رئیس‌جمهوری ایران در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در بخش پایانی سخنان خود به یک پیش‌شرط مهم در خصوص ایجاد چارچوبی برای مدیریت اختلافات ایران و ایالات متحده اشاره کرد که به این شکل بیان شد: «شنیدن صدای واحد از سیاست خارجی آمریکا.»

گروه سیاسی مشرق -روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***



جان کری: لغو تحریم‌ها را بررسی هم نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار زیاده‌خواهی‌های غیرقانونی غرب در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، اعلام کرد: آمریکا فعلاً لغو تحریم‌ها را بررسی نخواهد کرد.

جان‌کری در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس گفت: اگر ایران شرایط خاصی را فراهم کند، خواسته رئیس جمهوری ایران در خصوص حصول توافق طی مدت سه تا شش ماه زودتر نیز امکان‌پذیر است. کری گفت: «بسته به آن که ایران تا چه حد آماده همکاری باشد و آماده باشد شفافیت به خرج دهد، حصول توافق زودتر از این زمان نیز ممکن است.»

بر اساس گزارش روزنامه کیهان، وی همچنین گفت: «ضروری است ما در اینجا به توافق خوبی دست یابیم. توافق خوب به این معناست که کاملاً قابل رسیدگی و اقدامات برای مشخص کردن این که برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است بدون نقص باشد.»
جان کری افزود: «اگر برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز باشد و همه ما بتوانیم به آن پی ببریم همه جهان خواهد دید ایران می‌تواند به شدت و به سرعت در جهت بهتر شدن حرکت کند.»

کری ادامه داد: «اگر این یک برنامه صلح‌آمیز باشد، ما و سراسر جهان می‌توانیم شاهد تغییر چشمگیر در روابط ایران و آمریکا به سمت بهبود روابط و یک تغییر سریع باشیم.»

وی گفت: «تا زمانی که روندی قابل رسیدگی، مشخص و شفاف آغاز نشود، آمریکا موضوع لغو تحریم‌ها علیه ایران را مورد بررسی قرار نخواهد داد.» وی همچنین گفت: «باز کردن تاسیسات فردو به روی بازرسان بین‌المللی نشان خواهد داد ایران قصد ندارد به دنبال تسلیحات هسته‌ای باشد. آنها می‌توانند فوراً پروتکل‌ها، پروتکل‌های الحاقی جامعه بین‌المللی در ارتباط با بازرسی‌ها را امضا کند.»


حزبي با برند عبدالله نوري

روزنامه تهران امروز نوشت: عبدالله نوري حزب تاسيس مي‌كند. اين خبري بود كه به گوش رسانه‌ها رسيد البته تاييد يا تكذيب آن هنوز منتشر نشده است. به نظر مي‌رسد كه حزب نوري از اصلاح‌طلبان و اصولگرايان ميانه‌رو تشكيل خواهد شد.روزنامه آرمان با وي درباره خبر منتشر شده مصاحبه كرده است.

نوري در بخشي از مصاحبه خود گفته: «از بحث‌هايي كه در طول 8 سال اخير و به صورت جدي‌تر در 4 سال گذشته پررنگ‌تر شد اين بود كه جمع كثيري از مردم و نخبگان به اين نتيجه رسيدند با روندي كه مشاهده مي‌كنيم مشكلات زيادي وجود دارد. ممكن است بعضي نظرشان اين باشد كه در اين 8سال فوق‌العاده پيشرفت كرديم و چند قدم بيشتر به قله پيروزي نداريم اما بالاخره جمع زيادي هم هستند به‌ويژه نخبگان كه اين نظر را ندارند. اين جمع نخبگان كه مي‌‌گويم تنها منظورم اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعي‌شان نيست، بلكه نخبگان ملي چه اصلاح‌طلب چه اصولگرا و از همه طيف‌ها اين مشكلات را درك كردند و اين احساس مشترك، باعث نزديكي مجامع مختلف اصولگرايان و اصلاح‌طلبان به يكديگر مي‌شد. به عبارت ديگر مثل سرنوشت مشترك سرنشينان يك كشتي است كه با همه تفاوت‌ها و منازعه‌ها در هنگام مشكلات، همه اختلافات و كدورت‌ها را كناري مي‌گذارند و متحد مي‌شوند براي اينكه تدبيري در پيش گيرند تا مشكلي پيش نيايد.»


از آمریکا صدای واحد شنیده نمی‌شود

بر اساس گزارش روزنامه جوان، رئیس‌جمهوری ایران در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در بخش پایانی سخنان خود به یک پیش‌شرط مهم در خصوص ایجاد چارچوبی برای مدیریت اختلافات ایران و ایالات متحده اشاره کرد که به این شکل بیان شد: «شنیدن صدای واحد از سیاست خارجی آمریکا.»

در همین چند روز پس از سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دست‌کم دو صدای متناقض از دستگاه سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا شنیده شده است و احتمالا با سفر نخست‌وزیر اسرائیل به ایالات متحده، احتمالا صداهای بیشتری نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که نظرات او در سیاست خارجی حتی بعضا از نظرات جان کری هم اثرگذارتر است، اخیرا در اظهار نظری گفته است که «اوباما نگفته است که حق غنی‌سازی ایران را به‌رسمیت می‌شناسد.» این به‌عبارت ساده‌تر یعنی اینکه اوباما احتمالا قصد ندارد حق غنی‌سازی ایران در خاک خود را به‌رسمیت بشناسد، چیزی که از منظر حقوق بین‌الملل حق ایران است.

نظر خانم رایس البته چندان بیراه هم نیست. باراک اوباما در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد از پذیرش حق استفاده صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌ای سخن گفت که این عبارت کلی، الزاما حق غنی‌سازی اورانیوم را در بر نمی‌گیرد. صاحب این قلم ساعاتی پس از سخنرانی اوباما در سازمان ملل در یادداشتی تحت عنوان «7 نکته مثبت سخنان اوباما در برابر 7 نکته منفی»، همین مساله را به‌عنوان اولین نکته منفی در سخنان اوباما مورد اشاره قرار داده بود.

افراطی‌گری روزنامه اصلاح‌طلب در اهانت به معترضان

روزنامه بهار معترضان به اقدام حسن روحانی مبنی بر ارتباط تلفنی با رئیس جمهور آمریکا را "مشتی افراد بی‌مسئولیت و خودخوانده و خودگماشته و خودخواه و افراطی" خواند و نوشت: دولت تدبیر و امید که وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی زیر نظر اوست باید قبل از هر چیز این آدم‌های خودگماشته و داغ‌تر از آش را تدبیر و اداره کند و سر جای خود بنشاند.


1000 تذکر مجلس به دولت در 3ماه

آرمان روابط عمومی نوشت:
جانشین معاون نظارت مجلس از انتشار پنجمین گزارش نظارتی مجلس از عملکرد 3 ماهه پایانی دولت احمدی‌نژاد خبر داد و گفت: این گزارش شامل عملکرد کمیسیون اصل90 و موارد ارجاعی هیات رئیسه و مجلس برای پیگیری‌های نظارتی است. رضا طلایی‌نیک اظهار کرد: این گزارش در اختیار نمایندگان قرار گرفته است. معاونت نظارت در 9 ماهه گذشته 4 گزارش از عملکرد نظارتی مجلس در مقاطع زمانی 3 ماهه به نمایندگان ارائه داده و همچنین اولین گزارش مشروح کارنامه یک ساله نظارتی مجلس در خرداد ماه امسال از سوی معاونت نظارت ارائه شده که خلاصه آن توسط آقای مظفر معاون نظارتی مجلس در صحن علنی قرائت شد. وی تاکید کرد: پنجمین گزارش اطلاع‌رسانی از عملکرد نظارتی مجلس دوره سه ماهه خرداد، تیر و مرداد سال جاری را شامل می‌شود.


پاسخ خاتمي درباره رابطه با سوروس

روزنامه تهران امروز نوشت: رئيس‌جمهوري پيشين ايران كه به مناسبت پانزدهمين سالگرد تصويب پيشنهاد گفت‌وگوي تمدن‌ها در سازمان ملل متحد با دو ماهنامه «انديشه پويا» گفت وگو كرده، بدون آنكه از كيهان نام ببرد به اتهامات مكرر مدير اين روزنامه درباره ملاقات يا رابطه خود و «سوروس» پاسخ داده و گفته: شأن من بالاتر از خيلي كساني است كه آنها مي‌گويند با آنها ملاقات كرده‌ام.بايد افتخار بدهيم كه اينها بيايند وقت ملاقات بگيرند و صحبت بكنند. اما من وقت ملاقات ندادم. صحبت هم نكرديم. به دروغ مي‌نويسند فلاني براي ايران نسخه نوشته و با خاتمي مذاكره كرده كه بيايد آن را در ايران پياده كند. مي‌گويند مي‌خواهم نسخه كسي را در ايران اجرا كنم كه نه او را ديده‌ام و نه با او صحبت كرده‌ام! من براي اين انقلاب خون دل خورده‌ام. من روحاني‌ام. سابقه‌ام در انقلاب مشخص است.متهم هستيم كه ميلياردها دلار از اين و آن كمك مالي دريافت كرده‌ايم. در حالي كه من يك ريال از كسي نگرفتم. حتي احتياط‌هايي كردم.


 ایجاد خط هوایی مستقیم ایران ـ آمریکا

روزنامه شرق نوشت: «رییس‌جمهوری دستور بررسی چگونگی برقراری خط پرواز مستقیم ایران - آمریکا را صادر کرد.» این خبری بود که روز گذشته «اکبر ترکان» سرپرست شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور اعلام و تاکید کرد که این شورا باید به کلیه ایرانیان اعم از یهودیان، مسیحیان، زرتشتیان و مسلمانان ایرانی مقیم خارج به بهترین نحو خدمات ارایه کند. او نتایج دیدار رییس‌جمهوری با ایرانیان مقیم نیویورک را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: «دکتر روحانی، ایرانی‌بودن را مهم‌ترین نقطه مشترک برای تمام ایرانیان می‌داند و بر ضرورت و افزایش خدمت‌رسانی به تمامی ایرانیان در سراسر جهان از سوی شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور تاکید کرده است.»

ترکان، تسهیل رفت‌وآمد و ارتباط ایرانیان مقیم خارج به کشور را یکی دیگر از محورهای سخنان رییس‌جمهور اعلام کرد و افزود: «ایشان در راستای رفع مشکلات رفت‌وآمد هموطنان مقیم آمریکا، دستور بررسی چگونگی برقراری خط پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا را صادر کرد.»


دردسر تازه براي آقاي احمدي نژاد

روزنامه اعتماد نوشت: «كابينه خط قرمزي است كه اگر بخواهند به آن دست‌اندازي كنند، ديگر من بايد وظيفه قانوني خود را انجام دهم و اين حتما به كشور آسيب مي‌زند.» اين جمله‌يي است كه محمود احمدي‌نژاد پس از شدت گرفتن شايعه برخورد قضايي با اسفنديار رحيم‌مشايي و محمدرضا رحيمي بيش از دو سال پيش پس از جلسه هيات دولتش به زبان راند اما حالا خود اوست كه بايد دادگاهي شود تا پاسخگوي تخلف اعلامي باشد. آن‌طور كه روز گذشته سخنگوي كميسيون اصل 90 مجلس خبر داد دانشگاه ايرانيان راه نيفتاده براي احمدي‌نژاد دردساز شده و او بايد براي انتقال 16 ميليارد تومان از حساب نهاد رياست‌جمهوري به حساب دانشگاه ايرانيان به دادگاه پاسخ دهد. بر اين اساس دادگاه احمدي‌نژاد آذرماه سال جاري برگزار مي‌شود. احمدي‌نژاد را همه با اتفاقات غيرمترقبه و عجيب مي‌شناسند و گويي قرار است اتفاقات عجيب و غريبي كه همه حول احمدي‌نژاد اتفاق افتاده تمام‌شدني نباشد. آيا قوه قضاييه براي اولين بار يك رييس‌جمهور سابق را به عنوان متهم در دادگاه حاضر خواهد كرد؟ پاسخ به اين سوال اگرچه كمي زود است و نمي‌توان از امروز برايش حكم قطعي صادر كرد اما همين طرح موضوع حضور احمدي‌نژاد در دادگاه مي‌تواند سرآغاز اتفاقات بعدي باشد.


 روحانی با دعوت حج موافقت کرد

آرمان روابط عمومی نوشت: شنیده شد که يك منبع ديپلماتيك عربستاني از مكه به عنوان محل ديدار مهم رئيس جمهور ايران وپادشاه اين كشور نام برد. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ يك منبع ديپلماتيك عربستاني از پذيرش دعوت «ملك عبدا... بن عبدالعزيز» پادشاه اين كشور از سوي دكتر حسن روحاني براي سفر به عربستان و انجام مناسك حج امسال خبر داد. اين منبع ديپلماتيك كه نخواست نامش فاش شود در ادامه گفت:رئيس جمهور ايران موافقت خود را با دعوت پادشاه عربستان براي سفر به اين كشور وشركت در اداي مناسك حج كه پيش از نيمه ماه اكتبر برگزار مي‌شود به مقامات عربستاني ابراز داشته است. وي همچنين تصريح كرد:ديدار مهم رئيس جمهور ايران و پادشاه عربستان در مكه مكرمه و در مقابل كعبه برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سعید ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    چه جالب!!! احمدی نژاد بی چاره!! آره دیگه حقشه کلا تموم دردسر های عالم از زمان دایناسور ها تا کنون زیر سر همین احمدی نژاده!! و فعلا بزرگترین وخطرناکترین فرد همین احمدی نژاده که زود باید محاکمه بشه!! بعضی ها هم که دارن پست میگیرن !! هیچ کاری و گناهی ندارن!!جرمی هم مرتکب نشدن!!اگه هم شدن تقصیر همین احمدی نژاده!! زود زود محاکمه اش کنید تا عبرتی شود برای دیگر خدمتگزاران که مبادا خلاف مصلحت بعضی احزاب و جناح ها عمل کنند!!
  • علی ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    اگر مجلس به خاطر خدا و حرمت خون شهدا به احمدی نژاد گیر می دادنند نهایتا رو سفیدند ... در غیر ایصورت باید منتظر روسیاهی از طرف خداوند باشند
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    احمدی نژاد شش سال عالی کار کرد....کسی منکر این شش سال نیست...اما باید خیلی پلیس وار به قضیه نگاه کرد سال 90 و91 چرا ان دولتی که رهبری بهترین درصدسال اخیر میخواند به این مسیر رفت؟ تقصیرها را فقط گردن دولت یا حتی مجلس یا حتی مخالفین دوولت نباید انداخت........خیلی زمان باید بگذرد تا اسرای فاش شود که فاش شدنش درحال حاضر به مصلحت نیست...اما یک نکته هم عرض کنم که چرا تا به حال اتهاماتی که به دولت زده میشد ودولت را وارد مسیر حاشیه ایی میکرد اثبات نشد بالاخره؟
  • محسن ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    چرا آقای خاتمی از ابتدا منکر ملاقات خود با سوروس نشد و این همه بازی درآورد چه کیهان وچه غیر کیهان مدارکی ارائه کردند که نشان از انجام این عمل دارد کم کم کار به جایی می رسد که متهمین فتنه طلبکار می شوند کما این که توفیقی و زنگنه و نیلی و... اکنون خاتمی و از چندی پیش ارتش هاشمی رفسنجانی وارد این عرصه شده اند اما هیهات منا الذله
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    استمرار فتنه در اختلاف افکنی برنامه ریزی شده موجب تقابل شدید مجلس ودولت دهم و بر زمین ماندن امور انجامید
  • لات خوب ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    دولت 9 و 10 بد بود .... دوره هشتی ها میدانند من چی میگم
  • یوسف ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    احسنت به این نظر ...به خدا هرچی فکر می کنم که چیزی اضافه تر از سعید خان بگم به نظرم نمی رسه ...زنده باد امام خامنهای زنده باد دکتر احمدی نژاد...یاحق
  • نور ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    رهبری از 8 سال خدمت دولت تجلیل و قدر دانی کردند برو یه بار دیگه اخرین سخنرانی اقا را در دیدار با دولت دهم بخون . شما هنوز خوابی انشاالله بزودی بیدار میشی و میبینی که چه کسی را از دست دادیم
  • میترا ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    ارتش هاشمی را خوب اومدی !
  • محمودی ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    واقعا احمدی نژاد خیلی مظلوم بود همین مجلس پر ادعا در مقابل خیلی از کارهای دولت جدید سکوت کرده است ولی باید بدانند که نام احمدی نژاد هر روز پررنگتر و او عزیز تر می شود ...ان العزه لله جمیعا...... بابا احمدی نژاد بد شما کار خوب را انجام و به مردم نشان دهید نه ادعا کنید چقدر حب و بغض دارید.....
  • مهدی ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    احمدی نژاد جدایی از کاراش فقط تو8سال خانه اش را3یا4طبقه کرد اما بعضی ریس جمهورا کاخشون عوض شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس