رقه

سایت اعماق، رسانه گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را به عهده گرفته و مدعی شد در این حمله ۲۵ نفر از نیروهای SDF کشته و زخمی شده‌اند.

سرویس جهان مشرق - شب گذشته هسته‌های خفته گروه تروریستی داعش در شهر رقه، حمله‌ای مرگبار را علیه یک مقر نیروهای سوریه دموکراتیک SDF اجرا کردند. در این حمله تعدادی از اعضای این گروه وارد یک مقر اطلاعاتی نیروهای کرد در خیابان نوری شهر رقه شده و پس از حدود ۲۰ دقیقه درگیری و تبادل آتش ۶ نفر از این تروریست‌ها کمربندهای انفجاری خود را فعال کرده و مقر را منهدم می‌کنند.

سایت اعماق، رسانه گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را به عهده گرفته و مدعی شد در این حمله ۲۵ نفر از نیروهای SDF کشته و زخمی شده‌اند. اما نکته اصلی اینجاست که در بیانیه منتشر شده علت انجام این حمله، گرفتن انتقام زنان اسیر این گروه در کمپ آوارگان الهول در استان حسکه عنوان شده است. کمپ الهول در سال‌های ابتدایی ظهور داعش از جمله مناطق مهم و محل آموزش و پشتیبانی نیروهای داعش بود تا اینکه در سال ۲۰۱۵ توسط نیروهای SDF تصرف شد.

پس از عملیات سال گذشته نیروهای SDF و ائتلاف بین‌المللی در استان دیرالزور و تصرف آخرین مناطق تحت تسلط داعش در حاشیه فرات، هزاران نفر از اعضای این گروه و اعضای خانواده‌شان به اسارت درآمدند. سران SDF و فرماندهان امریکایی تصمیم به جدا کردن زنان و کودکان و انتقال آنها به کمپ الهول در شرق استان حسکه گرفتند. بدین ترتیب حدود ۴۰۰۰ زن و ۸۰۰۰ کودک که از بستگان تروریست‌های داعشی بودند به این اردوگاه منتقل شدند.

موقعیت کمپ الهول در شمال شرق سوریه

با وجود اینکه رسانه‌های حاضر در مناطق کردنشین سوریه تلاش زیادی برای عادی جلوه دادن شرایط در این کمپ داشتند اما اخباری که گهگاه از این محل منتشر می‌شد حاکی از بحران شدید در زمینه اسکان و تامین نیازهای اسرای فوق بود. همچنین افرادی که تجربه ورود به این کمپ و گفتگو با ساکنین را دارند مدعی هستند که زنان حاضر در این اردوگاه علی رغم شکست داعش و از بین رفتن حکومت چند ساله‌اش در عراق و سوریه، همچنان به آموزش فرزندان خود بر مبنای آموزه‌های تکفیری و تندرو رهبرانشان می‌پردازند.

ماه ژوئن سال جاری، یک زن ساکن در این کمپ اقدام به قتل دختری نوجوان که نوه ی او بود کرد؛ تنها به این دلیل که حاضر نشده است لباس و پوشش مخصوصی را که رهبران داعش برای دختران توصیه کرده‌اند به تن کند.

همچنین در ماه آگوست امسال تعدادی از زندانیان اقدام به شورش و نصب پرچم‌های این گروه درون کمپ کرده و با نیروهای امنیتی حاضر در کمپ به درگیری شدید پرداختند.

برافراشتن پرچم داعش در کمپ الهول

بسیاری از کارشناسان سرنوشتی مشابه کمپ بوکا در جنوب عراق را برای اردوگاه الهول پیش‌بینی می‌کنند. بوکا نامی بود که به کمپی در نزدیکی شهر ام‌القصر در جنوب عراق در دوران اشغال خاک این کشور توسط امریکا اطلاق شد.

در سال ۲۰۰۴ ارتش امریکا طی دو مرحله درگیر نبردی خونین و بزرگترین عملیات جنگی از زمان اشغال کامل عراق شد. شبه نظامیان گروه القاعده عراق تحت رهبری ابومصعب الزرقاوی رهبر معدوم خود نبردی سنگین و چند ماهه با نظامیان امریکایی در شهر فلوجه داشتند که سرانجام با شکست و عقب نشینی این نیروها به پایان رسید. در پایان نبرد ارتش امریکا علاوه بر اسرایی که حین نبرد دستگیر شده بودند اقدام به دستگیری تعداد زیادی از نزدیکان و آشنایان آنها که گمان میرفت از اعضای این سازمان باشند کرد. بخش زیادی از این اسرا به اردوگاه بوکا در جنوب عراق منتقل شدند.

سالها بعد بسیاری از این اسرا به بهانه "عدم وجود ادله کافی برای محکومیت" از این زندان آزاد شدند. مشهورترین فرد در میان اسرای آزاد شده ابوبکر البغدادی رهبر فعلی گروه تروریستی داعش بود که در فوریه ۲۰۰۴ در فلوجه دستگیر شده بود.

در روزهای اخیر و احتمال حمله ارتش ترکیه و مزدوران تحت امرش به مناطق تحت کنترل SDF، بسیاری پیش بینی میکنند که در صورت خارج شدن کنترل اوضاع از دستان نیروهای دموکراتیک سوریه، بسیاری از زندانی‌های داعش از جمله در کمپ بزرگ الهول موفق به فرار شده و خطر ظهور و قدرت گیری مجدد نیروهای داعش در شرق سوریه وجود خواهد داشت. به خصوص اینکه رهبران SDF هشدار داده اند در صورت آغاز حملات ارتش ترکیه به شمال سوریه، مجبور به انتقال نیروهای محافظ این کمپ ها و زندان‌ها به جبهه نبرد بوده و کنترلی بر نگهداری این زندانیان نخواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    تروریست های ترکیه و داعش قصد قتل عام مردم بیگناه و مظلوم کرد را دارند
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      70 65
      الکی مردم کرد نگو هدف عملیات پاکسازی پ ک ک و پزاک هست
    • سیروان مهابادی IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      18 11
      تا یکی پیدا میشه دم این تروریست های کرد وابسته به امریکا و اسرائیل رو بچینه یه عده پیدا میشن داد و هوار الکی سرمیدن و به بهانه ملت و مردم بیگناه سپر بلای تروریست های پ ک ک و پژاک و امثالهم میشن!
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      24 9
      نه عزیز عملیات نجات ترکهای داعشیه
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    55 70
    نیروهای قسد یکی از پیشرفته ترین نیروهای زمینی خاورمیانه هستند اگر منطقه پرواز ممنوع اعلام شود ترکیه و تروریست های تحت امرش تقریبا شانسی روی زمین ندارند و چه بسا جرابلس و باب را هم از دست بدهند.
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      33 13
      چی زدی!!؟ (:
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      8 2
      خخخخخ
  • محمد IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    33 32
    مشرق چرا سانسور میکنی طرفدار تروریست ها هستی ؟!
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      70 38
      منظورت تروریست های ترکیه و داعش و القاعده ست؟
    • سیروان مهابادی IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      12 4
      نه، دقیقا منظور ایشون و بنده تروریست های پژاک و پ ک ک بود
    • SE ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      6 1
      تو چی؟ از آلبانی پیام میدی؟!
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    32 31
    ترکیه یک جراحی خوب قبل از ابتلا به مرض را داره انجام میده. مطمئنا این گروهک های تروریستی در آینده آفت کشورهای اطراف خواهند بود.
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    33 19
    اردوغان از فرصتی که امریکا داده داره استفاده میکنه کردها هم هنوز تو توهم حمایت امریکا هستن درست مثل قضیه عفرین که براشون درس نشد و به جای همکاری با دمشق طلبکار شدن الان بهترین فرصت برای ادامه عملیات ادلب هست
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    25 34
    توطئه ترکیه/داعش علیه مردم شمال و شمال شرق سوریه محکوم است
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    27 8
    بزودی جنگ قرقیسیا به راه می افته و ترکیه و کردها و عرب های ساکن در رقه و دیرالزور همه قتل عام می شن
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    4 3
    امریکا و اروپا دوست ندارن این داعشی ها زندانی برگردن اروپا برای همین این با ترکیه سر همین زندانیان داعشی معامله کردند احتمالا قراره ترکیه بوسیله جنگ با کردها از این داعشی ها استفاده کنه تا در این جنگ هم داعشی نابود بشن و هم کردهای تجزیه طلب
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    3 3
    روی پیشانی کردهای مسلح نوشته: وجه المصالحه! حالا از هر طرف میخورند، این ایرانیان اصیل جدا مانده باید فکری برای انبوه تجربیات تلخ تاریخ خود بکنند. قدر مسلم اینکه سلاح راه رسیدن کردها به اهدافشان نیست.
  • IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    2 5
    این همه شهید دادیم که خاک سوریه رو تقدیم ترکیه کنیم!؟
  • IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    8 5
    کردها هم.مظلوم نیستند ..کافی است تحولات سوریه نگاه کنید نقشه کردهای سوریه نگاه کنید چه مناطقی از سوریه رل تصرف کردند البته به کمک غرب بخصوص امریکا....ونیت شوم کردها نگاه کنید متوجه می شوید نفشه های اسراییل درمنطقه را اجرا می کنند.
  • IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    1 5
    شبیه قرارداد هیتلر استالین قبل جنگ جهانی هستش کردها سهم عثمانی های جدید و رقه و موصل سهم داعش خواهد شد و مناقشه حلب جنگ فراگیر سال های بعد را رقم خواهد زد و نیو عثمانی کمترین ماصرفاتش شرق مدیترانه که حیات خلوتشه خواهد بود
  • IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    4 3
    فرنگی ها اجازه بدن سه سوته شرق مدیترانه را هاپولی می کنه نیو عثمانی فقط منتظر چشمک غربه سه چهار کشور را ادغام کنه و در هاضمه عثمانیش هضم
  • NL ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    8 6
    در دنیایی که هیچ انسان معصومی وجود نداره هیچ فردی نباید بیش از هشت یا ده سال در قدرت بمونه وگرنه حکومتش به سمت دیکتاتوری میره چرا که که این طبیعت انسانهاست که دنبال قدرت و ثروت ناتمام بروند پوتین و اردوغان و .... فتنه گران دنیا هستند نه ترامپی که یه سال یا پنج سال دیگه میره خونه اش
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
      0 0
      بدبخت وطن فروش هر چه مصیبته زیر سر امریکاست حالا هر سگی رئیس جمهورش باشه
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    3 4
    حلب اول کاره جانم ترامپ چراغ سبز نشون بده دمشق هم نیم ساعته فتح می شه
  • جواد IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    12 4
    چرا موضع ایران در خصوص حمله ترکیه با موضع عربستان و مصر و اسرائیل و فرانسه و .... یکی شده؟ الان باید دولت سوریه هم از جنوب به تجزیه طلب ها و تروریست ها حمله می کرد. دهها سال هست اینها با مذاکره سلاح بر زمین نگذاشته اند. نمونه اش همین اقلیم کردستان که شده محل مناسبی برای ترور در مرزهای ایران با عراق. کار ترکیه درسته. باید با جنگ پاکسازی بشن
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      9 4
      خفه شو نفهم
  • تورج IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    16 10
    حواستون باشه کمپ آلبانی ریخته اینجا داره از خردوغان حمایت میکنه وگرنه آدم عاقل حرف آقا رو که گفته کشتن بی گناهان درست نیست گوش میکنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس