چین حمایت کانادا از اقدام‌های فیلیپین را محکوم کرد

 با شدت گرفتن تنش ها در چند روز اخیر بین فیلیپین و چین درباره منطقه مورد مناقشه در دریای جنوبی چین، دولت پکن حمایت کانادا از اقدام‌های دولت مانیل در این دریا را محکوم کرد.

به گزارش مشرق، سخنگوی سفارت چین در کانادا امروز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دریایی جنوبی چین خانه مشترک کشورهای منطقه است و نباید تبدیل به یک شکارگاه برای کانادا، آمریکا و سایر کشورها تبدیل شود تا منافع ژئوپلیتیک خود را دنبال کنند.

در این بیانیه آمده است: کانادا به عنوان کشوری خارج از منطقه، از اقدام فیلیپین در نقض حاکمیت چین حمایت کرده، اهداف و اصول منشور ملل متحد را نقض کرده و صلح و ثبات منطقه را به خطر انداخته است.

اوایل این هفته یک رویارویی در آب‌های مورد مناقشه دریای جنوبی چین اتفاق افتاد که دولت کانادا در بیانیه‌ای «اقدامات جمهوری خلق چین علیه کشتی‌های غیرنظامی و دولتی فیلیپین در دریای جنوبی چین» را محکوم کرد.

روز شنبه گارد ساحلی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: دو ناو فیلیپینی به هشدارهای مکرر آن‌ها توجهی نکرده و به طور غیرقانونی و بدون اجازه دولت چین، وارد آب‌های مجاور صخره مرجانی رینای در جزیره نانشا شدند.

در طرف مقابل نیز گارد ساحلی فیلیپین، پکن را به شلیک توپ دریایی و برخورد با ناوهای تدارکاتی متهم و اعلام کرد که یکی از این کشتی‌ها به طور جدی آسیب دیده است اما گارد ساحلی چین تاکید کرد که این ناو فیلیپینی به طور عمدی به کشتی آنها برخورد کرده است.

چین و فیلیپین در ماه‌های گذشته چندین درگیری در منطقه مورد مناقشه دریای جنوبی چین داشتند.

پکن و مانیل در اطراف صخره مرجانی توماس شوال دوم در منطقه اقتصادی انحصاری فیلیپین درگیری‌هایی داشته اند. فیلیپین ناوهای تدارکاتی را برای سربازان فیلیپینی یک کشتی جنگی قدیمی که در سال ۱۹۹۹ به گل نشسته، اعزام می‌کند تا ادعاهای حاکمیت دریایی مانیل را حفظ کند.

صخره مرجانی توماس شوال دوم بخشی از جزایر اسپراتلی است که چین آن را رینای می‌نامد. مانیل ۲۲ اکتبر(۳۰ مهر) نیز ناوهای چینی را به برخورد با کشتی‌های خود در صخره توماس شوال دوم متهم کرد.

چین می‌گوید بیش از ۹۰ درصد دریای چین جنوبی تحت حاکمیت آن قرار دارد. یک دادگاه بین المللی در سال ۲۰۱۶ این حاکمیت چین را بی اعتبار شمرد، اما پکن این حکم را به رسمیت نمی شناسد. چین در سال‌های اخیر جزایری را در آب‌های مورد مناقشه ساخته است و بر روی بعضی از آن‌ها فرودگاه ایجاد کرده است. تایوان، مالزی، ویتنام و برونئی همگی ادعای حاکمیت بر بخش هایی از این دریا را دارند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس