توانایی رزمی سربازان اسرائیلی برای حمله به غزه

سرهنگ «موشیه تمیر» (۵۹ ساله) در حالی فرمانده عملیات تعیین‌شده از سوی اسرائیل برای حمله به غزه، سابقه چند شکست نظامی را دارد و بدتر اینکه پیش از این گفته بود ارتش اسرائیل توان تسخیر غزه را ندارد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این خبر را روزنامه سعودی شرق‌الاوسط چاپ لندن منتشر کرد و نوشت: فرمانده تعیین‌شده برای حمله به نوار غزه، هرچند پیش‌تر نشان شجاعت دریافت کرده و پدر و مادرش هردو از نظامیان بلندپایه بوده‌اند، اما انتخاب او که سابقه چند شکست سخت نظامی را دارد موجب تعجب کارشناسان شده است. سرهنگ «موشیه تمیر» (۵۹ ساله) در حالی فرمانده عملیات در نوار غزه شده که سابقه چند شکست نظامی را دارد و چندین سرباز زیر دست او کشته شده‌اند؛ از این بالاتر، او خود پیش از این گفته بود که ارتش اسرائیل توان گرفتن غزه را ندارد.

او در دسامبر ۲۰۱۸ در مصاحبه با نشریه «معاریو» گفت که به‌عنوان فرمانده سابق تیپ غزه در ارتش اعلام می‌کند: «ارتش اسرائیل در جنگ آتی با غزه توان عرض‌اندام نخواهد داشت».

وی ادامه داده بود: «ارتش اسرائیل آماده جنگ نیست، به‌خصوص جنگ زمینی، به نظرم مشکل آمادگی ارتش اسرائیل برای جنگ جدی‌تر از آن چیزی است که برخی کارشناسان حرفش را زده‌اند».

تمیر کارنامه چندان درخشانی هم ندارد، اولین شکستی که به نام او ثبت شده در سال ۱۹۹۳ است که فرمانده یک گروهان در جولان بود و دو سرباز زیر دست او به علت مشکل فنی بر اثر شوک برق کشته شدند. در ۱۹۹۶ فرمانده ستاد عملیات تیپ شمال شد و زیر نظر او عملیات «خوشه‌های خشم» اجرا شد که در آن مدرسه سازمان ملل در جنوب لبنان بمباران شد و ۱۰۰ غیرنظامی که اکثراً کودک بودند و نیز ۴ سرباز سازمان ملل کشته شدند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، در ادامه گزارش «شرق‌الاوسط» خاطرنشان شده است: سرهنگ تمیر در سال ۱۹۹۷، فرمانده تیپ ویژه «اغوز» شد که در زمان فرماندهی او بزرگ‌ترین شکست خود را تجربه کرد: در کمین حزب‌الله لبنان در جنوب لبنان ۱۲ نیروی کوماندوی دریایی تیپ اغوز کشته شدند.

با وجود این، «یوآف گالانت»، وزیر دفاع اسرائیل، که سابقه همکاری با تمیر را دارد، از «موفقیت‌های خلاقانه» او به‌خصوص در جنگ‌های پارتیزانی در بافت‌های قدیمی شهرهای فلسطین از جمله نابلس سخن گفته است. از دیگر سوابق تمیر آن است که در سال ۲۰۰۷، زمانی که فرمانده یگان غزه ارتش بود، پسر خود را که به سن قانونی نرسیده بود وارد پادگان کرد و اجازه داد یک تراکتور نظامی را براند و نتیجه کار، تصادف تراکتور با یک خودروی غیرنظامی بود. بعد از آن، تمیر سعی کرد که پلیس را فریب بدهد و گفت که تراکتور را راننده شخصی‌اش هدایت می‌کرده، اما دروغش نقش بر آب شد و تمیر در دادگاه نظامی محکوم و رتبه نظامی‌اش از سرهنگ به سرگرد تنزل پیدا کرد و حکم ۳ ماه حبس هم گرفت. البته در تجدیدنظر حکم تنزل رتبه نظامی او لغو شد به شرط اینکه اجازه ترفیع رتبه در ارتش را نداشته باشد. در آن زمان، گابی اشکنازی، رئیس ‌وقت ستاد نیروهای مسلح اسرائیل، در پی اخراج او از ارتش برآمد و در نهایت تمیر به خواست خود لباس نظامی را کنار گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    2 2
    وظیفه تک تک شما حماس گرایان، جانفشانی در راه فلسطین و غزه است به جبهه های جنگ نوار غزه بشتابید و شربت شهادت را نوش جان کنید
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
      0 0
      ما در اوج آمادگی و جانفشانی هستیم ، دلهامون متوجه حق و حقیقته ما با سلاح ایمان همیشه در میدانیم ، چه بکشیم چه کشته شویم پیروزیم و در دفاع از مظلوم بر علیه ظالم لحظه ای تردید نداریم و مشت محکمی بر دهان یاوه گویان می کوبیم
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
      0 0
      چی بهت میدن توی همه صفحه ها همین رو مینویسی؟؟! بالاخره افرادی پیدا میشن که از ناموس و جان مسلمانان حمایت و دفاع کنند اجرشون هم با خداست اگه اونا نبودن صدامیان و داعشیان و ... شربتهای بهتری بهت میدادن؟؟!
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    0 0
    این همه سلاح که محور مقاومت داره مگه واسه همچین روزی نیست کجاست رجز خوانی های دروغین رحمت خدا به گروه های قسام
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    0 0
    درهای شهادت گشوده شدن بشتابید
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    0 0
    یکی از دو طرف ترجیحا غاصبان اگر کاملا نابود نشود این روند درگیری ادامه خواهد داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس