.

به طور کلی ارتش اوکراین از عملکرد این توپ های پدافندی ۶۰ ساله بسیار رضایت داشته و خواهان ارسال تعداد بیشتر همراه با مهمات کافی شده اند که قرار است در سال جاری میلادی از سوی آلمان ارسال شوند.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ حمله ارتش روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی و ارسال حجم انبوهی از تجهیزات مدرن غربی توسط کشورهای عضو ناتو برای کی‌یف، موجب شد تا نخستین بار پس از فروپاشی شوروی، جهان نظاره گر تقابل برترین تسلیحات ساخته شده توسط شرق و غرب در یک میدان نبرد با شرایط برابر باشد؛ علی رغم برتری فاحش تجهیزاتی روسیه در ابتدای جنگ، با گذشت زمان کشورهای غربی به رهبری ناتو دست به تجهیز ارتش اوکراین با تسلیحات مدرن خود کردند تا امروز تقریبا دو کشور در شرایطی نسبتا برابر به نبرد با یکدیگر در جنوب و شرق اوکراین بپردازند.

در سلسله گزارشات زیر قصد داریم به معرفی مهمترین تجهیزات به کار رفته توسط روسیه و اوکراین در جنگ اخیر و جزئیات عملکرد آنها بپردازیم.

توپ راداری ۳۵ میلیمتری گپارد

سامانه پدافند توپخانه ای "گپارد" در دهه ۱۹۶۰ میلادی در آلمان غربی طراحی و ساخته شد و از دهه ۱۹۷۰ به شکل انبوه وارد خدمت در ارتش آلمان غربی و تعداد زیادی از کشورهای متحد شد.

نگاهی به عملکرد سامانه پدافند توپخانه‌ای "گپارد" در تقابل با موشک و پهپادهای روسی/ توپ‌های پدافندی ۶۰ ساله آلمانی به داد اوکراین رسیدند! +فیلم و تصاویر
سامانه گپارد

سامانه گپارد از دو توپ ۳۵ میلیمتری هدایت راداری نصب شده روی شاسی تانک لئوپارد۱ تشکیل شده بود؛ این سامانه که در دسته پدافند ارتفاع کم جای می گیرد توان استفاده همزمان علیه اهداف هوایی و زمینی به ترتیب تا فاصله ۳۵۰۰ و ۵۰۰۰ متر را داراست؛ ۲ رادار باند اس و باند ایکس که به اولی به منظور کشف و رصد اهداف و دومی به منظور کنترل آتش تعبیه شده اند بردی حدود ۱۵ کیلومتر دارند که در گذر زمان چندین بار ارتقا یافته اند تا توان درگیری با اهداف جدید نظیر موشک های کروز ارتفاع پست و پهپادهای انتحاری را نیز داشته باشند.

در برخی نمونه های سامانه پدافندی گپارد، ۸ تیر موشک حرارت یاب استینگر در دو طرف شاسی نصب شده است تا توان درگیری این سامانه با اهداف مهاجم را تقویت کند.

نگاهی به عملکرد سامانه پدافند توپخانه‌ای "گپارد" در تقابل با موشک و پهپادهای روسی/ توپ‌های پدافندی ۶۰ ساله آلمانی به داد اوکراین رسیدند! +فیلم و تصاویر
نصب موشک های استینگر روی گپارد

گپارد اگرچه در ارتش کشورهای زیادی نظیر اردن، برزیل، رومانی، قطر، سوئیس و ... خدمت کرد اما در سالهای گذشته به عنوان سیستمی قدیمی و منسوخ شده محسوب می شد و موجب شد تا بسیاری از کشورها آن را از خدمت خارج کرده یا نظیر ارتش آلمان تعداد محدودی را در خدمت باقی بگذارند تا اینکه وقایع رخ داده در جنگ میان روسیه و اوکراین تفکرات قبلی در خصوص این سامانه را به کلی تغییر داد.

توپ‌های پدافندی ۶۰ ساله آلمانی به داد اوکراین رسیدند!

از تاریخ جولای ۲۰۲۲ میلادی تا زمان حاضر حدود ۵۲ دستگاه سامانه پدافندی گپارد به ارتش اوکراین تحویل داده شده است و قرار است ۱۵ دستگاه دیگر نیز در سال جاری تحویل شود.

نگاهی به عملکرد سامانه پدافند توپخانه‌ای "گپارد" در تقابل با موشک و پهپادهای روسی/ توپ‌های پدافندی ۶۰ ساله آلمانی به داد اوکراین رسیدند! +فیلم و تصاویر
اولاف شولتز صدراعظم آلمان در کنار سامانه گپارد

گپارد بر خلاف انتظارات قبلی که آن را سیستمی منسوخ و ناتوان تصور می کردند، توانست عملکرد بسیار خوبی از خود در برابر حملات موشکی و پهپادی ارتش روسیه ثبت کند؛ به گفته مقامات اوکراینی توپ های راداری گپارد در برابر پهپادها و کروزهای روسی بسیار موثرتر و مقرون به صرفه تر از سامانه های موشکی نظیر NASAMS یا پاتریوت بودند زیرا به جای شلیک موشک های چند میلیون دلاری با ذخایر محدود می توانستند با شلیک چند ده گلوله ارزان قیمت هدف خود را رهگیری و منهدم کنند.

منابع اوکراینی می گویند یکی از آتشبارهای اهدا شده از سوی آلمان در اکتبر ۲۰۲۲ میلادی نیروگاه برق شهر کی‌یف پایتخت اوکراین را از خطر نابودی توسط موشک و پهپادهای روسی نجات داده است.

رهگیری موشک کروز روسی توسط گپارد


همچنین بسیاری از پرتابه های مهاجم به هنگام حمله به مناطق حساس اوکراین نظیر بندر اودسا پیش از اصابت به اهداف خود توسط گپارد رهگیری شده اند.

انهدام پهپاد انتحاری روسی توسط گپارد در بندر اودسا


به طور کلی ارتش اوکراین از عملکرد این توپ های پدافندی ۶۰ ساله بسیار رضایت داشته و خواهان ارسال تعداد بیشتر همراه با مهمات کافی شده اند که قرار است در سال جاری میلادی از سوی آلمان ارسال شوند.

نگاهی به عملکرد سامانه پدافند توپخانه‌ای "گپارد" در تقابل با موشک و پهپادهای روسی/ توپ‌های پدافندی ۶۰ ساله آلمانی به داد اوکراین رسیدند! +فیلم و تصاویر
لاشه پهپاد انتحاری روسی شکار شده توسط گپارد

همچنین علی رغم سطح بالای تهدیدات علیه پدافند ارتش اوکراین در جنگ اخیر، تنها ۲ دستگاه گپارد در حملات پهپادهای انتحاری لنست روسی هدف قرار گرفتند.

انهدام سامانه گپارد توسط مهمات پرسه زن لنست


عملکرد رضایت بخش این سامانه پدافندی موجب شده تا بسیاری از کشورهای دنیا بار دیگر به سراغ طراحی و ساخت توپ های راداری مدرن روی شاسی متحرک برای مقابله با حملات دسته های چند ده فروندی پهپاد انتحاری یا موشک کروز باشند زیرا مقابله با این حملات موجی با سامانه های موشکی هزینه بسیار سنگینی داشته و خطر اوت نامبر شدن اتشبارهای پدافندی نیز وجود خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    11 12
    اینها یکسری دزد حق به جانب و شرخر هستند.
    • کارگر IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      6 5
      عامل موثر بالاتر از هر تجهیزات حمایت مردمیست.
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    15 7
    شرخر من چین است.
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    5 2
    دیوید شرخر
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    12 1
    در پدافند برد کوتاه ما جای این چنین سلاحی خالی است ، چند نمونه سوار بر خودرو ساخته شده اند مثل معراج و بهمن 57 ولی تا به حال به این صورت مستقل و زرهی نداشته ایم ، ما سیستم های مجید و آذرخش را داریم ولی متاسفانه فاقد توپ هستند ، کره جنوبی هم فکر می کنم چیزی شبیه گیپارد را دارد ، خود روس ها هم سیستمی روی شاسی تانک تی 72 به اسم ترمیناتور دارند ، البته سپاه چند سال قبل نفربر مکران را رونمایی کرد که داری یک برجک پیشرفته است و‌جای کار برای تبدیل شدن به این چنین سیستمی دارد ، به نظرم وقتش هست یک موتور برای تانک های سبک و‌نفربر ها در کشور طراحی کنیم ، آنچه که در جنگ اکراین مشهود بوده است هیچ جنبنده از تانک و نفربر و کامیون و امرپ و ... در امان نیستند جز اینکه بتوان یک محیط امن در اطراف آنها ایجاد کرد ، مقابله با پهپاد ها یک واجب در میدان نبرد هست .
    • IN ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      7 5
      ۶۰ سال پیش المانه
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      5 2
      برای کواد کوپتر ها که خیلی ریز جثه و زیاد در میدان هستند ، یک سیستم جمع و جور احتیاج هست ، توپ سه لول 20 میلی متری که داریم تولید می کنیم‌ با اپتیک 360 درجه روی شاسی نفربر عالی میشه ، البته با قابلیت اخلال الکترونیکی ،
  • Ali DE ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    11 3
    یک اسلحه و چکارچی خیلی خوب برای پهپاد ها.
  • ایرانی GB ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    11 10
    کسیکه این نظرات صد من یه غاز خودشو راجع به این سامانه گپارد داده و مرتب واسه سامانه گپارد به به و چه چه میزنه بهتره کمی تحقیق بکنه تا اولا" بفهمه این سامانه ها فقط در مناطق دشتی و رو باز قابلیت دارند وگرنه در مناطق کوهستانی و مناطق دریا پایه و یا نقاط مرتفع کوهستانی کاری از دست این سامانه های گپارد برای شکار پهپادها بر نمیاد چون پهپاد های روسی بخوبی میتونند از عوارض جغرافیایی بجهت اختفاء استفاده بکنند , دوما" روس ها شگرد جدیدی رو ابداع کردند بطوریکه با فرستادن پهپاد های خودشون به طرف آشیانه های این سامانه ها از محل دقیق سامانه های ضد هوایی اوکراینی خبردار میشن و اونها رو مورد حملات توپخانه ای خودشون قرار میدن در واقع با پذیرش از دست دادن چند پهپاد خود همین سامانه ها محل اختفاء خودشون رو به واحد های توپخانه ای روسیه آشکار میکنند و خودشون تبدیل میشن به سیبل هدف ... پس آقای نگارنده این مقاله : زیاد تو دلت قند آب نشه و زیادی واسه اوکراین جان خودت اشک پیروزی و ظفر نریز , روس ها اگر هیچ چیزی رو بلد نباشن جنگ کردن رو خیلی خوب بلدند و واسه همینم خط تولید پهپاد های شاهد ایرانی رو تو روسیه راه انداختند ! روس ها نه خنگ هستند و نه خل و چل , روس ها خوب بلدند شترهاشون رو کجا بخوابونند که دزدها به قافله شون دستبرد نزنه , تجربه شکست ناپلئون و هیتلر در روسیه اینو بخوبی ثابت کرده
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      1 1
      نوشته در کیلومتر های آخر صد خوبی برا پهباده به این هم بخوره بهتره به هدف بخوره
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      2 5
      روس‌ها در منجلاب جنگ اوکراین گیر افتاده و می‌خواهند ایران را هم شریک جرم کنند تا در آینده خسارت جنگی کمتری را پرداخت کنند
  • IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    12 20
    از خودت چی داری ؟! روسیه تمام ادواتش رو خودش ساخته، حتی پهپاد شاهد رو خودش میسازه دیگه، تو اوکراین غربگدا چی؟! غربی ها نباشن با چه سلاحی مقابل روسیه میجنگی؟!
  • US ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    15 5
    البته زنجیر آلمان و ژاپن رو باز کنند، سلاح هایی می‌سازند ‌که بشریت رو نابود میکنند
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      6 0
      میگن شیمیایی هیتلر هم استفاده نکرد
  • IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    13 6
    جنس فقط آلمانی
  • US ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    12 2
    به امید پایان جنگ در دنیا
  • US ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    11 7
    بمب اتم ایرانی تولید داخل افتخار ملی
  • سرهنگ IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    16 2
    ای خدای بزرگ و مهربان ، آتش جنگ را خاموش کن! و صلح و آرامش و امنیت را به دنیا و مردم دنیا هدیه بفرما! آمین!
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    17 5
    فرقی نمیکنه، با گپارد یا بی گپارد کار اوکراین امسال تمومه خود ارباباشم میدونن!! 😊😊😊
  • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    8 4
    کشور خودمون اخبار مهم نداره که صبح تا شب از ویژگی های تسلیحات تولیدی کشورهای مختلف مطلب منتشر میکنید؟
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    4 0
    اگر سیستم رادار و تخمین مسافت و سرعت خوبی داشته باشند، سیستم های فایروال عملکرد مناسبی دارند
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    2 0
    اگر سیستم رادار و تخمین مسافت و سرعت خوبی داشته باشند، سیستم های فایروال عملکرد مناسبی دارند
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    1 0
    اگر سیستم رادار و تخمین مسافت و سرعت خوبی داشته باشند، سیستم های فایروال عملکرد مناسبی دارند
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    10 0
    در حقیقت گپارد هم خانواده توپهای 35 میلی متری اورلیکن هست که در کشور ما هم از زمان حکومت پهلوی وارد شد و عملکرد درخشانی علیه هواگرد های بعث عراقی داشت، به دلیل مهمات قابل برنامه ریزی در نزدیکی هدف منفجر و هدف متخاصم را ترکش باران میکنه
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    4 6
    این آلمان همون کشوری است که بعد از جنگ جهانی دوم با مدیریت بسیار درست توانست به کجا برسد
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    5 4
    عکس تبلیغاتی شولتز در مقابل این سامانه جزئی از برنامه بازاریابی است! معمولا هرکسی دنبال قالب کردن محصولاتش است ...
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    3 0
    ساخت ایران قوی با اقتصاد قوی میسر است ایران هاب انرژی و مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند . ارز آوری _ دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و ...
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    8 2
    وقتی میگی پهبادهای روسی رو زده یعنی پهبادهای ایرانی رو زده! یعنی برای پهبادهای ایرانی آنتی پهباد اومده؟! پس ایران باید براش فکری کنه.
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      5 3
      منظورش لانست روسیه ست نه شاهد - اوایل ورود شاهد ۱۳۶ به میدان جنگ -یه فروند سامانه گپارد وظیفه حفاظت از تاسیسات برقی اوکراین رو داشت -روسیه شاهد رو میفرسته برای زدن اون تاسیسات -سامانه گپارد هر کاری میکنه نمیتونه بزندش -شاهد ۱۳۶ میخوره به پست برق -برق قطع میشه -کلیپ اش رو تو فضای مجازی هست ببینش
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    4 7
    المان همیشه عالیه
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    8 1
    ایران باید خودش را خیلی قوی کنه
  • مجتبی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    9 3
    جنس المانی کیفیت خودشو داره .هر صنعتی المان ورود کرده جز 3قدرت اون شده
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    5 8
    ما سامانه آرمان علیوردی رو داریم!!!! زرششششششششششششششششششک
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      7 5
      اسکل جون -اگر موشک ها و پهپادها ی ما به درد نخور هستن چرا مسولان اروپایی از رییس جمهور چین خواستن که از ایران بخواد پهپادها و موشک هاش رو به روسیه صادر نکنه-
  • جعفری IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    احسنت
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    10 5
    آلمان تکنولوژی 60 سال پیشش هنوز کارایی داره .
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      7 7
      کاسه لیس های غربی هم همینطور
  • حمید IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    3 1
    تشکر از مشرق بابت آگاهی دادن و روشنگریش
  • CH ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    5 1
    سرویس دفاع و امنیت مشرق خوب قلم می زنه - علاوه بر تهیه مفاد علمی و مستند - بی طرفی را هم رعایت می کند . با این می گوییند کار خوب روزنامه ای
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    1 0
    مگر آلمان برای پیشرفت ارتشش ا کنار نگذاشته بود این دروغ ها چیست هاشمی رفسنجانی که دروغ نمی گوید
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    الگوهای جدید برای مهندسان ایرانی جهت همون که همه میدونیم! لابد مهندسی معکوس!
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    ایران تا اینجا کار خوبی کرده سرزمین های اشغال شده توسط روسیه رو به رسمیت نشناخته چون اگه این کارو بکنه رسما شریک جرم شناخته میشه.
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    جالب بود
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    شهر خارکف شاه کلید جنوب و شرق اوکراین است
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    شهر خارکف شاه کلید جنوب و شرق اوکراین است اولا راه اهن جنوب شرق اوکراین از شهر خارکف عبور می کند و شاهرگ ارتش اوکراین شهر خارکف است با محاصره شهر خارکف از محور شمالی کار ارتش اوکراین در جنوب تمام است دوما شهر خارکف قلب صنعتی اوکراین است سوما محاصره شهر خارکف نیازمند شروع نبرد شهر چرنیهوف و تهدید کردن شهر کیف است روسیه با بردن یک لشکر به حومه شهر کیف می تواند ده لشکر اوکراین را از جنوب به شمال بکشاند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس