افرادی که در تشییع مرحوم پاشایی حضور داشتند به سه گروه تقسیم می‎شدند؛ عده‌ای برای قدردانی از یک هنرمند، عده‌ای از روی کنجکاوی و دیدن چهره‌های هنری و بخشی هم از سر بیکاری و برای وقت‌گذرانی به مراسم آمدند.

گروه اجتماعی مشرق - چهل روز پیش، مرتضی پاشایی خواننده جوان کشورمان که ماه‌ها با بیماری سرطان دست و پنجه نرم کرد، درگذشت.

درگذشت یک هنرمند یا ورزشکار (یا چهره‌های شاخصی که در فرهنگ غرب با عنوان "سلبریتی" از آن یاد می‌شود) بدلایل بسیار از جمله دو عامل شهرت و محبوبیت، به تنهایی مورد توجه ویژه رسانه‌ها و در پی آن افکار عمومی قرار می‌گیرد؛ آنچنان که پس از مرحوم پاشایی، مرحوم مجید بهرامی بازیگر تئاتر و سینما، مرحوم مظلومی پیشکسوت استقلال و اخیرا مرحوم مرتضی احمدی نیز چشم از جهان فروبستند و هریک تیتر یک بسیاری از روزنامه‌ها را به خود اختصاص دادند.

گفتگو با دکتر مجید ابهری؛گفتگو با دکتر مجید ابهری؛
مجید بهرامی بازیگر جوان تئاتر و سینما نیز یک روز پس از مرتضی پاشایی بر اثر بیماری سرطان درگذشت

گفتگو با دکتر مجید ابهری؛گفتگو با دکتر مجید ابهری؛
مرتضی احمدی و غلامحسین مظلومی نیز از دیگر چهره‌های مطرح هنری و ورزشی بودند که اخیرا از دنیا رفتند

اما درگذشت مرتضی پاشایی، مراسم تشییع و خاک‌سپاری او با حضور گسترده و ده‌ها هزار نفری نسل جوان، حاشیه‌ای بود که بر اصل موضوع غلبه پیدا کرد و تا روزهای پس از آن، مورد نقد و بررسی کارشناسان حوزه اجتماعی قرار گرفت. سؤال اصلی این بود که کدام عامل این جمعیت عظیم از مردم را به مراسم تشییع پیکر مرحوم پاشایی جلب کرد و پاسخ‌ها بسیار متفاوت؛ از مطرح شدن نام مرتضی پاشایی در دو سال اخیر بدلیل بیماری تا اجرای تیتراژ برنامه ماه عسل، از ساماندهی در شبکه‌های اجتماعی و تبدیل شدن به یک موج اجتماعی تا عطش نسل جوان برای دیده شدن و دیدن چهره‌های معروفی که احتمالا به مراسم تشییع می‌آیند همگی می‌توانند پاسخی به این سوال باشد.

گفتگو با دکتر مجید ابهری؛گفتگو با دکتر مجید ابهری؛
مراسم تشییع پیکر مرتضی پاشایی به شکلی بی‌سابقه مورد استقبال مردم بویژه جوانان قرار گرفت

با توجه به فرا رسیدن چهلمین روز درگذشت مرتضی پاشایی، از چند روز قبل پیام‌هایی - هرچند نه به گستردگی مراسم تشییع او - برای شرکت در مراسم چهلم آن مرحوم در شبکه‎های اجتماعی به چشم می‎خورد. این پیام‌ها در حالی در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است که برخی از تحلیل‌گران معتقد هستند شبکه‌های اجتماعی در حضور ده‌ها هزار نفری مردم ایران برای شرکت در مراسم تشییع و تدفین تاثیری نداشته است.

گفتگو با دکتر مجید ابهری؛اما دکتر مجید ابهری - روانشناس و رفتارشناس - معتقد است که شبکه‎های اجتماعی و ماهواره‎ای تاثیر زیادی در حضور مردم داشته‌اند. این رفتارشناس اجتماعی نیز معتقد است که انتشار تصاویر و فیلم‎های لحظه مرگ آن مرحوم که کاری خلاف اخلاق بود در حضور مردم تاثیرگذار بوده است؛ موضوعی که خانواده مرحوم پاشایی نیز نسبت به آن ابراز نارضایتی کرده بودند. درباره این موضوع با این متخصص علوم رفتاری گفتگو کرده‌ایم.

آقای دکتر ابهری! با توجه به فرارسیدن چهلم مرتضی پاشایی شاهد بودیم در شبکه‎های اجتماعی حجم گسترده‎ای از پیام‎ها برای شرکت در مراسم چهلم او تبادل می‎شود. همچنین در روز درگذشت و تشییع پیکر او نیز جمعیت زیادی در  تهران و شهرهای مختلف به خیابان آمده بودند. این موضوع را چطور ارزیابی می‎کنید؟


قدردانی از هنرمندان یکی از اولویت‌های جامعه ما است که متاسفانه همواره در زمان حیات آنان اتفاق نیفتاده است و بعد از مرگ این چهرهها، جامعه به طرز شگفت‌آور در جهت قدردانی از هنرمندان حرکت می‎کند که در زمان حیات آنان بسیاری از چهره‎های هنری حتی افراد عادی در جامعه از مشکلات اقتصادی و بیماری‌های آنان و گرفتاری‎های آنان نیز اطلاع نداشتند؛ مرحوم مرتضی پاشایی نیز جزو همین افراد بود که حضور جمعیت انبوده در مراسم تدفین او باعث شگفتی تمام جوامع شد.

به نظر شما شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها چه تأثیری بر حضور مردم در تشییع و تدفین مرحوم پاشایی داشتند؟

در موضوع مرحوم پاشایی از رفتارشناسی میدانی که اینجانب در تشییع جنازه او انجام دادم به چند نکته رسیدم. در حقیقت می‎توان گفت که اصلی‌ترین بازیگردانان در این میان شبکههای اجتماعی مانند فیس بوک، وایبر، واتس آب، تانگو و امثال آن بودند که با مبادله اطلاعات و پیام‌های مختلف دیگران را دعوت به شرکت در مراسم تشییع و تدفین او میکردند.

به نظر جنابعالی تمام ده‌ها هزار نفری که در این مراسم حضور داشتند برای قدردانی از خواننده‎ای که در جامعه به صورت گسترده شناخته نشده بود، آمده بودند یا دلایل دیگری هم داشت که شاید لزوما ارتباط مستقیمی با مرحوم پاشایی نداشته باشد؟

افرادی که در تشییع جنازه حضور داشتند به سه گروه جداگانه تقسیم میشدند:

گروه اول برای قدردانی از یک هنرمند به میدان آمده بودند و از چهرههای آنان مشخص بود که داغدار آن جوان هستند.

گروه دوم افراد تماشاچی بودند که از روی کنجکاوی و تماشای چهرههای هنری حاضر در تشییع جنازه آمده بودند و از دوربینها و تلفنهای در دستشان مشخص بود که به یک خبرنگار سیار تبدیل شدهاند تا یک شهروند برای مشارکت در عزاداری.

گروه دیگری هم بودند که از سر بیکاری و فقط برای وقت گذرانی و تخلیه انرژی خود در این حرکت حضور پیدا کرده بودند. مدیران فرهنگی جامعه و دولتمردان باید توجه ویژه به سه موضوع مورد اشاره اشته باشند.

جوانان ما اگر میدانی برای تخلیه انرژی خود داشته باشند هیچ‌گاه اینگونه حرکت نمی‌کنند. در این میدان آزادانه ترانههای مرحوم پاشایی را با یکدیگر می‎خواندند و اختلاط دختران و پسران به شکلی بود که در کنار هم قرار داشتند. بنابراین میتوانم به عنوان فردی که سی سال از عمر خود را در پژوهش‌های رفتاری کسب کرده است، بگویم این حرکت فقط برای عزاداری و مشارکت در آن نبود.

روز پنجشنبه چهلمین روز درگذشت او است؛ دوباره شبکه‎های اجتماعی فعال شده‌اند و بعضی از جوانان تصور می‌کنند که حمایت و حضور در این مراسم به نوعی مخالفت با جامعه فرهنگی و سیاسی ایران است در حالیکه پدر مرحوم پاشایی بسیاری صریح بیان کرد که فرزند او علاقمند به انقلاب و طرفدار آن بوده است و حتی روضه حضرت علی اکبر را با صدایی رسا و شیوا خواندند. بنابراین رسیدگی‎ها تخصصی به این گونه مراسم می‌تواند سرآغاز بسیار مناسبی برای برنامهریزی تخلیه انرژی جوانان باشد البته نقش شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای تلفن همراه در ایجاد آشفتگی فکری و بسیج جوانان را نباید فراموش کرد.

گفتگو با دکتر مجید ابهری؛
عده‌ای صرفا از سر کنجکاوی در مراسم حاضر شده‌ بودند و از دوربین‌ها و تلفن‌های همراه دستشان مشخص بود به یک خبرنگار سیار تبدیل شده‌اند تا یک شهروند عادی که در عزاداری مشارکت کرده است

چه راهکارهایی وجود دارد که در چنین مواقعی شاهد غلبه شبکه‌های اجتماعی و ایجاد آشفتگی ذهنی در نسل جوان نباشیم و از سوی دیگر دشمنانی که برای بهره‌برداری از چنین فرصت‌هایی در کمین نشسته‌اند نتوانند مصادره به مطلوب کنند؟

در این میان برای پیشگیری از تکرار اینگونه حوادث، اولا وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی امور جوانان باید برنامه‌های ایجاد نشاط و تخلیه انرژی‌های نهفته جوانان تدوین کند تا جوانان کشور مجبور نشوند برای تماشای چند هنرمند این چنین خود را به دشواری بیاندازند. برخی از حضار در مراسم تشییع، توجهی به فوت این جوان ناکام نداشتند آنچنان آرایش کرده بودند که گویی به مجلس عروسی آمده‌اند. ای کاش نظری دوباره به چهره‌های حاضران داشته باشند که هیچگونه تعصبی در چهره‌های آنان دیده نمی‌شد فقط برای آواز خواندن یا رفتارهای نامناسب دیگری در میدان حاضر شده بودند. بعد از وزارت ورزش و جوانان، سازمان‌ها و بنیادهای فرهنگی و خانواده‌ها باید به فکر جوانان و اوقات فراغت آنها و برنامه‌ریزی نشاطی و رفاهی برای آنان باشند.

در برخی از شهرهای کشور که اجازه برگزاری کنسرت به سختی داده می‌شود، مشاهده شد که عده‎ای در روز عزاداری وی حضور پیدا کردند و ترانه‌های معروف مرحوم را زمزمه کردند، علت این موضوع از نظر شما چیست؟

متاسفانه باید نکته‌ای را در این باره متذکر شوم. گاهی برخورد سازمان‌ها و نهادهای انتظامی و قضایی باعث مظلوم‌نمایی بعضی از افراد می‌شود. جلوگیری از کنسرت مرحوم پاشایی در برخی از شهرها چهره‌ای از وی ساخته بود که گویا در مقابل نظام ایستادگی کرده‌اند و برخی از جوانان که به دنبال فرصت برای تخلیه انرژی هستند در جهت او قرار گرفته‌اند. اما برگزاری کنسرت‌هایی که مغایر با موازین دینی و ضوابط قانونی نباشد می‌تواند به تخلیه انرژی و نشاط جوانان کمک کند و برخوردهای سلبی با اینگونه برنامه‌ها نتیجه‌ای جز آنچه در برنامه مرحوم پاشایی شاهد بودیم نخواهد داشت.

گفتگو با دکتر مجید ابهری؛

نظر شما درباره عکسها و فیلم‎هایی که از بیماری و لحظات آخر او در شبکه‎های اجتماعی انتشار پیدا کرد چیست؟

فیلم‌ها و عکس‌هایی که در لحظه آخر از وی گرفته شده بود نه تنها انسانی نبود؛ بلکه مغایر با اخلاق فرهنگی و اجتماعی بود بنابراین بعضیها مرحوم پاشایی را وسیله قرار دادند تا به هدف‎های خود برسند.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    یک حقیقت تلخ در حرفهای اباذری هست و آن اینکه اهداف جابه جا شده است. موسیقی قرار بود ابزاری باشد برای تعالی و در جهت اهداف انقلاب نه اینکه خود موسیقی هدف باشد. اگر می بینید مردم اهدافشان چا به جا شده است و کسانی دارند از پاشایی حمایت می کنند که دشمنان شناسنامه دار دیانت هستند قطعا به معنای حرکت در جهت غلط است. وقتی می بینید دشمن به یک نفر و تشییع جنازه اش طمع می کند باید این طمع را ریشه یابی کنید. اگر می بینید جمعیت به جای اجرای تشییع مذهبی و دکر لا اله الاالله ، آوازهای پاشایی را تکرار می کنند به این معنای است که از پاشایی یک آلترناتیو علیه دین ساخته اند ولو اینکه خود پاشایی بنده خدا اصلا چنین هدفی نداشته است. اینها همه نشانه های خطرناکی از انحراف است. شبیه اینکار در لبنان هم اخیرا صورت گرفت که در آنجا تابوت یک رقاصه مشهور را با موزیک رقصاندند!! خوب که چه؟ اینکار چه نفعی برای میت دارد؟ جز اینکه به معنای تمسخر مساله مرگ و سکولاریزه کردن آن است؟ ریشه در این است که دشمن فهمیده است که ابزار بدون آرمان می شود همان قرآن سر نیزه. یعنی حتی اگر قرآن هم بدون آرمان باشد می شود ابزار گمراهی. می شود راهی برای استحمار. موسیقی که جای خود دارد. پس نباید از این مسائل ساده عبور کرد.
  • ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    ملت جوگیر همیشه در صحنه حاضرم قسم بخورم 80 درصد فقط برای خودنمایی و بعضی کارا اومده بودن
  • هاشمی ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    تحیق و تحلیل کاملا سطحی و غیر حرفه ایست، امثال مانند پاشائی انسانهای بزرگی هستند در "نمود و نمای" وضعیت جامعه، دقیقا یکی از پیامدهاو شاخص های عریان پروزهای استعماری در پیاده سازی"توهم امید" در جامعه هستند. واکنش طبیعی جامعه را مانند واکنش بدن به امراض با ظهور "علائم " آن بنگرید.
  • ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    بسیار مصاحبه بدی بود.
  • گراوند ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    چرا این افراد به اصطلاح بیکار برای تشیع دیگران نیامدند این هجمه جمعیت گویای واقعیت دیگری بود.بیخودی نیاید از آن تفسیر الکی کنید
  • اصلاح طلب ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    مقداری احساسات دخترکانه و مقداری هم بیکاری و خالی بودن اوقات فراقت جوانان.. همین/ نامه تمام
  • ايرج ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    دوست عزيز تو هم توهم زدي ..و هرچه تو ذهن خودت بود بعنوان واقعيت بيان كردي...مسئله خيلي ساده بود....ابراز محبت و علاقه...كه البته انعكاس اين موج مديون شبكه هاي اجتماعي است.
  • فدایی ولایت ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    مراسم تشییع پاشایی گویایی یک حقیقتی است که باید آنهایی که دم از اسلام و دیانت می زنند خود را از خواب بیدار کنند یک طرف قضیه به همان شبکه های اجتماعی و ماهواره ای بر می گردد ولی یک طرف قضیه هم به داخل بر می گردد که همچون موریانه از داخل دارند نظام را می خورند و آنها چیزی نیست جز روزنامه های اصلاح طلب. من در این روزنامه ها زیاد کار کرده ام اکثر کسانی که دست اندرکار این روزنامه ها هستند از فتنه گران و آشوبگران سال 88 هستند و خیلی از آنها به همین خاطر زندانی شده اند ولی متاسفانه در ایران طوری شده که اصلا کنترلی روی کارکنان روزنامه ها اعمال نمی شود و هر کسی و هر سیاستی را در این روزنامه ها اجرا می کنند اصلا من به صراحت می گویم خیلی از مطالب این روزنامه ها مورد بازبینی قرار نمی گیرد اگر قرار می گرفت تا بحال بارها و بارها انتشار این روزنامه ها طبق قانون مطبوعات متوقف می شد ولی متاسفانه این روزنامه ها به صورت زیرزمینی دارند مردم را به سمتی هدایت می کنند که برای نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار خطرناک و مهلک است بدبختی کار هم اینجاست که این روزنامه ها با شعار حمایت از رییس جمهور محترم خود را حامی این دولت معرفی می کنند و مسوولان دولتی هم فکر می کنند که روزنامه های مذکور از آنها حمایت می کنند ولی آنها هم به ذات این روزنامه ها پی نبرده اند چون این روزنامه ها دستورات خود را از همان شبکه های ماهواره ای فارسی زبان آن طرف مرزها می گیرند و هدف نهایی آنها هم اول خراب کردن احمدی نژاد بعد ناکارآمدنشان دادن دولت روحانی و بعد معرفی اصلاح طلبان و فتنه گران 88 به عنوان تنها ناجی ایران می باشد. و علت این حمایت هم به این دلیل است که در زمان انتخابات ریاست جمهوری گذشته چون مردم از فتنه 88 به شدت زخمی بودند و کسی نمی توانست از آنها حرفی به میان آورد و علت آن را هم فقط در اصلاح طلبان می دانستند در آن برهه نه اصلاح طلبان و نه حامیان فتنه گران نمی توانستند خود را عرضه کنند به همین خاطر در آن برهه از روحانی که میانه رو بود حمایت کردند تا در زمان ریاست جمهوری روحانی به مرور زمان فتنه گران را بی گناه نشان داده و یواش یواش از روحانی عبور کرده و در نهایت به فتنه گران برسند شما اگر روزنامه های اصلاح طلبان را مورد مطالعه قرار دهید متوجه می شوید که آنها وقتی اسم فتنه گران می آیید طوری برخورد می کنند که انگار آنها مبرا از هر گناهی هستند و آنها یک عده انسان بی گناهی بودند که هیچ خطایی مرتکب نشدند و اصلا به دنبال براندازی نظام نبودند در حقیقت هدف اصلی این روزنامه ها براندازی است نه چیزی پس مسوولان امنیتی – اطلاعاتی و سیاسی هواسشان را جمع کنند. البته این را بگویم حزب الله گوش به فرمان مقام عظمای ولایت است اگر حزب الله سکوت را اختیار کرده به خاطر رهبرشان است وای از آن روزی که رهبرعزیز اشاره ای کند ...
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    تهمت نزن دوست عزیز اون دنیا اتیش داره ها
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    برای رفتگان همیشه آرزوی رحمت و مغفرت دارم. حمایت مردم هم از این جوان هنرمند ناکام امری طبیعی است.
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    من واقعا نمیفهمم چه مشکلی هست؟! یک جوون فوت شد و جوون های دیگه دوست داشتن در مراسمش شرکت کنن. این چه اشکالی داره؟
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    من سنم زیاد تشییع جنازه مهوش آن رقاصه تهران خیلی بیشتر از این تشییع بود بنده خدایی در تشیع بود آمد به جایی گفتیم چرا روی شانه ات گلی شده است گفت تشییع جنازه بودم - پرسیدیم تشییع جنازه کی گفت نمیدانم برای صواب در تششیع کسی که فوت می کند قربت الله شرکت کردم و خیلی هم جمعیت انبوهی بود راستیاتش نشناختم - اما یک نفر از کسبه منو صدا زد از کنار درختی از گل پای درخت مالید روی شانه ام تا تقرب بیشتری حاصل شود - یک باره از دوستان گفت ای وای نکند تشییع مهوش بوده از قضا روشن شد همین بوده و یکی از کسبه فهیم برای تمسخر گل را روی دوش ایشان مالیده بوده تا متوجه ماجرا شد شروع به استغفار کرد/
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    به نظر من شما مردم تهران زیادی بیکار و علاف هستید البته نتیجه نان مفت و نزدیکی به خزانه دولت و درآمدهای نفتی این نتیجه را داده است - چرا ما از کارگاه و کار فرصت این کار ها را نداریم حتی فرصت رفتن به تدفین نزدیکترین کسانمان را هم نداریم و شرمنده می شویم چه برسد به غیر مثلا هنرمند و... - این جمعیت نشان می دهد که دولت ها در هدایت جمعیت به سمت مشاغل بی حاصل و مصرف گرا و ایجادعلافی موفق بوده اند -
  • علیرضا ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    هرچند بیان گزنده ای داری ولی کاملا حق با توئه متاسفانه !
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    اقای ایرج... به جای تیکه انداختن به یک انسان و تمسخر اون با واژه توهم زدی درست نظرت رو بیان کن... در ضمن... اون تشییع جنازه که من دیدم بیشتر جمعیتش به جای ابراز تسلیت و عزاداری در حین فیلمبرداری با گوشی بودند... تو همه ادیان و فرهنگ ها هنگام عزاداری یه رسم و رسومی اجرا میشه... بهتر بود فرهنگ اسلامی و تششیع جنازه اجرا میشد نه فرهنگ فیلم برداری و گذاشتنش تو فیس بوک برای لایک خوردن!
  • علیرضا ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    تحلیل کاملا درست و برحقی بود ... فقط یک "ناآگاه" میتونه کتمان کنه تاثیر رسانه ، سرویس ها و شبکه های اجتماعی رو تو این قضیه ! اون تصویری که مردم گوشی و تبلت به دست وایستادن خیلی تصویره تلخیه وجدانا :| :| یعنی اینقد ؟؟ :| :| :|
  • محمد رضا ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    ما فرهنگ تشیع جنازه داریم...مثل همه کشورهای دیگه! این همه جمعیت یکبار هم نگفتند لا ال الا الله...یکبار نگفتند خدا رحمتش کند! دخترها که با بدحجابی و پسرها هم با ظاهری زننده فقط موجبات غم و ناراحتی روح ایشان رو فراهم کردند... بله اقای پاشایی انسانی دوست داشتنی بودند و خدا رحمتشان کند! ااما جمعیتی که برای تشییع اومدند بیشتر برای فیلمبرداری و قراردادنش در سایتها جهت لایک خوردن اومده بودند... این جمعیت به واسطه فیس بوک ائنجا جمع شده بودند نه به واسطه احساس انسانی و اسلامی! کجا کلمه لااله الاالله شنیده شده...کجا گفته شده خدا بیامرزش...کجا مراسم تشییع اسلامی برپا شد!؟
  • فیلسوف جوان ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    من همه بخشی از جامعه ایرانی هستم و این مطلبی که می گویم خودم را هم شامل میشود. متاسفانه تاریخ ا نشان داده است که بخاطر غلبه احساسات بر عقلمان ، ما ملت ایران بیشتر به جای استفاده از شعور و عقل تابع احساس و شور منتج از آت هستیم. به عبارتی امروزی به شدت جو گیر می شویم. این که دکتر می فرمایند و نتیجه تحقیق میدانی ایشان است. بنده در سال 88 هم همین پدیده را به وضح دیدم. خیلی از کسانی که به نام موسوی بیرون آمدند اصلا موسوی را نمیشناختند و فقط برای تخلیه روحی آمده بودند. ان یک آسیب پذیری اجتماعی بسیار خطرناک برای ایران است و با این وضعیت باید بگوییم که مدیریت فرهنگی ما در کشور با چالش های اساسی روبرو است. البته در شرایط فعلی هرگونه برخورد قهری با این پدیده هم قطعا تبعات خطرناک تری را به دنبال خواهد داشت. لازم به ذکر است که این پدیده جو زدگی در بین مسئولین ما هم وجود دارد.
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    هر آن کسی که قدم زد در آستان حسین عزیز هر دو جهان شد قسم به جان حسین این شعری هست که به گفته پدر پاشایی یادگاری پدربزرگ مرتضی بوده و همیشه بر لب مرتضی جاری بوده. به نظر من عزت و ذلت دست خداست. وقتی خدا کسی رو میخواد عزیز کنه میکنه. ابزارهای دنیایی فقط وسیله هستند. دوستی دارم مربی دینی و قرآن مدرسه که میگفت بچه هایی که حتی نماز خون نبودند از من درباره نماز شب اول دفن و شیوه خواندنش می پرسیدند تا برای مرتضی بخوانند. توجیه شما چیه آقای رفتار شناس؟؟؟؟؟؟ مرتضی ویزا گرفته بود و عازم کربلا بودکه اجل مهلتش نداد. انشالله که اون دنیا مهمون امام حسین باشه. همه تحلیلها نباید دنیایی باشه. خیلی از اتفاقات خارج از تحلیلهای مادی ما رخ میده.
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    مگه مرحوم پاشایی بابا کرم میخوند؟؟ همین آهنگ های مجاز که آلبومش هم پخش شده رو توی کنسرت هاش میخونده. با این حال برا یه همچین کنسرتی پدر طرف رو میارن جلو چشمش تا بهش مجوز میدن! یه عده میخان عین 75 میلیون مث خودشون فک کنن، حرف بزنن، راه برن... بجای اینکه انقدر سعی در فشار به قشر جوان داشته باشید یه کم با جوانها همراه بشید.
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    اقا اگه به فرض بگیم رسانه های اینترنتی هم تاثیر داشتند چرا برای سایر هنرمندان اینقدر جمعیت نمیره مختون هنگ کرده خداییشا
  • عبدالله ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    آقای ایرج فکر می کنم خودت توهم زدی .اگر علاقه است پس چرا در مراسم چهلم بروز نکرد. چون در ان مراسم میدانستند چهره های هنری نمی ایند که انها را ببینند. اگر علاقه است و اعلام می شد برای نجات مرحوم پاشایی باید یک کلیه یا بخشی از کبد پیوند زده شود کدامیک از اینها می پذیرفتند. اگر اعلام می شد برا ی نجات او نیاز به یک میلیارد پول برای درمان هست کدامیک از اینها حاضر بودند نفری یک میلیون بدهد؟ اگر علاقه است پس چرا با آرایش آمدند؟
  • امیر ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    شما هایی که خودتونو خارج از دایره کسایی که ب تشیعع جنازه پاشایی اومدن و براش عزادری کردن میدونید و نشستین رفنار جوونایی مثل منو تحلیل میکنید من ب هیچ کدوم از این تحلیلا موافق نیستم چرا فکر میکنید کسی که به موسیقی علاقمنده از اسلام و مسلمونی چیزی نمیدونه ؟چرا فکر میکنی همه اینا بی دینند و کسایی مثل شما نگران اسلامید شما که نگران اسلامید چرا اصلو ول کردید چسبیدید به فرع چرا وقتی مباحث فلسفی و عرفانی اسلامی انقد مسائل شیرنیه و میتونه دل یک جوونه زنده کنه شما چرا یکسره از حجابو موسیقی حرف میزنید هی میکوبید تو سر یک جوون اونو عقده ای میکنید من پاشایی رو دوست داشتم چون بیشتر از این افراد هنرمندی که نام بردید میتونستم باهاش همزاد پنداری کنم چون من با این نوع هنر بهتر میتونم ارتباط برقرا کنم چون اونم مثل من جوون بو به خیلی از ارزو هاش نرسیده بود من دوسش داشتم چون درکش میکردم مرگ جوون باعث میشه آدم به مردن خودش هم فکر کنه حالا اگه اون آدم محبوب و مشهور هم باشه آدم باهاش تونسته باشه باهاش ارتباط بر قرار کنه خیلی عذاب آوره عین این که شاید کسی به تشیع جنازه خودش رفته باشه چون پاشایی مثل ما بود.
  • امیر ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    فیلسوف عزیز لطفا قیاس مع الفارق نکن
  • امیر ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    پاشایی رقاصه نبود جناب سن بالا
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    به شما چه!! مردم دوست داشتن برن و شما بهتره به سانسورتوت برسید!.،
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    ... توی تحلیلت
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    وای از تو سن بالا با این تحلیل کشکی.
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    آن سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند تحلیل بسیار بد و کوتاه اندیشانه ای بود. مردم به خاطر صمیمیت و عدم تعلق او به نظام سیاسی شرکت کرده بودند. همین و بس
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    ما این جماعت رو که دیدیم یک مشت کله گچی بودن.
  • بهرنگ ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    فقط از بيكاري كار و بارتون شده دشمن تراشي
  • erfan ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    البته تو خیلی بی شعور تر از اون عده معدود کله گچی هستی.
  • ناشناس ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    برای مرحوم پاشایی خوشحالم که به هر دلیلی که ما نمی توانیم درک کنیم اسمش ماندگار شد مانند دیگر هنرمندان بدنبال علت نباشید ما ایرانیان غیر قابل پیش بینی هستیم نشانه اش انقلاب 57 ایا بخاطر فساد و هزار فامیلی نبود .ایا تحقق پیدا کرد .
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    - اقای امیر و آقای ناشناس : من تحلیل نکردم و نگفتم ایشان رقاص بوده - یک خاطره گفتم حالا می بینید خیلی تعصب کور دارید - مهوش هم انسان بود -
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    واقعا
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    خودت فهمیدی چی گفتی ؟ آسمونو زمین و بهم بافتی
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    حرف حساب...
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    اشتباه - دادم. البته + هم نمیخوام بدم.
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    مشرق چرا اسم م ه و ش این خواننده ی ضد انقلاب رو سانسور نکردی ؟
  • مجتبی ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    مشرق جان استاد انوشیروان ارجمند رو جا انداختید..... حیف شد ایشون رو از دست دادیم
  • مرتضی ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    نظر همه دوستان محترم اما به نظرم این بنده خدا از داخل خودش رو ساخته بود و علت عزت و شکوه مراسمش هم لطف خدایی بود به خاطر خودسازی درونی که داشت یادمه سمنان که اومده بود پشت صحنه داشت درد می کشید ولی می گفت مهم اینکه که لحظه ای این مردم شاد باشند
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    خوشبختانه بر خلاف تصور شما خيلي ها براش فاتحه خوندن و گفتن خدا رحمتش كنه. متاسفانه شما از انسانيت چيزي نمي دونيد نه اون جوان هاي دل شكسته اي كه استوره هم نسلي خودشون رو از دست داده بودن
  • ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    دقيقا همين منظور از نظر شما برداشت مي شود.
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    اين موضوع هيچ ربطي به قضيه پاشايي نداره.
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    به نظر من مردم براي احترام به هنرمندان حركت خوبي انجام دادند خود جوش هم بود متاسفانه افرادي با برداشت سياسي خرابش مي كنند تو را خدا اين حرفها را نزنين خيلي از شركت كنند كان جوانان كم سن و سالي بودند كه فقط از روي عاطفه و احساسشان شركت كرده بودند روحش شاد باد
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    کسی گفت اشکالی داره؟
  • سیستانی ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    تاجایی که خبردارم؛مرحوم پاشایی اهل رازونیازباخداوندبودوخانواده ایشان تقیدمذهبی دارند.حال چگونه شدکه درزیرتابوت کسی که مسلمان بوده،عوض زمزمه شعایردینی،سوت وکف وترانه میخواندند!کسانی بعدازجریان فتنه،ازهرسوژه ای برای خودنمایی سوئ استفاده میکنند!اما،یک وجب اب شناکردن ندارد!هم خسته میکندوهم باعث ابروریزی ومضحکه خاص وعام شدن!!
  • حمید ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    دقیقا این افراد بیکاره های بودند که خوب از طرف شبکه های به اصطلاح اجتماعی تهییج شده بودند و الا در دیگر مراسمی هم که متوفی از پاشایی خیلی مردمی تر و هنرمندتر بود شرکت می کردند اما خود پاشایی راستی چه وزن اجتماعی داشت که این جمعیت را جمع کند و چرا قبل از مرگ این جمعییت جمع نشدند راستی که بعضی از این مردم عقلشان از بز کمتر است
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    میشه دیگه حرف این به اصطلاح هنرمندان را نزنید اینا تا زنده اند که باید کنترلشون کنی که بند آب ندهند یا برای بیگانه خوش رقصی نکنند اینا کار اصلیشون ارایه فرهنگ بی بندو باری است. چه با رقص چه با آواز چه با نمایش. دیگه خواننده رپ از امام حسین حرف نمیزنه پس دنباله روهاش هم همونایند
  • سمیه ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    0 0
    با حرف اقای ایرج موافقم . فقط علاقه و محبت بوده ، در ضمن پاشایی یک جوان ایرانی بود که در همینجا میخوند و خیلی از افراد چه جوان چه سالمند دوستش داشتن مگه چه هیزم تری به ما فروخته بود که این همه پشت سرش حرف میزنیم و موضوع رو میخوایم سیاسی کنیم؟ یه کم منطقی باشیم
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    0 0
    ای باباااااااااا خودنمایی برای چی مگه چه خبر بوده ؟ قسم نخور بیخود . چه جوی مثلا باید گرفته باششون؟؟ هاهاها
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    0 0
    اقای حمید قبل از مرگ پاشایی کنسرت هاش همیشه شلوغ بود و هیچوقت بلیط گیر نمی امد . شما اول ببین چیزی که داری میگی حرف و فکر خودته یا واقعیت؟
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    0 0
    اتفاقا این اتفاقی که این اقای سن بالا تعریف کردن خیلی جالب بود . من فکر میکنم خداوند اینقدر مهربان است که ما تصورش را نمی توانیم بکنیم. مهوش، پاشایی یا هر شخص دیگری نیاز به آمرزش داریم همه ما گناهکاریم و هیچکدام معصوم نیستیم. یک عده دم از دین میزنند و فکر میکنن مومن هستند و یک عده فرق گناه و ثواب را میدانند اما درست عمل نمیکنند . خداوند عده ای را با بیماری پاک میکنه عده ای را با تشیع جنازه عظیم ، شاید یکی در این جمع تشیع کننده باشد که نفس پاکش باعث امرزش گناه اون شخص بشه. اینقدر خودمونو امامزاده ندونیم و فکر کنیم معصومیم. هیچکس معصوم نیست و همه نیاز به دعا داریم و رحمت خداوند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس