچه را که قبلاً گفته ام، تکرار کنم که رئیس جمهور بایدن و بلینکن وزیر امور خارجه اجازه نخواهند داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

ودانت پاتل تصریح کرد: «ما همچنان به ارزیابی خود ادامه می دهیم، اگرچه ایران در حال حاضر فعالیت های کلیدی لازم برای تولید یک سلاح هسته ای قابل آزمایش را انجام نمی دهد.»

این مقام وزارت خارجه ایران گفت: «ما معتقد نیستیم که رهبر عالی ایران هنوز تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی که از نظر ما در پایان سال ۲۰۰۳ تعلیق یا متوقف شده است، گرفته باشد. اما باز هم اجازه نخواهیم داد ایران سلاح هسته ای داشته باشد.»

پاتل همچنین در پاسخ به سوال دیگری اضافه کرد: « ما راه‌هایی برای برقراری ارتباط با ایران در زمانی که به نفع ما باشد، داریم، من در مورد آنها اظهار نظر نمی‌کنم. اما من فقط تکرار می‌کنم که اجازه نمی‌دهیم ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد.»

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با شبکه الجزیره قطر گفته است: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد و اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با شبکه الجزیره به سوالات متعددی از جمله در خصوص تحولات غزه، تغییرات ژئوپلیتیک در سطح منطقه به واسطه این جنگ و عملیات «وعده صادق» و همچنین تغییر نظم جهانی به سوی جهان چند قطبی پاسخ داده است.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده و سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها موفق به بازگشت به برجام نشده است بلکه پی در پی به بهانه های برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از جمله موشکی بالستیک، پهپادی، هسته ای و حقوق بشر تحریم هایی را علیه ایران وضع کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • احمق IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    83 2
    همانطور که اجازه ندادید ایران موشک بالستیک وکروز وپهباد داشته باشد خیلی احمق هستید یانکی ها
    • US ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      25 2
      واکنش این ابلیس رو جدی نگیرید
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      9 0
      چهل و پنج سال است ملت ایران را تحت شدید ترین ظالمانه ترین و خوفناکترین تحریم های فلج کننده قرار دادید دیدید میبینید و خواهید دید که سابقه ده هزار سال تمدن را نمیتوان با تحریم و جنگ از بین برد پس پیشنهاد عقلایی اندیشمندان خودرا بپذیرید و بدون شرط و پیش شرط صفر تا صد تحریم های چهل و پنج ساله را بردارید و راه دوستی با ملت بزرگ ایران را در پیش بگیرید و نقش ایران در خاورمیانه و غرب اسیا به رسمیت بشمارید این منطقی ترین راه است .
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    57 2
    خیال‌تون رو راحت کنم روزی که بخواهیم به صورت انبوه سلاح هسته‌ای تولید کنیم مثل آب خوردن این کار رو انجام میدیم آمریکا هم اصلا در محاسبات ما جایی نداره. حالا آمریکا برای ترساندن رقباش لفاظی کنه! خخخ!
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    10 2
    سخنگوی خارجه انریکاگفته
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      0 3
      بهتر نیست عفت کلام داشته باشید التماس تفکر
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    22 2
    اصلاح طلبان سرمایه های صهیون هستند آخه...
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    45 5
    ما گردنمون کلفته بمب هسته ای که هیچ بمب هیدروژنی و نوترونی هم می‌سازیم ببینم مثلا میخواین چه غلطی بکنین تو و اون جوجو بایدن خرفت و آلزایمری اگه وجودشو داری جلومونو بگیر دوران طلایی کدخدایت تموم شده حالا ما کدخدای خاورمیانه هستیم!
    • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      23 2
      البته این جا خاور میانه نیست. غرب آسیاست. خاور میانه واژه استعماریه. ما هم کدخدای جایی نیستیم. ما فقط گردن قلدرها رو می‌شکنیم
  • US ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    3 9
    محمد رسول‌اف از ایران خارج شد؛ «از امروز ساکن ایران فرهنگی‌ام»
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      0 0
      زیربیرق صاحبت بکپ و زوزه نکش!!!
    • ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      6 1
      اگر بی گناه بود چرا فرار کرد ؟
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      4 0
      اینها اگر وطن سر شون میشد که از ایران فرار نمیکردن تمام کسانیکه خلافی انجام دادن و میترسن محاکمه شوند از کشور فرار میکنند یعنی نمیخوان به قوانین ایران احترام بزارن اما مجبورند به قوانین کشور پناهنده شد احترام بذارن میش کلاغ که میخواست راه رفتن کبک رو یاد بگیره راه رفتن خودش هم از یادش رفت معلوم الحال های متعفن که یا مجبورن تا اخر عمر به وطن مادری برای جلب رضایت دشمنان خیانت کنند یا مثل دستمال توالت درون کاسه توالت انداخته میشن و سیون را میکشن سرنوشت خاندان منحوس پهلوی رو ببینید خیانت به مام میهن نتیجه ای جز سیفون توالت نداره .
  • DE ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    4 0
    راه هایی که برای برقرارری ارتباط با ایران دارن خیلی نکته توش بود. دیگه همه ظریف و دار و دسته اش رو می شناسن. نیازی نبود این قدر هرکول پوارو بازی دربیاری.
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    15 4
    ایران باید سلاح هسته ای بسازد و به محور مقاومت هم برای مقابله با اسراییل وحشی بدهد و این بهترینراه برای ایجاد فشار حد اکثری بر امریکا است .
  • US ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    19 2
    آمریکا چگونه می خواهد مانع دستیابی ایران به بمب هسته ای شود گفتن واژه اجازه ندادن ها برای کشیدن پرده بر روی ضعف های آمریکا در ارتباط با ایران توسط مسؤلان این کشور است دیر یا زود آمریکا متوجه زراد خانه هسته ای ایران خواهد شد بدون اینکه حتی جرأت اعتراض داشته باشد ممانعت پیشکش
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    16 1
    آمریکا غلط کرد
  • رضا IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    13 2
    نمیدونم این تخم و ترکه های ابلیس چه خیالی در کله شونه که تحریک آمیز حرف میزنند ؟! حس میکنم خدا خدا میکنند ما دست به اتم ببریم !
  • IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    9 0
    جالبه زمانی بالاترین مقامشون ادعا می کرد که مانع غنی سازی ایران خواهد شد، الان مقام دسته چندمشون ادعا می کنه که فقط مانع ساخت بمب خواهد شد، سپردن به یکی بگه که حالا اگه ایران هم ساخت جا عقب نشینی از ادعاشون براشون باقی بمونه
  • IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    5 2
    چرا در تصویر خبر، پرچم اسلام رو در کنار پرچم کفر قرار دادید؟! آیا غرضی بوده یا از ضعف سواد رسانه‌ای نشأت می‌گیره؟!
  • IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    5 0
    آمریکا دیوونه‌ست نمی‌فهمه چی میگه
  • IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    13 0
    تو تنت میخارد بد میخارد ما اجازه هیچ کفتاری را نیاز نداریم
  • رضا IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    13 0
    ودانت پاتل غلط کرد!! مگر ایران از کثافتهای آشغالی مثل بایدن و بلینکن دستور می گیرد!!
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    2 3
    حالا جناب خراری باید تهدیدش را کامل کند
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      2 0
      گفتیم هر وقت احساس خطر کنیم. از صحبتای این منگول چه احساس خطری وجود داره؟! ان شاء الله هر وقت بخواهیم
  • نام اشنا IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    9 0
    حدود ده سال از عمر برجام گذشته و امریکای پست و خبیث و جنایتکار هیچ یک از تعهدات برجامی اش را انجام نداده, ایضا گوسفندان تحت امر اروپائی او یعنی فرانسه و انگلیس و المان ( کوتوله سیاسی !) . با این اوصاف بایستی وزارت خارجه ایران پس از وارد شدن اینهمه خسارت به واسطه این برجام نامتقارن به کشور, از حالت محافظه کاری و تدافعی خارج شده و لااقل با این غربی های رذل و خبیث برخورد شایسته و تهاجمی در پیش بگیرد نظیر همین تغییر جدی در سیاست دکترین هسته ائی. در ضمن امریکا و اتحادیه اروپا و کانادا را بایستی در لیست سیاه کشورهای غیر دوست قرار دهیم.
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    5 0
    ایران باید تکنولوژی هسته ای رو در صنایع موشکی وجنگنده ها ....استفاده کند....
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    6 0
    آمریکا بیجا کرد
  • حسین IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    7 0
    بسازید داداش آمریکا که سهله گنده ترش هم غلطی نمیتونه بکنه.
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    6 0
    ....خوردید
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 8
    آمریکاییها تهدید نمی کنند عمل می کنند. وقتی می گویند حمله می کنیم یعنی کاملا بررسی شده وتحت کنترل هستید
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      1 0
      ما هم تهدید نمی‌کنیم عمل می‌کنیم. وقتی میگیم آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند یعنی هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.
  • محمد IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    1 0
    شما...میخوریدکه اجازه ندهید،خودتون هم میفهمیددیگه دوران اجازه گرفتن از شما تمام شده وفقط لولو سرِ خرمن برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هستید،به کوری چشم شما ونوکرانتان،به این مهم هم دست پیدا میکنیم تا چشمتان در آد.
  • سهرابی IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    5 0
    سلام درنظام طعبیعت ظیف پایمال هست برو قوی شو راحت جهان طلبی وباید ساخت غزه عراق سوریه افقانستان راببیمنید درس عبرت شود
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    1 0
    چرا خبرنگارها سوال رو اینطوری میپرسن! چرا دقیقا گفته آقای خرازی و مطرح نمیکنن که ایشون گفتن در صورت تهدید موجودیت ایران، این جمله رو عامدانه حذف میکنن بعد ودانت پاتل در مورد سناتور خودشون حرفی نمیخواد بزنه؟ پیشنهاد زدن غزه با بمب اتم
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    4 0
    ما هم مغزمان را ب شما اجاره نخواهیم داد. ایرانی هاییکه هم که فکرشان را محدود کردند، چراغشان را روشن میکنیم. معمولا امریکا اشتباهاتش را تصحیح میکند و ادامه میدهد، اما اینبار طمع و خود خواهی این اجازه را بهش نداده.
  • امید IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    5 0
    ما باید از دشمن یعنی آمریکا ؛جزیره انگل لیس و اسرائیل سرطانی قوی تر گردیم. به شکل و طریق ممکن . والسلام
  • محمد IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 0
    پاراگراف مقام وزارت خارجه ایران گفت: «ما معتقد نیستیم که رهبر عالی ایران هنوز تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی .... گرفته باشد...» نشان میدهد شیطان بزرگ آمریکا هم به رهبری معظم انقلاب در دل ایمان دارد ولی خوی شیطنت آمیزشان نمیگذارد که دست از جنایت بردارند
  • محمد IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 0
    فناوری اتم در ایران کاملا بومی سازی شده و دانشمندان ایرانی کاملا به این موضوع آشنایی دارند. اون ها خوب میدونن که ایران اگر تصمیم به ساخت بمب اتمی بگیره زیر 5 روز این بمب حاضره و آماده به شلیک نهایی است.
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 0
    انگار ایران منتظر اجازه بی شرف های آمریکاییه ....
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 0
    اگر احمقی مثل ترامپ از برجام خارج نمیشد ، ایران به این نقطه اوج نمی رسید.
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 0
    در این جنگل جهانی که ۱۵۰۰۰ کودک فلسطینی را در خانه هایشان نسل کشی میکنند و سگ هار منطقه بمب اتم داره ، چاره ای جز ایجاد بازدارندگی هسته ای نداریم.
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 0
    دیکتاتوری جهانی آمریکا
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 0
    چطور آمریکای وحشی در جایگاه طلبکار نشسته؟؟؟؟؟ هیروشیما و ناکازاکی....
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 0
    آمریکا نخود هر آش. ایالات متحده صهیونیستها
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 0
    بزرگترین اشتباه غرب خارج کردن برنامه هسته ای ایران از جعبه و زندان برجام بود ، نتیجه خیانت و عهدشکنی غرب شده امکان تغییر دکترین هسته ای ایرلن.
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 0
    آبریکا چی هست؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس