image-20191009130338-1.jpeg

ژست «دفاع از حقوق زنان» به چهره اصلاح طلبان زار می زند، طیفی که در ماجرای قتل همسر دوم نجفی، تمام قد از قاتلِ یک زن حمایت کرد و او را در جایگاه قهرمان نشاند.

سرویس سیاست مشرق -  روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛  با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** زیباکلام:رضاشاه ایران را گلستان کرد!

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه شرق در پاسخ به این سوال که «درمجموع وضعیت مفهوم توسعه، اعم از سیاسی و اقتصادی را در دوره رضاشاه چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت:«اگر کسی سوم اسفند سال ۱۲۹۹ از ایران خارج می‌شد و در شهریور سال ۱۳۲۰ به ایران بازمی‌گشت، باورش نمی‌شد که این سرزمین همان ایران است. رضاشاه در تمام ابعاد ایران را متحول کرد؛ بنابراین هیچ تردیدی وجود ندارد که رضاشاه در حوزه توسعه اقتصادی بی‌بدیل عمل کرد».

زیباکلام در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این سوال که«نقش انگلستان در روی‌کارآمدن رضاخان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت:«نقش انگلستان را صفر و حتی زیر صفر می‌دانم. مهم‌ترین عاملی که باعث شد رضاخان در اردیبهشت سال ۱۳۰۵ از فرمانده اصلی کودتا به رضاشاه تبدیل شود، تلاش وجودی خودش بود و این موضوع هیچ ارتباطی به انگلستان یا آمریکا ندارد...روح انگلستان هم از کودتا خبر نداشت، چه رسد به طرح و برنامه‌ریزی کودتا».

برخلاف ادعای زیباکلام، براساس مستندات متعدد، انگلیس رضاخان را از اصطبل داری به میرپنجی قشون رساند و سپس با کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ مقدمات نشست او به کرسی سلطنت را فراهم کرد.

متفقین بیست سال بعد، ایران دوره رضاخانی را در کمتر از سه روز اشغال کردند. نکته تأسف برانگیز اینجاست که متفقین در همان مقطع در تهران جلسه گذاشتند، بی آنکه کمترین محلی به شاه کذایی مملکت بگذارند.

در شهریور ۱۳۲۰، نظام سلطه رضاخان را همچون دیگر دیکتاتورها در منطقه، مانند دستمال مصرف شده دور انداختند و فرزند سرسپرده تر از او را به ملت ایران تحمیل کردند.

مستکبران انگلیسی و آمریکایی هفت سال فبل از انقلاب اسلامی و در حالی که پهلوی دوم ادعای ژاندارمی منطقه را داشت، حکومت دست نشانده خود را تحت فشار گذاشتند تا به جدایی بحرین از تمامیت ارضی ایران تن دهد و محدرضا هم پذیرفت.

بنابر مستندات متعدد، در دوران رژیم پهلوی، ایران روی استقلال، عزت، انتخابات، قانون و آزادی را ندید.

** ارگان دولت:هدف حامیان حضور زنان در ورزشگاه، «سیاسی بازی» است

روزنامه ایران در مطلبی نوشت:«واقعاً حضور زنان در ورزشگاه، مسأله اصلی آنها نیست اما از بس یک جریان سیاسی خاص در آن دمیده است، عده‌ای را سر لج آورده و می‌خواهند قضیه را به رو کم کنی سیاسی تبدیل نمایند».

ارگان دولت در ادامه نوشت:«پاره‌ای از روی  دلسوزی می‌گویند اگر خانم‌ها در استادیوم حضور پیدا کنند، چون مردها ممکن است حرف‌های رکیک بر زبان آورند، اخلاق زن‌ها خراب می‌شود! خب معلوم است اگر خانم‌ها در استادیوم از شنیدن چنین حرف‌هایی اذیت شوند دفعه بعد نمی‌روند. وانگهی مگر همین حرف‌های رکیک در کوچه و خیابان و... رد و بدل نمی‌شود و گفتن آنها سند خورده است به نام استادیوم؟از سوی دیگر عده‌ای گمان می‌کنند این کار، منجر به ساختارشکنی می‌شود. کدام ساختارشکنی؟ همین خانم‌ها اتوبوس و مترو سوار می‌شوند، سینما و پارک و کوه می‌روند و در هریک از اینها احتمال ساختارشکنی وجود دارد. چرا برای آنها نگران نیستیم؟».

ارگان رسانه ای دولت اذعان کرده است که حضور در ورزشگاه مردان به عنوان تماشاچی به هیچ عنوان دغدغه زنان ایرانی نیست و موافقان حضور زنان، صرفا به دنبال سیاسی بازی هستند.

درباره جنجال رسانه ای اصلاح طلبان و برخی دولتمردان بابت حضور زنان در ورزشگاه، دو نکته قابل تأمل وجود دارد. اول اینکه در سیاسی بودن این رفتار اصلاح طلبان و دولتمردان همین بس که این طیف به هیچ عنوان درباره افزایش سرانه ورزشی بانوان ایرانی، تشویق زنان به حضور در جایگاه تماشاچی در ورزش های بانوان، استعدادیابی از دختران در رشته های مختلف ورزشی در رده نوجوانان و...هیچ دغدغه ای ندارد و اصلا  موارد فوق برای این جماعت اهمیتی ندارد.

دوم اینکه، قطعا حضور در ورزشگاه به عنوان تماشاچی به هیچ عنوان جزو مطالبات اصلی بانوان ایرانی نیست. مسائلی از جمله تقلیل ساعت کار زنان شاغل، بازنشستگی پیش از موعد، ممنوعیت کار شبانه، حضور نمایندگان زنان کارگر در شورای عالی کار، اجرای کامل طرح مرخصی ۹ ماهه زایمان و... از جمله درخواست‌های مهم زنان شاغل است. همچنین فراهم شدن زمینه ازدواج آسان و خدمات مناسب برای فرزندآوری بی‌دغدغه، توجه به بهداشت و درمان، معیشت و سطح زندگی زنان و خانواده‌ها،‌اشتغال مناسب با کرامت زنان و توجه به زنان بی‌سرپرست یا بد سرپرست و... از دیگر موضوعات حوزه زنان است که نیازمند توجه ویژه و سرمایه‌گذاری دولت است.

واقعیت این است که ژست «دفاع از حقوق زنان» به چهره اصلاح طلبان زار می زند. طیفی که در ماجرای قتل همسر دوم نجفی، تمام قد از قاتلِ یک زن حمایت کرد و او را در جایگاه قهرمان نشاند و پیش از آن در پیشنهادی شرم آور، موضوع عقیم کردن زنان کارتن خواب را مطرح کرده بود.

** اصلاحات باید برای خودش شرط و شروط بگذارد،نه حاکمیت

«قاسم میرزایی نیکو» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه «اصلاح‌طلبان دو راهبرد را برای مواجهه با انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پیش گرفته‌اند؛ مشارکت مشروط و مشارکت بی‌قید و شرط. نظر شما به کدام یک از این راهبردها نزدیک‌تر است؟» گفت:« من فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان در نهایت و با توجه به شرایط موجود یک راهبرد را در پیش بگیرند و نظرات دو دسته نشود. پیشنهاد من این است که این جریان سیاسی اولا با صندوق رأی قهر نکنند و دوم اینکه شرط و شروط را به جای نهادهای حاکمیتی برای خودشان بگذارند. اصلاح‌طلبان باید کسانی را انتخاب کنند که اولا به صندوق رأی وفادار باشند، در ثانی مواضع اصلاح‌طلبانه داشته باشند و از نظرات این جریان سیاسی در مجلس شورای اسلامی حمایت قاطع داشته باشند. این طور نباشد که سینه‌شان را یک جا بزنند و بروند شامشان را جای دیگر بخورند».

https://cdn.mashreghnews.ir/d/2019/10/09/0/2620847.jpeg

در روزهای گذشته، «محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات گفته بود:«پیش‌بینی من این است که جریان اصلی اصلاح‌طلبی در انتخابات شرکت خواهد کرد. همچنین پیش‌بینی می‌کنم شخص رئیس دولت اصلاحات نیز در انتخابات شرکت خواهد کرد. با این وجود برخی طیف‌های جریان اصلاح‌طلبی برای حضور در انتخابات شروطی را خواهند گذاشت. پیش‌بینی من این است که این شروط در نهایت عقیم خواهد ماند».

چندی پیش «عبدالله ناصری» فعال سیاسی اصلاح طلب در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود که اگر اصلاح طلبان به صورت مشروط در انتخابات شرکت نکنند، «پفیوز سیاسی» هستند. اما در مقابل دیگر فعالین اصلاح طلب بارها اذعان کرده اند که نه تحریم انتخابات و نه حضور مشروط، دستاوردی برای اصلاحات ندارد و چه بسا برای این طیف نتیجه معکوس در برخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • ناشناس IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    94 61
    مشرق عقب افتاده از دنیا
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      38 50
      ناشناس توچی میگی ؟!عقب مونده خودتی.!!!
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      42 41
      عقب مونده اونایی هستن که هنوز مجیز رضا پالانی دیکتاتور و جلاد را میگویند
    • ناشناس IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      29 27
      این زیبا کلام نمرده هنوز؟ بابا کی به این عقب افتاده رو میده که بیاد تاریخ رو تحریف کنه اصلا منابعش رو فک کنم نتانیاهو میده بهش. یا از ترامپ میگیره بخونه
    • سید SE ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      23 15
      ثابت شد!؟ این همه نوشتم هرکس در بلاهت زیباکلام تردید دارد در حماقت خودش باید یقین داشته باشد! بفرمایید! آفتاب آمد دلیل آفتاب!
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    77 68
    ان شالله زیباکلام با رضاپالانی محشور شود
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      21 24
      فقط پان ترکها به رضاشاه این حرف رو میزنن...
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    62 29
    خدایا زیبا کلام را با رضا خان محشور کن تا در ثواب تحولات اقتصادی با او شریک شود
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    42 44
    حیف نون بدبخت بیچاره خاک بر سرت ان شاالله همنشینش در جهنم بشی
  • BE ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    29 33
    همیشه ژست روشنفکری میگیره ، اینجا انگار داره اذان میگه
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    36 31
    زیباکلام.توهم باقیمانده گلستان رضاقلدری.!!!
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    25 36
    خاک عالم بر سر چنین روشنفکر بی سوادی
  • BE ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    28 27
    استاد غارغوز کلا دو صفحه متن حفظ کرده مدام مثل طوطی تکرار میکنه ، حیف طوطی البته ، زمان رضا شاه آخرش میشد ملیجک ملکه
    • IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
      3 3
      همین غارغوز میدونه که با بیخردی امثال همین زیبا کلام چه خاکی بر سر این مملکت شده ، در مقام تبرئه خودش براومده ، نمک دیگه گندیده اونم بدجور!!!!
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    23 29
    مزدورها از همدیگه تعربف می کنن
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    31 27
    زیبا کلام انشاالله با رضا قلدر محشور بشی.!!!
    • محمد IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      12 2
      دهن گشاد های پاچه گیر بس کنید دیگه! کاری که امثال شماها کرده باید هم تاریخ را مرور کرد و قضاوت کرد.
  • محمد IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    19 25
    بابا این دیونه رو هرچی تحویل بگیرید بدتره . احمقی هم حدی داره
  • SE ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    30 38
    فاضلاب ایرانیان نثار پالانی و پسرش و آیندگانش و دوستدارانش
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      27 1
      نثار درگذشتگانت علی الخصوص روح پدر و مادرت !!!! شب جمعه هم هست !!!
  • BE ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    3 29
    حالا نمیشه بگیم رضا شاه شاید کار خوبی هم کرده ،شاید یه جورایی استاد رضایت بده
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      16 25
      رضاقلدر جز بدبختی وفلاکت..‌. برای مردم چیزی به جا نگذاشته.!
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      10 27
      رضا شاه کار خوبی نکرده که بگیم کارخوب کرده .خودمان را که نمیشه گول بزنیم.!
  • محمد IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    12 22
    خداوکیلی ببینید کیا شدن استاد علوم سیاسی... بیچاره دانشجوهایی که این آقا استادشونه.... طرف عاشق رضا پالانی شده که بلوچستان و آرارات و اروند و کلی زمین‌های دیگه رو از دست داد...هم توسط انگلیس شاه شد و هم توسط همونها به دور انداخته شد..... کجای دنیا از یک شاه که سه روزه بدون مقاومت حکومتش به فنا رفته تعریف می‌کنند... در مورد خدمات رضا پالان هم بزرگنمایی شده...حتی قطار هم پیش از او وجود داشت
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      11 1
      تو رو خدا ببین کی داره نظر میده !!! تو از تاریخ چی حالیته ازگیل؟
    • IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
      0 0
      عزیزم یه مقدار مطالعه کن خب. رضا پالانی به معنی پالان مثلا الاغ نیست که. پالان به معنی پهلوانه در گویش مازندرانی.
  • م IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    13 30
    هر کس که اواخر حکومت محمد رضا پالان از ایران رفته باشه و الان برگرده به روستاها و شهرهای کوچک میبینه چقدر تغییرات بزرگ شده شهرها دارای برق و گاز و تلفن و خیلی امکانات شدند.. چرا این زیباکلام روشعنفکر در مورد خدمات بی شمار جمهوری اسلامی سکوت میکنه و سیاه‌نمایی... ولی به دوران رضا پالان میرسه از ایران اشغال شده اون زمان با نام گلستان یاد میکنه
  • DE ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    16 6
    بدون یک سند فقط محکوم میکنین.دیگه تو این سالها فقط ادعاباعث تحمیق مردم نمیشه.
    • ناشناس IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      6 11
      خخخ سند چی میخوای؟ اقا دنیا میدونه اون شاه خر با ایران چی کرد تو چی میگی ؟
    • IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
      2 5
      شاه خر كدومه ابله ؟!
  • سید رضا IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    10 15
    لال بشی که این همه چرت و پرت نگی ! کاذب زشت کلام !!
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    9 12
    رضا شاه گلستان ساخت ولی گلهایش خرزهره و خار مغیلان و شوکران با ثمر استبداد و فقر و درد و سرافکندگی بود
  • سحر IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    36 19
    همین نمک نشناسی هاست که حال روز مارو به اینجا رسونده.
  • ۱۲۵ IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    16 27
    رضا شاه در یک روز ۱۶۰۰(هزار و ششصد) نفر را در مسجد گوهر شاد به خاک و خون کشید و بعد اونهایی را که هنوز زنده بودند با کشته ها یکجا دفن کرد شاهدان اون حادثه هنوز زنده اند . شاید زیبا کلام دوست دارد با رصا شاه در جهنم محشور شود.
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    3 22
    کلا ایرانی جماعت فقط زبان قلدری میفهمه همونم لیاقتشه
    • IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
      12 0
      الان هم داریم می بینیم چقدر لیاقت زندگی کردن اونهم با رعایت کامل اصول دموکرررررررررراسی بهتون دادن !!!!!! توی زندگی روزمره تون مثل .... توی گل میدونین
  • محمد IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    6 18
    رضا قلدور كه به درك واصل شد از حالا بگويد كه ريس دولت آقاي روحاني جه كاري براي اقتصاد انجام داده اند آقاي زشت كلام توضيح بده
  • DE ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    14 15
    این شخص اگر حرف عادی بزنه که کسی چاپ نمیکنه . بهمین خاطر حرف مفت میزنه و همیشه حرفاش چاپ میشه و حالا داره نگاه میکنه و هرهر میخنده .
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      5 14
      برای این حرفاشون چاپ میشه تا شناخته بشوند.
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    5 14
    بدبخت دانشجوهاش!
  • GB ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    8 11
    اتفاقا رضاخان صد درصد با حمایت انگلیس روی کار اومد اونهم به دلیل به قدرت رسیدن بلشوویک ها در روسیه و احساس خطر بریتانیا از پیشروی شوروی ان زمان در کشور هرج و مرج زده ایران به سوی هنوستان و به خطر افتادن منافع کمپانی هند شرقی . البته در این بین بریتانیا رضایت ضمنی رجال پرنفوذ قاجار را هم جلب کرد و جریان روشنفکری و حتی روحانیت هم به دلیل احساس خطر از همسایه شمالی به نوعی با این امر موافق بودند.
    • IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
      11 5
      دست نشانده انگلیس بود ؟ مگه شیخ خزئل دست نشانده انگلیس در جنوب نبود ؟ چه کسی شیخ خزئل رو از ایران بیرون کرد؟ چه کسی قرار داد نفتی با انگلیس رو ملغی اعلام کرد؟ چه کسی دست نشانده روسها در شمال کشور رو سرجاش نشوند ؟ هیچ فردی نه مطلقا سیاهه و نه مطلقا سفید!! ولی با چیزهایی که ما توی این چند ساله دیدیم حقیقتا پهلوی اول خدمتگزار بود این گواه تاریخه نه حرف یه عده ... مغزی مثل شماها
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    با احداث چند پل و دانشگاه و بانک و چند صد کیلومنر راه اهن کشور گلسنان نمیشه از واگذاری بخشهایی از کشور به همسایه ها که موجب خشکی هامون و اخنلاف با صدام و جنگ شد و از نملک زمینهای کشاورزی پهناور و احداث قصرها و فرسنادن فرزندان و نزدیکان برای نحصیل به اروپا هم بگذریم میبینیم زمان این شخص نه ننها ارنش حس ناسیونالیسنی نداش بلکه مردم هم این حسو نداشنن و در مقابل مهاجمین شاید افرادی کمنر از 10 نفر مقابله کردند
  • IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    1 18
    زیبا کلام زمان رضا قلدر چند سالت بود .اون موقع ازتاریکی نمیترسیدی من75 ساله رضا قلدر را ندیدم ولی زمان پسرش خوزستان تا43 جاده خرمشهر تهران اسفالت نبود .چرادروغ برپدر مادر دروغگو .......
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    7 25
    خب رضاخان که نوکر انگلیس بود و ایران رو گلستان کرد دیگه انگلیس حتما بهشته. چرا نمیری توی بهشت زر زر کنی؟ پول زلزله زده ها هم که تو جیبته. هرییییییی
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    3 15
    زیباکلام ، تو یه حرف نزنی نمیگن لالی..
  • DE ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    3 15
    چه حالی میکنه این بیجا کلام.هر چه بیشتر چرت و پرت میگه رسانه ها بیشتر اون رو پوشش میدهند.
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    12 2
    واقعا باید برای این ملت متاسف بود هیچ کجای دنیا چنین ملتی بخود ندیده است
  • DE ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    7 13
    زیباکلام: رضاشاه، ایران را گلستان کرد! لابد از گل سر خانمهایی که حجابشان را با شمشیر اسبسواران و مزدوران رضاشاه دریدند و کشف حجاب کردند.
    • IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
      0 0
      اگر کشف حجاب نمیکرد ؟
    • DE ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
      1 0
      اگر کشف حجاب نمیکرد ؟ خب اصلاحطلبها این کار را میکردند.
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      0 0
      شما اون زمان چند سالت اخوی؟
  • دادرس GB ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
    3 7
    خجالت بکش از مردم ایران که اینهمه خون دادن تا مزدورهارو بیرون کنن نمیگم افسانه بباف ولی حداقل حقیقت رو بگو تمام این چرندیاتی که گفتی یا از قبل رضا دیکتاتور شروع شده بود مثل راه آهن و تشکیل نیروی پلیس یا اینکه جبر زمانه بوده و ربطی به پهلوی نداشت مثل پیشرفت تکنولوژی در اروپا و تولید انبوه واکسن و ریشه کن شدن بعضی از بیماریها بجای رضا دیکتاتور یه حلبی هم اگه بود تاجرای با شرف ایرانی تکنولوژی رو وارد میکردن ربطی به این بیسواد بی مصرف نوکر اجنبی نداره
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
    4 2
    ماکه نه از شاه وشاهزاده خیر دیدیم نه
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    0 0
    اقاى زيبا كلام به قول معروف انگيس خمير دندان با شامپو به ما داد يعنى رضا خان بعلاوه اعضاى كابينه اش دوتاباهم بود به قول شما رضا شاه ايران را متحول كرد براى اينكه اين تحول دود وهوا شودزيرپايش پوست خربزه گذاشند تا بى حجابى را اجبارى كند نتجه اين شد تا درزمان حمله انگيس مثل شاه سلطان حسين بدون جنگ ملت راتسليم اجنبى وخود از كشور فرار نمايد وزمينه تمام اتفاقات ناگوار بعدى را كه توسط اجانب دركشور ما رخ دادفراهم نمايد تمام حوادث وخيانت هاى انحام شده درزمان پسرش محصول حماقت هاى پدرش بود
  • محمود IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    0 0
    مشرق نیوز واقعا متاسفم که نظرات رو یکطرفه سانسور و حذف وگلچین کردی. طرفدار چی هستید. گرونی و بدبختی ملت شما رو بیدار نمی کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس