کد خبر 1574478
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰

به گزارش مشرق، کانال بررسی‌های کریا در ایتا نوشت:

نگرانی اسرائیل از صادرات پهپادهای ایرانی

دنیس‌سیترینوویچ، مسئول سابق واحد تحلیل «میز ایران» در «سازمان اطلاعات دفاعی» ارتش اسرائیل و کارشناس کنونی «اندیشکده مطالعات امنیت ملی» وابسته به دانشگاه تل‌آویو، طی یادداشتی در «اندیشکده شورای آتلانتیک» مورخ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ نسبت به غفلت از توسعه صادرات پهپادهای ایرانی به سایر کشورها، به دولت آمریکا هشدار داد.

نویسنده بیان داشته که «ایران در سال‌های اخیر، سرعت فروش و انتقال پهپاد به نقاط مختلف از اتیوپی و الجزایر تا بولیوی و ونزوئلا را افزایش داده و در راه تبدیل به یک صادرکننده پیشرو تسلیحات است». این امر برای ایران علاوه بر سود اقتصادی؛ برای مثال مبلغ خرید یک پهپاد شاهد۱۳۶ بین ۲۰ تا ۴۰ هزار دلار برآورد شده؛ یک دستاورد دیپلماتیک نیز به دست می‌اورد که «تعمیق جایگاه سیاسی جمهوری اسلامی در این کشورها و ایجاد وابستگی به محصولات ایران» است.

به اذعان نویسنده، مزیت اولی که توان صادراتی ایران را تقویت می‌کند، قیمت کمتر این تولیدات در مقایسه با نمونه‌های مشابه غربی است. مزیت دیگر، اینکه ایران «هیچ محدودیت سیاسی یا قانونی برای ممانعت از فروش این تسلیحات ندارد و ظاهراً نگران نیست که این محصولات به دست طرف‌های خطرناک خارجی بیفتد». علاوه بر اینکه، به نظر نویسنده، کاربرد پهپادهای ایران در میدان نبرد از جنگ اوکراین تا جنگ غزه، به اثبات رسیده است.

سیترینوویچ سه توصیه به دولت بایدن برای جلوگیری از تقویت توان صادرات ایران دارد. اول؛ اِعمال تحریم‌های بیشتر بدین ترتیب که شرکت‌های خارجی را از ارسال قطعات با کاربرد دوگانه به ایران که می‌تواند در صنعت تولید هواپیماهای بدون سرنشین ایران استفاده شود، بازدارد. دوم؛ با صادرات تسلیحاتی گرچه «نسخه‌ای با طبقه‌بندی پایین‌تر و فناوری کمتر حساس» خریداران تسلیحات ایرانی را از ادامه معامله با تهران بازداشته و «موجب تقویت ثبات و افزایش وابستگی آن‌ها به آمریکا» شود. اقدام سوم اینکه با فضاسازی رسانه‌ای، تصویری که از اعتبار و توانمندی تسلیحات ایرانی ترسیم شده را خدشه‌دار ساخته و انگیزه خرید این تسلیحات را کاهش دهد.

به نظر می‌رسد عملیات پهپادی گروه‌های مقاومت علیه پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه و به ویژه هلاکت سربازان آمریکایی در این حملات، نویسنده صهیونیست را به این نتیجه رسانده که فضای مساعدتری نسبت به قبل برای ترغیب دولت بایدن به تشدید فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک علیه صنایع پهپادی ایران، به وجود آمده است. به ویژه که تل‌آویو نیز مدعی است توان پهپادی حزب‌الله لبنان برآمده از آموزش‌ها و حمایت‌های ایران است و از این بابت، احساس خطر می‌کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    0 0
    اسرائیل غاصب جنایتکار ناقض تمامی قوانین بین‌الملل که زیر دمب آمریکا سنگر گرفته و هیچگونه از عقلانیت و انسانیت بویی نبرده ، جایگاهش در دنیا کجاست که نظر هم می دهد و منتشر هم می شود. به این حیوان نجس می گوئیم برو از نگرانی بمیر، و دق کن،
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    3 0
    گاگولای ماهواره که میگفتن تسلیحات ایران همش یا فتوشاپه یا جنس های ته انباری روسی و چینی!!!! حالا خطرناک شده؟ اول حرفاتون رو یکی کنید. بیخودی زر مفت نزنین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس