آیت الله سید محمدخامنه‌ای: نباید برای معرفی مولوی بساط رقص برپا کرد/ در معرفی مفاخر کوتاهی می‌کنیم

رئیس بنیاد ایران‌شناسی در بزرگداشت مولانا به مراسم‌هایی اشاره کرد که برای معرفی مولانا مراسم رقص و آواز برگزار می‌کنند و ضمن گلایه از آنها گفت: نباید برای معرفی مولوی بساط رقص فراهم کرد چرا که مولوی در مثنوی است نه در سماع.

به گزارش مشرق، مراسم بزرگداشت مولانا صبح امروز در بنیاد ایران شناسی با حضور آیت الله سیدمحمد خامنه‌ای رئیس بنیاد ایران شناسی و غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب و شعر فارسی برگزار شد.

بر اساس این گزارش ، آیت الله خامنه‌ای رئیس بنیاد ایران‌شناسی طی سخنانی اظهار داشت: بزرگان هر کشور و کانون‌های فرهنگی و معرفتی هر ملت سرمایه بزرگ آنها هستند و مردم نباید آنها را از دست بدهند. باید تقصیری بر اقوال و افکار آنها داشته باشیم تا این شناخت به رشد و انسانیت انسان‌ها کمک کند چه در سطح ملی چه در سطح بین‌المللی نباید اجازه دهیم بزرگان ما فراموش شوند.

بیشتر بخوانید:

آیا فیلمنامه مولانا سرقت شده است؟

به گفته رئیس بنیاد ایران‌شناسی سرمایه‌های گران‌قیمتی که تاریخ آنها را فراموش نخواهد کرد اما در روزگار کنونی عده‌ای قصد دارند بزرگان ما را به سرقت ببرند و متأسفانه ما ناظریم و گاهی واکنش‌هایی صورت می‌گیرد. در حالی که ملت‌هایی که پیشینه‌های ایران، رشد و عظمت فکری ایران را نداشتند قصد دارند شخصیت‌های ایرانی را به نام خود کنند. از این رو ابن سینا و فارابی را ترک می‌نامند و مولوی را رومی. در حالی که باید مولوی را خراسانی نامید اما شاهدیم به علت چند سال اقامت این شاعر در سرزمین رم شرقی او را رومی می‌خوانند. در حالی که این‌گونه نبوده است.

آیت الله خامنه‌ای ضمن اشاره به برگزاری بزرگداشت‌هایی برای معرفی شخصیت‌های ایرانی اظهار داشت: ما گاهی به حدی در شناساندن و بزرگداشت بزرگان و مفاخرمان کوتاهی می‌کنیم که آنها از دست می‌روند و گاهی شاهدیم ملت‌ها و زبان‌های دیگر آنها را مالک می‌شوند.

وی مولوی، عطار، سنایی را پیغمبران متخصص در آشنایی و تألیف معارف معرفی کرد و گفت: معارف به گونه‌ای رمزآمیز هستند از این رو بیان‌شان برای عامه مردم ممکن نیست. در حالی که ما معادن معارف بسیاری داریم اما افرادی که بتوانند این معارف را رقیق و به زبان شعر در بیاورند بسیار نیستند.  مولوی یکی از افرادی است که با ابزار شعر و الفاظ زیبای فارسی توانست این مضامین را به بشر منتقل کند. کتاب او اولین کتاب به لحاظ وسعت نشر در دنیاست.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه معارف روز به روز جوانتر شده و دستگیر است می‌تواند انسان را به سعادت برساند، گفت: وقتی صحبت از مولوی به میان می‌آید بحث اینکه او اهل کجاست و اینکه او ایرانی است، مطرح می‌شود. بلخ در دوران گذشته یکی از شهرهای ایران بود و از زمان ساسانیان منطقه‌ای به نام صوفیه نام داشت که در قلمروی ایران بود. و شخصیت‌هایی چون فارابی، ابن‌سینا ایرانی هستند چون زبان‌شان فارسی بود. کتاب مولانا تمام مثنوی فارسی است بنابراین مسائل سیاسی نباید به میان بیاید.

رئیس بنیاد ایران شناسی با بیان اینکه نباید برای معرفی مولوی بساط رقص فراهم کرد چرا که مولوی در مثنوی است، گفت: مولوی در مثنوی است نه در سماع متأسفانه چند سال قبل در یکی از دولت‌ها برای مولوی بزرگداشتی برگزار شد و در آن مراسم چند سخنران، سخنان بی‌ربطی انجام دادند. فردی به نی‌زنی مشغول شد و رئیس‌جمهور وقت آن فرد را در آغوش گرفت. وقتی مجلس را دیدم متوجه شدم در حال تلف کردن وقتم هستم. جلسه را ترک کردم. نباید مولوی را اینگونه معرفی کرد.

آیت الله خامنه‌ای با اشاره به ایرانی بودن مولوی ابراز داشت: محمدبن محمدبن حسین نام مولوی است. تنها شیعیان هستند که نام حسین را برمی‌گزینند. اصلاً نیاز به اثبات کردن او به شیوه ایرانی نیست. مولوی دو شخصیت دارد. او ایرانی است و به لحاظ شخصیت معرفتی متعلق به هیچ جامعه‌ای نیست و به بشر تعلق دارد. هیچ‌گاه نباید مولوی و ابن سینا را در قفس کوچک مرز حبس کرد. ما افتخار می‌کنیم او ایرانی است و در ایران چنین درخت تناوری وجود دارد که ثمرات آن همه عالم را بهره‌مند کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    1 4
    دقیقا همینطور هست
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    0 0
    نظر ایشان در مورد مذهب مولانا جعل تاریخ و حقیقت است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس