.

به گزارش فارن افرز حملات ارتش اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه موجب شده است تا پایان ماه مارس میلادی تولید پالایشگاه های این کشور ۱۴ درصد کاهش یابد.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ در چند ماه اخیر ارتش اوکراین و به ویژه یگان پهپادی این کشور حملات پر تعداد و سنگینی را علیه تاسیسات نفتی روسیه در داخل خاک اصلی این کشور و برخی از مناطق تحت کنترل آنها در اوکراین انجام داده است.

بنابر تصاویر منتشر شده از آثار حملات و سطح تخریب تاسیسات نفتی (شامل پالایشگاه و انبارهای نفت) این حملات کاملا موثر بوده و خسارات سنگینی برای روسیه به بار آورده است؛ اوکراینی ها که فاقد موشک های دوربرد برای حمله به تاسیسات نظامی و راهبردی روسیه هستند و اجازه استفاده از تسلیحاتی نظیر موشک های کروز استورم شدو و اسکالپ یا موشک بالستیک ATACMS را نیز ندارند، با کمک مالی و تکنولوژیک کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه و انگلیس اقدام به توسعه یک ناوگان بزرگ از پهپادهای انتحاری با برد و سر جنگی متفاوت کرده اند و در هر موج حمله ده ها فروند پهپاد را به سمت اهداف مختلف در خاک روسیه شلیک می کنند.

نگاهی به حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های نفتی روسیه/ چرا آمریکا با حمله به خاک اصلی روسیه مخالف است؟ +نقشه و تصاویر
پهپادهای انتحاری اوکراین

در هفته های گذشته چندین پالایشگاه و تاسیسات دیگر نفتی در شهرهایی نظیر اسمولنسک، ریازان، کراسنودار، روستوف، کالوگا و بریانسک هدف حملات موفق پهپادهای اوکراینی قرار گرفتند.


آنها حتی دست به حمله به پالایشگاه در نزدیکی منطقه باشقیرستان در مرکز روسیه زدند که از مرز اوکراین حدود ۱۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد؛ این دوربردترین حمله ای است که تا کنون اوکراین علیه خاک اصلی روسیه انجام داده است.


به گزارش فارین افیرز حملات ارتش اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه موجب شده است تا پایان ماه مارس میلادی تولید پالایشگاه های این کشور ۱۴ درصد کاهش یابد؛ این امر موجب شده تا صادرات برخی فرآورده های نفتی در روسیه به مدت ۶ ماه آینده متوقف شود.

نگاهی به حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های نفتی روسیه/ چرا آمریکا با حمله به خاک اصلی روسیه مخالف است؟ +نقشه و تصاویر


این موضوع موجب می شود روسیه بخش بیشتری از نفت خاک خود را صادر کند زیرا میزان پالایش روزانه نفت در روسیه حدود ۹۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

استفاده از موشک ATACMS علیه انبارهای نفتی لوهانسک

اما به جز حملات پهپادی به پالایشگاه های نفتی در خاک اصلی روسیه، ارتش اوکراین با استفاده از موشک های بالستیک تازه تحویل شده توسط امریکا نیز به انبارهای نفتی ارتش روسیه در استان لوهانسک حملات سنگینی را انجام داده است.


این حملات احتمالا با هدف ایجاد کمبود سوخت برای ماشین جنگی روسیه و توقف نیروهای این کشور در جبهه شرقی است که از ابتدای سال جدید میلادی مشغول پیشروی در محورهای مختلف هستند.

نگاهی به حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های نفتی روسیه/ چرا آمریکا با حمله به خاک اصلی روسیه مخالف است؟ +نقشه و تصاویر


برخلاف تاسیسات نظامی حساس نظیر پایگاه های هوایی یا مراکز فرماندهی، عمده تاسیسات نفتی چه در خاک اصلی روسیه و چه در مناطق تحت کنترل در اوکراین فاقد پوشش پدافندی مناسب بوده و معمولا حملات به آنها موفقیت آمیز بوده است.

چرا آمریکا با حمله به خاک اصلی روسیه مخالف است؟

از زمان شروع حملات اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه، شاهد مخالفت های کلامی پر تعداد از سوی شرکای غربی کی‌یف بوده ایم؛ در این میان لحن کشورهای اروپایی نظیر فرانسه یا بریتانیا اندکی ملایم تر بوده اما موضع گیری کاخ سفید جدی تر و پر تکرارتر بوده است.

به گزارش واشینگتن‌پست مقامات آمریکایی معتقد بودند حملات پهپادی اوکراین قیمت جهانی انرژی را افزایش داده و حملات انتقام‌جویانه روسیه به اوکراین را افزایش می‌دهد. این درخواست باعث عصبانیت زلنسکی و دستیارانش شد، زیرا آنها حملات پهپادی کی‌یف به تأسیسات انرژی روسیه را نقطه روشن نادری در یک جنگ سخت با دشمن بزرگتر و مجهزتر می دانند.

نگاهی به حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های نفتی روسیه/ چرا آمریکا با حمله به خاک اصلی روسیه مخالف است؟ +نقشه و تصاویر


زلنسکی این توصیه را نادیده گرفت، اما در هفته‌های بعدی، واشنگتن در گفت‌وگوهای متعدد با کی‌یف این هشدار را تقویت کرد؛ این حوادث باعث تشدید تنش ها در روابط آمریکا و اوکراین شده است.

در حالی‌که روس‌ها مواضع اوکراین را در سراسر خط‌مقدم به آتش می‌کشند، رئیس جمهور بایدن نگران تاثیر افزایش نفت بر کارزار انتخاباتی خود می‌باشد؛ یک مقام ارشد آمریکایی گفت: "افزایش قیمت انرژی باعث کاهش حمایت اروپا از کمک به اوکراین می‌شود".

نگرانی در میان برنامه ریزان نظامی ایالات‌متحده این است که این حملات نمی تواند توانایی های جنگی روسیه را کاهش دهد و منجر به ضدحمله گسترده روسیه به شبکه برق اوکراین شده است که بسیار بیشتر از آسیب حملات پالایشگاهی به روسیه، به اوکراین آسیب می زند.

نگاهی به حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های نفتی روسیه/ چرا آمریکا با حمله به خاک اصلی روسیه مخالف است؟ +نقشه و تصاویر


سرگئی واکولنکو می‌نویسد: "حملات پهپادی پالایشگاه‌ها را نابود نمی‌کنند و معمولاً حتی واحدهای منفرد را نیز نابود نمی‌کنند، بلکه فقط به آنها آسیب می‌رسانند". پالایشگاه های Ust-Luga و Ryazan هر دو چند هفته پس از حمله دوباره به بهره‌وری کامل رسیدند.

در هفته‌های اخیر، روسیه در تلافی این حملات رگباری از پهپاد و موشک ‌را بر روی زیرساخت‌های انرژی اوکراین انداخته است که میلیون‌ها نفر را بدون برق رها کرده و این نگرانی را ایجاد کرده است که این حملات می‌تواند اقتصاد اوکراین را متوقف کند. در حالی‌که قبلا، کرملین حملات خود را بر ظرفیت صنعتی اوکراین متمرکز کرده بود، که به گفته مقامات آمریکایی تأثیر محدودی داشت.

اکنون مقامات اوکراینی نیاز مبرمی به حفاظت از شهرهای خود دارند که باعث فشار بیشتر بر منابع دفاع هوایی بین کی‌یف و غرب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    دوباره اس چهارصد روسیه منهدم شد خخخخ
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      14 58
      دوباره چهارتا پاتریوت یانکی‌ها منهدم شد؟!! 🤣🤣🤣🤣🤣
    • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      4 0
      تسلیت
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      4 2
      گور بابای آمریکا و روسیه من مثل شما نیستم طرفداری اشغالگران آمریکایی و روسیه بشم
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      51 10
      منبع خبری تو چیه که ادعا می کنی پاتریوت منهدم شده تو هیچ خبرگزاری جهان حتی ایران هم چنین خبری رو نگفتن
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      2 35
      تو هر حمله روسیه بالای صد موشک و ده ها پهپاد انتحاری انجام میشه اما اوکراین تعداد موشک و پهپاد کمتری داره بیشترین حمله موشکی اوکراین ده عدد بوده با این حال پدافند هوایی روسیه نتوانسته تعداد کم موشک های قدیمی اوکراین رو منهدم کنه مقایسه می کنی باید تعداد حملات موشکی رو هم در نظر بگیرید حتی تعداد پدافند هوایی رو باید در نظر بگیری
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      4 5
      دمت گرن بزن این دمپایی رو اش لاش کن تا بفهمه اشغال رسمی خاک یه کشور چه تاوانی داره.
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      5 35
      منبع خبری تو چیه میگی اس 400 منهدم شده؟ تو هیچ خبرگزاری ننوشتن!!
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      33 3
      این قدر این خدا زده های بدبخت کمونیست اختلاسی دشمن رای گیری رو نچزون اینا رو خدا زده شدن چاکر روسیاه
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      3 40
      استاد، اینقدر به این فلک زده های غربگدایی که نوکری یه مشت یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکش رو میکنن گیر نده، اینا دیگه زدن ندارن، روسیاهی بالاتر از نوکر صهیونیست‌ها و همجنس بازها مگه داریم!!!
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
      0 1
      مگه روسیه پارسال تصرف نشد بعد هم گفتید تجزیه شد !!
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
      1 0
      ۱۹:۱۶ استاد، اینقدر به این فلک زده های شرق گدای که نوکری یه مشت کمونیست هستند گیر نده، اینا دیگه زدن ندارن، روسیاهی بالاتر از نوکرکمونیست خنجر از پشت مگه داریم!!!
    • US ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      1 0
      ۱۹:۱۶ استاد، اینقدر به این فلک زده ها گیر نده، اینا دیگه زدن ندارن
  • US ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    10 23
    زلنسکی و نتانیاهو هر دو صهیونیست و جهود هستند و کثیف
    • محمد IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      0 1
      یک بیشرف در دنیا
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    15 8
    روسیه حتی قدرت دفاع از خودشو نداره !!!!!!!!
    • ایرانی IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      6 50
      لامصب قدرت دفاع از خودشو نداره ولی تا حالا ۲۰٪ خاک اوکراین رو گرفته😋🤣 باور کن حرف نزنی نمیگن لالی! البته میفهمم تو هم مثل اربابای غربیت آرزوهاتو بلند بلند به زبون میاری!😁
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      22 3
      ۱۱:۵۴ نه بابا صدرصد خاک اوکراین را تصرف کرد!!!!
    • IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
      38 3
      20درصد خاک اوکراینو گرفته خیلیه؟
  • علمداری IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    4 3
    از سال ۱۳۵۹ که عراق به ایران حمله کرد و جنگ شروع شد تا امروز هنوز هم آتش جنگ خاموش نشده است و اخبار جنگ در صدر همه خبرها و رسانه هاست! بیچاره و مظلوم مردم عادی!!
  • اردبیلی IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    11 52
    کسانی که تاریخ روس ها را بشناسند ساده انگارانه به مطلب نگاه نمی کنند شما اگر یک گردان نیروی هزار نفره را هم نزدیک مرزهای آمریکا مستقر کنید آمریکایی ها زیر 12 ساعت پاسخ نظامی مستقیم می دن اما روس ها برای 2 دهه تهدید شدن مسکو و سایر شهرهای مهم شان را تحمل کردند جایی که اوکراین به شکل غیررسمی عضو ناتو بود و نظامیان کانادایی , آمریکایی , انگلیسی و ... روی مرزهای روسیه و در 400 کیلومتری مسکو قدم رو می رفتند خصوصا بعد از سال 2014 و بعد از 2 دهه , 20 درصد از مهم ترین بخش های خاک اوکراین را گرفتند روس ها در استراتژی بسیار صبور و کینه ایی هستند و این دارو دسته احمق ها را به اشتباه می رساند الان ترک ها بسیار خوشحالن که بارها به روس ها ضربه زدند اما روس ها پاسخ ندادن اما روس ها قطعا ترور نماینده عالیرتبه خود در لاذقیه قبل بحران سوریه توسط میت , زدن جنگنده شان برفراز جبل ترکمان و کشته شدن خلبان پسکوف , فداکاری سربازشان در تدمر که محاصره شده بود و نقطه خود را برای بمباران اعلام کرد و سایر خساراتی که دیدند از جمله کمک ترکیه به اوکراین را فراموش نخواهند کرد یکجا بدفرم می گذارن تو کاسه ترکیه که جاش به شکل تاریخی بمونه این تاریخ روس هاست و این مثل هست که نباید با خرس صبور روسی بازی کرد آمریکایی ها هم اینو فهمیدن و انگلیسی که یک صد و چهلم روسیس و با قدرت اتمی با این مختصات بازی می کند ! روس ها همیشه جنگ ها را پله پله و بر اساس رفتار طرف مقابل جلو می برن عجله هم ندارن خیلی هم اهل شمردن خسارات نفری تجهیزاتی که می بینند نیستند اما رفتار اوکراینی ها می تواند روس ها به این نتیجه برساند که غرب اوکراین را هم الک کنند و اساسا زیرساختی نگذارن بمونه و بعد سیل جمعیت مهاجر مهمان اروپای غربی خواهد بود همچنین اروپای غربی بلحاظ انرژی فقیر است گران شدن انرژی هم به نفع این ها نخواهد بود روس ها همچنین می توانند بلحاظ غذایی هم تهدیدات جدی داشته باشن عمده غله جهان بخاطر خاک سیاه (چرنوزم) در قزاقستان تا جنوب روسیه تا جنوب اوکراین تولید می شود که حالا بخش های زیادی از این جنوب اوکراین هم دست روس هاست و تنفس ترانزیتی اوکراینی ها (بخوانید اروپای غربی) هم به حدود اودسا محدود شده روس ها هنوز از بسیاری از داشته هایشان بهره نبردند یا کم استفاده کردند روی پله بعدی شدت جنگی برن غرب بسیار ضرر خواهد کرد .
    • GB ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      1 0
      خداییش این مزخرفات را از کجا کپی وبعدش پیس کردی اینجا؟!!!!
  • DE ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    5 3
    ماه مارس میلادی تمام شده است، دو هفته پیش!
  • ناشناس IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    8 76
    اتفاقا آمریکا خودش تسلیحات کشنده به اوکراین داده تا دقیقا به خاک روسیه حمله کنه. همیشه هرجا آتیش بلند میشه همش به علت آمریکا و ناتو خدا لعنتشون کنه
    • اختلاس زاده IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      2 3
      واقعن چرا باید بده اوکراین ب خاک مقدس روسیه و کمونیسم سابق حمله و تجاوز کرده چرا باید پشتیبانیش کنن
  • US ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    3 3
    با سفر قريب الوقوع پوتين به چين اميدواريم که او نصايح خير خواهانه رئيس جمهور چين را قبول کنه
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    3 2
    اساسا چیزی به اسم مردم وجود ندارد
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    12 9
    ای جوووووووووووووووووووووووووووونم ارتش شکست ناپذیر اوکراین.لذت بردم .درود بر زلنسکی کبیر
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      6 49
      چقدر شما غیر منطقی فکر میکنید ؟؟؟!!!آخه چه پیروزیی برای اوکراین حاصل شده ؟؟؟ تفکر بنی صدر هم همین بود زمین میدهیم زمان میخریم !!!!!!!!!!!!!! بعد هم اسطوره ای همچون حاج احمد متوسلیان بنی صدر را شماتت میکرد و برای همین بود که حاج احمد را دندان کرم خورده می دانستند ، زلنسکی رقاصه جوکر با جیغ و هورای انگلیس و امریکا و اروپاییهای مفلوک هم صنعت و اقتصادش را ازدست داد ، هم مردمش اواره شدندو اسیر سایر مردم اروپا، هم خاکش را ازدست داد، آخر چقدر باید برخی از مردم نفهم باشند که شکست یک کشور را پیروزی قلمداد کنند؟؟؟؟ در جنگ نقل و نبات که تقسیم نمی کنند ، بلاخره روسیه در مقابل کل ناتو ایستاده ، خاک اوکراین را تصرف کرده، حالا مثلا یک پالایشگاه یا فرودگاه یا بالگرد و جنگنده اش را هم بزنند!!!! خب این یعنی زلنسکی پیروز شد ؟؟؟؟
    • ایرانی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      6 37
      آفرین یه کام دیگه بگیری مسکو رو هم تصرف کردی فقط مراقب اون گاز پیکنیکی باش یه وقت جیزت نکنه🤪😁
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      3 55
      دمت گرم جناب ایرانی، فکر کنم تا حالا چند بار جیز شده باشه این طرف!! 😂😂😂
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
      1 0
      ۱۹:۱۷ تو خودتم فیک هستی ومشکل داری چه برسه به اون ایرانی...😂🤣🤣
  • ارش IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    4 0
    دست امریکا و روسیه تو همه همین
  • محمد IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    2 3
    چرا پدافند ایرانی به اونا نمی دهید از همونا که موقع حمله به پایگاه اصفهان مشغول دفاع بودن یا از همونها که وقتی داشتند در آسمان سوریه مسشتاران ایرانی رو می زدند .
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
      0 37
      معلومه هنوز جای سیلی به اربابت اسرائیل درد می کنه ها. خخخخخخخ
  • عال IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    9 2
    شاید از گناه عراق بگذریم ولی همین روسیه بزرگترین حامی و پشتیبان ماشین جنگی عراق برای کشتار ایرانیان و تشیع بود. مرگ بر رنگ عوض کن ها
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      33 0
      حالا کاش این روسیه بهشون بها میداد
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
      0 59
      من یه گاوداری کوچیک دارم. همه گاوای من میدونن که حکومت روسیه تغییر کرده و این روسیه اون روسیه نیست (مثل اینکه یکی بگه ایران همون ایرانه قدیمه و اسرائیل هنوز تو تهران سفارت داره!) ولی بعضی از گاوای ماهواره اصلا و ابدا این موضوع تو کله شون نمیره. یا گاوای من باهوشن یا گاوای ماهواره خیلی گاون!
    • صبا IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
      0 56
      قابل توجه غرب گدایان وطن فروش. اون اتحاد جماهیر شوروی بود که از هم فرو پاشید. روسیه امروز دیگه قواعدش و دکترین فرق میکنه. کاش یک کم هم بهض داشتی به اربابان انگل یسیت که میلیونها نفر را در ایران با قحطی هلاک کردند. ریغ از یک جو عقل ک عفت۷
    • US ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      0 0
      ۱۴:۳۴ تو یه گاو نداری بلکه خود گاوی بدبخت فلک زده روسیه الان که داره بیشتر به ایران خیانت میکنه اونم تو روز روشن کلا از سیاست ودنیا درحد صفر عقب هستی!!!!!!!
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    18 3
    دم اوکراین گرم
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    0 0
    مقابله
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    4 36
    اصلاحطلبها دنبال حدف و خاینند
  • حمید IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    41 4
    روسیه اشغالگر است
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
      31 0
      صدرصد اینا مشرق هم که خودشا زده به اون راه می دونه
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 30
    جنگ روسیه و اوکراین پیروز نداشته باشد منافع ایران را تامین می کند ایران نیاز شدیدی به ورود به بازار جهانی برای کسب منابع ارزی و ثروت دارد از آنجائیکه در تحریم به سر می برد این امکان کمتر وجود دارد اما بازار تسلیحات هم مشتری های خود را دارد و هم سود خوبی دارد و هم تحریم ها اثر قابل توجه روی این بازار ندارد و اتکا ایران به فروش نفت و مواد معدنی خام ارزان قیمت در حالی که کشورهای دنیا به راحتی می توانند آن را از کشورهای صاحب این منابع تامین کنند منبع درآمد مطمئنی نیست
  • ایران من IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 2
    خنده داره
  • پایدار IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 11
    طرفداری میکنم از هر شخص یا کشوری از هر جای دنیا که با امریکای تروریست و اذنابش بجنگه. حتی با شیطان
    • US ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      0 0
      الان کی تروریسته روسیه که تو قرن 21 مثل وحشی ها به خاک اوکراین حمله کرده ومیخواد قسمتی ازخاکش را ضمیمه خود کنه یا امریکا ؟! پس چرا امریکا که به عراق حمله کرد خاکش را ضمیمه نکرد شما زوال عقلان ارزشی هیچ وقت نمی فهمید...... روسیه تو روز روشن داره بهتون خیانت میکنه ولی خودتون را به نفهمی زدین...
    • US ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      0 0
      الان کی تروریسته روسیه که تو قرن 21 مثل وحشی ها به خاک اوکراین حمله کرده ومیخواد قسمتی ازخاکش را ضمیمه خود کنه یا امریکا ؟! پس چرا امریکا که به عراق حمله کرد خاکش را ضمیمه نکرد شما زوال عقلان ارزشی هیچ وقت نمی فهمید...... روسیه تو روز روشن داره بهتون خیانت میکنه ولی خودتون را به نفهمی زدین...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس