به گزارش مشرق، علیرضا تقوی نیا، فعال رسانه در کانال تلگرام خود نوشت:

اخیرا برخی اسناد منتشر شده از سوی مخالفان جمهوری اسلامی( که ادعا کرده اند از طریق هک سیستم های یک شرکت وابسته به سپاه بدان دست یافته اند) نشان می دهد ایران در ازای پهپادهایی که سال ۲۰۲۳ به روسیه فروخته ، یک میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیارد دلار طلا گرفته است.

در این خصوص چند نکته باید ذکر شود .

۱. اگر فرض را بر صحت این ادعاهای اخیرا منتشرشده بگیریم، این پهپادها ۱۹۳ و ۲۹۰ هزار دلار قیمت داشته اند یعنی حدودا ۱۰ برابر قیمت تولید آن برای ایران.

به عبارت دیگر ارزش افزوده و سودی که ایران بابت تولیدهای دانش بنیان خود در عرصه پهپادی کسب کرده، ۱۰۰۰ درصد است و قابل مقایسه با هیچ صنعت دیگری نیست.

۲. پهپادهای ایرانی در برابر پیشرفته ترین پدافندهای شرقی و غربی مستقر در اوکراین موفق عمل کردند و در واقع حضور این تسلیحات در جنگ اوکراین باعث شد قدرت تکنولوژی نظامی جمهوری اسلامی به دنیا معرفی شده و تبلیغ مناسبی برای فروش آنها در بازارهای جهانی باشد.

۳. البته در تصاویری که بارها در فضای مجازی منتشر شده، اوکراین و روسیه هردو از مهمات های تولید ایران برای ادوات خود مانند خمپاره و توپ (به خاطر کیفیت بالایی که دارد) در جنگ استفاده می کنند.

۴. سرمایه گذاری های سالیان دور ایران در عرصه نظامی، علاوه بر بازدهی موفق در حوزه تولید امنیت و بازدارندگی مطلق برای این کشور، آن را به یک برند در عرصه تولیدات نظامی تبدیل کرده است و پیش بینی می شود در آینده نه چندان دور، بازار تجارت سلاح در دنیا، سالانه بالای ۵ میلیارد دلار صادرات تسلیحات ایرانی را شاهد باشد.

۵. کشورهای دیگری نیز به خرید پهپاد از جمهوری اسلامی روی آورده اند که از جمله آن می توان به چین،ونزوئلا، سوریه، اتیوپی ، سودان ، تاجیکستان ، صربستان و ... اشاره کرد که موجب رونق صنایع نظامی ایران می شود و درنتیجه درآمدزایی بسیار بالایی خواهد داشت که اثری مستقیم بر شرکت های دانش بنیان ، رفع مشکل اشتغال و ارزآوری دارد.

۶. پهپاد تنها یکی از تولیدات موفق صنایع ایران است و در سالهای آتی احتمالا موشک های زمین به زمین، زمین به دریا، سامانه های پدافند هوایی ، قایق های موشک انداز نیز به کشورهای دیگر صادر شود که برخی از این محصولات نیز هم اکنون در برخی کشورها دیده می شوند.

۷. نکته مهم دیگر اینست که پهپادهای موفق ایرانی در نبردهای مختلف در یمن ، اوکراین ، سوریه ، اتیوپی ، سودان و ... ، از نسخه های صادراتی هستند و نسل های جدید و به روز تولیدات ایران نیستند اما توانسته اند کارآمدی بالای از خود نشان دهند و جمهوری اسلامی و البته هیچ کشور صادرکننده تسلیحات، تولیدات جدید ،آخرین تکنولوژی و نسل های پیشرفته سلاح های خود را به کشورهای دیگر نمی فروشد.

در پایان باید گفت جمهوری اسلامی ایران به ادعای دشمنانش در حال تبدیل به یک صادر کننده بزرگ تسلیحات در دنیاست که می تواند با پیشرفته ترین کالاهای مشابه غربی و شرقی رقابت کند .

به اذعان همگان روسیه و چین قدرت های بزرگ نظامی شرق هستند اما بازهم به دنبال خرید تسلیحات از ایران اند که نشان می دهد محصولات ایرانی مزیت ها و ویژگی هایی دارد که برای آنها جذاب بوده و این قابلیت ها از تولید علم و دانش در جمهوری اسلامی نشات می گیرد.

نباید از یاد برد ، زیر بنای هرگونه پیشرفت صنعتی تولید علم است که می تواند از یک ماده خام ، کالایی پیشرفته تولید کند .

در طول ۴۵ سال گذشته،غربی ها کشورهای دیگر را از فروش تسلیحات به ایران منع می کردند و با تحریم جمهوری اسلامی سعی در ضعیف نگاه داشتن و ایزوله این نظام می نمودند، اما اکنون شرایط برعکس شده واصرار می کنند که کشورها سلاح های ایرانی را نخرند و این یک عبرت بزرگ برای تحلیلگران حوزه های سیاسی خواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    19 1
    خیلی عالی
    • یاسر IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      1 0
      بگیر بگیر همه رو طلا بگیر خوبه خوبه عالیه
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    4 1
    عدم ایجاد سقف برای ارز ترجیحی یعنی بی برنامه گی برای اینده
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    1 12
    بزودی به جمهوری آذربایجان حمله میکنن
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    18 1
    هر جا که کار ، دست افراد معتقد و جهادی ، بود ، کشور و مردم سود بردند.
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    11 3
    در حوزه هوایی عقب هستیم کاش در ازای این کمکی که به روس ها می کنیم ، حداقل یک موتور را تکنوژی اش را به ما بدهند حتی شده موتور آر 13 ، حتی شده تکنولوژی میگ 21 bis
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    2 0
    صنعت نظامی پرسود ترین صنعت دنیا است ضمن انکه برای کشور خودمان هم بازدارندگی ایجاد میکند . ضمن انکه ما میتوانیم در قبال فروش تسلیحات نیازهای دفاعی خود را ارزانتر تامین کنیم .
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    7 20
    صادرات اسلحه برای کشتار افتخار داره؟؟؟ چرا مثل کره جنوبی صادر کننده وسایل آسایش و پیشرفت مردم دنیا نشدیم وسایلی مانند اتومبیل - کامپیوتر- گوشی- لوازم الکترونیکی- لوازم خانگی ووو
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      9 2
      کره جنوبی هم اسلحه صادر میکنه-نمونه اش قرار دادی بود که چند وقت پیش با نروژ بست- اقتصاد امریکا از طریق فروش سلاح سر پاست - شما غربگراها معلومه چتونه؟
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      0 0
      چون ارباب جنابعالی برا غارت منابع ارزی و ترویج مصرف گرایی و چشم و همچشمی و مسابقه لاکچری بازی بی انتها حتی دردورترین نقاط کشور همیشه بازار لوازم خانگی و لوکس را باز گذاشته بود ولی از لحظه وقوع انقلاب حتی سیم خاردار مرتبط با مسایل نظامی دفاعی و قدرت ملی را تحریم کرد لذا هوش و استعداد ایرانی اینجا متمرکز شد
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      0 0
      اگر صرفا برا کشتار کسب سود از طریق جنگ افروزی و فروش اسلحه باشه کاری که امریکای جهانخوار و انگلیس میکند قطعا حرام و ما را نیز مثل انها میکند اما اگر برا تقویت جبهه مقابل استکبار هر هر گوشه جهان باشد بسیار بجاست خوب معلومه اگر روسیه جنگ مقابل ناتوی خونخوار مهاجم استعمارگر ببازد نوبت بعدی ایران است لذا تقویت روسیه در این زمان مقابل ناتوی وحشی کار درستی است
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      0 0
      درود بر شما انسان درستکار البته زیان تحریمهای کمک نظامی به روسیه خیلی بیشتر از این حرفهاستداریم خطای نابخشودنی راتوجیح میکنیم
  • بازنشسته ارتش IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    3 0
    باید در۴۵ سالگی انقلاب اسلامی ایران ملت بزرگ ایران مقایسه با جنگ ۸سال دفاع مقدس کنند به لطف خدا وبعد به حمت جوانان مومن به انقلاب اسلامی و سربازان ولایت روز به روز وسال به سال چقدر پیشرفت وزارت دفاع وپژشگی وهسته ای وصد ها افتخار بزرگ جوانان و دانشمندان جوان این سربازان امام خامنه ای به کوری چشم دشمنان این ملت چقدر پیشرفت کرده‌ایم به امید خدا برای یک دهه دیگر تولید کنند تمام تسليحات نظامی به خود غربی‌ها وشرقی ها باشیم انشالله
  • کوروش کبیر IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    5 0
    کسی که گفته اسلحه تولید نکنید مثل اینه که بگن چون هوای تهران آلوده هست بیایم اصلا نفس نکشیم همون کره هم موشک تولید می‌کنه ایران پارسال ۱۵۰ خلبان فرستادن روسیه تا با جنگنده های فوق سنگین آموزش ببینن
  • حسین IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    0 0
    درود بر جوانان کشورم ،درود بر کسانی که به درستی توانمندی نظامی را در اولویت قرار دادند.
  • قدرت طهماسبی IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    1 0
    جنگنده نسل جدید بسازید
  • مرتضی IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    0 0
    یک میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیارد دلار! احتمالا درست نوشتاری‌ش «یک میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون دلار» باشه
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    0 0
    بممب اتمی بازدارنده است ما که سالها تاوان انرا داده ایم.پس تعجیل در ساخت
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    0 0
    بنده خدا نیروی جهادی نظامی هر چقدر تلاش میکنه ارز و طلا وارد کشور کنه نیروی سیاسی مدیریتی چند برابرش رو به راحتی هر چه تمام تر سر چای و مسافرت ترکیه و تایلند و سکه پاشی و دلار جهانگیری تقدیم دشمن میکنه، خدا قوت قهرمان
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 0
    صنعت خوبه درسرزمینهای ای باشه باعث افتخاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس