کد خبر 418071
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۴

سرمربی سابق بایرن که برای نخستین بار در تاریخ این باشگاه بزرگ آلمانی توانست این تیم را قهرمانه سه گانه فوتبال آلمان و اروپا کند. او اسطوره بوروسیا مونشن گلادباخ به شمار می آید.

به گزارش مشرق، یوپ هاینکس ازمعدود شخصیت های در فوتبال آلمان است که مخالف بسیار کم دارد و شاید بتوان گفت که همه او را دوست دارند. او در بوروسیا مونشن گلادباخ بود که توانست هواداران زیادی برای خود دست و پا کند. مربیگری در رئال مادرید را تجربه کرد و توانست با بایرن مونیخ برای نخستین بار در تاریخ این باشگاه آلمانی سه گانه فوتبال آلمان و اروپا را به دست آورد تا نام خود را برای همیشه در تاریخ این باشگاه جاودان سازد.

او بعد از سال درخشانی که با بایرن مونیخ پشت سرگذاشت تصمیم گرفت به دوران خود در مستطیل سبز پایان دهد؛دورانی که 50 سال طول کشید و روزهای خوب و تلخ زیاد داشت اما روزهای او به مراتب بیشتر از روزهای تلخ بود. هاینکس از مربیانی بود که در دوران بازیگری نیز عملکرد بسیار خوبی داشت تا جایکه قهرمانی در جام جهانی و جام ملتهای اروپا را در کارنامه دارد تا هم در دوران مربیگری و هم در دوران بازیگری پرافتخار و موفق باشد.

70 سالگی هاینکس برای او رویدادی خوش و لذت بخش به دنبال داشت و آن اینکه بوروسیا مونشن گلابادخ تیم شهر او توانست با پیروزی که برابر بایرلورکوزن به دست آورد در آستانه کسب جواز لیگ قهرمانان اروپا برای فصل بعد قرار گیرد. از زمانی که هاینکس به عنوان بازیکن از مونشن گلادباخ خداحافظی کرده تا الان این تیم نتوانسته سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد به عبارت دیگر 26 سال است که مونشن گلادباخ نتوانسته سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد  و الان این در فصل جاری با نتایج درخشانی که به دست آورده این شانس را دارد تا باردیگر در این رقابت ها به میدان رود.

هاینکس به عنوان بازیکن؛ پسر بوندسلیگا با مونشن گلادباخ خودی نشان داد

اسطوره ای که ژرمن ها او را باور دارند

پسر بوندسلیگا همچنانکه خود هاینکس دوست دارد که او را با این نام صدا زنند دوران فوتبالی خود را به عنوان بازیکن در سال 1964 با تیم گرون وایس شروع کرد. بعد از آن درحالیکه تنها 19 سال سن داشت به مهاجم نخست مونشن گلادباخ تبدیل شد. او توانست با بازیهای درخشانی که برای تیمش به نمایش گذاشت سهمیه حضور در رقابت های بوندسلیگا را به دست آورد. هاینکس در بوندسیلگا شروعی طوفانی داشت و در 25 بازیی که به میدان رفت توانست 23 گل به ثمر رساند تا نوید یک مهاجم خوب را برای فوتبال آلمان دهد.

هاینکس در دو فصل بعد نیز عملکرد خوبی در مونشن گلادباخ داشت و لقب ماشین گلزنی را به او دادند تا جایکه توانست در 57 بازی 27 گل برای این تیم به ثمر رساند اما او به یکباره همه را غافلگیر کرد و تصمیم گرفت که با در سال 1967 مونشن گلادباخ را ترک کند تا بازی در هانوفر را تجربه کند.

هانوفر

هاینکس در هانوفر نیز عملکرد خوبی داشت اما نتوانست به اندازه مونشن گلادباخ در این تیم خوب ظاهر شود و گلزنی کند. او سه سال در این تیم نیز بازی کرد و توانست در 86 بازی 25 گل برای تیمش به ثمر رساند. مونشن گلادباخ خانه هاینکس بود و این بازیکن دوست داشت تا باردیگر بازی در تیم محبوب خود را امتحان کند. سران باشگاه مونشن گلادباخ و هواداران این تیم نیز آرزو داشتند تا باردیگر این بازیکن را در تیم خود ببیند و در نهایت هم اینگونه شد تا جایکه هاینکس به این تیم برگشت تا باردیگر بدرخشد. مونشن گلادباخ با بازگشت هاینکس بهترین بازیها را به نمایش گذاشت و توانست دو سال پیاپی قهرمانی در رقابت های بوندسلیگا را تجربه کند. هاینکس در 33 بازی توانست 19 گل برای تیمش به ثمر رساند تا زمینه برای دفاع مونشن گلادباخ از عنوان قهرمانی اش فراهم شود.

گلادباخ بعد از دو قهرمانی در رقابت های بوندسلیگا این بار تلاش کرد تا در فوتبال اروپا موفق باشد. این تیم نخستین تیم آلمانی شد که توانست در فینال جام اتحادیه اروپا(لیگ اروپا) به میدان رود. هر چند هاینکس توانست در دیدار برگشت دو گل برای بوروسیا مونشن گلادباخ به ثمر رساند اما این کافی نبود چرا که لیورپول در آنفیلد توانسته بود با سه گل به پیروزی برسد  و این باعث شد تا هاینکس و هم تیمی هایش نتوانند جام قهرمانی را بالای سربرند البته ستاره گلزن گلادباخ با زدن 12 گل به عنوان بهترین گلزن انتخاب شد.

 

هاینکس در فصل 1973 و 1974 توانست با گلادباخ قهرمانی در جام حذفی آلمان را به دست آورد. او در رقابت های بوندسلیگا نیز بازیهای درخشانی را برای تیمش به نمایش گذاشت و توانست به همراه گرت مولر با زدن 30 گل به عنوان بهترین گلزن انتخاب شود. البته در آن سال گلادباخ به نیمه نهایی جام در جام اروپا راه یافت که برابر میلان پرستاره بازی را واگذار کرد اما هاینکس با زدن 8 گل به عنوان بهترین گلزن انتخاب شد.

جام ملت های اروپا 1972

در آن سال شکست دادن آلمان بسیار سخت بود چرا که این تیم بازیکنان بزرگی چون یوپ هاینکس،گرت مولر و فرانس بکن باوئر را در ترکیب خود می دید. هدایت این تیم را هلموت شون برعهده داشت که سابقه قهرمانی در جام جهانی را داشت. آلمان باد درخشش ستاره های خود توانست قهرمانی در جام ملت های اروپا 1972 را به دست آورد. دیگر همه ایمان داشتند که حضور هاینکس به تنهایی در مونشن گلادباخ برای موفقیت این تیم کافی است. او در فصل 1974-1975 توانست به عنوان بهترین گلزن رقابت های بوندسلیگا انتخاب شود و زمینه را برای سومین قهرمانی تاریخ بوروسیا مونشن گلادباخ فراهم کند.

قهرمانی در لیگ اروپا

اسطوره ای که ژرمن ها او را باور دارند

موفقیت هاینکس با بوروسیا مونشن گلادباخ تنها محدود به رقابت های بوندسلیگا نبود بلکه او توانست با بازیهای درخشان خود زمینه را برای قهرمانی این تیم آلمانی در لیگ اروپا فراهم آورد تا گلادباخ نخستین تیمی باشد که قهرمانی در این جام را به دست می آورد. هاینکس به عنوان بهترین گلزن این رقابت ها نیز انتخاب شد.

پیوستن اودو لاتک به بوروسیا مونشن گلادباخ

سرمربی سرشناس بایرن تصمیم گرفت که به بوروسیا مونشن گلادباخ برود که این تصمیم اصلا به مذاق بایرنی ها خوش نیامد چرا که آنها مونشن گلادباخ را رقیب خود می دانستند. لاتک در گلادباخ روزهای خوبی را پشت سرگذاشت و توانست دو بار دیگر این تیم را قهرمان رقابت های بوندسلیگا کند تا گلادباخ به پرافتخارترین تیم آلمان تبدیل شود. در همان فصل 1976-1977 گلادباخ با هدایت اودو لاتک توانست به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه یابد اما این بار نیز لیورپول اجاره نداد تا هاینکس و هم تیمی هایش قهرمانی در این رقابت معتبر را به دست آورند.

هاینکس در فصل77—78 نیز عملکرد خوبی با مونشن گلادباخ داشت و توانست 18 گل به ثمر رساند که 5 گل آن در دیدار تاریخی برابر دورتموند بود که به عنوان پرگل ترین پیروزی تاریخ رقابت های بوندسلیگا شناخته شد. در آن دیدار مونشن گلادباخ توانست با 12 گل دورتموند را در هم کوبد.البته در آن فصل این کلن بود که جام قهرمانی را بالای سر برد و گلادباخ به نایب قهرمانی بسنده کرد.در آن سال مونشن گلادباخ توانسته باردیگر در لیگ قهرمانان اروپا بدرخشد اما این بار هم توسط لیورپول از دور رقابت ها کنار رفت با این تفاوت که این بار هاینکس و هم تیمی هایش در نیمه نهایی بازی را واگذارکردند.

هاینکس توانست تعداد گل های خود را در لیگ قهرمانان اروپا به عدد 51 گل در 64 بازی رساند و در نهایت او تصمیم گرفت که در تابستان 1978 اعلام بازنشستگی کند.

دنیای مربیگری

دوست داران مونشن گلادباخ دوست نداشتند که رابطه هاینکس با باشگاه محبوب آنها قطع شود و به همین خاطر هم بود که او به عنوان دستیار اودو لاتک انتخاب شد در حالیکه تنها 34 سال سن داشت.هاینکس در آن روزها نمی دانست که لاتک قصد دارد مونشن گلادباخ را ترک کند تا سکان هدایت این تیم به او داده شود. هاینکس خیلی سریع سرمربی مونشن گلادباخ شد و توانست با این تیم به فینال لیگ اروپا راه یابد اما بازی را به فرانکفورت واگذار کرد.

قهرمان بدون جام

هاینکس در دوران بازیگری خود جام های زیادی با مونشن گلادباخ به دست آورد اما در دوران مربیگری نتوانست قهرمانی در هیچ جامی را به دست آورد. او توانست دو بار بوروسیا  مونشن گلادباخ را به جایگاه سوم و یک بار هم نایب قهرمانی کند. او به نایب قهرمانی در جام حذفی نیز رسید و توانست این تیم را به نیمه نهایی لیگ اروپا نیز برساند اما در نهایت قهرمانی در هیچ جامی را به دست نیاورد تا قهرمان بدون جام لقب گیرد.

بایرن مونیخ

اسطوره ای که ژرمن ها او را باور دارند

در سال 1987 هاینکس این بار هم جانشین اودو لاتک در بایرن مونیخ شد. او در دوسال نخست خود نتوانست با این تیم جامی به دست آورد اما در دو فصل بعد این تیم را قهرمان رقابت های بوندسلیگا کرد. در فصل 90-91 بایرن نایب قهرمان رقابت های بوندسلیگا شد اما هاینکس به کار خود ادامه داد تا اینکه در اکتبر 1991 هاینکس به علت کسب نتایج ضعیف از هدایت بایرن اخراج شد چرا که تیم او در 12 بازی تنها 4 پیروزی به دست آورده بود البته بعدها اولی هوینس ردیس باشگاه بایرن اعتراف کرد که تنها تصمیمی که از گرفتن آن پشیمان است اخراج کردن هاینکس بود.

اسپانیا و بازگشت به آلمان

هاینکس بعد از اخراج از بایرن مونیخ به فوتبال اسپانیا رفت تا هدایت بیلبائو را برعهده گیرد. او دو فصل در این تیم مربیگری کرد و بهترین عنوانی که به دست آورد کسب جایگاه پنجمی بود.او به فوتبال آلمان برگشت تا هدایت فرانکفورت را برعهده گیرد اما به علت اختلاف با بازیکنان از کار برکنار شد.

مربیگری در رئال مادرید

رئال مادرید در سال 1997 هاینکس را به عنوان سرمربی خود انتخاب کرد. وقتی هاینکس به رئال مادرید رفت این تیم 32 سال بود که قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را به دست نیاورده بود اما این مربی آلمانی در نخستین فصل حضورش در این تیم اسپانیایی توانست لیگ قهرمانان اروپا را برای کهکشانیها به دست آورداما این باعث نشد تا سران رئال او را اخراج نکنند چرا که تیم آنها در رقابت های لیگا چهارم شده بود.

رفتن به بنفیکا

بعد از آنکه هاینکس از رئال مادرید نامهربانانه کنار گذاشته شد تصمیم گرفت یک سال در خانه استراحت کند و بعد از آن بنفیکا را به عنوان مقصد بعدی خود انتخاب کرد اما در این تیم نتوانست نتایج خوبی به دست آورد و تیم او در جایگاه سوم قرار گرفت و هواداران نفیکا بعد از آن هاینکس با جدایی ژاو پینتو ستاره این تیم به اسپورتینگ لیسبون با او به مشکل خوردند و همین باعث شد تا این مربی سرشناس آلمانی در سال 2000 از این تیم کناره گیری کند.

بازگشت به اسپانیا

اسطوره ای که ژرمن ها او را باور دارند

بیلبائو تنها تیمی در آن زمان بود که هاینکس برای بار دوم هدایت این تیم را برعهده گرفت. هر چند تا حدودی هاینکس با این تیم اسپانیایی خوب نتیجه گرفت و سران این باشگاه به ادامه همکاری با او علاقمند بود اما تصمیم گرفت تا در سال 2003 به فوتبال آلمان برگردد تا این بار هدایت شالکه را برعهده گیرد.

شالکه

هاینکس در شالکه زیاد دوام نیارود. او در فصل نخست با این تیم در جایگاه هفتم قرار گرفت و در فصل دوم بعد از سه شکست در چهار باز نخست از کار برکنار شد تا تجربه تلخی برای او رقم خورد. هاینکس بعد از این ناکامی تصمیم گرفت که دیگر مربیگری نکند اما سران باشگاه بوروسیا مونشن گلادباخ در سال 2006 او را متقاعد به برعهده گرفتن هدایت این تیم کردند اما او در بازگشت به تیم محبوب خود نتوانست نتایج درخشانی به دست آورد و تنها یک سال در این تیم دوام آورد.

بازگشت به بایرن مونیخ

یک بار  دیگر هاینکس به آخر خط رسیده بود. این بار دیگر بسیاری معتقد بودند که او به دنیای مربیگری روی نخواهد آورد اما یک تماس از هوینس کافی بود تا این مربی باتجربه باردیگر به دنیای مربیگری روی آورد. هاینکس در آوریل 2009 به عنوان سرمربی بایرن مونیخ انتخاب شد تا جانشین یورگن کلیزمن در این تیم شود. در آن زمان بایرن مونیخ شرایط خوبی نداشت و هدف نخست این تیم کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا بود. بایرن در 5 بازی باقیمانده خود با هاینکس 13 امتیاز به دست آورد تا در جایگاه دوم قرار گیرد و سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد.

لورکوزن

هر چند هاینکس نتایج خوبی کسب کرد اما در میان تعجب همگان جای خود را به لوئیس فان خال داد و این بار به لورکوزن رفت تا هدایت این تیم را برعهده گیرد. هاینکس دو سال در لورکوزن باقی ماند. او در سال نخست حضورش در این تیم رکوردی جاودانه از خود به جای گذاشت تا جایکه تیم او در 24 بازی متحمل شکست نشد و در نهایت در جایگاه چهارم قرار گرفت. او در فصل دوم حضورش در این تیم توانست لورکوزن را نایب قهرمان کند و بعد از آن بود که با پیشنهاد باشگاه بایرن مونیخ مواجه شد و برای دو سال دیگر هدایت این تیم را برعهده گرفت.

بازگشت جاودان به بایرن مونیخ

اسطوره ای که ژرمن ها او را باور دارند

در فصل نخست هاینکس در تمام جام های بایرن مونیخ را نایب قهرمان کرد و این عملکرد خوبی برای او نبود اما در فصل دوم حضورش در این تیم آلمانی نام خود را برای همیشه در تاریخ باشگاه بایرن مونتخ جاودانه کرد چرا که توانست این تیم را قهرمان سه گانه فوتبال آلمان و اروپا کند که این برای نخستین بار بود که بایرن چنین موفقیتی را در تاریخ خود به دست آورده بود.

هاینکس بعد از فصل درخشانی که با بایرن پشت سرگذاشت تصمیم گرفت که دیگر از دنیای مربیگری خداحافظی کند و به نظر می رسد که این تصمیم او دیگر جدی است. نکته جالب اینکه هاینکس در روزهای پایانی حضورش نیمکت بایرن مونیخ برابر تیم سابقش بوروسیا مونشن گلادباخ قرار گرفت که با تشویق همه مواجه شد و اشک از چشمانش جاری شد.

اسطوره ای که ژرمن ها او را باور دارند

اما آخرین بازی هاینکس به عنوان سرمربی بایرن در دیدار برابر اشتوتگارت در فینال جام حذفی آلمان بود که با قهرمانی بایرن همراه شد و از آن زمان تا الان هاینکس دیگر به دنیای مربیگری برنگشته است و پپ گواردیولا جانشین او در بایرن شده است.

هاینکس به عنوان بزیکن 394 بار به میدان رفت و توانست 243 گل به ثمر رساند که این او را به سومین گلزن تاریخ رقابت های بوندسلیگا تبدیل کرده است اما به عنوان مربی 1175 بازی روی نیمکت تیم های مختلف نشست که حاصل آن 601 پیروزی بوده است. او 109 بار روی نیمکت بایرن نشست و توانست در 83 بازی تیمش را پیروز از میدان خارج کند.
منبع: شفقنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس