«اصلاح‌طلبان با حمایت از محسن هاشمی، اصولگرایان نامنسجم در شورای شهر تهران را به وحدت و انسجام رساندند و شکستی تلخ را برای خود و روحانی موجب شدند».

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***



 انتقاد ترکان از بذل و بخشش‌های احمدی‌نژاد

روزنامه ایران نوشت: سال 1385 دولت وقت بر مبناي آيين نامه جديدي كه ابلاغ شده بود اقدام به واگذاري شركت‌هاي تحت پوشش صدر و ذيل اصل 44 كرد. دولت وقت با اين مجوز واگذاري كه ارزش آن در همان موقع بالغ بر 100 ميليارد دلار مي‌شد آنچنان كه بايد و شايد نتوانست نه تنها بخش خصوصي را در اداره اقتصاد فعالتر كند بلكه با شگرد خاصي مجدداً اقدام به دخالت در اداره اين شركت‌ها كرد، شرکت‌هایی که بعدها به «شبه دولتي»‌ها معروف شدند. اكنون اين شركت‌هاي شبه دولتي كه به ظاهر خصوصي هستند اما در واقع به‌طور موازي همسو با دولت عمل می‌کنند به گونه‌ای که در برخي مواقع مي‌توانند مانع سياستگذاري‌های درست شوند.


جیغ شبکه صهیونیستی بالاترین از اظهارات روحانی

کیهان نوشت: شبکه صهیونیستی بالاترین از اظهارات رئیس‌جمهور در تخطئه فتنه و آشوب سال 88 به بهانه تقلب برآشفت.بالاترین با بیان اینکه روحانی با اظهاراتش سعید حجاریان را رو سفید کرد، می‌نویسد: چندی پیش سعید حجاریان وجود تقلب در انتخابات سال 88 را انکار کرد تا اصلاح‌طلبان بتوانند این سر طناب و آن سر طناب هر دو را با هم داشته باشند.این شبکه صهیونیستی سپس می‌نویسد: چندی پیش حسن روحانی جنبش سبز را محکوم کرد و آن را اردوکشی خیابانی نامید. او اکنون نیز می‌گوید «مردم در انتخابات اخیر هم شبهات در مورد انتخابات گذشته را شست‌وشو دادند که این امر به دلیل آگاهی مردم و تدبیر مقام معظم رهبری صورت گرفت». در واقع او حتی صحبت‌های حجاریان مبنی بر تدبیر سیستماتیک را هم نمی‌پذیرد.

بالاترین - که نوعا از خارج کشور بارگذاری می‌شود - آنگاه با زبان تهدید می‌نویسد: آقای روحانی! درست است که جنبش سبز در کماست اما با آن بازی نکنید. شما هیچ سنخیتی با جنبش سبز ندارید. ما محکم پشت جنبش ایستاده‌ایم حتی اگر در غربت آواره یا در حبس باشیم.
این رجزخوانی‌ بالاترین در حالی است که برخی کاربران آن پیش از این تصریح کرده‌اند به توهم قهرمانی و دون‌کیشوت بازی و شیوه «کلیک‌کلیک - بنگ‌بنگ» در فضای مجازی خو گرفته‌اند.


ارتقای سبک زندگی؛ اولویت شهرداری

براساس گزارش روزنامه تهران‌ امروز، محمدباقر قاليباف، شهردار تهران ديروز در مراسم افتتاح طرح‌هاي عمراني در شرق پايتخت اعلام كرد كه يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي مديريت شهري در تهران تغيير سبك زندگي شهروندان برپايه هويت ايراني – اسلامي است. قاليباف توجه به كالبد و مردم به عنوان روح شهر را توامان با يكديگر از جمله رويكردهاي شهرداري تهران در 4 سال آينده دانست و گفت: «اميدواريم بتوانيم ادب و اخلاق را ارتقا دهيم و به عبارتي سبك زندگي را در مدار باورهاي اسلامي رشد دهيم و اين حركت به صورت جهشي انجام شود كه قطعا اين مهم با همراهي همه مردم كه كانون آن خانواده‌ها هستند قابل انجام است.»

به گفته شهردار منتخب پايتخت؛ شهرداري خود را مكلف مي‌داند كه با كمك خانواده‌ها و به همت جوانان و توجه به بزرگان و نخبگان و سرمايه‌هاي اجتماعي اين حركت مهم را انجام دهد تا همچنان كه وقتي از ساير نقاط به تهران مي‌آيند و شاهد تغييرات شهر هستند؛ در چهار سال بعد نيز شاهد باشند كه شهر رشد اخلاقي بزرگي كرده و مردم نيز صبورتر و آرام‌تر شده‌اند.


شکست تلخ اصلاح‌طلبان به خاطر هاشمی

روزنامه کیهان نوشت:
«اصلاح‌طلبان با حمایت از محسن هاشمی، اصولگرایان نامنسجم در شورای شهر تهران را به وحدت و انسجام رساندند و شکستی تلخ را برای خود و روحانی موجب شدند».
سایت اصلاح‌طلب عصر ایران ضمن انتشار این مطلب، از اصلاح‌طلبان خواست برای اینکه شکست‌ها تکرار نشود «پروژه فتح سنگر به سنگر» را رها کنند. عصر ایران به قلم یکی از همکاران نشریات زنجیره‌ای نوشت: برخلاف انتظار، محمدباقر قالیباف بار دیگر به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. تا پیش از رای‌گیری‌ در شورای شهر، تصور غالب این بود که قالیباف به علت تضعیف موقعیتش پس از انتخابات ریاست جمهوری و مهمتر از آن به علت ترکیب اعضای شورای شهر تهران، نمی‌تواند برای سومین بار شهردار تهران شود. اما در جلسه رای‌گیری شورای شهر تهران، در بر پاشنه دیگری چرخید و اصلاح‌طلبان موفق نشدند ردای شهرداری تهران را بر دوش محسن هاشمی بیندازند.

عصر ایران خاطرنشان کرد: شکست محسن هاشمی در رقابت با قالیباف، موجب تلخکامی و ناخرسندی گروهی از اصلاح‌طلبان و دیگر حامیان دولت حسن روحانی شده است.

این سایت اصلاح‌طلب با بیان اینکه برای کنار رفتن قالیباف تحت عنوان فتح سنگر به سنگر! در میان بود می‌افزاید: این تز در واقع به باز تولید همان فضای پس از دوم خرداد 76 می‌انجامید. یعنی پس از ناکامی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری، حال باید سایر نهادهای انتخابی را نیز از چنگ آنان درآورد. ابتدا شورای شهر، سپس شهرداری و نهایتا مجلس شورای اسلامی.

این تحلیل می‌افزاید: فتح سنگر به سنگر یعنی خالی کردن نهادهای انتخابی نظام از اصولگرایان. اما حسن روحانی با چنین گرایشی وارد میدان انتخابات ریاست جمهوری نشد. او احتمالا اصلا چنین فکری در سر نداشت و اگر هم داشت، فضای سیاسی کشور را، پس از وقایع سال 88، مساعد اجرای چنین عملیاتی نمی‌دید.


كوتاهي دولت و مجلس در تبيين اقتصاد مقاومتي

كارشناسان در گفت وگو با روزنامه «جوان» مطرح كردند : پس از گذشت سه سال از ابلاغ راهبرد «اقتصاد مقاومتي» از سوي مقام معظم رهبري به عنوان راهكاري براي مقابله با فشارهاي اقتصادي دشمنان،  تنها اقدامي كه در مجلس به منظور تحقق اقتصاد مقاومتي در كشور انجام شده، تدوين طرح توليد ملي بود كه كليات آن در ماه گذشته در صحن علني مجلس رأي نياورد و براي بررسي بيشتر به كميسيون ويژه جهاد اقتصادي ارجاع داده شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، دهه چهارم انقلاب را «دهه پيشرفت و عدالت» ناميده‌اند و مهم‌ترين محورها و اركان اين دهه را موضوعات اقتصادي نظير همت مضاعف و كار مضاعف، جهاد اقتصادي و حمايت از توليد ملي و كار و سرمايه ايراني اعلام فرموده‌اند. در سال 1389 نيز راهبرد «اقتصاد مقاومتي» را به عنوان راهكاري براي مقابله با فشارهاي اقتصادي دشمنان به مسؤلين ارشد نظام ابلاغ نموده‌اند و همگان را به گام برداشتن در اين مسير توصيه نموده‌اند. اما سؤال اين است كه در مدت سه سال گذشته چه اقدامات اجرايي براي تحقق اقتصادمقاومتي در دولت و مجلس صورت گرفته است؟
دكتر محمد خوش‌چهره، اقتصاددان و استاد دانشگاه يكي از صاحبنظراني است كه در مدت سه سال گذشته بيشترين سخنراني‌ها و كلاس‌هاي توجيهي براي دانشجويان و ديگر اساتيد را جهت بسط و توسعه «اقتصاد مقاومتي» انجام داده است. وي درباره مغفول ماندن اقتصاد مقاومتي معتقد است كه اولين مظلوميت و چالش «اقتصاد مقاومتي» اين است كه درك صحيحي در ميان توليد‌كنندگان، صنعتگران، فعالان اقتصادي و حتي برخي صاحبنظران و... از اقتصاد مقاومتي وجود ندارد.


روايت تازه محسن هاشمي از شكست در شوراي شهر

روزنامه تهران امروز نوشت: محسن هاشمي فرزند آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني كه كانديداي ناكام اصلاح‌طلبان در شهرداري بود، در گفت‌وگو با آسمان اشاره كرده كه قاليباف تاكنون پيشنهاد پستي در شهرداري به وي را نداده و درباره بحث مديريت مترو هم حاضر به صحبت نشده است.محسن هاشمي در اين مصاحبه دليل استعفاي خود از شهرداري را كانديداتوري براي شوراي شهر عنوان كرده و ريشه تمايلش براي كسب كرسي شهردار را از اسفندماه سال گذشته و جلسه حزب كارگزاران در آن مقطع عنوان كرده.هاشمي درباره اولين ارزيابي‌اش از سبدآرا پس از انتخابش به عنوان كانديداي نهايي اصلاح‌طلبان، گفته: با اين نظر به مرحله نهايي ورود پيدا كردم كه 14 راي را داريم. همه افرادي كه تا اينجا در جلسات اعضاي اصلاح‌طلب شركت مي‌كردند، از جمله همين برادر و خواهر(اشاره به دنيا مالي و راستگو)، در جلسه‌اي هم قسم شده بودند كه از راي اكثريت پيروي كنند. پس من 14 راي داشتم. وقت آن رسيده بود كه سعي كنيم راي‌هاي ديگري را كسب كنيم كه اين راي‌ها مي‌توانست از فراكسيون ورزشكاران يا اصولگرايان باشد؛ بايد براي مجاب كردن آنها وارد مذاكره مي‌شديم.محسن هاشمي، مهدي چمران را اولين نفري عنوان كرد كه براي كانديدا شدنش در شهرداري با وي به گفت‌وگو نشسته بود؛ گفت‌وگويي كه به گفته هاشمي، چمران آن را تكذيب كرد. وي فضاي جلسه با چمران را اينگونه توصيف كرده: البته ايشان همان موقع به من گفتند كه به دليل ردصلاحيت فضا براي شما سنگين است....ولي كلا گفتند كه شما براي شهرداري مناسب هستيد و تجربه خوبي داريد و بالاخره از اين هندوانه‌ها هم زير بغل ما گذاشتند.وي درباره نحوه برخورد قاليباف با خود در مدت مديريت مترو و پس از آن گفته: دراين مدت هيچ وقت پيش نيامده بود كه ما برخوردي باهم داشته باشيم؛ رفتارهاي عتاب‌آميز و دستوري هم هرگز به من نداشتند و يك احترام متقابل بين ما وجود داشته.محسن هاشمي همچنين خبرداده كه پيش از جلسه راي‌گيري از احتمال راي ندادن راستگو و دنيا مالي به خود آگاه بوده.


اقتصاد بیمار ایران به روحیه نیاز دارد

روزنامه بهار نوشت: دولت «راستگویان» و «درستکاران» که تشکیل شد، مردم منتظر شنیدن آمارهای واقعی بودند. آمارهایی که نشان از وضع واقعی کشور در همه حوزه‌ها، نه فقط اقتصاد، داشته باشد. تا پیش از تشکیل دولت یازدهم آمارهایی که از سوی دولت یا نهاد‌های وابسته به دولت ارائه می‌شد، همواره محل مناقشه بود. دولت آمار می‌داد که بیکاری کم شد، اما جامعه با خیل بیکاران مواجه بود؛ دولت آمار می‌داد رشد اقتصادی مثبت است، اما هر روز سفره‌های مردم کوچک‌تر می‌شد؛ دولت خبر از دیپلماسی موفق می‌داد، مردم شاهد بروز مشکلات بیش از پیش در این حوزه بودند.
یکی از اولین وعده‌های رییس‌جمهوری جدید ایران انتشار آمار واقعی بود؛ «به مردم می‌گویم چه چیزی تحویل گرفته‌ام.» اما براساس آن‌چه سعید لیلاز، کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با شبکه ایران گفت «روحانی در اولین مصاحبه تلویزیونی آبرو‌داری کرد». هرچند که مطابق با آن‌چه انتظار می‌رفت اولین گزارش رییس‌جمهوری 38 روز پس از تحویل گرفتن دولت، از منظر اقتصادی، نگران‌کننده بود؛ اما همان‌طور که سعید لیلاز عنوان کرده است، تمام واقعیت‌ها و بحران‌هایی که کشور با آن روبه‌رو است در این برنامه تلویزیونی، تشریح نشد. اما چرا رییس‌جمهوری باوجود وعده‌های پیشین همه واقعیت را با مردم در میان نگذاشت؟ محمد خوش‌چهره، نماینده مجلس هفتم و استاد اقتصاد دانشگاه تهران به «بهار» گفت: «اقتصاد ایران به‌مثابه یک بیمار است که برای معالجه هم به دارو و درمان احتیاج دارد و هم به روحیه. صاحب‌نظران، کارشناسان و دولتمردان باید بدون تعارف، اغماض و اهمال به درمان این بیمار بپردازند.

 سرلشکر قاسم سلیمانی:
اقتدار مقاومت در منطقه مدیون دولت سوریه است


به گزارش روزنامه شرق، فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به مشکلات سوریه گفت: غرب می‌داند که اقتدار مقاومت در منطقه مدیون دولت سوریه است.
سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامی با بیان تحلیلی درباره جایگاه جمهوری‌اسلامی در منطقه گفت: این جایگاه عظیم و عمیق دینی- سیاسی، با کمترین هزینه و در چارچوب منافع ملی به‌دست آمده است.
سردار سلیمانی، فلسطین، لبنان و عراق را سه محور اساسی تحولات 15سال اخیر دانست و افزود: دستاوردهای بی‌بدیل جمهوری‌اسلامی و موقعیت تعیین‌کننده ایران در هر سه‌محور، واقعیتی است که دشمنان نیز به آن اذعان می‌کنند. او گفت: تحقق دموکراسی و مردمسالاری در هر نقطه از جهان اسلام، به‌نفع جمهوری‌اسلامی و به ضرر غرب خواهد بود.
سردار سلیمانی افزود: دو پیروزی مستقیم حزب‌الله لبنان در مجبورکردن نیروهای آمریکایی، خروج از لبنان در سال 2000 و پیروزی خیره‌کننده در جنگ 33روزه با ارتش رژیم صهیونیستی، نشان‌دهنده اقتدار حزب‌الله لبنان یعنی مولود مبارک انقلاب اسلامی است. او ادامه داد: در دو جنگ 22روزه و هشت‌روزه نیز مجاهدان فلسطینی و مردم فداکار غزه با الگوپذیری از حزب‌الله لبنان و به برکت کمک‌های تعیین‌کننده ایران، اسراییل را مجبور به پذیرش شکست کردند که این واقعیت نیز نشان‌دهنده جایگاه رفیع جمهوری‌اسلامی در منطقه است.

سویئچ این بولدوزر دست کلیددار دولت است!

روزنامه کیهان نوشت: سخنگوی هیئت رئيسه مجلس، سرپرست وزارت علوم را جاده صاف‌کن وزیر بعدی توصیف کرد.رفتار توفیقی سرپرست وزارت علوم نشان می‌دهد که او جاده صاف‌کن وزیر اصلی روحانی برای وزارتخانه علوم است.وی در گفت‌وگو با آریا گفت: مجلس در بررسی صلاحیت سه وزیر باقی مانده روحانی مثل گذشته به وظیفه نظارتی خود عمل می‌کند.وی ادامه داد: هیچ کس به این سرعت تصمیم نمی‌گیرد و اقدام نمی‌کند زیرا می‌داند مجلس پذیرفته است دولت، دولت اعتدال است بنابراین اگر کسی خلاف این رفتار را داشته باشد قاعدتاً مجلس واکنش نشان خواهد داد.مصری خاطرنشان کرد: معمولاً وزرایی که معرفی می‌شوند تلاش می‌کنند در برنامه‌هایشان با اعتدال عمل کنند و از کارهای عجولانه در تصمیمات و انتصابات پرهیز کنند.

مصری با تاکید بر این مطلب که نمی‌توان رفتار توفیقی را عجولانه خواند، افزود: این احتمال وجود دارد که رفتارهای توفیقی برنامه‌ای از قبل تدوین شده باشد تا تغییراتی را برای وزیر بعدی انجام دهد البته مجلس این رفتارهای تند را مغایر نظام اعتدالگرایی می‌داند و معتقد است با شعارهای آقای روحانی سازگاری ندارد.یادآور می‌شود سرپرست وزارت علوم به شکل غیرقانونی اقدام به برخی عزل و نصب‌های گسترده در دانشگاه‌های مختلف کرده است.در همین حال عبدالواحد فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد: تضمینی برای رای‌آوری توفیقی در مجلس وجود ندارد و او با واکنش‌های منفی زیادی در مجلس روبرو می‌باشد.


محسن رضایی خبر از احتمال جنگ در سوریه داد

بر اساس گزارش روزنامه آرمان روابط عمومی، شنیده شد که دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص عقب نشینی آمریکا از حمله نظامی به سوریه گفت: این یک تاکتیک نظامی است، معمولا وقتی بخواهند به کشوری حمله کنند، ابتدا خطرناک ترین سلاح های آنان را گرفته و سپس حمله می کنند. به گزارش مهر، محسن رضایی در پاسخ به سوال مهر درباره طرح اخیر روسیه و همچنین عقب نشینی آمریکا از حمله نظامی به سوریه گفت: این یک تاکتیک نظامی است. وی اظهار داشت: معمولا وقتی می خواهند به کشوری حمله کنند، ابتدا خطرناک ترین سلاح‌های آن کشور را از آنها می گیرند و بعد حمله می کنند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امیدواریم که آمریکایی ها چنین قصدی نداشته باشند و از راه مسالمت آمیز بخواهند مسائل را حل کنند. رضایی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه این عقب نشینی تاکتیکی می‌تواند یک بازی سیاسی باشد، گفت: بله می تواند یک بازی سیاسی باشد.

 دعوت پادشاه عربستان از روحانی

روزنامه ایران نوشت: یک رسانه عربی دیشب در خبری فوری اعلام کرد: پادشاه عربستان سعودی از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای حضور در موسم حج دعوت به عمل آورده و حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز این دعوت را پذیرفته است. شبکه المیادین در خبری فوری اعلام کرد: عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی از رئیس جمهوری ایران برای حضور در موسم حج دعوت به عمل آورده و حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز این دعوت را پذیرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    حضرت اقای ترکان از چپاول بیت المال دوره سردار سازندگی بگویید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس