کد خبر 565090
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۸

نشریه انگلیسی از عملیات پهپادهای رژیم صهیونیستی در مرزهای مشترک جمهوری آذربایجان با ایران و نیز همکاری نظامی رو به افزایش باکو -تل‌آویو به ویژه در برهه تنش این کشور با جمهوری ارمنستان خبر داد.

به گزارش مشرق، نشریه انگلیسی «فلایت گلوبال» از عملیات پهپادهای ارتش اسرائیل در پایگاه‌های یک کشور همسایه در شمال غربی ایران خبر داد.

به نوشته این نشریه، برخی دیپلمات‌های ارشد آمریکا و افسران اطلاعاتی، نظامی می‌گویند که پهپادهای اسرائیل عملیاتی را در پایگاه‌های هوایی جمهوری آذربایجان، هم‌مرز با ایران انجام می‌دهند.

 دو سال قبل نیز یک پهپاد متجاوز اسرائیل که از جمهوری آذربایجان وارد حریم هوایی ایران شده بود، بعد از مدتی پرواز از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد.

 روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در آن زمان و در خبری نوع  این پهپاد را «هرون» یا «هرون تی‌پی» نامید.  هرون  که «ایتان» نیز خوانده می‌شود، قادر به 70 ساعت پرواز در ارتفاع بیش از 45 هزار پا و برد عملیاتی بیش از 7000 کیلومتر است

فلایت گلوبال در ادامه گزارش خود با اشاره به کشمکش جمهوری آذربایجان با ارمنستان بابت منطقه ناگورنو –قره باغ‌ نوشت: ارتش جمهوری آذربایجان مجهز به پهپاد «هرمس -450» ساخت صنایع هوا فضای «البیت» اسرائیل است. این شرکت نیز با سرمایه گذاری مشترک شرکتی متعلق به جمهوری آذربایجان طرحی به نام (Azad Systems) را از سال 2011 به این سو برای ساخت و تولید پهپاد آغاز نموده است.

صنایع تولید پهپاد اسرائیل از ارائه هرگونه اظهارنظر درباره اخبار مربوط به نیازهای ارتش جمهوری آذربایجان به تل‌آویو در زمینه صنایع پهپادی خودداری می‌کنند. هرچند که منابع اروپایی نیازهای این کشور به اسرائیل را در زمینه کسب تجربه در هدایت پهپادها عنوان کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، در هفته‌های اخیر نیز گزارش‌هایی از سرنگون شدن پهپاد دیگر اسرائیلی که در خدمت ارتش جمهوری آذربایجان بوده و «ثاندر بی» نام داشت، مطرح شد.

یک رسانه‌ای رژیم صهیونیستی نیز هفته جاری در مطلبی از حضور دو هواپیمای ترابری ارتش جمهوری آذربایجان در فرودگاه نظامی اسرائیل در زمان نبرد با جمهوری ارمنستان و کمک نظامی تل‌آویو به باکو خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» در مطلبی به حضور دو فروند هواپیمای نظامی جمهوری آذربایجان در هنگامه تنش این کشور با ارمنستان در خصوص منطقه ناگورنو –قره‌باغ در اسرائیل  و حضور چند ساعته در آنجا اشاره نمود.

به نوشته تایمز اسرائیل، پایگاه داده‌های پروازی در هفته اول آوریل سال جاری دو بار از ورود هواپیماهای بزرگ ترابری وزارت دفاع جمهوری آذربایجان به فضای اسرائیل و پرواز به سوی فرودگاه نظامی «اودا » واقع در جنوب اسرائیل خبر داد.

بر اساس این گزارش، نوع این هواپیماها «ایلوشین – 76» با شماره پروازی «AZAF8» (ویژه نیروی هوایی این کشور) بوده  که مورخ 4 و 6 آوریل از ترکیه وارد اسرائیل شده و 2 تا 3 ساعت در آنجا توقف داشتند.

این اولین بار نیست که اسرائیل متهم به کمک به جمهوری آذربایجان در ستیز با ارمنستان شده است اما اجازه فرود هواپیماهای نظامی جمهوری آذربایجان در اسرائیل نشان از پیشرفت همکاری باکو و تل‌آویو دارد.

 به نوشته این منبع خبری، همان هفته که این هوایپماها در اسرائیل فرود آمدند، گزارش‌هایی نیز از بکار گیری ارتش جمهوری آذربایجان از پهپاد هجومی ساخت اسرائیل در حمله به یک کاروان اهالی ارمنستان به میان آمد. در این حمله که به یک اتوبوس حامل اهالی ارمنستان صورت گرفت، 7 نفر کشته شدند.

جمهوری آذربایجان بزرگترین تامین کننده نفت مورد نیاز اسرائیل و البته مشتری پروپا قرص سلاح‌های ساخت اسرائیل نیز است .اسرائیل و جمهوری آذربایجان در فوریه سال 2012 قراردادی به ارزش 1.4 میلیارد دلار در زمینه سامانه‌های دفاع موشکی و پهپاد منعقد نمودند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    1 6
    یاشاسین آزربایجان
  • رسول ایران ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    5 0
    ببین چه جوری استان ما رو واسمون شاخ کرده این صهیونیست لعنتی....
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    8 0
    اونوقت یک خواننده درباره جنگ قره باغ گفته بود انشاءالله برادران مسلمان آذری بر ارامنه پیروز بشن!!!
  • مجتبی ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    5 6
    درود بر ارمنی های باشرف که اویزان کسی نیستند مثل تازه به دوران رسیده های بی تمدن
  • تورک نوکر ولایت ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    1 2
    اره ارمنستان پیشرفته ترین سلاح سازی جهان رو داره!!!!!!! اسراییل هم اذربایجان وهم ارمنستان رو خر کرده داره به جفتشون سلاح میفروشه مشرق گزارشت ابکی بود اگه پهپادی که اومده بود ایران7000 کیلومتر برد داره پس چرا از خود اسراییل بلند نشده بود چون فاصله ایران واسراییل1200کیلومتره! درحالی که سردار حاجی زاده گفته بود که این پهپاد به علت برد کوتاهش نمیتونه از اسراییل اومده باشه در ضمن سپاه پاسدارن هیچ اطلاع دقیقی از محل بلند شدن این پهپاد نداد وگفت که از یه کشور شمالی بوده چه بسا ارمنستان بوده...چون الان که اصلا باهامون رابطه دیپلماتیک فعال ندارن وفقط قطع رابطه نیستیم!شاید سر همین ایران دلخوره مشرق چیزی به اسم ناگورنو قره باغ تو دنیا وجود نداره یا باید ترکیش رو بگی که میشه(داغلخ قارا باغ)یا ترجمه فارسیش که میشه(منطقه کوهستانی باغ بزرگ) خجالت بکشید مشرقی ها ناسلامتی شما طرفدار ازادی قدس از دست اسراییل هستین وموضوع قاراباغ هیچ تفاوتی باهاش نداره از هر لحاظ مقایسه کنین شرایطش مثل قدس هستش مشرق نامردی منتشر نکنی یا از این پستا نذار یا اگه میزاری نظرات همه مخاطباتو منتشر کن
  • نور ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    1 4
    یاشاسین ارمنستان به امید خدا بر کافران بی دین غالب میشوند
  • تورک نوکر ولایت ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    1 0
    مشرق خیلی بدی که سانسور کردی به خدا دلم شکست من چیزی نگفته بودم فقط اشکالات مقاله و دروغ هایی که مشرق گفته بود رو نوشته بودم وجواب این برادر از قدیم به دوران رسیده رو داده بودم!اگه بیشتر بنویسم بازم سانسور میکنه
  • مجید ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    3 1
    کی گفته آذربایجان شمالی مسلمون؟ مگه هر کی گفت شیعه و مسلمونم کار تمومه؟!!! والله خیانت و خوش خدمتی که علی رحمان و اجدادش به شیطان و عیادیش کردن کمتر از دیگران نیست جای تاسف که بجای اینکه دستگاه دیپلماسی و مسولین فشار بیارن برای باز پس گیری استان آذربایجان شمالی و الحاق مجددش به خاک اصلیش فقط مثل دی....... ها وا میستن و لبخند تحویل ملت میدن
  • محسن ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    4 1
    خخخخ مجتبی بی سواد از قضا ارمنی ها اویزون ایران و روسیه هستن. زمان جنگ قره باغ اول ایران از اذربایجان حمایت کرد بعد بدلیل سیاستهای غلط اذربایجان ایران از ارمنستان حمایت کرد قره باغ با کمک روسیه توسط ارمنستان اشغال شد.اونی هم گفته یاشاسین اذربایجان اول بدونه ننگ بر دولت خائن اذربایجان که زن اسرائیل شده دوم مرگ بر اذربایجان که اسرائیل از طریق خاک اذربایجان پهپادهاشونو وارد فضای ایران میکنن
  • تورک نوکر ولایت ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    0 0
    ببخشید یه چیزی یادم رفته بود حالا که مشرق کوتاه اومد وبعد از سانسور منتشر کرد اینم بگم ایران باید روی این موضوع و صحت این مقاله تحقیق کنه درسته قبلیا توهمات مشرق بود اما اگه الان این موضوع درست باشه باید کاری بکنیم طرفداری ترک ها وشیعه ها از اذربایجان به معنی چشم پوشی کردن از کارهایی که میکنه نیست اگه حقیقت داشته باشه من خودم شخصا حاظرم برای سرنگونی دولت سکولار علی اف برم جنگ
  • احمد ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    2 0
    مرگ بر دولت آذربایجان طرفدار صهونیست
  • ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    2 0
    طایفه و قوم شیعه ستیز در جایی شیعیان توزخورماتو رو میکشند در جایی از کشتار شیعیان قره باغ حمایت میکنند
  • مهدی کریمی IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    0 0
    ای کاش همانطور که عده ای قبل از انقلاب دانش جنگهای ویژه ونامظم را وارد کشور کنند،امروز هم عده ای جدیدترین آموزشهای روز دنیا را برای نیروهای ویژه نظامی کشور بیارن،آیا اینکار میشه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس