باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا، در تماس تلفنی با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، با وی گفت وگو کرد.

گروه سیاسی مشرق -روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


پاسخ 6 ماه پیش رهبر انقلاب به سخنان اوباما

اوباما در حالی از عدم خواست آمریکا برای تغییر نظام جمهوری اسلامی سخن می‌گوید که پیش از این پاسخ خود را از رهبر معظم انقلاب دریافت کرده است.

روزنامه کیهان نوشت:
باراک اوباما عصر سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل درباره ارتباط با ایران تصریح کرد: «من برای رئیس جمهور روحانی نوشتم که ما می‌خواهیم این مسئله از طریق صلح‌آمیز رفع شود اما اجازه دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را نمی‌دهیم. ما به دنبال تغییر نظام در ایران نیستیم.»

اوباما در حالی از عدم خواست آمریکا برای تغییر نظام جمهوری اسلامی سخن می‌گوید که پیش از این پاسخ خود را از رهبر معظم انقلاب دریافت کرده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اول فروردین ماه سال جاری دراین‌باره فرمودند: «یک مطلب این است که آمریکایی‌ها مرتب پیغام می‌دهند - گاهی می‌نویسند، گاهی پیغام می‌دهند - که ما قصد تغییر نظام اسلامی را نداریم؛ به ما اینجور می‌گویند. جواب این است که ما نگران این نیستیم که شما قصد تغییر نظام اسلامی را داشته باشید یا نداشته باشید، که حالا هی اصرار می‌کنید که ما این قصد را نداریم. آن روزی هم که شما قصد تغییر نظام اسلامی را داشتید و این را به صراحت اعلام کردید، هیچ کاری نتوانستید انجام دهید، بعد از این هم نخواهید توانست انجام دهید.»


 لبخند ایرانی به آمریکایی‌ها در نیویورک

روزنامه آرامان روابط عمومی نوشت: جلسه‌ای ‌که در آن شش قدرت بزرگ جهانی در سطح وزرای خارجه در آن شرکت کنند بی‌گمان جلسه مهم و مورد توجهی است. به نشست روز گذشته ایران و 1+5 اشاره می‌کنیم جلسه‌ای ‌که نه مردم ایران که تمامی سیاستمداران جهان از شرق تا غرب با دقت نظر به آن معطوف شده و پیگیر اخبار و حواشی‌اش بودند. از سوی دیگر این جلسه یک حاشیه پررنگ دیگر هم داشت. برای اولین بار پس از 35 سال وزرای خارجه ایران و ایالات متحده پشت یک میز مذاکره نشستند. نشست پشت درهای بسته برگزار شد و همگان منتظر خروجی آن بودند. به هنگامه‌ای ‌که خبرنگاران اجازه یافتند تا از این جلسه عکس بگیرند یک نکته جالب را توانستند شکار کنند. جان کری در سمت راست محمد جواد ظریف نشسته و پشت او حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور قرار داشت. نکته آن که این همنشینی تنها به این چینش منحصر و محدود نشده و وزیر خارجه ایران به شکل رسمی اعلام داشت که در حاشیه جلسه و به درخواست جان کری این دو لحظاتی به طور خصوصی به گفت‌وگو نشسته‌اند.


نقش عليخاني در تنش‌آفريني ديدار با هاشمي

به گزارش روزنامه تهران امروز، محمدرضا تقوي‌فرد، مديرمسئول روزنامه خورشيد در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ديدار دو روز گذشته جمعي از فرزندان شاهد و ايثارگر با هاشمي‌رفسنجاني، اظهار داشت: در اين جلسه كه ديدار فرزندان شاهد و ايثارگر بود، مهمانان از قبل با كارت‌هاي مخصوص دعوت شده بودند، حاضران كه فرزندان شهدا بودند، پيشاني‌بندهايي با نوشته‌هاي «لبيك يا خامنه‌اي» و چفيه توزيع كردند و فضا در حسينيه جماران، در ابتدا يك فضاي معنوي شد.

وي كه خود نيز در اين جلسه حضور داشته است، يادآورشد: وقتي مراسم شروع شد آقاي (قدرت‌الله) عليخاني گفت كه من خودم مسئوليت برنامه‌ريزي اين ديدار را بر عهده مي‌گيرم. قرار بود دكلمه‌اي درباره امام(ره) و شهدا خوانده شود كه آقاي عليخاني گفت اين مورد حذف شود، به تفاهم رسيدند تا سه نفر از فرزندان شهدا صحبت‌هايي داشته باشند.

هنگام مراسم، عده‌اي با اتوبوس براي حضور در اين جلسه آمدند كه البته چون كارت دعوت نداشتند، از ورودشان جلوگيري شد اما آقاي عليخاني شخصا تلاش زيادي كرد و نهايتا با رايزني توانست آنها را وارد حسينيه كند.اين افراد ظاهرا عده‌اي از استان‌هاي خوزستان و لرستان بودند كه وارد جلسه شدند و براي ما كه رسانه‌اي هستيم، روشن بود كه اين كار، يك اقدام كاملا سازماندهي شده است. آقاي عليخاني ادامه برنامه را به دست افرادي سپرد كه صحبت‌هايشان مايه تأسف است، در روزي كه به نام شهداست، شروع به كف و سوت و هلهله كردند و در محل حسينيه جماران، صحبت از آزادي سران فتنه شد.


مهمترین دستاورد سفر روحانی/ مراقب لابی عرب‌ها و صهیونیست‌ها باشیم

روزنامه آرامان روابط عمومی طی یادداشتی به قلم سخنگوی وزارت خارجه در زمان اصلاحات نوشت: مهم‌ترین دستاورد یا شاخص‌ترین سفر روحانی تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی دنیا به وسیله دیپلماسی عمومی بود که توسط تیم روحانی انجام گرفت. یک آفت بزرگ هم که این سفر و دستاورد‌های آن را تهدید می‌کند تلاش لابی صهیونیستی و اقلیت جنگ طلبان کنگره آمریکاست. البته نباید به نقش منفی کشورهای مرتجع منطقه بی‌توجه بود. برخی از کشورهای عربی از ته دل نسبت به اتفاقات افتاده در نیویورک برای تیم ایرانی خوشحال نیستند ومسلما از لابی خود برای تحت فشار قرار دادن ایران و کم‌اثر کردن دستاورد‌های سفر نیو‌یورک بهره خواهند گرفت.


بازتاب گسترده جعل اظهارات روحاني

تهران امروز نوشت: روزنامه آمريكايي وال‌استريت ژورنال در يادداشتي با تيتر «انكار هولوكاست در ترجمه» ضمن اشاره به تحريف سخنان رئيس‌جمهور ايران نوشت: «توضيح درباره اين ترجمه را به سي‌ان‌ان واگذار مي‌كنيم و اين شبكه خبري بايد توضيح دهد كه چرا مي‌خواست آقاي روحاني را صلح‌طلب‌تر از آنچه هست، جلوه دهد. اما در همين حال، امتيازهاي صداقت را بايد به خبرنگاران خبرگزاري فارس داد.» روزنامه واشنگتن‌پست، روزنامه واشنگتن‌تايمز، شبكه خبري فاكس‌نيوز، روزنامه انگليسي ديلي‌تلگراف، روزنامه اسرائيلي جروزالم‌پست، روزنامه اسرائيلي هاآرتص، شبكه خبري راشاتودي، نشريه آمريكايي پوليتيكو، پايگاه خبري المانيتور، شبكه خبري العربيه و خبرگزاري رويترز و خبرگزاري آسوشيتدپرس تنها بخشي از رسانه‌هايي بودند كه اين جعل خبر از سي‌ان‌ان را انعكاس دادند. طبق آنچه در اين گزارش آمده اظهاراتي كه حجت‌الاسلام حسن روحاني در پاسخ به كريستين امان‌پور، خبرنگار سي‌ان‌ان درباره هولوكاست مطرح كرده به صورتي تحريف شده و با حذف و اضافات و با ترجمه‌هاي داراي ايرادهاي محتوايي عمده انعكاس يافته است.


 تلفن دقیقه 90 اوباما به روحانی

اعتماد نوشت: باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا، در تماس تلفنی با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، با وی گفت وگو کرد. به گزارش تسنیم در حالیکه رییس جمهوری اسلامی ایران در حال حرکت از محل اقامت خود به سمت فرودگاه برای خروج از نیویورک بود، این تماس برقرار شد و طرفین پیرامون مسایل مختلف با یکدیگر گفت وگو کردند. در این گفت وگوی تلفنی، دو طرف بر اراده سیاسی برای حل سریع مساله هسته‌ای تاکید کرده و زمینه را برای حل موضوعات دیگر و همکاری در مسائل منطقه‌ای مورد توجه قرار دادند. در این گفت وگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریکا، همچنین وزرای امور خارجه خود را مامور کردند تا زمینه همکاری‌های لازم را هر چه زودتر فراهم آورند. به گزارش منابع خبری، انجام این گفت‌وگوی تلفنی که با تماس اوباما شکل گرفت، ساعاتی بعد در «توییتر» دو رییس‌جمهور تایید شد. همچنین در پایان مکالمه روحانی با گفتن Have a nice day و اوباما با بیان واژه «خداحافظ» با یکدیگر وداع کردند.


کاخ سفید لفاظی می‌کند

کیهان نوشت: چند روز مذاکره و جلسه فشرده رئیس‌جمهور محترم و هیأت همراه با مقامات عالی‌رتبه جهان، به هفته‌ها پیش‌بینی و گمانه‌زنی‌ها پایان داد و سخنان دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل و بیان دیدگاه‌های جمهوری اسلامی درباره تحریم‌های ظالمانه و فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، مواضع اصولی نظام در این حوزه‌ها را پیش چشم جهانیان قرار داد. در داخل و خارج، آنها که باج دادن ایران را در پوشش تنش‌زدایی آرزو می‌کردند از صراحت و قاطعیت دکتر روحانی خرسند نشدند. خصوصاً آنها که برای یک دیدار اتفاقی مدتها برنامه‌ریزی می‌کردند!

اما ایران و سخنان رئیس جمهورش یک طرف ماجرا هستند و طرف دیگر این ماجرا آمریکا است که باید دید آنها چه مقدار حاضر به نزدیکی به ایران و اصلاح گذشته و گفتگو براساس احترام متقابلند؟ آنچه اوباما در سخنرانی‌اش در اجلاس سران بیان کرد را به یقین می‌توان موضع نهایی و آشکار آمریکا در برابر ملت ایران دانست. سخنانی که در آن هیچ نشانه‌ای از نرمش یا احترام به حقوق مشروع و مسلم ملت ایران دیده نشد و ثابت کرد که سردمداران کاخ سفید، به جز تظاهر و لفاظی، گام عملی دیگری برنداشته‌اند.


 هاشمی: اگر 8سال گذشته نبود امروز جزو کشورهای مقتدر بودیم

روزنامه شرق نوشت: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی موفقیت هیات ایرانی در نیویورک را نصرت‌ الهی خواند و گفت: اگر کمی صبر کنیم، به نصر نهایی که خداوند به ما وعده داده است می‌رسیم و به‌زودی نصر الهی برای ما محسوس‌تر می‌شود. به گزارش ایسنا، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با جمعی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران که در حسینیه جماران برگزار شد، با اشاره به موفقیت هیات ایرانی در نیویورک گفت: این موفقیت که اوباما از رییس‌جمهوری ما تقاضای ملاقات کند و رییس‌جمهور بگوید هنوز برای ملاقات زود است و بگذارید زمینه آماده‌تر شود و اقداماتی کنیم که به‌تدریج ملاقات را انجام دهیم، همان نصری است که خداوند به ما وعده داده بود.


طلسم شکست

روزنامه بهار نوشت: طلسم شکسته شد. در روز مذاکره، رایزنی و تبیین دیدگاه جدید جمهوری ‌اسلامی، ایران و آمریکا با یکدیگر مذاکره کردند؛ پس از 34سال و با محوریت بررسی اختلافات دوجانبه. دیروز دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی در چند جبهه درگیر بود؛ محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس در جبهه مذاکرات هسته‌ای، در دو بعد سیاسی و فنی و حقوقی و حسن روحانی در جبهه رایزنی و تبیین دیدگاه دولت جدید ایران با حضور در جمع اعضای انجمن آسیایی شورای روابط بین‌الملل آمریکا. در این روز، وزرای خارجه جمهوری‌اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا برای نخستین‌بار پس از انقلاب اسلامی ایران پشت یک میز، شانه به شانه هم نشستند تا هم به راه‌حلی برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای ایران دست پیدا کنند و هم طلسم مذاکره میان دو کشور را بشکنند. «ظریف» و «کری» طلسم را شکستند؛ هم طلسم حضور مقامات ارشد دو کشور در مذاکرات چندجانبه با محوریت بررسی اختلافات دوجانبه و هم طلسم مذاکره دوجانبه. با شکستن طلسم مذاکرات میان ایران و آمریکا، تابو مذاکرات هم شکسته شد. دیگر برای دو کشور انجام گفت‌وگوهای دوجانبه تابو نیست.

ایران و آمریکا این را مرهون «دیدار تاریخی» محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری‌اسلامی ایران و جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده در روز جمعه و پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هستند. همیشه برداشتن گام نخست سخت است؛ اصلا هر کاری ابتدایش سخت و همراه با شک و تردید فراوان است. گام نخست نیازمند عزم و اراده جدی است. در این سال‌ها به دلیل نبود چنین عزم و اراده‌ای ایران و آمریکا در برداشتن نخستین گام ناتوان بودند. اما تدبیر دولت حسن روحانی، دولت باراک اوباما را هم وادار کرد عزم و اراده خود برای برداشتن گام نخست را با اعزام جان کری وزیر خارجه آمریکا به دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5  تقویت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید اکبر کولر ساز ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    برادر اوباما .. برادر هاشمی .. برادر روحانی.. برادر ... " افسانه برادران چی چی؟ "
  • محمد ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    برادر آقای رئیس جمهور با خرج خودش رفته نیویورک دیگه؟
  • محمد ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    بهتر نیست مقاماتی که به انگلیسی مسلط هستند در کشوری مثل امریکا که دشمن دیرینه ما است و دستش واسمون رو شده و میدونیم به این شیطنتها و تحریف صحبتهای مقامات ایرانی دست میزنه، در مصاحبه هاشون به زبان انگلیسی صحبت کنند؟
  • بردیا ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    یاد فیلم مختار افتادم قسمت اخرش پسر عبدالله زبیر گفت تسلیم بشید مذاکره کنیم همتون ازاد میکنم اموالتونم میبخشم مختار گفت دروغ میگه ولی اکثرا تسلیم شدن پسر زبیر هم دستور دادم 7000نفر رو مثه گسفند سلاخی کنن که این یه واقعیت تو تاریخم هست
  • بوالفضول ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    حتما" مقام ايراني در مقابل مقام آمريكايي چنين داد سخن درداده است ! چاكراتيم مخلصاتيم خاك پاتيم هههههههههههههههههه
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    وطن فروشی تان مبارک
  • امین ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    مگه کسی به ما گفته تسلیم شید که ما قبول کنیم ؟ چرا میخوای مقایسه کنی با صلح حدبیه مقایسه نمی کنی؟ مطمئنا عملکرد پیامبر قابل استناد تر از عملکرد مختار هم هست
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    بعضی از افرادبدون هیچ زحمتی به پله 20مملکت راه یافتند و اموال این ملت را به چپائلگری می برند و به ظاهر طرفدار اسلامند
  • علیرضا ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    بهتر هست ولی عرف دیپلماتیک این اجازه را نمیدهد.
  • علیرضا ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    چرا فکر میکنید فقط یک روش برای انجام کارها وجود دارد؟
  • حسن ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    اين زبان در دايره ي واژگاني شماهاست.
  • محمد ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    بهتر نیست مقاماتی که به انگلیسی مسلط هستند در کشوری مثل امریکا که دشمن دیرینه ما است و دستش واسمون رو شده و میدونیم به این شیطنتها و تحریف صحبتهای مقامات ایرانی دست میزنه، در مصاحبه هاشون به زبان انگلیسی صحبت کنند؟
  • ققنوس ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    منتظر باشیم ببینیم آینده اعتماد و لبخند به دشمن چه می باشد. برای آقای هاشمی نیز متاسفم که لبخند آمریکا را نصرت الهی می داند
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    ما اینک اطلاعات کافی از مذاکرات نداریم و الان اظهار نظر کردن چه مثبت چه منفی قضاوت نا صحیح است . صبر کنید به زودی همه چیز معلوم میشود . امید که دولت جمهوری اسلامی سربلند باشد
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    دمت گرم دکتر روحانی
  • مریم ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    خواهشا با هر اتفاقی نصف این طرف غش نکنید نصف آنطرف
  • علی ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    همین که آقای احمدی نژاد رفت به مدودف گفت:YES!!!!!!!!!!!!!! کافیه......
  • ناشناس ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    نگذارید این انقلاب به دست نا اهلان بیفتد.امام خمینی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس