بوگدانف: آمریکا نمی‌گذارد کُردها با دولت سوریه مذاکره کنند

معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید که واشنگتن علاقه‌ای به حل مسئله کُردهای سوریه ندارد و به متحدان کُرد خود اجازه مذاکره با دمشق را نمی‌دهد.

به گزارش مشرق، علی‌رغم پایان جنگ سوریه و متمایل شدن مخالفان پیشین دولت «بشار اسد» به ازسرگیری روابط دیپلماتیک با دمشق، به نظر می‌رسد تلاش‌های پشت‌پرده واشنگتن برای جلوگیری از برقراری روابط با دولت سوریه همچنان ادامه دارد.

«میخائیل بوگدانف» معاون وزیر امور خارجه روسیه، صبح امروز (سه‌شنبه)، در آستانه برگزاری بیستمین مرحله گفت‌وگوهای «روند آستانه» در پایتخت قزاقستان، در اظهاراتی به این مسئله اشاره کرد.

طبق گزارش شبکه «روسیا الیوم»، بوگدانف، صبح امروز، در جمع خبرنگاران و در آستانه برگزاری گفت‌وگوهای روند آستانه بیان کرد که آمریکا علاقه‌ای به حل مسئله کُردهای سوریه ندارد.

تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از ارتباط با دولت سوریه پس از آن شدت گرفته است که مخالفان سرسخت دمشق از جمله ترکیه هم‌اکنون از مذاکره با دولت سوریه سخن به میان می‌آورند.

به دنبال تلاش‌ برخی از کشورهای عربی و ترکیه برای عادی‌سازی روابط با دمشق، گروه کُردی موسوم به «اداره خودمختار شمال و شرق سوریه» (روژاوا) نیز اخیرا در بیانیه‌ای آمادگی خود را برای مذاکره با دمشق اعلام کرد.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، شامگاه سه‌شنبه هفته گذشته، روژاوا که رابطه نزدیکی با آمریکا دارد، اعلام کرد: «آمادگی خود برای دیدار با [مقامات] دولت سوریه و گفت‌وگو با آن‌ها و تمام طرف‌های سوری به منظور رایزنی و مباحثه برای ارائه ابتکار و ایجاد راهکار برای بحران کشور را تایید می‌کنیم.»

با این حال، بوگدانف در جمع خبرنگاران اشاره کرد که آمریکا «نمی‌گذارد گروه‌های کُرد متحدش با دولت سوریه وارد مذاکره شوند.»

معاون وزیر خارجه سوریه در ادامه سخنانش به صورت غیرمستقیم به علت مخالفت آمریکا با برقراری روابط با دولت سوریه اشاره کرد و و اظهار داشت: «آمریکا همچنان به بهانه مبارزه با تروریسم در مناطق اقتصادی مهم سوریه در شرق فرات حضور دارد. این مناطق نفت و منابع طبیعی مهمی دارند. در منطقه التنف در جنوب سوریه نیز به همین شکل است.»

به‌رغم تلاش‌های آمریکا برای پنهان نگاه داشتن مقاصد اصلی از حضور نظامیان این کشور در سوریه، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ‌آمریکا پیشتر در اظهاراتی به صراحت گفته بود که نیروهای آمریکایی برای استفاده از چاه‌های نفت در سوریه حضور دارند.

دولت دمشق بارها با ارائه مدارک مستند سرقت نفت سوریه توسط آمریکا فاش کرده است. دمشق همواره اعلام می‌کند که آمریکا پس از سرقت نفت سوریه آن‌ها را از گذرگاه‌های غیرقانونی در شرق سوریه به پایگاه‌های خود در شمال عراق قاچاق می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    2 2
    خاورمیانه متعلق به کردهاست
    • حسین IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      0 0
      کل غرب آسیا مال ایران عزیز.
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      0 1
      خاورمیانه رو با هندوستان اشتباه نگیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس