آرای متناقض کمیته انضباطی چیزی نیست که از چشم اهالی فوتبال دور مانده باشد و ظاهرا این کمیته جایگاهش را میان اهالی فوتبال تا حد زیادی از دست داده است.

به گزارش مشرق، بعد از توقف پر ابهام حکم محرومیت جاسم کرار یک بار دیگر این سوال مطرح می‌شود که آیا رفتار دوگانه‌ای در کمیته انضباطی فوتبال ایران وجود دارد؟ اینجا تنها به بررسی و یادآوری چند نکته کوتاه درباره کمیته انضباطی می‌پردازیم و اعتقاد داریم که این مسائل دغدغه بخشی از اهالی فوتبال شده است.

سکانس اول

علیرضا منصوریان، مربی جوان و آینده‌دار فوتبال ایران بعد از تساوی تیمش برابر پیکان به شدت علیه داوری انتقاداتی را مطرح کرد و حق پایمال شده تیمش در آن دیدار را ناشی از داوری دیدار پیکان و استقلال دانست. او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: قبل از بازی با پیکان در برخی مصاحبه‌هایم اشاره کرده بودم که حق تضعیف شده پیکان در بازی مقابل استقلال نباید در بازی با تیم ما لحاظ شود. نگرانی این موضوع که خیلی از این وقایعی که پیش‌بینی‌اش را می‌کردم در این بازی مشهود بود. آقای تاج! نگرانی‌هایمان را برای فوتبال پاک بیشتر نکنید و بگذارید فوتبال پاک بماند و حق تضییع شده پیکان یا هر تیم دیگری که در یک بازی حقش تضییع شده باشد را در بازی بعدی آن تیم لحاظ نکنید تا تیم مقابل آن متضرر این موضوع نشود.

بعد از این اظهارات منصوریان کوچکترین واکنشی از سوی کمیته انضباطی مشاهده نشده و این درحالی بود که داوران آن دیدار اعتراضشان را نسبت به حرف‌های منصوریان علنی اعلام کردند و شکایت رسمی‌شان را از منصوریان به کمیته انضباطی فرستادند و دراین میان باشگاه استقلال با صدور بیانیه‌ای نسبت به اظهارات منصوریان واکنش تندتری ارائه داد.

سکانس دوم

مرتضی پورعلی گنجی هافبک میانی نفت که پدیده ایران در جام ملت‌ها بود در بازی تیمش و پیکان در صحنه‌ای به شدت به داوری معترض بود و شدت اعتراض او به داور به حدی بود که به صورت فیزیکی با داور بازی برخورد داشت و به همین دلیل به صورت مستقیم در این دیدار با کارت قرمز داور جریمه شد. منصوریان بعد از بازی از کار شاگردش دفاع نکرد اما بازهم این کمیته انضباطی بود که سکوت کرد و پورعلی گنجی بدون هیچ مشکلی می تواند در بازی بعدی تیمش برابر گسترش فولاد حاضر باشد و این درحالی است که کمیته انضباطی نسبت به رفتار مشابه که از سوی کرار و صادقیان رخ داده بود محرومیت‌های سنگینی را در نظر گرفته بود.

سکانس سوم

مصاف داربی 79 درحالی با برتری دور از انتظار پرسپولیس برابر استقلال به پایان رسید که بعد از این دیدار کمیته انضباطی سرخ‌ها را به دلیل رفتار تماشاگرانش به یک جلسه بازی بدون حضور تماشاگران محکوم کرد. در حالی که بازی بعدی پرسپولیس با ذوب آهن در جام حذفی بود به یکباره یک روز قبل از این مصاف حساس با تصمیم مهدی تاج این محرومیت به بازی بعدی پرسپولیس که در لیگ برتر بود، موکول شد. واکنش حسن زاده به این حکم را در جمله او می توان دریافت. او بعد از این اتفاق گفت نمی‌دانم چرا رای ما اجرا نشد!

سکانس چهارم

در دیدار استقلال و تراکتورسازی در فصل جاری 90 دقیقه شعار علیه امیر قلعه‌نویی و آبی‌پوشان به چشم همه آمد جز کمیته انضباطی و این در حالی است که طبق حکم کمیته انضباطی این دیدار باید بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شد و دقیقا هم معلوم نشد که چرا حکم محرومیت تراکتوری‌ها در این دیدار ابلاغ نشد و البته باشگاه استقلال باز هم با صدور بیانیه و اشاره به «کشوی جادویی» تلاش کرد گوشه‌ای از دلایل ناپیدای این ماجرا را روشن کند. هرچند که توضیح کمیته انضباطی برای این اتفاق این بود که در واقع پس از اعتراض باشگاه تراکتورسازی تبریز به رای کمیته انضباطی و ارسال پرونده به کمیته استیناف، قرار شد قسمت اول بند یک دادنامه 404 مورخ 93/8/6 (بازی خانگی بدون حضور تماشاگر) تا زمان صدور رای لازم از سوی کمیته استنیاف، کن لم یکن تلقی شود.

سکانس پنجم

جاسم کرار در دیدار تیمش و سایپا بعد از خطایی که روی او اتفاق افتاد و فغانی با آوانتاژ سعی کرد بازی را از جریان خود نیندازد، به شدت به این داور اعتراض کرد و یک کارت زرد دریافت کرد اما اعتراض‌های او تمامی نداشت و به این ترتیب فغانی او را اخراج کرد. این بازیکن ابتدا به دو جلسه محرومیت از همراهی تیمش محکوم شد اما استقلالی‌ها اعتقاد داشتند که حکم او ارتباطی به بند استناد شده نداشته و به همین دلیل اعتراض ویژه ای را ارائه دادند و یک روز مانده به بازی با گسترش فولاد حکم کرار متوقف و قرار شد کمیته انضباطی حکم جدیدی در این‌باره صادر کند.

برداشت آزاد

پنج نمونه مورد اشاره تنها موارد کوچکی از عملکرد کمیته انضباطی در فصل جاری است. حسن‌زاده پیدا و پنهان از تمایلش برای کناره گیری صحبت کرده و دقیقا مشخص نیست که چرا این اتفاق نمی‌افتد؟ این در حالی‌است که اکثر تیم‌های لیگ برتر به وضعیت داوری‌ها و محرومیت‌ها اعتراض دارند و ظاهرا کمیته انضباطی مقبولیتش را از دست داده‌ و شاید یک خانه تکانی به مناسبت سال نوی شمسی در این کمیته هم بد نباشد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس