کد خبر 1559078
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۱

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی این نوانس نوشت:

تجارت آزاد ایران با اوراسیا

امروز شهر سن‌پترزبورگ روسیه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و معاونان نخست‌وزیران پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شاهد امضای موافقتنامه دائم تجارت آزاد میان طرفین خواهد بود.

این موافقتنامه پس از گذشت حدود ۴ سال از انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و اتحادیه اوراسیا در ۵ آبان سال ۱۳۹۸ به امضا می‌رسد.

ایران از زمان تأسیس اتحادیه اوراسیا نسبت به عضویت در این اتحادیه تمایل نشان داده است.

اتحادیه اوراسیا اکنون به عنوان یک بلوک اقتصادی منطقه‌ای و در جهت توسعه منطقه‌ای محسوب می‌شود. اما به لحاظ سیاستگذاری این اتحادیه را باید یک نهاد اقتصادی برای مقابله با سلطه نهادهای اقتصادی غربی بر جهان محسوب کرد.

عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در نوع خود فرصت اقتصادی و سیاسی محسوب می‌شود. یکی از دلایل توجه ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تهدیدهای پایدار ناشی از فشارهای غرب بر ایران در موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

برای ایران، اوراسیا نزدیک‌ترین بازار منطقه‌ای است که می‌توان با آن به یک ارتباط تجاری سازماندهی شده رسید.

با توجه به عضویت چهار عضو این اتحادیه در سازمان تجارت جهانی، این مذاکرات و در پی آن تطبیق با مقررات تعرفه‌ای مشترک، یک مدل کوچکی است که ایران جهت همکاری با ساختارها و نهادهای اقتصادی بزرگتر را تمرین کند.

برخی کارشناسان معتقدند با برقراری رژیم جدید تعرفه، صادرات اتحادیه به ایران به نسبت صادرات ایران به اتحادیه با رشد بیشتری مواجه خواهد شد.

در سبد ایران کالاهای بیشتری برای صادرات به اتحادیه وجود دارد، اما در سبد کشورهای عضو اتحادیه کالاهای کمتری به ویژه اقلام کشاورزی وجود دارد که ایران در تامین آنها بر اصل خودکفایی تاکید دارد.

توصیه کارشناسان به دولت و نهادهای درگیر در مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد، پافشاری بر استراتژی صادرات بوده است.

رویکرد سیاسی و اقتصادی روسیه کاتالیزور اصلی در انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اوراسیا بوده است. پوتین در دیدار با رئیس جمهور ایران در کرملین وعده داد پیش از پایان سال ۲۰۲۳ موافقتنامه تجارت آزاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران به امضا می‌رسد.

مولفه‌هایی که تلاش ایران برای عضویت در اتحادیه اوراسیا را تشدید می‌کند علاوه بر فرصت‌های اقتصادی، اراده سیاسی برای برقراری پیوند بین ایران و اتحادیه اوراسیایی است.

با انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، افزایش همکاری‌های تجاری حداقل به سطح خاصی از مناسبات اقتصادی با کشورهای عضو، اولین مزیت سازمانی و منطقه‌ای برای ایران محسوب می‌شود.

مرزهای طولانی ایران با خلیج فارس و دسترسی به آب‌های آزاد، یکی از مزیت‌های ژئوپلتیک ایران است که می‌تواند ارزش پیوند اتحادیه اوراسیا با ایران را افزایش دهد.

ایران و روسیه به دلیل اهداف و منافع مشترکی که در مقابله با سلطه نهادهای اقتصادی غرب محور دارند، در تقویت اتحادیه اوراسیا نیز دارای منافع مشترکی هستند.

موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا، یک گام دیگر در راستای تقویت و تکامل کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب محسوب می‌شود.

ایران باید در اتحادیه اوراسیا روی افزایش صادرات غیرنفتی، چه غذایی و چه غیر غذایی، و با هدف فعال کردن و تقویت بخش خصوصی متمرکز شود.

در همین حال ایران باید با استفاده از الگوی اقتصادی قدرت‌های نوظهور، نیم نگاهی به سایر مناطق همجوار و تنوع بازار اقتصادی داشته باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • هادی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 1
    ایران خام فروش با صنعت فشل مافیایی هیچ آورده ای برای ملت نداره. اتومبیلتان رو می‌خرن یا ماشین آلاتتون رو؟ صنعت پتروشیمیتون اگه نرخ گاز جهانی باشه به مفت نمی ارزه. همه این اقتصاد تا خرتناق غرق رانت و فساده.
    • حمید IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      1 0
      خدا رو شکر که اجنبی خوشش نیومد ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس