نقشه میدانی سوریه.jpg

براساس توافقی که از ابتدای هفته جاری به اجرا درآمده، تلاش می شود با نقش آفرینی مسکو، تهران و آنکارا درگیری‌ها به مدت شش ماه در ۴ منطقه متوقف و به حداقل کاهش یابد.

سرویس جهان مشرق  -  جدیدترین تحولات میدانی سوریه را که مرور کنیم آرامشی نسبی و البته شکننده در حومه غربی شهر حلب، شمال استان حماه، غوطه شرقی دمشق و استان درعا حاکم شده اما پیشروی سریع تروریست های موسوم به ارتش آزاد در حومه شرقی استان سویداء، جنوب شرق استان دمشق، جنوب استان حمص و نزدیک شدن آنان به مرزهای اداری استان دیرالزور و همچنین تصرف بخش های وسیعی از حومه استان الرقه توسط نیروهای دموکراتیک کرد و ارتش آمریکا خطر تجزیه این کشور را در دو بخش شرقی ( استان دیرالزور ) و شمالی ( تشکیل اقلیم کردستان) افزایش داده است.

برآیند تحولات میدانی نشان می دهد در مقطع فعلی احتمال تجزیه سوریه در بخش شرقی و شمال شرق ( تشکیل اقلیم کردستان) وجود دارد و البته این سناریو در شمال این کشور قابل تکرار است.

نگرانی های ناشی از تجزیه سوریه در نهایت باعث شد همزمان با مذاکرات « آستانه»، توافقی تحت عنوان « مناطق کاهش تنش یا همان مناطق پرواز ممنوع» میان دولت سوریه و گروه های تروریستی به امضا برسد.

براساس این توافق که از ابتدای هفته جاری به اجرا درآمده، تلاش می شود با نقش آفرینی مسکو، تهران و آنکارا درگیری ها به مدت شش ماه در ۴ منطقه متوقف و به حداقل کاهش یابد که به شرح ذیل است.

۱-  شمال سوریه ( غرب شهر حلب - شمال استان حماه )
۲-  شمال استان حمص
۳- غوطه شرقی دمشق
۴-  جنوب سوریه ( استان های درعا و قنیطره)

در نقشه ذیل « مناطق کاهش تنش» را مشاهده می کنید:


برای دیدن اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید

با کاهش و توقف درگیری ها در ۴ منطقه مورد اشاره فرصت خوبی برای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت فراهم شده تا با گسترش عملیات در شرق و شمال شرق از تجزیه این کشور جلوگیری کنند.

محور های عملیات ارتش سوریه و جبهه مقاومت در صورت عدم شکست توافق

در مقطع فعلی جبهه مقاومت فرصت دارد در محور نخست از شرق استان حمص به سوی استان دیرالزور حرکت کنند تا محاصره ۴ ساله نیروهای سوری و دهها هزار شهروند در استان دیرالزور شکسته شود.

پیشروی در محور شرقی شهر راهبردی تدمر و شمال  فرودگاه تی ۴ در شرق استان حمص گام نخست نیروهای سوری و مقاومت برای حرکت به سمت شرق این کشور و ادامه عملیات در محور نخست است.

در روزهای گذشته در محور نخست عملیات، حدود ۳۰ کیلومتر از مناطق آلوده از وجود عناصر تروریستی داعش پاکسازی شده که شامل مناطق مهم التدمریه، المهشم، رشته کوه الشومریه، الشیحه، رجم العالی و ارتفاعات راهبردی ۸۸۱ - ۸۷۶ - ۹۶۸ است.

محور دوم عملیات

ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در محور دوم نیز می توانند با باز پس گیری منطقه راهبردی السخنه به سمت جنوب استان های حسکه و الرقه حرکت کنند تا تلاش نیروهای دموکراتیک کرد و ارتش آمریکا برای تجزیه شمال شرق این کشور با شکست روبه رو شود.

اگر عناصر تروریستی و دولت ترکیه به رهبری آمریکا به توافق « کاهش مناطق تنش» پایبند باشند فرصت دیگری نیز در اختیار نیروهای ارتش سوریه و جبهه مقاومت وجود دارد تا عملیات تکمیلی را همزمان در محور سوم  آغاز کنند.

محور سوم عملیات

ادامه عملیات در شرق استان حلب و عقب راندن عناصر تروریستی داعش از فرودگاه راهبردی الجراح و مناطق حومه و در نهایت رسیدن به غرب استان رقه همان تکمیل محور سوم عملیات ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت است که البته پیشروی ها می تواند تا حومه شمال شرقی استان حمص ادامه پیدا کند.

در صورتی که نیروهای ارتش سوریه و جبهه مقاومت در محور سوم بتوانند خود را به جنوب غرب استان رقه و حومه جنوبی شهر الطبقه برسانند راه ارتباطی نیروهای کرد در این محور قطع می شود و آنان دیگر نمی توانند به مناظق نفت خیز در جنوب استان الرقه و جنوب شهر الطبقه راهی پیدا کنند؛ این مناطق بیش از ۴۰ درصد مساحت استان الرقه، پایتخت خود خوانده گروه تروریستی داعش را شامل می شود.

برای دریافت اینفوگرافی در اندازه اصلی؛ روی آن کلیک کنید

قطع ارتباط عناصر تروریستی داعش از جنوب استان الرقه به سمت استان دیرالزور نتیجه دیگر ادامه عملیات در محور سوم به شمار می آید که اگر در دستور کار قرار گیرد به معنای فلج کردن گروه تروریستی داعش در شمال شرق سوریه است.

محور چهارم عملیات

شاید مخاطبان تصور کنند عملیات در محور سوم می تواند تا این مرحله ادامه پیدا کند اما باید توجه داشت بخش هایی از جنوب استان حلب و شمال شرق استان حماه در اشغال گروه تروریستی داعش است و اگر پیشروی ها مورد اشاره محقق شود می توان به پاکسازی این مناطق هم امیدوار بود.


بر همین اساس، پیشروی در بخش جنوبی استان حلب به معنای رسیدن نیروهای سوری و مقاومت به مناطق مرزی شمال شرقی استان حماه، قطع حملات به شهر راهبردی « سلمیه» ( دروازه شرق ورود به مر کز استان حماه)، تامین امنیت مسیر راهبردی « اثریا - خناصر» و پایان حملات گروه تروریستی داعش به این مسیر ارتباطی مهم است.

قابل ذکر است مسیر ارتباطی اثریا - خناصر تنها جاده در دسترس برای ارسال تجهیزات و انتقال نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت از دمشق به مناطق شمالی این کشور است.

آن روی سکه توافق؟

حال باید منتظر و ماند دید آیا حامیان گروه تروریستی که تلاش زیادی برای امضای توافق « کاهش مناطق تنش» کردند به تعهدات خود پایبند هستند یا خیر؛ تجربه توافق های پیشین ثابت می کند جبهه غربی- عربی حامی گروه های تروریستی غیر قابل اعتماد هستند.

به گزارش مشرق، اگر حامیان تروریست ها به تعهدات خود عمل کنند افق روشنی برای صلح در سوریه وجود دارد اما اگر آنان در این فرصت ۶ ماهه برای تجدید قوا برنامه ریزی کنند بدون شک باید وضعیت خطرناکی را برای این کشور متصور بود.

مشرق در روزهای آینده گزارشی در خصوص تجربه های تلخ توافق های پیشین و برنامه ریزی حامیان گروه های تروریستی برای به شکست رساندن توافق « کاهش مناطق تنش» و سوء استفاده احتمالی آنان برای تجدید قوا منتشر می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    8 19
    فکر می کنم شهر السخنه توسط ارتش عربی سوریه آزاد گردید
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    15 10
    اینها همه عملیات فریب برای سوریه وایران و روسیه است عملیات اصلی درجنوب سوریه بزودی همزمان با نتخابات ایران شروع می شود
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    28 36
    سوریه تجزیه میشه ،و ما ساده لوحانه به پیشروی نیروهای کرد تو این چند سال نگاه کردیم ، کردها همیشه از پشت خنجر میزنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس