کد خبر 1582891
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۶

گرمای آفتاب، آسمان آبی، هوای تازه و تماشای طبیعت، لذت‌های به ظاهر کوچکی هستند که اثرات بزرگی بر روان و جسم افراد می‌گذارند. نمی‌دانیم تا چه حد در جریان هستید اما تحقیقات اخیر دانشمندان و محققان نشان می‌دهند که طبیعت گردی می‌تواند فواید جسمی و ذهنی متعددی داشته باشد. از بهبود کیفیت خواب و کاهش استرس بگیرید تا افزایش ویتامین D و حتی تقویت سیستم ایمنی بدن، همگی از اثرات گشت و گذار در طبیعت هستند.

پس چرا بعضی از ما برای تنها چند روز استراحت در طبیعت، آنطور که باید وقت نمی‌گذاریم؟ مخصوصا ما پایتخت نشینان که از بد روزگار، بیشتر ساعات روز را در ترافیک و پشت فرمان ماشین‌‎هایمان سپری می‌کنیم؟ در حالی که فاصله چندانی با مناطق سرسبزی مثل شمال و طبیعتش نداریم و می‌توانیم با اجاره سوئیت یا ویلا در شمال، به راحتی در فضایی بکر و بی‌سروصدا استراحت کنیم؟

تاثیر شگفت‌انگیز سفر به طبیعت بر سلامت جسم و روان

در کوهستان توچال تفریح کنید

بگذارید تا قبل از اینکه راه دوری برویم و مشغول رانندگی در جاده‌های شمالی شویم، سری به طبیعت پایتخت بزنیم و در ارتفاعاتش یک جرعه هوای تازه استشمام کنیم! بدون شک یکی از بهترین گزینه‌ها برای این منظور، مسیر منتهی به توچال یا همان بام تهران است که ضمن آب و هوای مطبوع، تفریحات هیجان انگیزی هم برای علاقه‌مندان دارد.

بام توچال در انتهای خیابان ولنجک واقع شده و چشم انداز کاملی از شمال تا جنوب شهر را پیش رویتان می‌گذارد. این منطقه کوهستانی برای هر سن و سالی امکانات تفریحی منحصر به فرد و جذابی فراهم کرده است. پیش از هر چیز برای رسیدن به بام تهران باید از مسیر جاده سلامتی عبور کنید و بعد از رسیدن به محدوده اصلی، تفریح یا ورزش مورد علاقه‌تان را انتخاب نمایید.

تاثیر شگفت‌انگیز سفر به طبیعت بر سلامت جسم و روان

بانجی جامپینگ، ترامپولین، سورتمه سواری، سینمای پنج بعدی، پینت بال و زیپ‌لاین تنها برخی از امکانات مجموعه بام تهران هستند که در همان ابتدای کار با آنها مواجه خواهید شد. در این محدوده همچنین چندین کافه و رستوران و امکانات رفاهی و گردشگری هم ساخته شده است تا علاقه‌مندان بتوانند با خیال راحت چند ساعتی به تفریح مشغول شوند.

تله کابین سواری و اسکی، هیجان انگیزترین تفریحات کوهستان توچال

اگر قصد دارید تا از محدوده بام تهران کمی بالاتر بروید و از مناظر کوهستانی و پیست اسکی توچال بازدید کنید، باید به سراغ تله کابین‌هایی بروید که در بخش انتهایی مسیر پیاده‌روی قرار گرفته‌اند. با سوار شدن بر این تله کابین‌ها، در بلندای تهران و در هوایی پاک، اوج هیجان را تجربه می‌کنید و منظره‌ای تماشایی از اطراف پایتخت را می‌بینید.

بد نیست که بدانید این تله‌کابین از طولانی‌ترین خطوط تله‌کابین‌ در ایران و حتی جهان است که ساخت آن در سال ۱۳۵۳ با همکاری دو شرکت فرانسوی و اتریشی شروع شد و در سال ۱۳۵۷ به پایان رسید. تله‌کابین توچال در مجموع ۷ ایستگاه در ارتفاعات مختلف دارد و روی هم رفته طول آن به ۷۵۰۰ متر می‌رسد.

بعد از رسیدن تله کابین به ایستگاه آخر یا همان ایستگاه هفتم، شما هم به پیست اسکی توچال می‌رسید. این پیست اسکی حدود ۱۲۰۰ متر طول دارد که از انتهای قله توچال آغاز شده و تا نزدیکی هتل این مجموعه کشیده می‌شود. می‌توانید در این پیست سوار تله سیژ شده و خود را به نقاط بالاتر کوه برسانید. لازم نیست که حتما حرفه‌ای باشید یا وسایل خاصی همراه خود آورده باشید! می‌توانید به راحتی از امکانات اجاره و آموزش اسکی این پیست استفاده کنید که به صورت صفر تا صد توسط افراد مستقر در آن انجام می‌شود.

وسایل ورزشی مدرن و فضای بزرگ این پیست، تمام آن چیزی است که برای اسکی با شرایط ایمن به آن احتیاج دارید. فراموش نکنید که بخشی از پیست توچال به یک کافه و رستوران نسبتا وسیع مجهز است و شما می‌توانید بعد از یک ورزش جانانه، چند لحظه‌ای هم بنشینید و خستگی و گرسنگی‌تان را رفع نمایید.

در پیست اسکی و حوالی آن امکانات اقامتی متنوعی وجود ندارد. با این حال می‌توانید از گزینه اجاره روزانه خانه در تهران استفاده کنید و با اجاره سوئیت در تهران، چند روزی مهمان پایتخت و طبیعت منحصر به فردش باشید.

تماشای عظمت و زیبایی در کنار آبشار اخلمد

اگر آدم اهل سرما، کوهنوردی و اسکی نیستید، به دلتان غصه راه ندهید! شما احتمالا از آن دسته افرادی هستید که به جای برف و سرما، از طبیعت پر درخت و آبشارهای خروشان انرژی می‌گیرند! مخصوصا اگر قرار باشد که سری به یکی از زیباترین آبشارهای ایران بزنید!

تاثیر شگفت‌انگیز سفر به طبیعت بر سلامت جسم و روان

پس برای این منظور بهتر است که پیش از هر چیز، راهی شهر امام رضا (ع) شوید و با پیدا کردن سوئیت مشهد نزدیک حرم یا در هر جای دیگر شهر، محل اقامتتان را مشخص کنید. بعد از رزور و اجاره سوئیت مشهد چمدان‌هایتان را ببندید و راهی یکی از زیباترین آبشارهای اطراف شهر شوید!

منظورمان آبشار اخلمد است که در کوهپایه‌های بینالود واقع شده و آنقدر خوش آب و هوا و زیباست که به شما قول می‌دهیم سفر به آن به خاطره‌ای فراموش نشدنی برایتان تبدیل خواهد شد. این آبشار از دره‌ای سرسبز و نسبتا عمیق جاری می‌شود؛ دره‌ای که در آن تا چشم کار می‌کند، گل‌های رنگارنگ و گیاهان متنوع سر از خاک بیرون آورده‌اند.

آبشار اخلمد در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد و آب آن از چشمه‌ها و آبشارهای شیرین بالا دست می‌آید. اصلا وجود همین آبشار باعث شده است تا بسیاری از ساکنان شهرهای اطراف در ماه‌های گرم سال، برای اتراق در طبیعت و لذت از آب و هوای ییلاقی این منطقه به اینجا بیایند و چند روزی در این روستا بمانند. بد نیست که بدانید در دره اخلمد صخره‌هایی بلند و آهکی متعددی وجود دارند که می‌توانند محل مناسبی برای کوهنوردی و صخره‌نوردی ورزشکاران باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس