صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۴ شهریور

متاسفانه دولتمردان و اصلاح‌طلبان صرفاً به حضور زنان به عنوان تماشاچی در ورزش مردان اصرار دارند. واقعیت این است که این طیف نگاه ابزاری به زنان دارد و به هیچ عنوان دغدغه‌ای برای احقاق حقوق بانوان ندارد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** آقای ظریف! امضای وزیر خارجه فرانسه هم تضمین است؟!

روزنامه سازندگی در گزارشی با عنوان «۱+۷» نوشت: «در یک اتفاق غیرمنتظره محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به دعوت دولت فرانسه برای گفت و گو در قالب اجلاسیه هفت کشور صنعتی جهان به شهر بیاریتز محل برگزاری این اجلاس در جنوب فرانسه رفت. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است ایران با هیات های کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، کانادا و ژاپن به جز آمریکا گفت و گو می‌کند...ناظران سیاسی این سفر را گام تازه در دیپلماسی ایران می‌دانند. گام تازه‌ای که محصول رایزنی فشرده روحانی- ماکرون بود و می‌تواند یک پیروزی برای اروپا در برابر آمریکا محسوب شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «این سفر احتمالاً نشان دهنده آن است که ماکرون توانسته خواسته‌های ایران را محقق کند. سفر ظریف به فرانسه در حقیقت اجرایی شدن ابتکار عملی بود که توسط تهران و پاریس تبیین شده بود. مقام‌های ایران اعلام کردند که هیچ گفت و گویی میان تهران و واشنگتن در جریان این سفر انجام نخواهد شد. با اینحال این سفر شاید آغازی باشد برای یک توافق و تعلیق تحریم‌ها».

طیف اصلاح طلب به طرق مختلف در پی تنفس مصنوعی به جنازه برجام و بزک آمریکا و تروئیکای اروپایی است. مقامات فرانسوی صراحتاً اعلام کرده‌اند که ایران باید ابتدا محدودیت‌های برجامی خود را دائمی و ضرب الاجل برجامی را نیز متوقف کند. ایران در گام بعدی باید برجام موشکی و منطقه‌ای را کلید بزند؛ وقتی این اقدامات نقد از طرف ایران انجام شد، تازه نوبت به ترامپ می‌رسد تا تصمیم بگیرد که احتمالاً برای مدت محدود! در میزان محدودیت فروش نفت ایران تجدیدنظر کند.

این پیشنهاد توهین آمیز طرف فرانسوی دقیقاً الگوبرداری از روند خسارت بار برجام است. آنجا که دولت روحانی در بازه‌ای حدود ۲ ماهه تمامی تعهدات خود را پیش دستانه انجام داد و وقتی نوبت به طرف مقابل رسید، به راحتی از اجرای تعهداتش سر باز زد.

روزنامه فرهیختگان در شماره امروز با اشاره به خطر تکرار اشتباه دولت در برجام نوشت: «امضای لودریان (وزیر خارجه فرانسه) هم تضمین است؟».

** صالحی امیری: باید ناموسمان را به ورزشگاه ببریم تا فضا اخلاقی شود!

«رضا صالحی امیری» وزیر ارشاد سابق و رئیس فعلی کمیته ملی المپیک در مصاحبه با روزنامه ایران در پاسخ به این سؤال که «حضور زنان در ورزشگاه‌ها در حال حاضر چالش اصلی ورزش‌مان است، کمیته ملی المپیک نسبت به این موضوع چه موضعی دارد؟» گفت: «این موضوع در ۳ سطح قابل تحلیل است. اول از جنبه انسانی و اعتقادی. مبانی انسانی ما مبتنی است بر مفهوم بالا و والایی به نام عدالت. عدالت یک گفتمان و یک جریان دائمی در نظام اجتماعی در مبانی دینی ماست. عدالت از ابعاد مختلفی برخوردار است، عدالت فرهنگی، عدالت اجتماعی، عدالت سیاسی، عدالت اقتصادی، عدالت قومی، عدالت مذهبی و عدالت جنسیتی. ما نمی‌توانیم بگوییم که عدالت را می‌پذیریم اما برشی از آن را قبول نداریم. نکته دوم یک نیاز اجتماعی است، حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی از جمله در ورزش یک نیاز است. ما نمی‌توانیم نیمی از جامعه را منع کنیم از حضور در اماکن و محیط‌های ورزشی و نیمی دیگر را تشویق کنیم. نکته سوم هماهنگی و همگرایی لازم با نهادهای دینی و سیاسی برای تحقق این مطالبه تاریخی زنان ایرانی است.

صالحی امیری در ادامه گفت: «معتقدم که باید نظر مثبت مراجع را اخذ کنیم و با تعامل حداکثر برای آنها تبیین کنیم که حضور زنان در ورزشگاه ایجاد مفسده نخواهد کرد. ما معتقدیم بین ورزشگاه، دانشگاه، کنسرت، سینما، تئاتر، پارک و بازار تفاوتی وجود ندارد چون در ورزشگاه‌ها زنان در سکوی مستقل قرار خواهند گرفت و هیچ گونه اختلاطی شکل نخواهد گرفت. دغدغه اصلی به کار بردن ادبیات نامناسب است که این با حوزه‌های ارزشی ما در تعارض است. تجربه ما در رویدادهای گذشته نشان داد که هر وقت نوامیس ما به ورزشگاه می‌آیند، مردان ما حرمت‌داری می‌کنند. ما نباید عملکرد چند نفر را به یک جامعه ۸۰ میلیونی ربط دهیم که این خطایی بزرگ است».

افزایش سرانه فضای ورزشی بانوان، استعدادیابی از دختران ایرانی در رشته‌های ورزشی، حضور زنان به عنوان تماشاچی در ورزش بانوان و...مواردی است که به هیچ عنوان برای برخی دولتمردان و اصلاح طلبان اهمیتی ندارد.

متاسفانه دولتمردان و رسانه‌های اصلاح طلب صرفاً به حضور زنان به عنوان تماشاچی در ورزش مردان اصرار دارند. واقعیت این است که طیف اصلاحات نگاه ابزاری به زنان دارد. این طیف به هیچ عنوان دغدغه‌ای برای احقاق حقوق بانوی ایرانی ندارد. هدف اصلی این جنجال آفرینی‌ها «ایجاد گسل‌های جنسیتی برای تحریک به اعتراض و آشوب» و «تقلیل جایگاه یک زن، از یک انسان به یک ابزار» است.

** عصبانیت اصلاح طلبان از برخورد با مفسدان اقتصادی

«صادق زیباکلام» در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «مبارزه با فساد یا مانور سیاسی؟» نوشت: «چندی است که شاهد برخورد با مفاسد اقتصادی و بازداشت برخی مدیران و مسئولان هستیم که با واکنش‌های بسیاری در جامعه مواجه شده است. هر چند برخی بر این اعتقادند که جامعه در حوزه‌های مختلف اعتماد خود را به برخی مسئولان از دست داده و به سختی نسبت به تغییر وضعیت امیدواری نشان می‌دهد. مفاسد اقتصادی، اختلاس، کلاهبرداری و در عین حال مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم سبب شده تا آنها به برخورد با مفسدان اقتصادی توسط نهادهای ذی‌ربط اعتماد کامل نداشته باشند».

زیباکلام در ادامه نوشت: «نگارنده نه مدیرعامل بازداشت شده ایران‌خودرو و نه ۲ نماینده بازداشت شده مجلس را می‌شناسد، اما پرسش این است که آیا جرم مدیرعامل ایران‌خودرو و نمایندگان بازداشتی جنبه حقوقی و کیفری دارد یا به علت دیگری بازداشت شده‌اند؟ اگر حالت اول باشد که حرفی نیست و برخورد درستی با آنها صورت گرفته است، اما اگر حالت دوم باشد در آن صورت شائبه سیاسی‌کاری برجسته می‌شود. حتی آقای لاریجانی رئیس مجلس نیز نه با این شدت اما با ادبیات خاص خود می‌پرسد که این افراد به چه جرم و دلیلی بازداشت شده‌اند؟ باید توجه داشت که برخی جریانات سیاسی از این نحوه عملکرد حمایت می‌کنند، اما اگر دقیق‌تر به موضوع بپردازیم سؤالات بیشتری مطرح خواهد شد. نباید از یاد برد که مبارزه با فساد و به‌خصوص مفاسد اقتصادی باید برای مردم باورپذیر باشد. چرا که اگر مردم برخوردها را باور کنند تاثیری مثبت در نحوه دیدگاه و رویکردشان نسبت به تلاش مسئولان خواهند داشت. لذا برخوردها باید به نوعی باشد که موجب ایجاد اعتماد و اطمینان در جامعه شود».

روزنامه آرمان همچنین در شماره امروز در یادداشت دیگری با عنوان «چرا بگیر و ببندهای جدید متهمان فساد کم‌اثرند؟» نوشت: «این شیوه بگیر و ببند...نه فقط تأثیر معناداری بر کاهش ساختاری و سیستماتیک فساد نخواهد داشت، بلکه به مردم نشان می‌دهد که فساد با چه عمق زیادی، جا خوش کرده است».

درست در مقطعی که اقدامات قاطع قوه قضاییه در برخورد با مفسدان اقتصادی، بازخورد بسیار مثبتی در افکار عمومی داشته است، طیف اصلاح طلب واکنش منفی نسبت به آن نشان می‌دهد.

البته این رفتار مسبوق به سابقه است. آنجا که زیباکلام به دفاع از یکی از مفسدان دانه درشت اقتصادی پرداخت و وی را استیوجابزِ ایران نامید. رسانه‌های اصلاح طلب تاکنون بارها با مفسدان کلان اقتصادی مصاحبه اختصاصی ترتیب داده و به حمایت از آنان پرداخته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    12 25
    نمی دانم این حضور زنان در استادیوم ها کی حل خواهد شد . در تمام دنیا در استادیوم ها زنان و مردان ( حتی بصورت مختلط ) نشسته و تیم مورد علاقه خود را تشویق کرده و از فوتبال ( ورزش ) لذت می برند ولی نمی دانم چرا در اینجا فقط مسائل جنسیتی ( و صد البته جنسی ) مطرح می شود آنهم برای ما که ادعای دین هم داریم . اگر اینطور است باید سینماها را تعطیل کنید بخاطر اینکه زن و مرد مختلط می نشینند و تازه چراغ ها هم خاموش است . چرا ما اینجوری هستیم یا شده ایم ؟
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
      22 19
      اتفاقا راست می گویید. اگر ذره ای غیرت داشتیم نمی گذاشتیم سینما با آن وضع برقرار باشد. اما یک فرق مهم را عمدا نادیده گرفته اید و آن اینکه در سینما قرار نبوده است زنان به بدن نیمه برهنه مردان نگاه کنند. این مشکل هم حل نمی شود مگر با حذف عنوان "اسلامی" از حکومت جمهوری اسلامی. خون صدها هزار شهید تقدیم اسلام شد تا تفکرات فاسد بی غیرتهایی مثل تو در ایران حاکم نباشد.
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
      11 9
      دوست عزیز ، سعی نکن هر جا کم آوردی از شهیدان انقلاب استفاده ابزاری کنی . قرار نیست شما کاسه داغتر از آش شوی . اگر نمی دانی برو تحقیق کن و حد پوشش شرعی مردان را یاد بگیر . ضمنا ادب را هم رعایت کن .
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
      4 7
      مشرق عزیزم میشه منتشرکنی؟من ازاصلاح طلبامتنفرم ومیدونم این قضیه ورزشگاه رفتن خانما واسشون ابزار سیاسی ورای جمع کنی شده ولی... آقا یاخانم 14:45،فاسد بی غیرت تویی که راجع به مردمت وناموس کشورت اینجور حرف میزنی نه من وسایرخانمهایی که فقط به عشق تیم ملی یاباشگاهیشون میخوان برن ورزشگاه،اگه ناموس خودتو توخونه حبس کردی نه سینما میبریشون نه جشن میری نه پارک میری به درررررک زندگی خودته ولی واسه زندگی ما تصمیم نگیر خب؟درضمن معلومه توعمرت فوتبال ندیدی که میگی بدنشون نیمه لخته:)) تورونمیدونم ولی خودم ازاهلبیت یادگرفتم به مردم تهمت نزنم وشخصیت داشته باشم،حجاب دارم وشئونات رورعایت میکنم درباره ورزشگاه هم تابع نظرقانون ورهبرم والسلام ولی حرفای شما کاسه های داغ ترازآشه که گندزده به مملکت ازخون شهدا مایه نزار
    • به IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴ IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
      5 2
      مشرق اقلا 4 بار جوابهای من را منتشر نکرد حالا کامنت ضد اسلامی تو را منتشر می کند. آری. ما جرات نداریم ناموسمان را به آن پارکها و سینماها و محلهایی ببریم که جولانگاه دریده هایی است که این چیزها برایشان عادی است. البته خودمان هم نمی رویم حضور در مکان گناه خودش گناه است. شما که البته لابد برایتان عریانی عادی بوده بیا هم ندانید اسلام اجازه نداده که زن به رانهای مرد نامحرم نگاه کند. اینها در در بخش احکام نگاه ر رساله های عملیه همه مراجع پیدا می شود. حالا اینکه می خواهید شما هر گناهی را علنی کنید به درک. چرا حرام اسلام را حلال می نامید؟
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
      4 1
      ایران تیمهای ورزشی بانوان را ندارد که زنان بروند آنجا تیم دلخواهشان را تشویق کنند؟
    • حسین IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
      0 1
      اقا این مشکل حل نمیشه چون بعدش مشکل دیگه پیش میاد که چرا ما مردا حق نداریم بریم ورزش بانوان ببینیم مثلا شنا بانوان خخخ
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    24 5
    فرانسه از پس شنبه های اعتراضی مردمش بر نیامده تا حالا نزدیک ۵۰ تا پلیس بخاطر فشار روانی سرکوب مردم خودکشی کردن آخه این دولت بنفش چقدر ذلت و حقارت داره که دست به دامن همچین کشوری میشه
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    19 15
    زیبا کلم پول زلزله زده ها رو چیکار کردی ناقلا؟ دم سید ابراهیم رئیسی گرم. که همه مفسدین رو فیلسوف کرده.
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
      9 17
      با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه.مردم ریاست رئیسی رو هم دیدن
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    14 6
    "نظر مثبت مراجع رو جلب کنیم "یعنی اینکه ما بیشتر میفهمیم و مراجع باید مقلد ما باشن نه ما مقلد مراجع
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    11 4
    ورزشگاه جای بدی نیست جاییه که مردم ایران میرن مردم همین کشور.حالا بحث سوزشهای جناحی به کنار
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
      7 4
      منظورتان سوزش غیرت دینی است که البته روشنفکرها کلا از آن بیزارند.
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    5 2
    هرچه سینما را درست کردید ورزشگاه هم درست می کنید چند مرتبه ناموس خودت را ببر به ورزشگاه آزادی، بعد ازشان بپرس اتفاقی نیفتاده اگر خبری نشد این حرف را بزن آزمایش کرده ناموس مردم را جلو بیندازی،
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    7 8
    زنانی که این همه اصرار برای تماشای مسابقات مردان دارند اما به دیدن مسابقات بانوان نمی روند حتما هدف خاصی دارند!
    • RU ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
      4 4
      هدف خاص رو ذهن شما داره متاسفانه
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
      1 4
      دهنتوببندتهمت نزن چه منظوری؟توالان دین داری که به چندمیلیون خانم که به تیمشون علاقه دارن توهین میکنی؟
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
      1 1
      راست میگه.
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
      6 0
      لابد ایران تیم بانوان ندارد! و فقط تیم مردان باید تشویق شود.
  • RU ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    3 1
    خب ؟
  • DE ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    3 0
    صالحی امیری: باید ناموسم را به ورزشگاه ببرم تا فضا اخلاقی شود! خب ببر چاردیواری اختیاری .فقط اخلاقت رو به ورزشگاه نبر که فضا ناموسی میشه!
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    5 0
    سیب و گلابی برجامو هنوز نخوردیم که رفتید سراغ یه افتضاح دیگه
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    0 2
    دستگاه دیپلماسی باید با تعامل و مذاکره منطقی ومحکم حق ملت ایران رابگیرد با فرارازمذاکره وتهدید وجوسازی شرایط اقتصادی مملکت خرابتر خواهد شد که مسلما اثرات اجتماعی آن بسیار بدتر میشود.لطفا آقایان سپاهی وارتشی و ارگانهای دیگه از حرفه ای متناقص پرهیز کنند
  • علی IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    2 2
    خیلی خیلی احمقانس تو سال ۲۰۱۹ ما هنوزباید به مشت خشک مغزحالی کنیم زنا حق دارن بیان ورزشگاه.توروخدا ببین مملکت دست کیاس
  • ناشناس IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    2 1
    اصلا زنان برن استادیوم هرکسی دوست داره القاب نامتعرف گوش کنه بره .اما نکته اینجاست این تصمیم سال دیگه بعداز انتخابات باشه نه قبلش اگر واقعا قصد سیاسی ندارید نامردید وانجامش نمیدید
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    1 0
    اقا صالحی خودشو رضا خان فرض خب ببر
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    1 0
    نه دیگه نشد ... قرار این بود که امریکا حمله اش را به ایر ان به انجام برسونه ومراکز مهم مارو بزنه و بعدا مکرون ظریف رو دعوت کنه بیاین که وقتشه" التماس کنین...اقایون یادشون رفته پهباد امریکایی باخفت زده شده برنامه قبلی ملغی شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس