عطوان

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب با اشاره به تحرکات نمایشی «جو بایدن» درباره محدودیت های تسلیحاتی و ندادن سلاح به رژیم صهیونیستی، با ذکر ۶ دلیل، مواضع رئیس جمهوری آمریکا را دروغ دانست.

به گزارش مشرق، عطوان در رای الیوم با اشاره به تهدیدات رئیس جمهوری آمریکا درباره ندادن بمب و سلاح به رژیم صهیونیستی به منظور ممانعت از حمله ارتش این رژیم به رفح، آن را نمایشی بد به منظور وانمود کردن اختلاف میان طرفین و با هدف فرونشاندن خشم دانشجویان در آمریکا و تقویت فرصت بایدن در پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور دانست.

وی ادامه داد: بایدن دروغگوی ماهری است که بر بنیامین نتانیاهو پیشی گرفته و تهدیداتش به دلایل زیر ارزشی ندارد و مانع از یورش ارتش اشغالگر به رفح نخواهد شد؛

نخست، نیروهای صهیونیست هم اکنون وارد شهر رفح شده، گذرگاه آن با مصر را اشغال، پرچم رژیم اسرائیل را بر دیوارهای آن نصب و آن را به طور کامل بسته اند که مفهومش توقف کمک های بشردوستانه و گرسنه نگه داشتن این شهر و کل نوار غزه است.

دوم، رژیم اشغالگر در حال حاضر بمبهایی را که بایدن تهدید به ندادن آن به تل آویو کرده، به مقدار کافی در اختیار دارد و از آن برای ویرانی شهر غزه، اردوگاه های مرکز آن و شهر خان یونس استفاده کرده و در زرادخانه نظامی این رژیم به اندازه کافی برای نابودی کامل شهر رفح از این سلاح موجود است.

سوم، در حالی نظامیان صهیونیست بر محور صلاح الدین (فیلادلفیا) در مرز مصر مسلط هستند که این نقض تعهدات اسرائیل به بایدن و نقض کمپ دیوید و اسلو است که هر دو در کاخ سفید و با تضمین آمریکا به دو طرف مصری و فلسطینی، امضا شده است.

چهارم، نتانیاهو کاملا با بایدن در جنگ غزه هماهنگ است، بایدن هرگز از او نخواسته که جنگ را متوقف کند و این جنگ کشتار را به مثابه دفاع از خود می داند و سیل ارسالی سلاح به رژیم اسرائیل را طی هفت ماه گذشته متوقف نکرده و کمک ۲۶ میلیارد دلاری به تل آویو داده که حسادت و خشم ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین را نیز برانگیخته است.

پنجم، اگر اختلاف میان بایدن و نتانیاهو جدی بود، آمریکا ناوهواپیمابر به دریای مدیترانه به منظور مقابله با تهدیدات حزب الله برای گسترش جنگ اعزام نمی کرد.

ششم، تهدیدات بایدن جدی نیست، زیرا اگر چنین بود، مذاکرات قاهره درباره آتش بس را متوقف و نمایندگان را سریع خارج می کرد، اما چرا این مذاکرات پس از یورش به رفح و موافقت حماس با پیش نویس توافق پس از اصلاحات آمریکا و مخالفت آن از سوی نتانیاهو ادامه یافت؟

این تحلیلگر نوشت: این تهدیدات بایدن ما را گول نمی‌زند، زیرا توافق قبلی میان آمریکا و اسرائیل برای حمله به نوار غزه و به راه انداختن جنگ بزدلانه برای کشتن هزاران غیرنظامی به منظور سوق دادن پایگاه مقاومت علیه آن و مجبور کردن مقاومت به تسلیم، وجود داشت. پایداری معجزه آسا و اداره هوشمندانه جنگ، اهداف اسرائیل را در جنگ ناکام گذاشت و همه محاسبات آمریکا را به هم ریخت.

عطوان به پوشالی بودن تهدیدات بایدن علیه رژیم صهیونیستی اشاره کرد و یک نمونه آن را، ماجرای کشته شدن هفت نفر از کارکنان سازمان آشپزخانه مرکزی از سوی این رژیم دانست که بایدن به وعده های خود درباره توقف ارسال سلاح به اسرائیل و نیز تحریم شهرک نشینانی که مرتکب اقدامات ترویستی علیه فلسطینیان در کرانه باختری شدند، هرگز عمل نکرد.

وی تاکید کرد: هر آنکه تهدید می کند، آن را در سکوت اجرا می کند. بایدن از نتانیاهو می ترسد. حضور یک نظامی اسرائیلی در رفح برای اعمال سریع تحریم ها علیه نتانیاهو کافی بود، اما همه مواضع بایدن درباره حمایت از غیرنظامیان اشک تمساح است. اگر بایدن راست می گفت، اجازه ویرانی بیمارستان ها و قتل بیش از ۳۵ هزار غیرنظامی را که بیشتر آنان را زنان و کودکان تشکیل می دهند، نمی داد. چرا بایدن اقدامی برای حمایت از غیرنظامیان انجام نداد؟

این تحلیلگر اضافه کرد: نتانیاهو از به چالش کشیدن و خوار کردن بایدن حتی به شکل ظاهری نیز لذت می برد و به طور حتم او به شهر رفح با هدف نابودی چهار گردان حماس به زعم خود، حمله خواهد کرد، اما مردان مقاومت مشتاق رویارویی با نیروهای او هستند و درس فراموش نشدنی به نیروهایش خواهند داد و خواب را بر او طی روزها، ماهها و سالهای باقیمانده از عمرش پشت میله های زندان محروم خواهند کرد.

عطوان نوشت: حمله مقاومت به مرکز نظامیان صهیونیست در گذرگاه «کرم ابوسالم» به مثابه پیام خوشامدگویی به نتانیاهو و نیروهایش بود و آنچه بر سر نیروهایش در این شهر آمد. همانطور که نظامیان صهیونیست از خان یونس پس از تلفات سنگین گریختند، از شهر رفح نیز با تلفات سنگین تر خواهند گریخت و ژنرالهای اسرائیلی در این شهر حسرت روزهای خوب در خان یونس را خواهند خورد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • US ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    بایدن حرامزاده تر از ترامپ هست ، راست گفته قبل از رئیس جمهور شدن هم گفت به برجام برخواهم گشت! که برنگشت.با نتانیاهو هماهنگ هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس