کد خبر 409049
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴

24آوریل (۴ اردیبهشت) صدمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه است.

به گزارش مشرق،در سال ۱۹۱۵ میلادی در خلال جنگ جهانی اول و با فرصتی که جنگ فراهم آورده بود، امپراتوری عثمانی با برنامه‌ای از پیش تعیین شده در شب ۲۴ آوریل صد‌ها تن از رهبران سیاسی و روشنفکران ارمنی را دستگیر کرد و به قتل رساند. پس از آن در فاصله سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ میلادی بیش از ۱.۵ میلیون ارمنی ساکن ارمنستان غربی بر پایه طرح و برنامه‌ریزی منسجم سردمداران امپراتوری عثمانی و در اجرای سیاست‌ نژادپرستانه حزب حاکم «اتحاد و ترقی»، ملقب به ترک‌های جوان به قتل رسیدند.
از فردای ۲۴ آوریل سربازان عثمانی به شهر‌ها و روستاهای ارمنی‌نشین رفتند و آن‌ها را به این بهانه که در منطقه جنگی قرار دارند و باید به مکان‌های امن منتقل شوند، از خانه‌هایشان بیرون کشیدند اما آنان گروه‌های ارمنیان را که بیشتر شامل زنان،‌ کودکان و سالخوردگان بودند به صورت کاروان‌هایی به طرف تبعیدگاه روانه‌ می‌کردند و این تبعیدگاه صحرای مرکزی سوریه واقع در منطقه دیرالزور در نزدیکی حلب بود.
دولت ترکیه نسل‌کشی ارمنیان را تکذیب و ادعا می‌کند که ارمنیان تنها از منطقه جنگی شرقی منتقل شده‌اند و با ناچیز خواندن شمار کشته‌شدگان، آن‌ها را قربانیان درگیری‌های قومی می‌داند.
{$sepehr_album_25557}
منبع: تاریخ ایرانی _ دیلی میل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 24
  • م ج ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    شما چرا دامن مي زنيد به حرف دشمنان.نمي خواهم بگويم نسل كشي بوده يا نه چون بنده نه مورخ هستم ونه صاحب نظر ولي همين قدر مي دانم كه اين را نسل كشي مي دانند ولي قتل عام مردم مسلمان در ميانمار ولبنان وفلسطين و....يك در گيري قومي محاسبه مي گردد وهيچ كس هم صدايش در نمي آيد
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    قيامت چه خبره .خدايا پناه برتو از طلمي كه بر بشر رفت وميرود. خداياي ارحم اراحمين: مگر ميشود كودكي ،زني و... به اين دنياي فاني بيايد وفقط بدبختي،كشتار،خونريزي وستم ببيند وسپس بميرد حال اين روزهاي سوريهاي آواره ،ايزديهاي عراق،مسلمانان ميانمارويمن و............................................................................. همجون ستمي است كه درقرون گذسته بربشر رفته است. قطعا" جهان باقي منتظر قدوم مظلومين وضعيف نگاه داشته شدگان زمين است.آنها كه اشكها وناله هايشان رادربيابانهاي منطقه كسي جز خدا وولي اش نميشنود.
  • آرش آذر ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    این مقاله و عکسها تقدیم میشود به رجب طیب اردوغان تکذیب قتل عام ارامنه توسط ترکیه و تایید هولوکاست توسط اسراییل چقدر شبیه همند .
  • ايراني ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    بسيار درد ناك است ، يادمان نرود كه مردم نجيب ايران هم در هجوم اقوام چادر نشين وبي فرهنگ ميليونها كشته دادند
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    عکس های نسل کشی آل سعود چی ؟؟؟؟؟ امنا را کی منتشر میکنی؟؟؟؟؟
  • عباسی ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    پس حمایت ترکیه از داعش چیز عجیب و غریبی نیست اردو غان هم فرزند همان عثمانی های قاتل است
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    ترکیه هنوز هم دست از خوی خباثتش برنداشته و با حمایت از داعش در همان جاده قدم بر میدارد
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    و البته به عنوان انتقام قتل عام ارامنه غربی توسط دولت عثمانی، ارامنه شرقی آذریهای شیعه را کشتار کردند و با تصفیه قومی و تخریب مساجد و آثار اسلامی ارمنستان فعلی را بوجود آوردند. ارمنستان و آذربایجان فقط یک راه برای حل مشکلاتشان دارند و آنهم پیوستن به کشور ثالثی مانند ایران است. اگر این دو قومیت به صورت دو کشور مجزا باقی بمانند تا ابد با هم سر سازش نخواهند داشت. چرا که پان ترکیست ها وجود ارامنه و کردها را حد فاصل ترکیه با مناطق ترک نشین آسیا می دانند و از اواحر قرن نوزدهم دایما به فکر برداشتن این مانع بوده اند و از سوی دیگر هم ارمنی ها بقای خود را در حذف مسلمانان جستجو می کنند که تحریک روسیه هم مزدید علت است. لهذا در وقوع انواع جنایات بیشمار از سوی طرفین و قربانی شدن مردم غیر نظامی اجتناب ناپذیر است. در حالی که همین ارامنه تا پیش از معاهده ترکمنچای هیچ مشکلی با همسایگان مسلمان خود نداشتند و هیچ تنشی وجود نداشت. هر چه هم امروز هست حاصل تقابل پان ترکیسم با سیاستهای روسیه است.
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    می دونید یک و نیم میلیون در اون سالها یعنی چی؟ از جمعیت ادعایی یهود در هلوکاست هم بیشتر
  • محمد ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    هلوکاست ازنوع ترکی!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    کار بد بده چه علیه مسلمونا چه علیه قومیت ها و مذاهب دیگر اینو اسلام به من یاد داده بدون شک کشتار کودکان و زنان بی گناه دل هر انسانی رو به درد میاره انشاالله با ظهور امام زمان عج بساط ظلم ظالمین به زودی زود برچیده شود.
  • سروش ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    کشوری که سلفش علیه انسانها و مردم مسلمان سوریه این طور در حال توحشه و وحشیهایی مثل داعش و جبهة النصر و القاعده رو برای حمله به مردم مسلمان سوریه این طور تجهیز می کنه، آیا انتظار دارید با انسانهای غیر مسلمانان درست رفتار کنه؟ آیا شما سران ترکیه رو در این یکصد سال اخیر انسان می دانید؟ ایا اینها انسانند و مسلمانند که مثل انسان فکر کنند؟ اینها نوکران غرب و ناتو و الخصوص آمریکا هستند و از انسانیت به دور.
  • سیدیاسر ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    کشتار بندگان خدا از هر دین و مسلکی در آئین مانیست جنایت را به شدت محکوم میکنیم حال در فلسطین باشه یا در ترکیه حال مسلمان باشه یا ارمنی همین دولت خونخوار عثمانی به شیعیان و ارامنه ظلم کرده در ضمن در حال حاضر داعش و ... هم تحت حمایت کسانی هستند که خواهان یک عثمانی جدید هستند یاعلی
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    توی این عکسها افرادی که آوراه شدند و مردانی که در حال کمک و غذا دادن به مردم هستند کلاه عثمانی دارند... گر عدو شود سبب خیر هیمنه!!!!
  • محمد امین ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    رجب جون . نگی فتوشاپه که ناراحت میشمها
  • ایرانی ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    واقعا دقت کردید ترکیه چقدر مکارانه میخواد نسل کشی ارامنه رو جنگ بین اسلام و مسیحیت جلوه بده و اینطوری دامن ننگین خودش رو از منجلابی که درست کرده بکشه بیرون!؟ نه خیر دوست عزیز. اینجا نه بحث مسیحیت و اسلامه و نه عثمانی یا ترکیه داعشی نماینده مسلمانهاست. اینها از هر دینی که باشن، انسانن و یه حقوقی دارن.
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    جمعیت ادعایی یهود 6 میلیونه عزیزم!
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    ایضا نسل کشی آشوریان ،ایزدیان،کردها،یونانیان،علویها.در واقع عثمانی ها با این کار برای خودشان سرزمین سازی کردند. عثمانی ها می گفتند برای نسل کشی و اخراج یونانی ها از سرزمینشان ،اناتولی دلایل مذهبی دارند ولی حتی به یونانیان کاپادوکیا که مسلمان بودند نیز رحم نکردند.
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    1 0
    به ترک توهین نشود اگه حرفی هست به دولت عثمان ربط دهید...
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    نسل کشی ترکیه واقعیت دارد و از ترسشان هم میخواهند کتمان کنند .بنده با هر نوع نسل کشی حتی کشتار مردم بیدفاع توسط برخی ارمنیها د رقره باغ را هم محکوم میکنم.عمل عثمانیها و تندروهای ارمنی یا داعش از نظر ماهیت هیچ فرقی ندارند.لعنت به این انسان نماها
  • سیوندی ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    ترکیه سابقه درخشانی در نسل کشی داره ارمنی ها کردها و الانم شیعیان ،زرتشتیان و کردهای عراق و سوریه
  • محسن ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    آقای اردوغان چرا حداقل یک بار شده به این عکس ها نگاه نمی کنید .
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    باید نسل کشی ایرانیان درجریان اشغال ایران توسط انگلیس وروس هم جهانی شود.
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    یزیدی های عراق ابدا زرتشتی نیستند.
  • محمد غ ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    وقتی که گفت ثقلین روحفظ کن یعنی ظاهر کتاب الله که همه داشتند کافی نبود و باطن را باید دنبال میکردند و باطن+ظاهر باهم اصل و اصالت دارد و راه نجات است. جنایات کسانی که نور امام را در نظر و عمل خویش فراموش کردند ناشی از شکستن بال عترت است.نسیان عترت همانا و سقوط همانا.سقوط از سماوات خداوندی و گرفتار شدن در ظلم و کشتار و ........ به طوری که خدا به ظلم و ذبح و جهاد نکاح تقلیل پیدا می کند و خدا چندش آورترین موجود می شود. اینها ناشی از شکستن یکی از بالهای ثقلین است. اکنون و هم اکنون امام عصر عج بر شیعه ولایت دارد به همین خاطر نه فقهای شیعه و نه پیروان آنها را به سمت حدوث گروههایی مثل داعش و طالبان سوق پیدا نمی کنند. بله ..... امام زمان شیعه زنده است و این امر باید در نظریات و زندگی ما هویدا بشه و خودشو نشون بده . برای ظهور و سلامتیش صلوات
  • محمد غ ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    وقتی که گفت ثقلین روحفظ کن یعنی ظاهر کتاب الله که همه داشتند کافی نبود و باطن را باید دنبال میکردند و باطن+ظاهر باهم اصل و اصالت دارد و راه نجات است. جنایات کسانی که نور امام را در نظر و عمل خویش فراموش کردند ناشی از شکستن بال عترت است.نسیان عترت همانا و سقوط همانا.سقوط از سماوات خداوندی و گرفتار شدن در ظلم و کشتار و ........ به طوری که خدا به ظلم و ذبح و جهاد نکاح تقلیل پیدا می کند و خدا چندش آورترین موجود می شود. اینها ناشی از شکستن یکی از بالهای ثقلین است. اکنون و هم اکنون امام عصر عج بر شیعه ولایت دارد به همین خاطر نه فقهای شیعه و نه پیروان آنها را به سمت حدوث گروههایی مثل داعش و طالبان سوق پیدا نمی کنند. بله ..... امام زمان شیعه زنده است و این امر باید در نظریات و زندگی ما هویدا بشه و خودشو نشون بده . برای ظهور و سلامتیش صلوات
  • abbas ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    الان هم ترکیه داره همچین کارهای رو در سوریه و عراق توسط مزدورهاش انجام میده اما الان به شکل داعش داره جنایت میکنه
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    مرگ بر ترکیه فاسد و اردوغان نفهم و حیله گر...
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    اسلام به ذات خود ندارد عیبی-هر عیب که هست در مسلمانی ماست.....
  • پژمان ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    اشتباه منفي دادم كاملا با شما موافقم ارمنستان و آذر بايجان هردو بخشي از حوزه تمدني ايران هستند و اينهمه دشمني ميان آنها دلايل برون مرزي !!! دارد
  • تبریزلی ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    اشتباه مثبت زدم
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    امپراتوری که اردوغان بهش افتخار میکنه و امپراتوری مهربانی کورش که ما ازش فرار میکنیم
  • احمد ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    برای من خیلی جالبه این همه عکس از نسل کشی ارامنه هست اما عکسهای دقیقی از نسل کشی قحطی ایرانیها نیست. اینو باید از دکتر زیباکلام حافظ منافع غربیها پرسید. تا همه جوره توجیهمون کنه
  • اهوازی ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    کشتار یک و نیم میلیون ارمنی و میلونها آذری و کرد و شیعه علوی و اثنی عشری و ایزدی و مسیحی یونانی تبار حقیقت مسلم کارنامه حکومت عثمانی و جمهوری ترکیه میباشد.
  • ناشناس ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    ترک ها در طول تایخ میلونها ایرانی و شیعه را هم قتل عام کردند.درباره کشتار آذری ها و کردها و شیعیان و علوی ها توسط عثمانی و سپس ترکیه هم گزارش بنویسید.
  • yaser ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    نسل کشی اول رو ارامنه شروع کردن ظرف 48 ساعت از ضغیر تا کبیر کهنه شهر و بقیه جاها رو سر بریدن،البته این نسل کشی نتیجه خیانت خان کردها آقا اسماعیل به مارشیمون بود که بعد از جلسه ای که برای تعیین قلمرو در خلال بی کفایتی احمد شاه قاجار ترتیب داده بودند اسماعیل آقای کرد خیانت کثیفی کرد و مارشیمون رو به رگبار بست،بعدشم خواهر مارشیمون دستور قتل عام کردها رو داد که ترک ها هم به خاطر حمایت از کردها متحمل کشتار فجیعی شدند و آقا اسماعیل هم فرار کرد به شهرستان خوی.به نظر من ارمنی ها نتیجه اعمالشون رو چشیدن همین.خداوند غرور و حیله گری رو از ما دور کنه که هرچی میکشیم از این دوتاست.
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    آفرین سوئدی دقیقا تز من هم همینه . تنها راه نجات این دو کشور بازگشت به دامان پاک ایرانه . امیدوارم مشرق زودتر یک گزارش مفصل درباره قراداد ننگین گلستان و ترکمانچای چاپ کنه .
  • ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    مشرق جون تو که خودتو علامه دهر میدونی و تو هر چیزی صاحب نظری ... عزیز دلم قربون اون روی سنگ پات برم من.از زیر پتو بیا بیرون یه مقدار تحقیق کن بعد اورت بده.قتل عام مسیحیان مومن ارامنه با برنامه ریزی یهودیان نفوذی در این امپراتوری انجام شد.چرا؟به خاطر نپرداختن پول به کلیسای کاتولیک که آخرش همه این پول ها رو میدادن به جامعه یهود و جلو گیری از نشر مسیحیت ارتودوکس از طریق ارمنستان به اروپا
  • طاهر ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    تصاویر نسل کشی در سوریه را نیز به افتخارات اردوغان اضافه کنید.
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    یکی ار علما و فقها به من نادان بگه پس امام زمان کو کجاست کی میاد پس کی میخواد جلوی ظلم را بگیرد من دیوانه شده از بس با خودم فکر کردم تضاد پیدا کردم بین بودن و نبودن
  • علی ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    ببخشید اشتباهی منفی دادم.با نظرتون موافقم.
  • رضا ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    کسانی که یادی از خدا نمیکنند چطور خود را لایق یافتن امامی راهنما میدانند
  • حامد ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    دروغه نسل کشی فقط جنگ بود مگه خود اونا کم ترک کشتن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس